Diskuse k článku

Špatné stroje za nekřesťanské peníze, letectvo Izraele vzniklo díky ČSR

Izraelské letectvo slaví 70 let své existence. Na jeho zrodu mělo významný podíl Československo, které jako jediný stát dodávalo i přes uvalené embargo ze strany OSN vznikajícímu židovskému státu potřebné zbraně na obranu nově nabyté nezávislosti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

O13t46a 42L70ö98b18l 8269659506648

A náměstek ministerstva obrany, proslulý agent NKWD a byvalý velitel OBZ, Bedřich (Friedrich) Reicin, měl dolary v tresoru. Moc toho věděl a tak se Slánským (Salzmann) skončil na šibenici. Byl to sice vykonsturovaný proces, ale trochu spravedlnosti v tom bylo přece. Prostě revoluce vždy požírá své děti. Podobně jako ve francouské.

0/0
1.8.2018 9:24

M21a17r93t91i26n 55K36u50č55e62r42a 8199579779162

Koukam, že OSN byla k nicemu uz tenkrat8-o

0/0
31.5.2018 22:06

V84a90c62l80a82v 82V68a50v70r55a 3177404465647

Aspoň tak drahé Československo....jsem na tu bývalou značně větší zemi náležitě hrdý dodnes. A jsm rád, že si na ni vzpoměl i dnešní tisk iDnes.

Mimochodem OSN ta ostudná organizace bojuje proti Izraeli dodnes doslova do tohoto měsíce. OSN mělo být zrušeno už před 50ti lety a už jen proto, že znásilňovalo (ne vojáci ale organizace) děti v Africe i Asii po celá desetiletí. Nebyla k ničemu (doslova) nezabránila válkám ani pogromám na etnické vrstvy obyvatelstva v Africe, nechala hladovět Somálsko a dalšá země, prostě naprsto k ničemu.

Děkuji jí jn za to že mně v rámci programu UN for Refugees, dostala natrvalo do USA. Ovšem to jsem musel zapnout i mozek.

+4/−1
30.5.2018 19:23

J76i14ř86í 62J16i84r69o59u86d56e92k 8756389814344

R^ Měl jsem tu možnost, ale i čest, setkat se a hovořit s jedním z izraelských letců- vetránů na jednom z CIAF v H.K., kde tento pilot absolvoval výcvik u nás. Létal jako stihač, ale i jako pilot Dakoty v oněch izrael/arab. konfliktech. Škoda, že s ním nebylo uděláno interview. Co se týká oněch obchodů, mohlo to následně být i jednou ze zlomových událostí, které ovlivnili závěr(konec?) života J.M., ale i to následně ,,zlámalo vaz" i Slánskému.

+2/0
29.5.2018 8:44

R66o92m87a64n 64V24i27t62h83o66u80s 3515661326450

Pane Folprechte, při vší úctě, nadpisem článku děláte ze židovských obchodníků prosťáčky, kteří nakoupili předražené zboží. To si opravdu, ale opravdu, žádný semitský obchodník nezaslouží, ať už Izraelec, či Arab.

Budiž, Váš pohled je pohledem technokrata o desítky let později. Ale skutečnost je taková, že z politicko-ekonomického hlediska to byl oboustranně velmi výhodný obchod, protože správná cena v daném místě a čase je vždy taková, za kterou je kupující ochoten (a schopen) koupit a prodávající prodat. A tento obchod byl dobrý pro obě strany.

ČSR potřebovalo devizy, a to tak, že hodně, na "zajištění úkolů dvouletky". A Hagana (Irgun, Lechi), považované v té době našimi spojenci (zejména Velkou Británií) za teroristické organizace, výzbroj pro celou armádu budoucího státu, u které se dalo předpokládat, že nebude jen tak pro parádu.

Ti Izraelci v r. 1947 velmi dobře věděli, že pro Československo je to politicky mimořádně choulostivá operace, hrozící vážným konfliktem, stejně jako to, že dostávají "to nejlepší", co je PRO NĚ v potřebném množství v dané krátké době dostupné na trhu. Takže veškeré úvahy o tom, za kolik se co lepšího "dalo koupit" jsou liché. Pro Haganu či Izrael to jednoduše dostupné nebylo v potřebném množství VŮBEC.

Je pravda, že v článku to tak trochu vysvětlujete. Nicméně nadpis je nešťasný. Když se zeptáte jakéhokoli Izraelce, je mu jasné, že to co dostali možná nebylo to úplně nejlepší a nejmodernější, ale funkční a dost dobré na to, aby Arabskou invazní koalici odrazili. Ostatně, šlo o 86 letadel a téměř 42000 kusů ručních zbraní (z toho necelých 7000 kulometů), prakticky během jednoho roku. A výcvik budoucích Izraelců v ČSR také nebyl bezvýznamný.

+23/0
28.5.2018 18:46

M19i24l89o84š 77B58r54a56d51í92k 3466359137168

Naprosto souhlasím. ČR Izraeli poskytovalo to nejlepší co měla k dispozici a vzhledem k embargu proti Izraeli je ta cena přiměřená.

+3/0
28.5.2018 18:55

M87i17l54a86n 25N14ě62m28e75c 1815500596506

Mezky tedy rozhodně nebyly to nejlepší, co mělo Československo k dispozici. Avia S-199 byla výkonově tak na úrovni Bitvy o Británii a její letové vlastnosti jsou v nechvalném slova smyslu legendární :)

+2/−2
28.5.2018 19:30

R13o95m34a42n 12V36i51t46h77o85u53s 3145751226450

Zdá se, že jste neporozumněl kontextu a psanému textu. Nejde o to, co měla k dispozici ČR, zejména co měla k dispoziciPRO SEBE. Ale šlo to nejlepší, co měla k dispozici pro případný velmi riskantní PRODEJ pro armádu budoucího státu, o jejímž vyzbrojení jedná s organizací, která měla u našich britských spojenců asi takový status, jako třeba později IRA, nota bene pro vývoz do zóny konfliktu, na kterou bylo pro dovoz zbraní uvaleno embargo.

+4/−2
28.5.2018 19:38

M46i70l27a87n 23N56ě95m58e36c 1645500286826

I porozuměl. A pořád si myslím, že bez ohledu na kontext nebyl tenhle kšeft žádná velká charita.

+3/0
28.5.2018 19:42

R89o48m17a43n 27V18i51t60h26o60u43s 3975611686190

Vojenské dodávky nikdy nejsou, až na výjimky, charita. Jednalo se o nákup zbrojního materiálu za velmi vyjímečných okolností. Cena jim byla přiměřená.

Co na tom bylo mimořádné bylo to, že ČSR byla ochotna o tom obchodu vůbec jednat a uskutečnit jej přesto, že nikdo jiný nebyl ochoten "Židům a jestě proti vůli Velké Británie" cokoli podobného prodat, a to ani za výhodnou cenu. Dokonce ani USA, kde pro to lobovaly poměrně silné židovské organizace, průmyslníci a bankéři.

+10/0
28.5.2018 20:28

M31i10l82a49n 90N26ě80m15e63c 1615460926166

Nejsme ve sporu. A já si myslím, že ani titulek není nijak zavádějící.

+2/0
28.5.2018 20:55

J46i97ř77í 60T18i67n56t39ě77r19a 6850669703840

Vážený pane Němče,

omlouvám se za uklepnutí, správně mělo být plus.;-(

0/0
28.5.2018 21:42

M30i20l83o89š 60B86r86a36d35í80k 3116369667188

Po válce jsme ještě neměli nic lepšího k dispozici a pokud myslíte, že ano, tak napište co.

+2/0
29.5.2018 8:36

M42i52c81h80a24l 44K23o27h81o81u88t93e22k 1783521903

Spitfiry Mk.IXE jsme jim prodali také. Co ještě lepšího jsme dle Vás měli pane Němče? Možná těch několik Bf 109G? Lavočky asi těžko, ty už byly leda tak do muzea.

0/0
31.5.2018 22:42

V96a81c30l41a60v 94V79a71v84r15a 3297194725957

ČSR a ČSSR. Nebo se stydíme dnes za svoji historii?

0/0
30.5.2018 19:25

M59i81l11o47š 95B34r37a14d52í36k 3706129377128

Máte naprostou pravdu. Za svou chybu se omlouvám. Nějak mi to ČR přešlo do krve. Samozřejmě že šlo o Československou republiku, tedy ČSR.

+1/0
31.5.2018 8:26

J10i66ř74í 17Ř82e44z83n28í16k 4352572473725

Náhodou když se piloti ve Kbelích bouřili, když jim odvezli Spitfiry do Izraele, tak se uklidnili, když jim bylo přisilíbeno, že dostanou Avie. Takže nemohlo jít o nejhorší letadla.

0/0
10.9.2018 5:19

M19i94l18o24š 13B54r85a32d17í92k 3736829287638

Nikdy jsem netvrdil, že šlo o nejhorší letadla.

0/0
10.9.2018 8:16

R91a39d93e69k 57F67o77l71p28r40e22c35h38t

"Špatné stroje za nekřesťanské peníze" - to přece z žádného nákupčího prosťáčka nedělá, je to jen konstatování skutečnosti. Cenovky olétaných mustangů a nových sabrů tam jsou uvedeny záměrně. Když je někde napsáno, že avia stála 50 tisíc USD, tak to nikomu nic neřekne. Když to porovnáme s cenami jiných letadel, tak si alespoň nějaký obrázek uděláme.

+7/0
28.5.2018 20:07

R22o40m75a75n 89V57i61t28h18o43u21s 3665571506790

No, ten titulek vyvolává dojem, ač to možná nebyl úmysl, jako by jste chtěl naznačit, že ČSR "vzala Haganu, potažmo budoucí Izrael na hůl".

Ale ta cena podle mne byla přiměřená riziku a situacivčetně komplexnosti spolupráce, což si nepochybně Izraelci uvědomovali. (Jestliže by neměli oni jako národ cit pro obchod, tak potom kdo?) Vedle politického rizika tam byla nějaká logistika v utajení, výcvik opět v utajení, atd.

+5/−1
28.5.2018 20:20

M91a72r10e34k 64M79a90z88u21c64h 2106793943

U mně to ten titulek teda nevyvolává.Jediný stát jediný obchod,No a co?Ať byl jakýkoliv a odpovídal situaci,tak nadpis je jen konstatování ceny.Nic víc,nic míň.Nevím poč bych se měl kvůli němu rýpat v kupce.....

+3/−1
28.5.2018 20:31

E46r76i77k 12L77e26v72i90n41s27k83ý 8341664453825

Ceny? Titulek pripomina, ze slo o penize zidovske, tedy ne krestanske :-)

0/0
29.5.2018 15:34
Foto

K94a81r12e98l 26S96e78i54d39l 8869705570308

Ale ne, jen je v titulku vtipně použité ustálené rčení.

0/0
31.5.2018 16:32
Foto

P50a63v20e89l 77H65l80a41v65á19č88e41k 4775872600552

Vrátím se k době roku 47-48. "Mezky" sice nebyly to pravé ořechové... ale vedle nich Izraelci dostali i všechny Spitfiry z našeho letectva. Navíc jim bylo umožněno i přes embargo nakoupit neomezené množství ostatních zbraní. Zatímco se k Izraelcům všichni obraceli zády... ČSR jim nejen dodávala zbraně ale školila jim i důstojníky... Když se půjdete v Tel Avivu podívat do muzea Hagany... Najdete tam nespočet důkazů...

+8/0
28.5.2018 17:04

R26a10d97e44k 18F93o39l61p10r63e96c67h31t

Ale to zde zatím nikdo nerozporoval, přibližně tak to bylo. Dodávky zbraní probíhaly od roku 1948 (ne 1947) - máte uvedeno v článku - a byly ukončeny v roce 1950. Co se týká školení/výcviku, tak nešlo jenom o důstojníky, ale i o nižší šarže.

+4/0
28.5.2018 17:18

M47i24l17o67š 52B49r77a16d93í56k 3106639507388

Zdá se mi, že v článku je poměrně dost rozporných a podivných informací. Například bych rád věděl jak rozumět větě "Izraelské letectvo si můžeme dovolit pasovat na nejlepší ozbrojenou složku tohoto druhu na světě". Samozřejmě, že v porovnání s arabskými státy je výrazně převyšují, ale například USAF by asi byla poněkud jiná liga. Podobných věcí je ve článku víc a nemá smysl se jimi zabývat jednotlivě. Článek jako celek působí, aspoň na mne, podivně.

+2/−3
28.5.2018 15:40
Foto

K71a23r67e47l 19S28e97i23d86l 8719225220568

USAF je rozhodně větší, ale IAF může být bráno jako "elitnější".

+3/0
28.5.2018 16:06

M33i57l88o23š 67B23r20a28d94í81k 3726359477818

Dobrá, ale že jsou nejlepší na světě je přinejmenším sporné, protože se poměřili pouze s Araby a ti nemají letectvo až tak elitní.

+2/0
28.5.2018 17:30

R49a32d52e96k 79F66o64l67p48r41e25c87h48t

No jo, ale já nehodnotím nejlepší letectvo pouze podle absolutních bojových výsledků, ale komplexně. Každý fanoušek má určitý pohled na hodnocení "svého nejlepšího" letectva, proto tam mám větu "... si můžeme dovolit pasovat na nejlepší ...", která má v důsledku jiný význam než věta " ... je nejlepší...". Jinak moc se o tom neví, ale izraelští stíhači se poměřili i se sovětskými, byť v měřítku malém.

+6/0
28.5.2018 17:46

P32e34t36r 44L55u39k92e53š 6573141

Miloši, IAF má ve světové špičce rozhodně místo zajištěné.

Když už Radek nakousl to méně známé poměřování: v roce 1972 došlo k utkání se sovětskými stíhači působícími v Egyptě. Výsledek 4:0 pro izraelské letectvo.

Egyptská strana škodolibě a s neskrývaným zadostiučiněním upřesnila výsledek na 5:0 - sovětští poradci egyptským pilotům vytýkali nízkou efektivitu v leteckých soubojích...

+7/0
28.5.2018 19:22

M42i41l50o40š 20B75r40a94d22í70k 3456589897448

Máte samozřejmě pravdu o tomto střetu vím, ale prostě mám jiný názor na postavení izraelského letectva. Špička je to určitě, ale nejlepší bych neřekl, ovšem jak vyplynulo i s diskuze s autorem článku, to je věc osobního názoru a každý má právo na vlastní názor. Jen tak na okraj, Rusové do té špičky, podle mne, nepatří.

0/0
29.5.2018 8:34

R73a41d55e90k 65F19o57l96p79r73e87c92h68t

Tak pan Seidl Vám vysvětlil tu první věc. Klidně se můžete ptát i na ty další, ať je v tom pořádek.

+1/−1
28.5.2018 16:40

J46a26r94o54m38í90r 28R20y65b39k36a 3542907171462

Článek velebí tehdejší ČSR. A v jiných článcích tu samou ČSR zatracuje! Nějak se v tom nevyznám....

0/−7
28.5.2018 15:27

J12i26n13d72ř43i91c70h 23Č83í11ž87e48k 9560442606769

No, někdy svou ženu velebím a někdy zatracuji. Podivně si nepřipadám.

+8/−1
28.5.2018 16:01
Foto

K52a26r17e92l 77S27e26i17d67l 8719335180128

Máloco je černobílé.

+6/0
28.5.2018 16:08

R29o46m74a11n 20M94i63r70o24s59l75a75v 4127203527496

Není se čím chlubit, jdeme z extrému do extrému. Dnes je konečně i námi kýžený stav, kdy na jedné straně jsou mírové - supermoderní jaderné zbraně, odstřelovací pušky, tanky a USA dodané F 30 a na straně druhé, na té za zdí, moderní praky páté generace a teroristické kamení.

+1/−1
28.5.2018 15:04
Foto

K51a71r74e14l 61S83e37i82d23l 8679845100948

A přesto Arabové stále útočí a snaží se Židy zabíjet...

+2/0
28.5.2018 16:07

R15o71m67a61n 21V64i64t22h47o45u49s 3965151376660

Jen drobná poznámka - když Vás na 100 - 150 metů trefí patnáctidekový "teroristický kámen", klidně z vrhacího praku první generace, jakým disponoval biblický David, a ten uživatel praku není úplná lemra a trochu s tím trénoval, tak to udělá skoro stejnou práci, jako M-16A1, používaná US Army ve Vietnamské válce. Jen ta kadence je pravda nižší, protože těch šutrů se dá vrhnout tak 5 - 10 za minutu, běžně na 100 až 200 metrů (i když měřený světový rekord je přes 450 m), s rychlostí cca 55 m/s. ale zase se to dá kompenzovat počtem vrhačů, že. Doporučuji nepodceňovat historické zbraně, kterými se lidé zabíjeli v minulosti. Zabíjet se jimi dá i dnes, jen většinou chtějí lépe vycvičeného uživatele.

+10/0
28.5.2018 19:03
Foto

K40a27r74e16l 72S66e25i10d58l 8139495450188

"Železná kupole zlikvidovala minometnou palbu na Izrael

Militantní Palestinci v pásmu Gazy vystřelili na území Izraele 28 minometných granátů."

https://www.novinky.cz/zahranicni/blizky-a-stredni-vychod/473381-zelezna-kupole-zlikvidovala-minometnou-palbu-na-izrael.html

0/0
29.5.2018 14:25

L90u86d52v20i63k 74S18p86i18n24k90a 1552877360145

čs komunisté panáčkujícín podle sovětského ruska, se v izraeli přepočítali. slánského a spol za spolupráci popravili a potom už v každé válce dodávali i se sssr svůj vlastní šunt arabským islamistům, kteří s tím šuntem také vždy prohráli. dokonce se na desítky let přerušily diplomatické styky s izraelem.

+2/0
28.5.2018 15:01
Foto

K35a34r16e56l 55S70e51i95d92l 8779365380898

V Sýrii a Iráku byli islamisté tvrdě potíráni. Tamní baasistické režimy byly/jsou založeny na arabském nacionalismu a diktátoři nedovolili, aby nejvyšší autoritou místo nich byl nějaký Mohamedův Alláh. (Ostatně, podobný přístup volil i násirovský Egypt.)

Obchody s Izraelem začaly ještě před komunistickým převratem.

K "šuntu" - větší roli, než technika, tam hrál lidský faktor.

+7/0
28.5.2018 16:14

J70a18n 57L70u29k55á31š 7597913393432

To neni pravda, zalezelo jaci islamiste. Napr. Syrie dlouhe desitky let poskytovala zazemi a podporovala teroristicke skupiny Hamas, Hizballah a Islamsky dizhad, Hamas a Islamsky dzihad dokonce mely v Damasku hlavni sidlo.

+1/−1
28.5.2018 16:23

R40i29c78h32a13r82d 60A84u39b20r73e33c96h92t 1882471496890

Islamisté působící v jiné zemi, samozřejmě. A v novější době byla Sýrie velice přátelská k islamistům bojujícím během povstání v Iráku. Dokud se nevrátili domů.

+2/0
28.5.2018 16:48

J59a41n 36B46í27l25ý 8984657307369

máte pravdu oba. domácí islamisty baasisté potírali, zahraniční využívali ke svým účelům

+2/0
28.5.2018 16:48

V41i15l53é42m 94P72ř26í35h90o28d92a 2194279513977

Titulek je kouzlo nechtěného - je snad jasné, že nám židé neplatili křesťanskými penězi ;-D

+3/0
28.5.2018 14:43

R78i96c84h60a77r39d 18A80u68b42r96e17c92h11t 1622331466620

Ano, dolary jsou iluminátské!

(vtip)

+3/0
28.5.2018 15:05

P34e52t33r 66S40i38m34e76k 6631553309964

zcela laická otázka..byla to pomoc nebo obchod- prodej?

+3/0
28.5.2018 14:13

P50a24v83e48l 47B28e24r14a52n 9955337340

Vzhledem k tomu, jak ostatní "pomáhali" nám - viz např. co jsme všechno museli zaplatit GB za to, že jsme jim "pomohli neprohrát válku" - tak jednoznačně pomoc...;-)

+4/−1
28.5.2018 14:25

P83e10t96r 65S32i33m37e94k 6551553919984

v roce 1938 nás GB ponechalo Německu, pak jsme jim platili až do 70.let za pomoc..a mezitím ve válce zmizelo český zlato a myslím si, že do Švýcarska, odtud do Londýna a odtud do Ameriky.

+1/−7
28.5.2018 14:34

P73a22v65e55l 36B10e75r61a59n 9715917820

Vždyť to říkám... Pomoc k nezaplacení...;-)

+2/0
28.5.2018 14:39

Najdete na iDNES.cz