Diskuse k článku

Pantografy pomalu končí, přinesly vyšší rychlost i nevyužitou rekuperaci

Historie dnes již dosluhujících příměstských vlaků známých jako pantograf nebo také slangově žabotlam začala vznikat již v polovině minulého století. Tehdy bylo jejich cílem zcela změnit pohled na příměstskou dopravu a díky dvěma čelním hnacím vozům i zvýšit rychlost.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M57a52r13t80i73n 60R33u55z45i46c86k12a 1602938456347

Hezky clanek, diky...

0/0
10.8.2018 22:10

J81i47n69d31ř95i49c39h 19S68t68r60a25k41o53š 6177223974147

Díky za článek i za detailní popisy u fotografií - kéž by to bylo u všech článků na idnes standardem.

0/0
10.6.2018 6:20

P17e60t95r 34Č22e15r33v66e79n43ý 3686831782825

Před několika lety jsem s těmito vlaky jezdil pravidelně na trati z Prahy do Benešova a rozjezdy s přískoky zejména v případě, když člověk seděl v posledním voze zadní soupravy, jsou nezapomenutelné:-)

0/0
7.6.2018 15:23

S44i37l20v78e95s33t15r 61K13a73d71e15ř91á72b40e14k 8910783885620

To byl vlastně vrchol komfortu - otevírací a zpočátku i průhledná okna, pohodlná koženka, spousta místa na nohy, luxusní opěradla s ergonomickým sklonem, nízkopodlažní široké vstupy umožňující rychlý a pohodlný nástup a výstup...

Dnes místo toho máme dobytčáky s neotevíratelnými tmavými okny, vyšisované hadrové sedačky, s místem pro kolena a ramena se ve většině moderních vozidel už ani nepočítá a člověk sedí jako fakír. A v rekonstruovaných vozech člověk často místo do okna má výhled na sloupek mezi okny. Občas mám pocit, že konstruktéři dnešních vlaků, autobusů a tramvají vůbec nemyslí hlavou.

+3/0
7.6.2018 12:38

R89a37d73e85k 23N56e25u72m81a59n75n 5982832818425

Mě by zajímalo, kolik roků je a kde bydlí ti, co používají slovo "žabotlam". Případně kdy se s tím slovem poprvé setkali.

Já jsem Pražák, narozený koncem šedesátých let, z železničářské rodiny, u ČSD/ČD jsem pracoval a znal jsem jen panťák nebo pantograf.

Slovo žabotlam jsem poprvé četl v iDnes asi před 10 lety

+2/−1
7.6.2018 10:09

S95i26l96v43e11s80t11r 98K91a59d50e10ř40á93b48e38k 8750153885300

Ano, ta přezdívka se objevila možná před těmi 15 lety. Zřejmě v souvislosti s tím, že se objevily i nové typy panťáků (tedy ešusy neboli trojdílné hliníkové soupravy) a tedy vznikla potřeba od sebe různé panťáky rozlišovat. A protože ten "žabotlam" je velmi výstižný, tak se rychle uchytil a rozšířil. Kdosi na webu vlaky.net to uvádí v ženském rodě ("žabotlama"), ale s tím jsem se nikde jinde nesetkal. Označení panťák (pantografová či pantografická jednotka) jsem nikdy nevnímal jako přezdívku konkrétního typu - to bylo prostě obecné označení elektrických vlakových jednotek. To teprve v nedávné době z toho novináři udělali přezdívku žabotlamů. EM 488.0 a SM 488.0 (dnes řady 460 a 560) byly zrovna tak panťáky, a taky nikdy neměly moc přezdívek.

0/0
7.6.2018 12:21

J54o98s46e92f 81K75o89m87á30r23e95k 5154182904979

My tomu před dvaceti lety říkali "krysa", že tak čumí :)

+1/0
7.6.2018 14:42

J81a55r60o18s36l73a92v 62N16o25v41á87k 5205469334782

Nikde jsem nenašel vysvětlení, proč nakonec z celkem pohledného prototypu vznikl takovýhle žabotlam. Díky komu nebo čemu dostala jeho čela tuhle podubu?

0/0
6.6.2018 20:56

S91t22a50n26i59s49l29a14v 21K20r71e46j54c93a32r 6137506313984

Ano, zkuste si nalézt podobné příměstské železniční soupravy , té doby, nikoli pouze socialistického režimu a tehdejší československé ideologie. Léta běží a názory a nároky se mění. Dnes místo vlastního vývoje a výroby naši dopravci nakupují ojetiny z vyspělého západu. A říkají tomu ekonomika podnikání. Nejde o politiky a politický režim, ale o umění uplatnit nabyté vzdělání. Ano ve vývoji a produkci jsme byly předběhnuti i Čínou od které Leo bude nakupovat páteřní rychlovlaky své dopravy. Ale u lokálek a příměstské dopravy se spokojíme s bazarem.

+1/0
7.6.2018 9:49

S33i43l68v46e72s71t10r 28K69a73d55e41ř13á58b81e38k 8970843665590

No, pohledného... spíš krabicoidního prototypu. Zkuste si někde něco najít o estetice šedesátých let. Autobusy RTO, vagóny Balm, Škoda 1000 MB, mixéry ETA, vysílač na Ještědu...

+1/0
7.6.2018 12:25

J31a16n 41K14u25č63e31r26a 8615318197840

ešus má také pantograf anebo ne? :-)

0/0
6.6.2018 20:28

P25a33v54e57l 52S14o53v86i49č10k44a 4466648395422

Ešus má jeden polopantograf na hnacím voze.

+1/0
6.6.2018 20:56

M94a21r92e14k 64Š63i49m11o37n 2374427578188

K tomu urychlování a zpomalování. Nebylo by lepší v dnešní době koncipovat pro městskou dopravu nějaké automatické jednotky, které by jely jen jako dvou- až pětibodový spoj s vynecháním spousty zastávek a vezli by jen malé množství cestujících, kteří by nastupovali cíleně jen do svého vlaku. Samozřejmě by to znamenalo kompletně novou infrastrukturu, ale když musí 120 tunová jednotka metra 15x zastavit a 15x se rozjet, když se vymění často jen hrstka cestujících, to mi připadá neefektivní.

0/0
6.6.2018 17:48

P77a11v17e52l 46S56o43v43i58č83k50a 4426628165432

Jakákoliv úspora energie by musela vyvážit cenu za, jak sám píšete, "kompletně novou infrastrukturu". Navíc moderní vlaky s měničovou regulací a rekuperací nemají až tak ztrátové rozjezdy a navíc tento typ provozu (rychlý rozjezd, krátká jízda, dynamické brzdění) je ideální pro rekuperaci energie nazpět. Takže ty energetické ztráty nejsou tak velké, jak se může zdát. Druhá věc je časová úspora, která by mohla být významná.

+1/0
6.6.2018 17:55

S66i40l68v77e98s91t82r 66K19a25d79e14ř60á82b52e30k 8250703955780

Na většině hlavních směrů nějaký systém spěšných vlaků nebo rychlíků s příměstskou funkcí už existuje aspoň v náznaku.

0/0
7.6.2018 12:28

D70a97v36i93d 27D81o98b60e62š 3195632327

tum tum tududum tum

případně tududumtum tududumtum tududumtum tum

Kdo jezdli, hned pozná :-D

+8/−1
6.6.2018 14:46

J11a43k67u70b 95Š72a78f19a85n27d50a 7425307751391

Ještě přesněji (většinou): tududumtum tududumtum tududumtum tududumtum tududumtum tum tum

+2/0
6.6.2018 16:05

S82t74a40n29i27s90l20a64v 94P42ř41i82b80y19l 1839158561166

Nechcete to raději nazpívat? To se nedá číst.

+3/0
6.6.2018 16:24

J26a80k58u49b 84Š59a28f97a26n68d83a 7795857601961

Tak jsem si to teď na záchodě přezpíval a mám tam chybu. Správně je tududumtum tududumtum tududumtum tududumtum tududumtum tududumtum tududumtum tum tum :-)

+1/0
6.6.2018 17:31

T15o69m76á86š 77T44a15t20í33č12e74k 5630412950388

Srandisti! ;-D

+2/0
6.6.2018 20:46

J75o43s44e85f 23V59y57s34k35o55č69i97l 3912927944216

To jako ze se budu muset jezdit divat na historicke vozy nekam do muzea? Doted stacilo pouzivat bezne vlaky :(

+3/0
6.6.2018 13:21

F61r55a32n83t14i24š38e68k 38M81o75s47s 8262813849649

Další příklad toho jak jsme byli na konci 50. a v 60. technickou velmocí i ve srovnání se světem. Zvláště v 60. letech to tu muselo být úžasné. Než přišel Rus ;-(

+1/0
6.6.2018 13:17
Foto

J65a29n 40Č18e46r50m74á82k 4559218525617

pokud vaši prarodiče nepomáhali plnit pětiletky z gulagů tak se to mohlo zdát... šťastná léta republiky!... Bohužel, jen pro někoho...!!

+2/0
6.6.2018 23:53

J31o73s16e27f 39K16u63b12e85š 9735535719294

Srovnání s Regio/InterPanterem.Zatímco 451 byl ve své době bezkonkurenční stroj i co se Evropy týká, tak Regio/InterP naopak ukazuje, že proti zavedeným výrobcům nemá co nabídnout. Jen daleko nižší kvalitu...

+4/0
6.6.2018 12:15

J16o26s84e76f 81Z85a18h73á83l43k36a 4733649128246

A čím to je? Zlaté české (ostravské) ručičky jsou od té doby na odpočinku (mnohdy věčném). Nahrazeni rekvalifikovanými horníky?

0/0
6.6.2018 13:56

J14o56s10e57f 12K84u17b17e17š 9685295859744

Tím to nebude. Lidé jsou jistě stále šikovní. Jen Škoda měla všechny zakázky buď napřímo (380, 471) nebo ušité na míru (právě Regio/Inter), takže se vlastně nemusela snažit být na úrovni...

0/0
6.6.2018 14:39

S31i61l79v55e85s45t27r 43K57a97d77e39ř65á52b57e89k 8720903655510

V šedesátých letech taky většina zakázek byla napřímo. A mezinárodní konkurence takřka neexistovala, to spíš centrální řízení v rámci RVHP: k nám vagóny z Budyšína a z Ruska Sergeje, do SSSR zase čmeláci z ČKD...ale elektrické jednotky jsme, pokud vím, nedováželi ani nevyváželi.

0/0
7.6.2018 12:43

J60a86n 80B26a52r23t26u31š19k77a 7696221651313

A kdo nyní ví že tenkrát se říkalo : "životnost těchto souprav max 25 let" ?

+6/0
6.6.2018 11:43

T97o62m80á55š 27K77o66v96a69n98d12a 3797723286637

Přezdívku Žabotlam jsem začal slýchávat až mnohem později. Vždycky to byl Pantograf nebo Panťák. Vím, že DKV používá slangově zpravidla Žabotlam, ale třeba i Emoska.

+13/−1
6.6.2018 11:14

P58e27t95r 38M30a32r69e74č97e39k 1423311119228

Měl být plus. Také jsem vždy slyšel mluvit o pantografu.

+1/0
6.6.2018 11:22

S48i30l17v26e98s31t58r 36K90a44d47e73ř92á89b21e27k 8500433525120

Ano, o pantografické jednotce, která neměla vlastní přezdívku, se mluvilo prostě jako o panťáku. Podobně jako o lokomotivě, která neměla vlastní přezdívku, se mluvilo prostě jako o lokomotivě, mašině atd.

0/0
7.6.2018 12:31

R54a28d52e26k 37N10e74u91m16a56n86n 5442442958565

Máma u dráhy, takže jsem v dětství jezdil vlakem dost.

SPŠ dopravní s železničním oborem

VŠ dopravy a spojů Žilina - železniční obor

Se slovem "žabotlam" jsem se poprvé setkal v iDnes cca před 10 (?) lety

0/0
7.6.2018 10:01

I59g81n71á56c 29D42i98v89i14š 1921829583764

Nemáte někdo srovnání se stejně starou polskou EN 57 (dřevolíno), která občas na naše území zajíždí z Polska?

0/0
6.6.2018 10:07

R84a86d22e91k 86R58a20i93d11a 5647102719

Moc pěkný článek. Pražákům jsem Žabotlamy vždy záviděl. Na Ostravsku byly jen jednotky 460, které jsou snad ve všech ohledech horší, ačkoliv jsou novější. Ošklivá monstra, do kterých se hrozně nastupuje, jako by u nich plánovali podsklepení.

+14/0
6.6.2018 10:05

P30a83v43e84l 86S60o38v58i92č63k66a 4676718945822

Žabotlamy kdysi bývaly i na Ostravsku. A právě problémy s podélnou tuhostí vedly k vysokoplažnímu uspořádání řady 460. Ty také dostaly lepší podvozky a jednodušší elektrickou výzbroj. V rámci unifikace pak byla skříň více odvozena od osobních vozů (tomu odpovídají dveře, okna a další části). Proto bych nepsal, že jsou ve všem horší.

0/0
6.6.2018 13:14

J21a29k61u21b 44R27o25u25s 3303690744522

Ale ony jsou.

0/0
16.7.2018 23:23

I56g46n46á65c 80D16i56v56i22š 1251569283154

Slovem pantograf bývají označovány všechny elektrické jednotky vyrobené za minulého režimu (tedy i 460 a 560, jinak Tornáda), tohle jsou Žabotlamy.

+2/−1
6.6.2018 9:58

R31a30d27e90k 33N55e34u25m62a37n81n 5812132878375

kolik ti je roků a odkud jsi?

0/0
7.6.2018 10:03

S12i67l27v64e27s84t85r 11K56a27d11e86ř64á48b35e98k 8130143915380

Nejen za minulého režimu. Panťák je prostě synonymum pro elektrickou vlakovou jednotku, protože jiné než pantografické (nebo polopantografické) sběrače se u nás na železnici nepoužívají.

0/0
7.6.2018 12:33

R94u94d97o39l46f 29N27e41d83o18r82o97s13t67e29k 9203568391

Pochvala redakci za popis každého snímku zvlášť. To se skoro nevidí. Dát si s tím práci pro čtenáře a ne to tam naflákat. R^

+34/0
6.6.2018 8:57

M87a46r43t26i44n 15V53e46s60e24l12ý 1820778977946

Hlavně redaktorovi panu Jančarovi, který odvedl kus poctivé práce. Klobouk dolů a díky moc za náhled do nitra této unikátní soupravy!

+4/0
6.6.2018 10:53

M97i16c72h29a34l 80T65u67r69e71c18e27k 6873609796151

Nejlepsi masiny co kdy u nas nekdo udelal.

+4/−5
6.6.2018 8:15

K88a56r74e38l 50N58o60v80á94k 8409741803798

To není mašina,ale elektrická motorová jednotka.

0/−1
6.6.2018 8:52

M68i16c10h30a15l 72T31u14r83e19c38e16k 6793759566711

No, nekecej.8-o

+1/−1
6.6.2018 14:00

J96a35r57o98m44í95r 92K30r32á66l 4570569214479

Tak. V době parních lokomotiv a dřevěných lavic to byla bomba.

+13/−1
6.6.2018 8:53

S39i49l90v86e88s13t11r 26K67a54d16e83ř84á72b65e98k 8430783845340

Dodneška je to z hlediska komfortu a účelného a funkčního uspořádání nepřekonané, i když z hlediska technologie už jsme dál.

0/0
7.6.2018 12:46
Foto

J32a42n 48H32a80v34e20l16k98a 3821156731565

Určitě ne, současné City Elefanty jsou mnohem dál ve všech ohledech, rychlé, kapacitní, tiché, pohodlné, klimatizované, prostě mnohem příjemnější cestování.

0/0
6.6.2018 12:08

J71a71r98o66m88í88r 66K67r95á18l 4890549374229

Člověče, řeč je o 60. letech ! A rozhodně nejsou Elefanty tak pěkné. A žádná extra sláva to v porovnání s ostatními také není.

+3/0
6.6.2018 13:51

M18i57c66h66a23l 77T36u23r16e16c51e63k 6173789906201

Dalsi novinar. Vy tu snad mate dnes sraz.

0/0
6.6.2018 14:01

R68a71d10e20k 37S10e93m10a 3762898953660

až na ty Windows Embedded, co je řídí...

0/0
6.6.2018 15:43



Najdete na iDNES.cz