Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vědci vtipně vyřešili záhadu účesu Svaté Zdislavy. Podívejte se jak

Jako forenzní kriminalisté postupovali odborníci smíšeného česko-brazilského týmu při vizualizaci zapomenuté podoby svaté Zdislavy z Lemberka. Stovky let ležely její ostatky v zemi a z lebky mnoho nezbylo. Přesto nyní poprvé, po 766 letech od její smrti, známe její přesnou podobu. Ve středu měla svatá Zdislava svátek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V31a17c47l24a96v 14V32a13v35r43a 3567914165927

Žiji 32 let v zahraničí a do Čech a Jablonného se dostávám jednou za několik let. Když tehdy přivedla Zdislava dominikány do tehdy pustého kraje, věnovali Havel i Zdislava mnho hřiven stříbra na založené a chod kláštera v Jablonném.

0/0
27.6.2018 3:59

V20a95c50l96a84v 37V85a16v52r43a 3267174745447

Není vůbec jisté že ostatky údajné Zdislavy jsou opravdu její. Tedy proč řešit její účes. Ty výdaje na nesmysl si mohli vědci v pohodě ušetřit. Ostatky Zdislavy jsou dnes po celém světě, i v USA. To že je biskup potvrdil za pravé není vědecky dokázáno.

Zemřela v r. 1252 na rodinném hradu Lemberku, kde dnes stojí stejnojmenný zámek. Dochovala se jen část hradeb na jihu..

Svatou se stala až v r. 1995.

Havel z Markvartic (manžel) byl nábožný podobně jako Zdisava a mluvit s nimi o čemkoliv jiném než o rozjímání nebylo možné. ba založili dva dominik. kláštery. Jeden v Jablonném v Podj a druhý v Turnově.

0/0
27.6.2018 3:44

O92t88a53k49a97r 36J40e81ž61e63k 1208296796

Jak můžete i do odborného článku vkládat "výchovu" čtenářů ke správnému "proevropskému" myšlení? Co má znamenat ta pitomá poznámka o "xenofobech"? Nám nevadí jiné rasy, nám vadí islám a islamizace Evropy, vy zabedněnci. Anebo ta poznámka byla povinný výraz loajality, rituál, jako za minulého režimu, něco jako "Sovětský svaz - přítel na věčné časy"? Styďte se!;-O

+1/0
9.6.2018 0:19

A48l65e80š 77L49i97s14o98v76s31k34ý 9809338962252

Božínku, to je odborníků tady, škoda že se jich neptali, mohli poradit.

0/0
2.6.2018 7:50

J64a13n 97M89l38ý86n19e46k 3882177932789

Docela by mě zajímal výsledek testu - předložit týmu lebku člověka, jehož podoba je dobře známá.

+3/0
1.6.2018 21:41

L61u38d44v85í85k 64G56a46j49d70o65š75í18k 2705453264662

Jinými slovy: Vypadala přesně takhle, nebo taky úplně jinak.

Kdo někdy jen trochu přičichl k tomu, jak se tohle dělá, tak ví, že 3/4 z takovéhle vědecké rekonstrukce jsou pouhá fantazie autorů.

Ale budiž. Je dobře, že se takovými věcmi někdo zabývá.

+1/−1
1.6.2018 10:05

L29u67d74v38í25k 26G57a65j29d89o91š39í29k 2915693554292

Díky pane Jiráku za mínus. S čím máte v mém příspěvku problém? Nestyďte se to formulovat.

0/0
1.6.2018 10:31

K51a69r41e44l 47E26n76d60l75e93r 3473310810675

Ne, to není fantazie, rekonstrukce obličejů jsou založeny na podrobném statistickém skoumání závislostí obličejových rysů a tvarů lebečních kostí v závislosti na genotypu, pohlaví a věku. To, že něco neznáte, opravdu neznamená, že to neexistuje. V kriminalistice je to dnes už osvědčený postup.

+2/0
1.6.2018 18:38

V51a92c78l69a49v 28V49a46v22r86a 3307664735637

to že jakýsi biskup potvrdil pravost ostatků nemá žádnou vážnost. Jakou cestu měly ty ostatky od objevení podnes ponechme stranou.

0/0
27.6.2018 3:47
Foto

R17o29b77e94r30t 88U29r74b83á32n80e50k 3978772494313

Pozornost soustřeďme na její skutky. Těmi se do historie zvýraznila. Nebo je tělo nad ducha? Není ani vyloučeno, že tým zkoumá tělo její starší služebné. Jinak je článek blahodárný Zdislavině kultu, Dominikánům i mase věřící v uzdravení i skrze krátké vzpomenutí.

+3/0
31.5.2018 23:09

V19a43c47l32a50v 45V49a32v30r36a 3787144575547

výborně Roberte.

Jistě skutky. Věnovala se léčení nemocných ve svém špitálu(e) (nejsem v češtině zběhlý. Sama Zdislava ale zemřela mladá, zřejmě vyčerpáním ve službě svému lidu.

Roku 1252 byla pohřbena před oltářem tehdejšího kostela sv. Vavřince a z kostela se stalo poutní místo. O tom, jak původní stavby vypadaly, se zprávy nedochovaly. Pouze z pozdních zmínek víme, že klášter byl až do roku 1683 „z hlíny a dřeva“ a kostel byl „dost prostorný, s několika oltáři“. Taková podoba ale později přestala vyhovovat, a tak se začalo koncem 17. století s přestavbou kláštera i kostela. Kostel vyhořel v r. 1788.

0/0
27.6.2018 3:55
Foto

M23i80r51o22s52l55a25v 52S11t91e48i75n19e55r 4870982300706

Zdislava byla současnicí Přemysla Otakara II. Ten míval opletačky s tehdejším papežem, kvůli jeho podpoře Stauferů, když Zdislava umírala, vedl Přemysl Otakar II zrovna křížovou výpravu k Baltu, aby ten problém vyžehlil. Doba docela bohatá na události.

+1/0
31.5.2018 22:45
Foto

K96a89r76e85l 28S51e23i71d78l 8559735920198

Dotaz: také vám ta katolická(?) tradice uchovávání částí koster jako suvenýrů připadá poněkud morbidní?;-)

+2/−2
31.5.2018 22:27

P24e27t38r 19H10a97r84i35p92r16a66s42a54d 82H74a36j93i43č 5301166173170

Současné xenofoby by zřejmě překvapilo, jak už před téměř osmi sty lety byla populace Evropy etnicky promíchaná.

Zdroj: https://technet.idnes.cz/svata-zdislava-z-lemberka-geo-cz-cicero-moraes-martin-frouz-fotogrammetrie-videogrammetrie-g9j-/veda.aspx?c=A180529_121553_veda_kuz

Tak, tak. Je to známá pravda.

+1/0
31.5.2018 19:37
Foto

H67a77n36a 62A10n98t80o76n69o77v18á 6827349584794

Nás v dějepise učili, že v Evropě bylo nevolnictví a tím pádem k pohybu obyvatelstva příliš nedocházelo.

+1/−1
31.5.2018 19:59

J46a87k10u45b 45D13u83š20á52n72e68k 4489444844225

A co pohyby armád? Na to jste zrovna chyběla?

+1/0
31.5.2018 21:22
Foto

K52a86r11e16l 58S60e81i47d97l 8859545260468

Myslím,že si z něj dělá legraci.;-)

A není nic nového, že ve středověku byla Praha jedním k center a obchodních křižovatek Evropy. Navíc feudálové měli standardně u dvora lidi z různých zemí.

+2/0
31.5.2018 22:18
Foto

M87i34r71o58s25l56a56v 55S30t69e71i13n83e66r 4830882410606

Stříbro, které se právě v její době v Čechách nacházelo v obrovském množství, udělalo z Prahy nejbohatší metropoli Evropy.

Situace srovnatelná třeba se současnou Saudskou Arábií. Také jenom na čas.

0/0
31.5.2018 22:51

T45i90n56a 34M30a80l27á 5989285643504

Období těžby stříbra a rychlý vzrůst českého státu se datuje spíše do doby Václava II. syna Přemysla Otakara II. Potom následoval Jan Lucemburský a Karel IV. Hlavně jeho práci pro českou zami zlikvidovala krize společnosti, která za vlády jeho syna, Václava IV. vyústila v občanskou válku, zvanou "husitské bouře". Většina toho, co budovali čeští králové a vzdělanci té doby, vzala za své při ničení, negramotným, lehce zneužitelným, davem. Stojím za tím, že tato doba více vzala než dala. Od této doby se naše země stala malým, lokálním územím, který pro evropskou politiku a celkové dění nemá zvláštní význam. Oslavování tohoto tristního období našich dějin je totiž prací obrozenců, kteří, ber kde ber, sháněli něco, čím by se mohli postavit do opozice proti tehdy vládnoucím Habsburkům. Opět, díky pravidelnému opakování a masírování se lež stala pravdou. Vše dokončilo socialistické školství, které tuto dobu vykládalo zcela pokřiveně a z husitů dělalo jakési předky komunistů. Jedinou pravdou je, že obě období, jak doba husitských bouří, tak socialismu, měla na naši vlast destruktivní následky jak po ekonomické, tak mravní stránce.

+1/0
2.6.2018 7:53
Foto

H12a58n90a 86A47n31t28o10n19o32v87á 6387659324264

Pravda, geny tady nechali, to jsem si neuvědomila. O Vyškovu se vlastně říká že díky francouzskému lazaretu má hodně místních francouzskou krev.

V novinářském pojetí je xenofob někdo, kdo nemá rád jiná etnika a jejich zvyky a svou kulturu tady vojáci nenechávali, protože většinou buď padli nebo odtáhli.

+2/0
1.6.2018 8:33

L39i13b74o93r 96D57a65n35ě18k 4347881633

většinou, ale pořád jich tu zůstalo dost a tak je obecně na jižní moravě dost příjmení vycházejících z francouzštiny...

+1/0
5.6.2018 13:54

L13u89d40v26í38k 90G15a27j21d80o26š46í45k 2645873314372

Mě v tomto případě zarazilo, proč by to mělo zarazit zrovna xenofoby. Jestli on autor vlastně ví, co to slovo znamená...

+1/0
1.6.2018 10:07

J57i62ř89í 11Ř14e50h24o34ř 9348668926458

mě zarazilo vůbec podivování se nad migrací v desátém století, kdy fakticky teprve končilo období stěhování národů. Například maďaři se vlastně za humny usadili někdy v té době.

0/0
8.6.2018 11:18

D33a81n61a 57K67o24c20i78á15n58o46v60á 2143148589858

Dát k dispozici lebku někoho neznámého, kde existuje fotka a pak porovnat. Pak bych uvěřila.

0/0
31.5.2018 16:49

O37n57d41ř68e44j 96S60e71k97e61r97a 1487266906149

Přesně to se dělo během výzkumu, který umožnil to, o čem je článek.:-)

+3/0
31.5.2018 17:19
Foto

K33a21r81e87l 97S63e87i77d50l 8779525310978

Pár postřehů:

Díky za zajímavý článek. Je úžasné, co všechno už dnes dokážou lidi zjistit z kusu kosti...R^

Ten titulek je pěkná fligna. Svůj účel, přitáhnout pozornost, plní dokonale.:-)

Ta poznámka o xenofobech byla zbytečná a navíc úplně mimo.:-/ Škoda.

Překvapilo mě, jak je pan Moraes mladý. Šikovný kluk.;-)

+9/0
31.5.2018 16:11

L25u38c96i98e 91K37a95ň75o34v34á 9116358306

Nerozumím tomu, ale pohádky mám ráda, tak co bych nevěřila... Jen malý dotaz - a ví se zcela naprosto a určitě, že to je lebka Zdislavy? Síle technologie jsem ochotná uvěřit, ale tomu co bylo po staletí "bezpečně" uloženo už moc ne.

+5/−2
31.5.2018 10:14

L88u59d16v25í70k 61G24a54j22d49o32š26í59k 2325493794902

To bych řekl že patří k té části výzkumu, která by se daly zpochybnit asi nejméně. Celá zbylá rekonstrukce je daleko víc na vodě.

0/−1
1.6.2018 10:14

J89i91ř74í 61Ř56e68h64o97ř 9568878936378

obecně u všech historických předmětů jednou dojde k určité konkrétní události. Někdo potvrdí její pravost. U ostatků k tomu stačí aby někdy v historii nějaký vládce či církevní instituce přijali tuto pravdu. A ta je navždy daná. Lze ji ve vyjimečných případech vyvrátit v případě že je o dané osobnosti známá nějaká skutečnost, např. fyzické zranění.

V praxi to znamená, že před pětisty lety. Potřeboval nějaký klášter vlastnit důležité ostatky z preztižních důvodů. Tak jedny ve svých kobkách označil jmenovkou. A dneska můžou zkoumat třeba bezejmenou jeptišku.

0/0
8.6.2018 11:23

M98i86c79h61a76l 74F37r70a35n17z 7893173521122

Tak závěrem "Současné xenofoby" jste degradovali výborný článek na úroveň bulváru.

Navíc tzv.xenofobům nevadí "barevné složení" Evropy 11.století... Achjo

+49/−4
31.5.2018 10:05

O88n73d82ř41e15j 56S94e43k43e19r60a 1687416906519

Souhlas. Nepřekvapuje mě, když ten výraz vidím v nesmyslném kontextu ve zprávách, ale od pana Kužníka bych čekal menší tendence k levičácké paušalizaci.:-/.

+22/0
31.5.2018 11:07
Foto

P26a23v73e29l 27K23a61s51í64k82, 56T21e18c65h81n11e66t19.54c78z

Já popravdě nevím, v čem je (konkrétně v tomto případě) ten problém. Autor nepíše, kdo je xenofob. Baví se o "hypotetickém xenofobovi". Je to jako napsat "člověka, který nehraje fotbal, by mohlo překvapit, že..." Neříká "Fanda Vopršálek neumí hrát fotbal" ale "lidé, kteří neumí hrát fotbal, by mohli být překvapeni".

Chápu, že jsou někteří lidé na tento pojem (rasista, xenofob) alergičtí. Já sám nemám rád, když se ten pojem nadužívá, protože vede k nekonečnému bezhlavému obviňování bez hledání podstaty problémů. Ale vidět za tímto konkrétním místem "levičáckou paušalizaci" je podle mého paušalizace sama o sobě :-)

+7/−4
31.5.2018 14:09

O89n25d25ř82e47j 41S64e53k70e11r18a 1427466296189

Pane Kasíku, xenofobie je regulérní psychiatrická diagnóza a lidé, kteří tímto onemocněním trpí, absolutně neřeší nějaké míchání ras či imigraci - mají totiž nezvladatelnou hrůzu z jakéhokoliv neznámého člověka bez ohledu na barvu pleti či jiná specifika. Kdyby pan Kužník napsal "novodobí rasisté", bylo by to naprosto v pořádku.

Čili: skutečnost, že tento termín začalo pár neomarxistických křiklounů (Palata a spol) používat naprosto chybným způsobem není omluvou proto, aby to inteligentní člověk akceptoval. A vás v redakci Technetu za inteligentní lidi považuji a jednoznačně souhlasím s panem Franzem, že to jinak velmi kvalitní článek degraduje do polohy tiskové zprávy ústředního výboru svazu evropské mládeže. S trochou nadsázky, samozřejmě.

+18/0
31.5.2018 14:35

M92i25c87h35a87l 37H31a28u58f 4578459865771

Přesně. Ostatně, stejná skupina lidí si soustavně plete nacismus a fašismus.

+11/0
31.5.2018 16:01
Foto

K61a17r92e58l 86S22e60i10d97l 8909815840588

Termínem "xenofob" jsou dnes hojně označováni lidé, kterým jde opravdu o něco zcela jiného. Primárně o ochranu naší - na křesťanství postavené - kultury a morálky.

+8/0
31.5.2018 16:15

L18u80d63v73í24k 73G88a56j87d84o78š82í65k 2505683964652

NIKOLIV. Termínem xenofob jsou označováni lidé, kteří si myslí že jim jde o to co píšete, ale ve skutečnosti se pouze bojí islámu, protože to je pro ně zcela neznámé a tedy zlo.

Nebýt tohoto neznámého "nebezpečí", přesně tito lidé jsou ti poslední, kteří by se zabývali národem, kulturou a morálkou.

+2/−2
1.6.2018 10:22

K34a11r54e86l 91E63n17d58l54e34r 3673170940345

Ne, je mi líto, toto není správný význam - ani ten přenesený. Takzvaní xenofobové nemusí ani islámce, ani cikány, ani černochy animisty.

A mají mimochodem pravdu.

+2/0
1.6.2018 18:34
Foto

K16a50r39e29l 50S63e83i43d70l 8969315720318

Neřekl bych, že je islám (a jeho ovoce) u nás něčím neznámým.

+1/0
2.6.2018 23:08

O24t75a31k70a91r 13J41e65ž79e39k 1718266266

My se islámu nebojíme, vážený pane, my totiž moc dobře víme, co je zač a jak s ním a s jeho nositeli máme zacházet. My víme, že se jedná o ideologii plně srovnatelnou s nacismem svou absolutní neslučitelností s naší civilizací, lidskými právy a demokracií.

0/0
9.6.2018 0:28

W55a24l68d49a 30W48i92n59t72e42r 6367319271429

Obávám se, že jste urazil inteligenci mnoha lidí.

+2/0
31.5.2018 19:44
Foto

H81a90n39a 56A65n28t42o92n82o33v63á 6757149624684

Ona je ta poznámka vůbec divná, protože z rodokmenů víme, že šlechta byla etnicky pomíchaná, ta ale tvořila jen zlomek populace. Dá se totéž říct o zbytku populace? Cestování bylo komplikované, navíc nevolníci (a wiki říká že tou dobou už bylo nevolnictví zavedené) si nemohli jen tak trajdat z panství na panství, natož do jiné země.

+4/−1
31.5.2018 19:58
Foto

K35a20r67e13l 33S18e69i73d31l 8769815780708

Otázka je, nakolik šlechta předávala své pomíchané geny nevolníkům (tedy spíš nevolnicím).;-)

0/0
31.5.2018 22:21

L50i42b93o49r 74D69a59n74ě50k 4817151963

to se ale týkalo hlavně jen následnické linie, bylo li více synů, ti odcházeli na zkušenou a v nevolnictví pokračovali prvorození...

0/0
5.6.2018 14:15

T83o61m40á45š 85T54a43t39í90č46e32k 5680272920348

Pane Kasíku, musím nesouhlasit. Pojmy mají různý význam v kontextu, a to i v kontextu doby. Proto když dnes je v článku spojení "prolínání národů v Evropě - svatá Zdislava - - nebyla jen Slovanka - xenofobové", jedná se jednoznačně o bojový výkřik proti lidem, kteří si v Evropě nepřejí islám.

+2/−1
1.6.2018 1:43

L21u26d18v79í82k 49G70a51j50d39o23š11í44k 2135933844372

Pojmy jako tento mají jen JEDEN dosti jasně definovaný význam. Potíž je jen v tom, že do tohoto článku absolutně nepatří a nedává smysl.

0/0
1.6.2018 10:25

L61u16d49v55í38k 38G45a32j48d49o78š14í20k 2355313804452

Dovolím si dokončit váš příměr, aby bylo zřejmé v čem je problém:

"Člověka, který nehraje fotbal, by mohlo překvapit, jak vypadala naše země před 800 lety."

0/0
1.6.2018 10:29

E47v57a 41S12t32o57č22e20s89o16v71á 1530985364953

Lidé jsou dnes alergičtí na spoustu pojmů :-) Mě třeba při čtení článku jako první napadlo, že to odkazuje na "aféru" okolo Kingdom Come a etnickému složení středověkých Čech.... Ale třeba jsem taky mimo a jen to vidím v téhle souvislosti, protože mě ta diskuze (okolo té hry) zaujala..

0/0
2.6.2018 20:05
Foto

M61i93c16h21a52l 77B82r87e71š57k44o10v91e47c 4401138914296

Tak mě by také zajímalo co ti stateční gaučoví bojovníci proti Islámu říkají třeba na její křesťanský outfit, tedy vlastně nikáb, smím li to tak parafrázovat.

+1/−7
31.5.2018 14:03

R97u64d46o52l35f 38P58e37k45á47r32e72k 9782481229813

Tak stredovek je stredovek, blbe je, kdyz se stredovek "praktikuje" v novoveku, ze...

+16/−1
31.5.2018 14:34
Foto

M51i25c28h19a37l 67B64r68e69š53k86o56v30e71c 4591128784336

Jasně, proti tomu nic. Já jen, že ještě pro moji prababičku bylo nemyslitelné vyjít bez šátku z domu a svoji babičku v šátku také pamatuji. Mě jde spíš o to, že je úplně jedno jak je kdo oblečený, protože je to každého jeho věc a když se někdo pohoršuje nad nějakým způsobem oděvu a zaštiťuje se při tom nějakou evropskou nebo snad dokonce křesťanskou kulturou, tak pak může být docela překvapen souvislostmi.

+2/−1
31.5.2018 14:38



Najdete na iDNES.cz