Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Co způsobilo vyhynutí dinosaurů? Vědci přišli s novými hypotézami

Obecně se má za to, že éře dinosaurů zasadil osudový úder pád asteroidu před zhruba 66 miliony let na konci křídy. Objevily se však dvě poměrně nové studie, které přistupují k problematice vyhynutí dinosaurů poněkud svérázně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J25i88ř35í 87B17a40b22i55n63s84k73ý 7437319488381

hezké čtení ale kde v té době byl Bůh ? věřím že na základě údajů které měl k dispozici Darwin udělal co mohl , James Watt také nepřišel s dokonalým parním strojem ale pro začátek to byl ohromný impulz , a pokud nás zajímá jak a proč vyhynuli dinosauři tak mne spíš zajímá osud lidstva , dinosauři měli na vyhynutí stamiliony let kdežto my lidé homo sapiens jsme dokázali změnit planetu za 200 let k nepoznání a pouhých 100 let stačilo k tomu aby lidé přinejmenším v Evropě ztrátily schopnost přežít jakoukoliv globální katastrofu která vypne elektřinu

0/0
15.7.2018 9:54

P81e88t37r 25H88a14j37n67ý 3214418242856

Hlavně že Roling Stones to přežili...

0/0
16.5.2018 23:31

K84a65r48l 89R76i27e59g14e59l 4814152978956

Moc hezke teorie, ktere "bohuzel" jen podporuji myslenku, ze "home-sapiens" je ve vesmiru jiste dost ridky zjev...pres vhodne podminky existuje prilis mnoho "nahodnych udalosti".

0/0
14.5.2018 12:07

J77o51s16e65f 10P24o69t47r 6310411597269

Malé genetické mutace, z toho plynoucí nové vlastnosti, které dají vzniknout novým druhům a máme zde nastíněn vývoj, tak jak na to přišel Darwin a jak je to paradigmatem současných, nejen biologických věd. Jasná a logické teorie, co k tomu dodat.

Bohužel tato teorie má problém a to nedostatek důkazů, přesně řečeno nedostatek přechodových forem. Malé mutace, malé změny, hromadí se, pozvolna se nový druh začíná od starého druhu lišit.Jenže nic takového nebylo pozorováno.

Vědci jsou si této těžkosti vědomi a protože, kde nic není, nedá se nic brát, aspoň si vymysleli teorii přerušovaných rovnováh. Ta spočívá na tom, že druhy se po většinu života nevyvíjí, pouze v mezních případech, jako je třeba izolace malé skupiny zvířat. Pak dojde k rozvolnění genetické informace, skupina se začne prudce vyvíjet a najednou, kde se vzal, tu se vzal existuje nový druh. Ale pozor - ten vývoj je tak rychlý, že ani zde se nadají sledovat přechodné formy.

Pokud se týká shora uvedeného článku, právě druhý případ je na teorii přerušovaných rovnováh založen - dinosaurů prostě bylo tolik, že se nedala malá skupiny izolovat, nevytvořily se nové druhy, až nakonec vymřeli

Vlk se nažral a koza zůstala celá. Vývoj na základě mutací existuje a nepotřebuje přechodové formy. Pochopitelně ani zde k teorii přerušovaných rovnováh nemají vědci ani jediný důkaz.

Sama existence dinosaurů je jasným důkazem, že evoluce na základě mutací neexistuje. Ti existovali po 300 milionů let, z toho některé druhy až 10 milionů. Světová muzea jsou přecpána jejich kostmi, existují odborníci, kteří jsou podle jediné kosti schopni určit druh, přesto nikde nikdy nikdo neřekl :"Pozor, zde vidíme vývoj k jinému druhu" Druh, který žil 10 milionů let, je stejný při vymření jako byl při objevení

0/−2
12.5.2018 23:03

R57a51d85o87m30í23r 56P92e54š36o88r24n93a 3969266719436

Už jste někdy viděl, aby si rodinný dům sám od sebe do sebe natahal elektrické vodiče, rozvaděče a další nezbytné elektromateriály, proto aby v něm elektřina sama od sebe mohla vést. el. proud, který rozsvítí žárovku a zapne pračku?

Já ne.. Tak stejné je to s evoluční teorií...

0/−3
13.5.2018 8:52

P78e10t83r 38M28u21n62z30a12r 1205261549486

No vidíte, jak kecáte, naopak jsou důkazy o vyvinutí celé nové třídy - ptáků.

0/0
13.5.2018 15:19

R63a33d88o73m28í74r 72P26e39š67o57r15n51a 3509616909706

Pane Munzare, nejdříve si zameťte před svým vlastním prahem, protože v poslední den vydáte Bohu účet za každé marné slovo, které vyšlo z Vašich úst, naprosto bez urážky...RvRv

Pokud umíte jen lidi urážet, tak to svědčí jen o úrovni Vašeho IQ...

Neodpověděl jste na otázku, která je výše...

0/−2
13.5.2018 18:55

R13o97s97t13i52s41l74a87v 38J40a33n66d28a 5129409486150

O jakou urážku mělo jít? Žádné jsem si nevšiml.

Co se týče komplexity věcí, tak na ni odpovídá evoluční teorie celkem jasně - organismy s výhodnějšími mutacemi znaků mají vyšší šanci na zplození potomků. Což právě ten dům ani rozvaděč neumí...

0/0
16.7.2018 16:46

R72a65d35o30m77í50r 97P26e49š41o35r32n76a 3699106399406

Jen pro všechny, kteří se zatoulali do této diskuze a nejsou přívrženci konspirační evoluční teorie o vyhynutí dinosaurů díky planetce či kometě, která zlikvidovala vše živé před milióny lety, níže odkaz na nálezy po celé zeměkouli, protože dinosaurové se našli i Špitsberkách či Antarktídě..., můžete zjistit, že dinosauři byli vyhubeni kvůli celosvětové pohromě, která postihla celou zeměkouli s přičiněním masivní vulkanické činnosti, která způsobila jejich úhyn. I přesto všechno po této katastrofě bylo zjištěno z dalších nálezů, že dinosauři v malém množství existovali dále, ale byli pak postupně vyhubeni lidmi...

https://answersingenesis.org/dinosaurs/extinction/the-extinction-of-the-dinosaurs/

Kdo umí anglicky, má výhodu...

0/−6
12.5.2018 21:46

T17o27m55á44š 21H91a23n85á88č43e49k 6595204650271

Naše "profesorka" biologie na gymnáziu (v roce 1984) se s vyhynutím dinosaurů vyrovnala zcela jednoduše:

"Měli moc velký huby, moc velký žaludky, sežrali všechnu zeleň a udusili se."

Vzhledem k tomu, že podobných teorií razila víc, šel jsem raději po gymnáziu studovat na techniku...

+4/0
12.5.2018 21:38

R65a45d77o94m64í50r 34P56e98š86o13r98n49a 3649616699326

A udělal jste velmi dobře...

Dokud bude sloužit historická věda jako logické paradigma pro další nevědomé, bude po světě chodit čím dál více lidí, kteří budou muset něčemu věřit, aniž by měli důkazy o tom, že to tak skutečně je.

A myslím, si, že takové vědě nejde o nestranné poznatky či přiznat si, že všechno neví, ale o to, aby člověk měl, v co věřit, co se mu zrovna zachce...

0/0
13.5.2018 8:56
Foto

J37i87ř93í 22D91v70o61ř73á22k 5435889160588

A co něco jako : https://www.nytimes.com/2018/05/10/science/frogs-fungus-korea.html?module=WatchingPortal&region=c-column-middle-span-region&pgType=Homepage&action=click&mediaId=thumb_square&state=standard&contentPlacement=6&version=internal&contentCollection=www.nytimes.com&contentId=https%3A%2F%2Fwww.nytimes.com%2F2018%2F05%2F10%2Fscience%2Ffrogs-fungus-korea.html&eventName=Watching-article-click

0/0
12.5.2018 21:04

M66a38x 75D17e66v40a91i14n73e 6894820707569

V článku jsou zmíněny krysy, ale určitě byli myšleni potkani.

Zdar Max

+2/−1
12.5.2018 11:50

T56o17m91á72š 31T37a72t26í32č32e70k 5150732740268

Obojí je rat. ;-)

0/0
12.5.2018 13:01

O31s52k16a45r 49B50r29u73n33a 4419970319776

A to na věci něco mění?

+1/−2
12.5.2018 18:57

T27o62m97á21š 51T44a23t53í81č48e22k 5600432410448

Ano, špatné překlady vedou k vážným omylům. Vzpomínám si na jednu sondu na Mars (když jsme tady v Technetu), která představovala naprosté selhání, protože někdo dal rovnítko mezi palce a centimetry.

0/0
13.5.2018 22:12

M16a14x 12D91e65v74a82i31n82e 6474300167379

Správný překlad v tomto kontextu je potkan, takže nějak nerozumím té vaší připomínce.

Zdar Max

PS: ano, NASA to tenkrát posrala, bylo to myslím v roce 1999 a jednalo se o sondu na Mars

0/0
14.5.2018 8:49

T43o67m41á33š 16T94a97t68í33č58e62k 5380602710498

Jasně, v tomto kontextu měl překlad znít "potkan". A moje připomínka měla upozornit na důležitost správnosti překladů. ;-)

0/0
15.5.2018 0:54

T13o92m83á16š 18K84u66c29h38a15ř 3657121448411

Nejpravděpodobnější je ta možnost, že se nějaký dinosaurus, nebo jiný tvor té doby, dostal na obdobný stupeň vývoje jako my. Takový tvor, stejně jako my, vyhubil téměř všechny ostatní živočichy, protože mu byla planeta malá a protože nemá zájem být před vchodem do svého domu sežrán tyranosaurem, stejně jako my medvědem. No a nakonec tento tvor, stejně jako asi my, vyhubil sám sebe. Problém je v tom, že každý takový vývoj je exponenciální, tedy miliony let trvá fáze zvedání se ze zadních nohou na přední (obrazně myšleno), ale jen stovky let trvá rozvinutá civilizace schopná téměř zlikvidovat život na zemi a její rozmnožení se z pár set tisíc jedinců na 8 miliard. Najít tedy stopy rozvinuté civilizace v takto tenké slupce skryté ve stovkách metrů geologických vrstev zaplácaných počátky biologického vývoje druhu je prakticky nemožné. (Navíc kdyby takový druh měl třeba jen chrupavčitou kostru, zkameněliny jeho těl nenajdeme, vždyť teprve nedávno se podařilo náhodou zjistit, že mnozí dinosauři měli peří.) Když si k tomu ještě připočtete běžnou praxi vedců nálezy, které se nehodí do obecně přijímaných teorií "zašantročit" (nález raptora s iPhonem v kapse by nikdo nepřijal, nálezů neznámých zubů je spousta, ale ty budˇ je vědci přiřadí podobnému živočichu, nebo jsou často podle dvou zubů a jedné kosti schopni namalovat nové zvíře podle svých představ) , nebo vysvětlit nějakou jim hodící se teorií, šance prokázat, že už tu vyspělá civilizace byla, je minimální. ;-)

+3/−7
12.5.2018 11:50

J24a73n 30C38h85o20d23u17r88a 1542479433743

to je možné. A onen meteorit byla vodíková puma.

+2/0
12.5.2018 11:56

T81o54m48á62š 14M13o43r27a88v62č24í97k 3527756483125

To by opravdu musela být zbraň zkázy, když srovnáte krátery po Car bombě a Chicxulub.

+3/−1
12.5.2018 12:00

J27a49n 91C63h37o19d84u42r10a 1732619353953

vidíte jak byla jejich civilizace vyspělá

+4/−1
12.5.2018 12:06
Foto

T14o38m67á74š 19Z84e73m89á51n60e98k 2117234342215

;-D

+1/0
12.5.2018 18:56

J15i40ř43í 43T74r15e70s14t55r 1784478728691

Není na světě tolik jaderných zbraní, aby byl vytvořen tak velký kráter a výbuch s tak velkými následky. I když i to by stačilo, že ano.

0/0
12.5.2018 12:31

J16i62ř40í 50T17r31e84s33t55r 1334438908731

Na vše musí být podmínky. Tehdy na Zemi byl ráj. Rostlin bylo nehorázné množství druhů a takových dobrot, o kterých se nám ani nezdá. Dokonalý svět, potravy dost jak pro býložravce, tak vybrané masíčko pro masožravce.

Evoluce tehdy dávala přednost tomu, kdo dokázal více rozevřít tlamu a byl dostatečně mrštný, aby si ulovil býložravce. Masožravci museli cvičit mozek a myšlení jen pro lov a byli tak na výše postaveným druhem z hlediska rozvoje mozku. Protože potřebovali k životu nejen čichové smysly, ale i taktické a bojové myšlení.

Nebyly však podmínky na to, aby vítězil ten, kdo používá mozek a ruce k výrobě nástrojů.

Tuto životní nutnost měl člověk - nejdříve používal oheň v lovení (a vyhubení celých živočišných druhů v Austrálii). Pak musel používat jednoduché nástroje a vyrábět mechanické pasti na mamuty. Tímto způsobem se ubírala evoluce člověka, protože k tomu vznikly podmínky a také proto, že zmizely zeleninové dobroty z dob dinosaurů a ještěři ustoupili savcům.

Nemyslím si, že vůbec kdy byli na Zemi inteligentní ještěři. Evoluce je však zázrak "hmotného nekonečného a věčného" světa a proto je jisté, že jednou by rovnováha byla porušena a nějaký ještěr by musel používat rozum k výrobě nástrojů, příbytků, ohně atd....

Globální celoplanetární katastrofa vše urychlila, na úkor dinosaurů.

+3/−2
12.5.2018 12:30

T22o74m88á91š 62M23o83r73a36v69č40í28k 3597896423345

"Rostlin bylo nehorázné množství druhů a takových dobrot, o kterých se nám ani nezdá." Jste si opravdu jistý? Oproti dnešku byly druhohory svou biodiverzitou (počet druhů) chudé. Pokud byl tehdy ráj, dnes máme 5hvězdičkový ráj. Google images: "biodiversity phanerozoic"

0/0
12.5.2018 12:37

J21i94ř70í 21T14r83e87s30t58r 1924918498861

Na konci křídy došlo k mizení rostlinných i živočišných druhů.

https://cs.wikipedia.org/wiki/K%C5%99%C3%ADda#Fl%C3%B3ra

0/0
12.5.2018 12:44

T59o16m98á52š 11M92o94r24a63v26č34í88k 3947786923985

To ano, ale ani před tím nebylo tolik druhů jako dnes. Prostě druhohory byly na druhy chudé, prvohory ještě chudší atd. Naopak paleogén bohatší, a kvartér nejbohatší.

+3/0
12.5.2018 14:53

O32n56d40ř51e98j 43H37o71r79á68k 8389854681

Mně teda přijde mnohem pravděpodobnější, že Tomáš Kuchař plácá voloviny.

0/0
12.5.2018 16:31

M43i68r31o44s85l76a62v 40S74u58c96h46y 5190579780460

Dinosauři měli na svůj vývoj více než 100 mil. let, tvora rodu homo tu máme pár mil. let. My sami jsme naši planetu za posledních zhruba 100 let tak změnili, že se tomu jednou budou (pokud budou) vědci divit. Oprosťme se od nej- a pravděpodobnější a připusťme, že ta alternativa existuje a není nulová. Volovina je myslet si, že něco vím, když vlastně nic nevím. Všechno jsou to jen teorie, možnosti.

+1/0
12.5.2018 20:08

T32o18m14á94š 30K36u45c60h96a87ř 3257771368721

"Díky náčelníku, že jsi se mě zastal." ;-D

0/−1
12.5.2018 21:51

J41a64n 18T55r30á56v12a 2538189118407

Tak ted uz jen zbyva aby se svou troskou do mlyna prisli priznivci genderovych studii :)

+7/−1
12.5.2018 11:35

J67i56ř97í 43T15r88e85s58t35r 1564608338901

U vajíček by to asi byl problém ;-D

0/0
12.5.2018 12:32

J47a17n 33D69o47b97r61o83v13o12l26n42ý 1380633372316

Dinosaury vyhubila mimozemská inteligentní entita a následně vytvořila podmínky pro osídlení Země člověkem.

+1/−4
12.5.2018 11:34

J43a77k10u12b 64M61a78t46o27u91š 3975392292113

No;-) následně (63 mil let). než se objevili předchůdci lidí.

+3/0
12.5.2018 12:25

J25i80ř40í 27T17r23e33s42t16r 1204498558641

Pochopitelně všechno nemůžeme mít hned ;-D

+1/0
12.5.2018 12:35

J53i81ř10í 75T35r57e37s91t77r 1594308368851

Jen aby nám to jiná j mimozemská ještěří entita zase neoplatila ;-D

0/0
12.5.2018 12:34

A37l85e51š 54V98a31j64g12a86r 6442119219556

Já už jsem se lék že v tom mají prsty archeoastronauti....

+2/0
12.5.2018 11:30

I24r96e10n71a 88P62l18a96c34h64e26t25k72o80v91á 1186464306200

A já myslela, že když dostal Brontosaurus do ruky smartphone, přestal hledat potravu. Pak už byl k uhynutí jen krůček.

+5/0
12.5.2018 11:05

J89i31ř84í 47T89r60e20s27t90r 1614668468981

BronxToSaura pak sežral TyranOsauRus a posléze vyhynul na otravu Lithiem ;-D

0/0
12.5.2018 12:37

T64o78m42á39š 90T16a70t66í27č87e12k 5300342390358

Ta hypotéza s jedovatými rostlinami mně připadne hodně, ehm, divná. Předpokládá, že dinosauři byli hloupí jak hračka na klíček, aniž by se autoři pozastavili nad tím, že obsazení všech možných nik (jen do moří se, na rozdíl od savců, nevrátili) muselo být spojeno se značnými schopnostmi se přizpůsobovat okolí, a ani se nepodívali na ty dinosaury, co přežili dodnes - na ptáky, kteří se tedy hloupostí zrovna nevyznačují.

+7/−1
12.5.2018 10:55

J49i72ř92í 49T24r89e30s34t38r 1594198208771

Jinak ještě - to popírá zákony evoluce. Kdo nepozná, co je jedovaté, zahyne. Vždy existuje i z matematického hlediska možnost, že vždy se najde jedno X, pro které platí výjimka. Tudíž by se vyvinul dinosaurus, který by se jedovaté rostlině vyhnul nebo přizpůsobil. Nejde o inteligenci, ale o instinkt a o dostatečně obrovské množství pokusů.

+3/0
12.5.2018 12:41

T44o27m44á67š 27T27a59t92í48č61e27k 5400592520728

Jak jsem to četl, říkal jsem si, že by to mělo logiku tak leda, kdyby se jedovatá rostlina vyvinula a rozšířila náhle, ehm. Ale že by jeden nový druh rostliny vyhubil xxx druhů dinosaurů? Dost nepravděpodobné. A pokud tedy dinosauři nebyli schopní si vybírat potravu, rozšířili se i přes tento deficit po celém světě, zatímco se postupně začaly vyvíjet různé jedovaté rostliny pěkně pomalu, jak už to tak bývá, je v tom obrovská logická chyba: Proč by se ani jeden z těch pozemských druhů jedům v potravě ve svém okolí nepřizpůsobil?

No prostě článek pro článek. Vědec musí publikovat, jinak má problém. ;-)

+1/0
12.5.2018 12:59

P42e82t26r 65B31í83l76e27k 7683267329185

Je zde nova evolucni teorie....vsichni dinosauri se z afriky naraz odstehovali do evropy..zde hromadne umrzli...vedci se dosud prou, proc z te afriky vsichni utekli...???? LoL..

+1/−3
12.5.2018 9:55

J44a54n 13C78h80o94d91u31r10a 1522449133173

Vyhynuli na základě migrace méně úspěšných, ale zato agresivních, do území, kde jiní dinosauři prosperovali.

+7/−5
12.5.2018 9:55

J78a42n 11C20h75o19d63u47r57a 1902559433533

jj, dějiny se opakují. V případě dinosaurů to byla tragedie ;-)

0/−1
12.5.2018 10:41

J88a92k67u98b 75S50ú94k18e24n48í44k 1828450449

Ještě tu nebyl Pešorna se svými bajkami, tak je to tu nuda.

+7/0
12.5.2018 9:18
Foto

J66i30ř71í 88D48v23o57ř51á51k 5745179910178

Neboj, objeví se.

Hlupák se nemění, neboť čas ho míjí a zkušenost se mu vyhýbá. - Alexandr Sergejevič Puškin

+1/0
12.5.2018 10:33

T67o70m86á62š 57M45o37r16a97v63č10í76k 3927176983645

Mohlo to být kombinací všeho. On samotný Chicxulub nemá moc zastánců ve vědecké sféře. To je tak dobré pro zkatastrofizovanou "populární" vědu, která chrlí pro masy lidí katastrofické scénáře, které nemají daleko do filmů Den poté nebo 2012. A je jedno, že se to míjí s fakty. Teorií/hypotéz je spousta a s největší pravděpodobností to bude kombinací více faktorů - třeba multiimpakt + obrovské Dekánské výlevy + ústup moří.

+1/−7
12.5.2018 9:14

T92o66m37á39š 74M95o26r84a11v17č29í95k 3477506913915

1) Devonské vymírání - Vyluiské trapy (příčina Vyluiské trapy)

2) Permské vymírání - Sibiřské trapy (příčina Sibiřské trapy)

3) Triasové vymírání - CAMP vulkanismus (příčina CAMP vulkanismus)

4) K-Pg vymírání - Dekánské trapy (příčina jen Chicxulub?, megavulkanismus žádný vliv?????)

Ale zase nechci házet perly sv......jen jsem napsal, jak to vidí většina vědců a vědců na UK (nedávno zde byl článek).

+1/0
12.5.2018 10:54



Najdete na iDNES.cz