Diskuse k článku

Samořídící Uber měl 6 sekund na to, aby zabránil smrtelné nehodě. Nesměl

Tragická březnová nehoda, při které autonomní auto společnosti Uber zabilo chodkyni, byla výsledkem naprostého selhání bezpečnostních mechanismů. Auto mělo k dispozici dostatek času i informací na to, aby nehodě zabránilo. Uber ale vypnul některé bezpečnostní prvky a přispěl tak ke smrtelné nehodě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M31i60c68h21a79l 86S64l52a91v16í21k 2591288934986

auto mělo blikat a troubit

0/0
1.6.2018 18:02

L13a38d62i55s78l13a24v 84P62í28s38a70ř80í77k 9323601323396

Taky by se dalo reagovat strhnutím vozidla vlevo a pokusit se vyhnout střetu, nic v protisměru nejelo. To musel systém vědět, ale co když i ta funkce byla vypnuta? Celé tvrzení o vypnutých bezpečnostních systémech postrádá logiku, to je jako jízda se svázanýma rukama.

0/0
24.6.2018 8:42

T96o38m82á61š 53J16a36n79í71r44e80k 5556866551468

Nejvic me vadi, ze to video je silene modifikovane, aby vyznivalo ve prospech uberu!!! Na internetu se vyrojilo uz nekolik videi presne z doby, kdy ke srazce doslo a i lacine cinske kamery za dve stovky mely kvalitnejsi obraz, protoze ulice je cela osvetlena!!! Jak si pak vysvetlit, ze testovaci auto za desitky milionu ma jako hlavni kameru cinsky smejd za tricet centu z ebay??? Asi nijak, protoze nema a protoze byl zaznam schvalne upraven, aby to vypadalo, ze tam byla tma a nikdo by ji nezaregistroval. To mi prijde jako ta uplne nejvetsi trapnost na cele zalezitosti!!!

0/0
30.5.2018 23:07
Foto

P81a35v37e94l 47K62a96s28í46k82, 57T60e58c93h70n23e82t59.36c88z

To mluvíte o jednom video. Těch kamer tam bylo deset, vyšetřovatelé měli k dispozici záznam ze všech z nich, a navíc záznamy z dalších senzorů.

0/0
31.5.2018 12:37

P96e69t30r 75M18u49n52z33a51r 1505811729506

Tady jde spíš o to, že na základě tohohle video se tvrdí, že by to lidský řidič také nezvládl. Já jsem přesvědčen o opaku.

0/0
31.5.2018 20:09

P24e43t95r 96V33l37a90d44i41m64í25r 70Č57e74r30m77á72k 8663717365294

Asi se ocitnu pod palbou, ale jsem docela rád, že to byla čistě ženská záležitost. V opačném případě by feministky poukazovaly na to, že ony jezdí zodpovědněji.

Včera jsem musel na popud své ženy vykázat z našeho soukromého pozemku taky-řidičku, která se pokoušela s Range-Roverem podélně zaparkovat mezi naše dvě auta. Ani na podesáté (počítala moje žena i bezpečnostní kamera) se jí nepodařilo vejít se do 10m dlouhé mezery aniž by netrčela méně než polovinou auta do silnice. Přitom ohrožovala obě auta a to manželky dokonce trefila.

Dovednost na úrovni samo-řiditelného auta;-)

0/−2
28.5.2018 11:02
Foto

P57a84v64e17l 29K38a22s54í93k93, 41T75e87c18h78n36e27t85.36c98z

Píšete úplně mimo podstatu článku. Nebyla to "čistě ženská záležitost", protože jde v tomto případě o to, jak bylo auto naprogramováno a proč. Rozumíte tedy, proč je váš příspěvek mimo mísu?

+4/0
30.5.2018 16:31

I96r61e37n65a 60P47l90a76c13h73e77t24k11o23v94á 1856214416250

teď jsem si vzpomněla, že když jsem naposledy jela uberem, palubní počítač mumlal něco jako: "vyhubit lidstvo!"

+3/0
28.5.2018 0:36

M18a62r31t86i69n 30B38i81t85t22n97e45r 4482846106295

Vyhubení lidstva měl původně v kódu zakázané, ale programátoři Uberu to zrušili, aby se nechoval nepředvídatelně. .o)

+3/0
29.5.2018 7:39

I60r32e36n51a 67P90l30a76c90h30e63t60k86o93v82á 1506164546200

ta dáma prostě dokázala ošálit spoustu senzorů. jednou bych po ní nechala pojmenovat umělou inteligenci, která bude mít na starosti průnik na nepřátelskou základnu. V německu už něco takového mají. Nazývají to Flüchtlinge.

0/0
28.5.2018 0:06

J90i44ř39í 50P94e39t19e19r89k89a 5749410755253

Lidé se musí rozhodnout. Buď povolí samořídící vozidla a časem tím sníží počet smrtelných dopravních nehod na destinu nebo i víc, anebo se budeme dál dívat jak na silnicích každý rok umírá přes milion lidí (s tím, že 90% dopravních nehod je chyba řidiče). Řekl bych, že ta volba je celkem jednoznačná.

0/0
27.5.2018 13:14

T23o74m34á87š 14V73a49l70d11e19r 7783100739

Není nad autonomní systém osekaný v bezpečnostních pojistkách. Něco jako odjištěný samopal na základní škole.;-D

+2/0
30.5.2018 1:42

M30a98r28t25i94n 42K40u88č38e26r91a 8859559389802

Nadherna demonstrace toho jak se to delat nemá. Ted ty auta nebude chtit nikdo povolitRv

+2/−1
27.5.2018 0:46

A20d85a10m 54F31a84r70i79n17i25c 5282497456516

ne spoluvinni, Uber je vynnikem primo... z nedbalosti

jinak clanek nepresne cituje tu spravu... objekt nebyl detekovan jako chodec nejdriv a pak jako neznamy objekt... citujize spravy: "As the vehicle and pedestrian paths converged, the self-driving system software classified the pedestrian as an unknown object, as a vehicle, and then as a bicycle with varying expectations of future travel path. At 1.3 seconds before impact, the self-driving system determined that an emergency braking maneuver.."

+2/0
26.5.2018 14:34

S89t89a32n 77N54o52v45á37k 5477175785234

Pro testování nevyzkoušeného stroje měli vybrat někoho, jehož intelekt převyšuje inteligenci onoho stroje.

Což se v tomto případě evidentně nestalo...

+6/−3
25.5.2018 16:40

D89o53m86i52n63i54k 40J97a46e31g94e38r 8931840519856

Jste k té cyklistce docela brutálně kritický

0/0
25.5.2018 22:26

M56a70r17t32i31n 27M40a81i48k17s46n83a91r 3534623348522

Jedná kladná věc na tomhle případu je vidět... stroj nelže a neudělá to co nesmí.

+3/0
25.5.2018 12:49

F66i29l93i79p 59T64ř41e72b86a 6223530688376

Testování techniky s vyřazenou bezpečností není nic nového, ani neobvyklého. Vyžaduje to ale dokonalou znalost systému a trvalou ostražitost (a taky hodiny školení, stohy papírů, a většinou také servisní klíč, který zajišťuje, že se do oblasti zařízení s vyřazenou bepečností nemůže dostat nikdo jiný, než ten kdo právě prodělal hodiny školení a stohy papírů).

Zdá se mě, že tohle úplně splněno nebylo.

+11/0
25.5.2018 11:56

M49a60r66t93i51n 89V46i71n90t68r 8350567693257

Je to tak, dělá se to. Případem takového testování techniky s vyřazenou bezpečností byly třeba i černobylské události z dubna 1986.

+6/0
25.5.2018 13:15

V46o92j23t53ě77c41h 14R51y27c31h90e76c21k51ý 2900587406279

Podle mě je chyba na straně Uberu. Pokud takto zasáhnu do chováni samořízení, tak by se měl operátor chovat (vyhodnocovat situaci a zasahovat) jako normální řidič a to při civění na display, bez ruk na volantu a nohy na pedálech jaksi nejde.

Hypoteticky to otočím: počítač v samořídícím autě nechá lidského řidiče řídit (aby se mohl řidič zdokonalit a pak mohl dostat řidičák na samostatné řízení), ale kontroluje ho a v případě potřeby správně (myšleno tak jak se očekává) zasáhne. Protože řidič zmatkuje, tak mu upravíme brzdu tak, že pokud ji zprutka sešlápne, tak auto nebude vůbec brzdit, protože řidič často zmatkuje a často nesmyslně brzdí. Takto brzdit bude moci jen počítač, který na toho člověka dohlíží. Jenže počítač nesleduje provoz pořád, ale jen občas si zapne senzory a pokud je vše v pořádku, tak se vrátí k jiné činnosti. ..... tak a teď mi řekněte, jestli je v tomto případě vše v pořádku.

+12/0
25.5.2018 11:31

O38n78d79r96e33j 35F58l21i43d16r 3945370358547

Podle me je chyba na 100% na strane cyklistky - samoridici auta jsou prototypy a tedy neni rozumne predpokladat, ze o me auto vi a samo zastavi. A v tmavym obleceni prechazet pres neosvetlenou silnici je proste hazard. Na tom videu "co uvidi ridic" byla videt tak vterinu pred narazem, na to proste clovek nezareaguje.

+2/−10
25.5.2018 14:48
Foto

P13a93v25e35l 93K98a98s89í94k45, 19T48e71c59h23n34e30t98.19c93z

Jenom proto, že někdo udělal chybu (chodkyně), neznamená to, že chybu neudělal taky někdo jiný.

+2/0
26.5.2018 12:02

M38a41r45t66i95n 89S28t28r30n69a44d 8329931657316

Asi bych to viděl tak, že nechtěli systém nastavený tak, že neustále brzdí když se něco mihne v okolí. Když takhle jela Tesla, tak všichni křičeli, že jede jak začátečník a neustále zbytečně brzdí. Problém vidím mimo jiné v tom, že jsme z řidičů udělali nepřítele lidstva a chodci se mohou chovat jako idioti. Není to problém jen dopravy, ale celé společnosti. Prostě iniciativu ve vývoji převezmou ti, co nebudou mít svázané ruce neustálým dodržováním nesmyslných požadavků a to asi v současné západní civilizaci nepůjde. Bohužel...

+2/−1
27.5.2018 11:48

P18e56t74r 32V46l28a38d87i83m60í24r 85Č86e60r29m80á73k 8373257595734

to Ondrej Flidr: zřejmě cyklistce zapomněli oznámit, že se potká s Uber-autem;-)

+1/0
28.5.2018 11:11

A62l79o68i96s 19J80i71n73d74r73a 9250774927905

A kdyz prede mnou pojede pomalu traktor, umi ho to taky predjet? Nebo vyresit nejakou narocnejsi situaci, napriklad, potkam popelare v ulici a musim nekam zacouvat a pockat az hosi vysypou popelnice...... To jsem zvedav jak to auto-auto to zvladne... ;-D

+2/0
25.5.2018 10:31

M26a72r34i86á57n 20B12e56d81n44á74r41i40k 9681501630578

V budoucnosti si vymění informace s popelářským vozem ;-)

Autonomní řízení není jenom jeden stroj versus vše ostatní, ale jde o roj. Je tam také kontakt mezi ostatními stroji. Tak jako má řidič oční kontakt s jiným a posunky mu dá přednost a nebo naznačí couvnutí atp. Takže autonomní vůz zvládne situaci lépe než kdokoliv, protože mu třeba uhne i zaparkované vozidlo. To člověk nedokáže;-D nikdy!!

+1/0
25.5.2018 12:37

Z65d49e71n43ě92k 93D63u48b18e57c26k20ý 3847494690198

Tak by to mohlo fungovat někdy v daleké budoucnosti. Ale asi nikdy robot nebude na silnici komunikovat s pětiletým špuntem na tříkolce. Maximálně tak,že úplně zastaví .

+1/0
26.5.2018 8:51

J67a37k63u11b 13B37o11h62o60n33ě85k 8625436489417

Moc nechápu, jak si v praxi představují ty zásahy řidiče. Tady se bavíme o činnosti prováděné v reálném čase a vysokých rychlostech, takže předvídání a příprava jsou důležitější než samotné reakce, ty už většinou jenom zmírňují následky.

Nedokážu si dost dobře představit, jak bych v takovém autě seděl. Mám zasáhnout, když se mi zdá, že auto málo zpomaluje v méně přehledném úseku? A když se takhle s tím systémem budu pořád prát, tak jaká data z takových jízd budou?

+1/0
25.5.2018 10:27

F15i34l19i66p 22T53ř29e82b79a 6393330198116

Tak když přechází potmě, a ještě k tomu na neostvětleném místě... ;-D

Pardon, já musel.

+1/−1
25.5.2018 10:17

M54i40c71h58a35e71l 30P11r22i98n56c 7615215690795

Tma tam nebyla, jen to nasnímala nekvalitní kamera.

+5/0
25.5.2018 10:19

F42i70l76i84p 74T18ř83e14b60a 6393120968236

Mě šlo spíš o tu formulaci v článku ;)

+1/0
25.5.2018 11:57

J18a80n 31S72m14e90t60a16n91a 2245132185764

Auto melo 6 sekund. A kolik casu mel chodec bez reflexnich prvku, ktery si to rozhodl s kolem namirit napric dalnici?

Klasicke dilema s vlakem a prehozenim vyhybky.

+1/−1
25.5.2018 10:11

M20i13c21h20a20e59l 41P58r12i46n67c 7565335360455

Žádná dálnice to nebyla.

https://www.nytimes.com/interactive/2018/03/20/us/self-driving-uber-pedestrian-killed.html

+2/0
25.5.2018 10:16

D55a66v97i94d 68H33e86l14l28e35r 6876173780286

Možná by to chtělo nějaký výstražný signál řidiči, aby byl upozorněn na překážku na silnici.

+3/0
25.5.2018 10:10

M36i78c61h81a66e41l 73P11r48i29n91c 7475815590775

Uber dobře manipuluje s veřejností. To video, kde chodkyně nebyla vidět, se zveřejnilo jako první, aby se odpovědnost svedla právě na chodkyni.

Skutečnost byla jiná. Nejenže místo bylo dobře osvětleno, ale automobil mohl bezpečně zastavit, ale firma to zakázala.

Uberu nejde o blaho lidí, ale o zisky. Proto tak spěchá s vývojem na úkor bezpečnosti.

+4/−1
25.5.2018 10:09

V83l15a57d66i34m69í46r 57Š15k22o17l85n25í17k 8905830708

Je to jasné, Uber je na vině. Jednak ovlivnil autonomní řízení odstavením některých bezpečnostních prvků a za druhé nechal veškerou odpovědnost na operátorce vozidla.

Už to že Uber používal samořiditelné auto v běžném provozu s vypnutými bezpečnostními prvky je velmi napováženou, prostě nevěřím Uberu, snaží se šidit kde může.

+6/0
25.5.2018 10:08
Foto

P33e79t82r 20Č88u93n51d69e14r81l64í58k 5745751858141

v tomto případě je na vině především ten chodec, který takto hloupě vstoupil do cesty jedoucímu autu... chodec mohl mít štěstí, pokud by mělo projíždějící auto zapnutý systém pohotovostní brzdy, ale to rozhodně zatím není povinnost... svůj díl viny nese i řidič, nicméně z videa je patrné, že schopnost řidiče zabránit této srážce by byla pro člověka řidiče velmi diskutabilní...

0/0
25.5.2018 10:44

V53o49j51t82ě58c21h 93R65y41c14h75e53c33k86ý 2840417386189

Ale ono se to musí posuzovat komplexně. Pokud operátor sedne do auta a místo toho, aby sledovat silnici jako normální řidič a stejně tak i reagoval, tak se nemohou ohánět tím, že to ne samořídíci auto, ale operátor měl dávat pozor. Video co prvně zveřejnili nebude 100% odpovídat tomu, jak by to viděl řidič na vlastní oči. Taky dávat ruce na volant, až když jde do tuhého, je jaksi pozdě. Neříkám, že by tomu normální řidič určitě zabránil, ale asi by reagoval jinak, než poklimbávající operátorka (poklimbávající nemyslím že spala, ale že tak nějak uvolněně sledovala cosi na display dole a nebyla ve střehu). Normální řidič by také jel jiným stylem (občas si dal dálkové a tak). Možná by trošku cuknul volantem a vyhnul by se .... ale to je jen "možná". Ale s ohledem co Uber povypínal, jak (ne)řídila operátorka, tak by přinejmenším spoluvinu viděl i u Uberu.

0/0
25.5.2018 11:09
Foto

P75e57t79r 94Č73u25n63d25e64r65l64í91k 5565461418101

souhlasím s vašimi závěry, ta vina bude v tomto případě rozložena mezi chodce a operátorku a částečně i UBER i když tam je to sporné - jaký díl viny tak která strana nese je otázkou pro soud

0/0
25.5.2018 11:32
Foto

P20e62t50r 42Č87u74n67d88e53r56l88í74k 5255791938791

vždy bude nejvíce zodpovědný člověk - řidič nebo provozovatel - s výrobcem se bude řešit pouze odškodnění a případná náprava systému

0/−2
25.5.2018 10:01

A26l46o67i19s 56J73i54n76d66r94a 9950384107765

no jenom aby to tak bylo..... Jsou snahy vytvaret nejaka pojisteni a podobne zalezitosti, ktere by de-jure legitimovaly fakt, ze vas prejede auto, ale potrestan nikdo nebude, protoze za to prece "nikdo" nemuze.

0/0
25.5.2018 10:26

M22a29r16t91i86n 73V77i86n74t87r 8820217153307

"Jsou snahy vytvaret nejaka pojisteni..."

Tak pojištění je tu logicky od toho, aby pokrývalo i takové škody, za které nikdo nemůže. Standardní pojištění je od toho, aby byl pojištěný odškodněn bez ohledu na to, jestli je pachatel známý, neznámý, nebo žádný (vyšší moc).

0/0
25.5.2018 10:46

Z68d74e49n48ě84k 69W21e39r10n72h89a63r87t 6957645302788

No, pojištění je jedna věc a odpovědnost jiná. Pokud by byla odpovědnost plně nahrazena pojištěním, co by bránilo tomu, udělat si nějaké drahé pojištění a pak jezdit jako -echm-? Pojišťovna to zatáhne, tak na všechno kašlu a na nic se neohlížím. Fůra lidí by to bezpochyby okamžitě udělalo, koupili by si beztrestnost, v podstatě.

0/0
25.5.2018 10:52

M71a59r52t78i75n 55V18i87n16t15r 8480597913317

Výluky z pojištění a spoluúčast.

Je na pojišťovně, jak nastaví podmínky pojištění. Je standardní (a v zájmu pojišťovny) takové nastavení, že při prokázané (hrubé) nedbalosti nebo úmyslu pojišťovna nic nevyplatí (konkrétní nastavení se u jednotlivých pojistek liší). Asi jako mi nezaplatí za vyhořelý dům, když se prokáže, že jsem si ho úmyslně podpálil sám (naopak třeba sebevražda není standardně důvodem výluky z životního pojištění).

Standardní je taky nastavení spoluúčasti částkou a/nebo procentem.

0/0
25.5.2018 11:10

M72a62r48t56i97n 30V55i89n25t16r 8100897163287

A kromě toho takovým pojištěním samozřejmě lze pokrýt jen občanskoprávní odpovědnost, ne tu trestní.

0/0
25.5.2018 11:12

M95a19r88t89i19n 66V13i48n55t76r 8880977933407

Resp. pokud jde o tu trestní odpovědnost, pojištěním by bylo možné pokrýt pokuty a náhrady škod. Ale nejde pokrýt tresty odnětí svobody.

0/0
25.5.2018 11:27

Z95d62e16n89ě49k 80W67e90r35n57h18a31r58t 6257695362718

Přesně tak. Ale jak to tedy bude s trestní odpovědností u samořiditelných aut, je zatím velmi nejasné.

0/0
25.5.2018 12:37

M75a64r11t69i20n 94V58i68n81t63r 8680247913787

Myslím, že ani ne.

Už zákonem č. 59/1998 Sb. byla řešena odpovědnost výrobce a distributora za škodu způsobenou vadou výrobku (zákazníkům i třetím osobám). Dnes tu úpravu obsahuje občanský zákoník (č. 89/2012 Sb.).

Pak je jen potřeba rozlišit chybu řidiče a vadu výrobku, ale v principu to není nic nového - i dnes můžou autu např. selhat brzdy nebo upadnout kolo za jízdy a řidič na to musí nějakým způsobem reagovat.

Samozřejmě by bylo velmi vhodné před vpuštěním samořiditelných aut na silnice zákonem dostatečně přesně definovat povinnosti řidiče samořiditelného auta.

0/0
25.5.2018 13:13

T19o32m61á59š 29V53a93l98d66e47r 7383280639

Opět se objevuje "amerika". U takto složitých systémů lze použít podobnou odpovědnost jako u leteckých dopravních systémů. Pořád se koukáme na systém z pozice řidiče. Ale je potřeba se koukat z jiného pohledu. Prozatím je nastavení všech odpovědností zcestné a nebezpečně zavádějící do budoucích velkých problémů.

+1/0
30.5.2018 1:52



Najdete na iDNES.cz