Diskuse k článku

Letounů Trident vyrobili jen několik, pro letectví to byla revoluce

Je jen málo letadel, která byla opravdovými milníky v dopravním letectví. Některá z nich byla paradoxně vyrobena jen v malých počtech a až jejich následovníci posunuli dopravní létání vpřed. A právě k nim patří Hawker Siddeley 121 Trident.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M97a36r66e57k 49F40l68e11k91a28č 1256805664708

Jojo... taky sem si ho doma slepil:) Krásný stroj

0/0
12.7.2018 12:22

I15a41n 51S85w17a27n 9275178596533

Hned mě trknul první obrázek - tento kus Kuperských aeroliní 5B-DAB uvázl na letišti Nicosia v době turecké invaze na Kypr a protože letiště zůstalo v zelené zoně OSN, stojí tam dodnes: https://goo.gl/maps/uN6ygAfiCT72

0/0
11.7.2018 14:36

T19o57m65á28š 11H85r47u33b84ý 4279110444416

Docela by mne zajímalo, který xxx psal titulek - Tridentů bylo vyrobeno přes 100, to je synonymum pro "několik"?

V textu článku je vše OK, včetně srovnání s úspěšnějším B727, ale titulek je dost hrozný.

0/−2
10.7.2018 15:46

J76o29z19e53f 70B97e21v39i63l91a15q59u67a 9395479111871

Článok je super! A preto nadpis (titulok) nevadí, aj keď, si myslím, že pri výrobných sériách iných dopravných lietadiel počítajúcich násobky stoviek , je vyjadrenie "několik" pri danom počte Tridentov v pohode.:-)

+2/0
10.7.2018 16:51

T71o88m78á10š 39R48ů54ž30i76č17k11a 5248453358924

Můžete mi, prosím pěkně, někdo objasnit co jsou to ty sloty na náběžné hraně křídla? Nejsem úplně znalec letecké techniky, ale takovéto články si přečtu velmi rád. Díky :-)

0/0
10.7.2018 14:14

M84a32r97t24i18n 15M87a52r66u48s58i89n36e79c 3989965744445

Bude to takto stacit? https://en.wikipedia.org/wiki/Leading%E2%80%93edge_slat

0/0
10.7.2018 15:17

M15a26r71t94i86n 56N51e11r51m55u61t 4859450778684

...letoun pro 80 až 100 cestujících a 8 620 kilogramů nákladu...

Zdroj: https://technet.idnes.cz/historie-letouny-trident-0yx-/tec_technika.aspx?c=A180623_234426_tec_technika_kuz

To se mi líbí, počet cestujících požadován neurčitý plus minus deset lidí, ale náklad věděli s přesností na deset kg.

+1/−1
10.7.2018 13:52

P16e44t58r 33M59a57r31š33o39u88n 5735588496566

no, pokud to nebylo krásných kulatých 19000 liber ;)

0/0
11.7.2018 15:41

M55a42r11t83i51n 50N48e46r43m30u55t 4679550298514

A to ještě počty můžou být v tuctech, pak by to bylo asi ták přibližně 84 nebo 96 lidí

0/0
11.7.2018 17:29

M74a96r41t24i40n 12N30e50r74m50u15t 4269520238554

Připomnělo mi to jednu havárii menšího dopravního letadla, kdy posádka sečetla tabulkové hodnoty pro zatížení (cestující 80kg + 10kg kufr) a vyšlo jim o libru míň než nosnost letadla. Tak odstartovali a hned spadli. Neregistrovali, že letadlo je plné typických Američanů a zavazadlový prostor přecpaný.

0/0
11.7.2018 17:43

P39e10t18r 10Š67v14a21r46c 2988448485600

Ehm. Nenapadlo Vás, že to bylo podle modifikace? Různě velká "první třída" a podobně?

0/0
11.7.2018 16:14

M75a12r14t18i82n 34N91e24r58m70u38t 4979810148374

Ne, je to jinak, modří vědí :-)

0/0
11.7.2018 17:26

V83i40l38é93m 19P45ř34í30h87o63d44a 2814519393587

Jen doplním, že Trident provedl první automatické přistání naslepo v běžném provozu dne 4. listopadu 1966 na Heathrow. Jako první komerční letadlo mělo též namontováno rychlý zapisovač letových dat se zápisem až 13 veličin.

+3/0
10.7.2018 13:42

O79n47d37r96e21j 66P50a57t89e67k 5800830569561

Trident jsem měl jako model z plastiku. Dělalo to tehdá DDR - Veb plasticart celou řadu dopravních letadel a krom ruských tam bylo jedno i britské a dokonce Boeing 727 od Pan Am !

Vrcholem bylo Tu144 se sklopným čumákem...

+4/0
10.7.2018 13:16

O94n80d25r36e74j 27P37a62t19e27k 5720220679321

Já to říkám furt! Technet by měl vydávat časopis.

Jeho článků je jen pro internet škoda.

Děkuji opět za hezký a poučný článek. Jste páteří IDNESu ! R^!!

+2/0
10.7.2018 13:13

A65l53e74x 21S76l30a72v26í41č40e56k 8477261589538

tyto clanky ma technet o 100 parniku nejlepsi z nejlepsich, clovek se vzdy necemu priuci a pripomene. pobavila cyklistka na snimku c 12. to byla doba ;-D

+8/0
10.7.2018 5:42

A46l61e49x 52S14l60a88v27í53č87e29k 8407171359698

jako kdyby TU z oka vypadl

0/−18
10.7.2018 5:38

I74g54o23r 75P46l23a47n18d67e25r 9267484436980

Presne naopak...prvy let Trident 1955, prvy let Tu 154 1968...v historii rusi kradli a kopirovali zapadne vyrobky a technologie...nie naopak

+12/−6
10.7.2018 7:54

J76u30r79a75j 22V65á23c21l33a50v77í77k 9339440145506

Blbej jak půlnoc. Pokud Sověti měli do letadla zastavět 3 motory, jak to asi tak mohli rozumně udělat? Koncept je dán fyzikou a ta se nemění.

+2/−3
10.7.2018 10:12

K59a97r70l 28R64i19e34g78e50l 4854312448116

Jediny inovativni design "Sovetu" byl trimotorovy Jak - 40 (zvany Jak-SOROK) - inspirovany ale taky zrejme Tridentem. Ovsem vsechny tusim dve zapadni spolecnosti, ktere si ho koupily - brzy zkrachovaly na vysokych nakladech na udrzbu - zejmena diky nizkym dobam do GO u tri motoru...

+1/−2
10.7.2018 10:29

J19o14s82e67f 46V77o75s62i26c94k12y 4293957766893

Vubec prvni to okopirovali Rumuni a od nich to potom kopirovali i Rusaci. Ty ruske kopie byly tak spatne, ze i CSA vahala s jejich nakupem az do r. 1986. Par jich koupili a potom jiz kupovali pouze starsi B 737.

+1/−2
10.7.2018 15:13

P40e41t71r 86J19i95r96o61u38š19e30k 6365448581402

Rumuni Tridenta ? Něco kolem BAC1-11 snad licenci. Nechce se mě to ted nikde lovit.

0/0
10.7.2018 19:34

T21o56m18á38š 64V13a10l12d69e27r 7193480409

Víte kulový. Rumuni vyráběli v licenci BAC. Menší letoun. Nekradli, ale koupili licenci a vyrobili sami.

0/0
13.7.2018 12:59

K11a92r38l 33R77i61e90g41e88l 4344812718106

Rumunsko ma prekvapive rozsahly letecky prumysl na tak zaostalou zemi...kde jeste jezdi bezne konske potahy.

0/0
13.7.2018 16:14

T83o56m32á86š 46V63a16l17d66e46r 7253950749

No pravě. Licencí koupili více. A žadné "béčkové"konstrukce. My je pořád podceňujeme jako vandráky.:-)

0/0
16.7.2018 20:14

K29a23r32l 33R56i18e12g68e38l 4604562388946

Bohuzel v SSSR byl pro umisteni motoru vysoko a pokud mozno vzadu - jiny mnohem praktictejsi duvod - nekvalitni a drolici se povrch vzletovych a pristavacich drah jejich letist!!! Nasati ulomku betonu do vstupu - spolehlive odpravi drahy turbinovy motor, proto "za komancu" zadna sovetska konstrukcni kancelar nepouzila podveseni motoru pod kridly...

0/−1
11.7.2018 11:58

T54o34m57á49š 56V34a80l41d26e62r 7473620199

IL-86 byl asi z jiného světa a nelétal na vnitrostátních spojích? ;-(;-(;-(

0/0
13.7.2018 13:01

K52a11r24l 14R28i18e19g54e38l 4444322858656

Ten se dostal na linky az v 80tych letech...to se soudruzi uz naucili drahy "latat" epoxydem, nicmene I tak jsou tady vstupni kanaly relativne vysoko a motory bez obtoku...tedy maleho prumeru.

0/0
13.7.2018 14:43

T53o20m52á54š 61V77a62l88d24e59r 7823840159

Máte plno nepravd, či polopravd. První vzlet na začátku druhé dekády 70-tých let. Zpoždění zhotovení konstrukce max 6 let od DC-10 a L-1011. Vlastní provoz od roku 1980. Tudíž ne až v průběhu. Nemělo to vůbec vliv kvůli povrchu drah na letišti. Jelikož turbovrtulové letouny jsou na znečištěnou plochu také háklivé a pokud jste v letectví, tak jistě znáte jak jsou listy kamínky poškozovány. Motory Kuzněcov z Il-86 jsou obtokové tzn dvouproudové motory. Pravdou je, že šlo o první ruský velkokapacitní letoun ruské konstrukční školy. Každá konstrukce má své. Lockheed L-1011 byl vynikající a přesto nikdy nesahal obchodně DC-10 po kotníky. A to schválně nezmiňuji 747 Jumbo Jet. Etalon třídy. Jsem z vývoje letadel, tudíž kraviny od amatérů je potřeba opravovat, zvláště když sami kolegové z USA lítali do Ruska a kupovali know how na metalurgii a určité systémy. S kolegou jsme se bavili jak lidi od Boeingu lítali na Tu144 jako technici s testovacími aparáty.Ale to byly 90-tá léta páně.:-)

0/0
16.7.2018 20:37

K98a43r37l 65R13i79e32g41e13l 4834592288156

Beru, vetsinu, jisteze turbovrtulove motory jsou na plochu haklive ale oprava takoveho poskozeni je mnohem levnejsi...uz jen demontaz poskozene casti je nesrovnatelne levnejsi...Vas "prvni velkokapacitni letoun ruske konstrukcni skoly" mel zpozdeni hlavne kvuli "masovemu odsati" odborniku na nem pracujicich na tvorbu kopie letounu Concorde - Tu-144, coz byl tak obrovsky prusvih a ostuda Tupolevovy kancelare, mimochodem pozadal oficialni cestou Velkou Britanii o pomoc s jeho dokoncenim...byla pochopitelne odmitnuta pro nebezpeci pouziti technologii a informaci pro vyvoj sovetskych nadzvukovych bombarderu... jen troche skandalnich "drobnosti" tady https://www.youtube.com/watch?v=VFWbuKr5-I8&vl=en

0/0
19.7.2018 15:04

K28a93r71l 68R68i14e38g13e78l 4294632628736

https://www.youtube.com/watch?v=xbXURIgfYvc

0/0
19.7.2018 23:04

T33o13m36á66š 95V25a70l90d51e16r 7743160129

Kde berete informace? Jestli od západních příspěvků na you tube O.K. Iljušin byla samostatná konstrukční kancelář. Tu 144 není kopii, ale bylo samozřejmě inspirováno prvními návrhy na Concorde.. Aerodynamika se nemění a vývoj v této oblasti není tak výrazně rozdílný.Ale Tu 144 opravdu není kopií. Je větší, má jiné konstrukční uzly a tudíž se bude mírně lišit od Concorde i aerodynamicky. Což se projevilo i v praxi s určitou nestabilitou prinízkých rychlostech a přibyli přední křidélka..Mimochodem Tu 144 vývoj vedl Tupolev junior. Tudíž odborníci se nepřeváděli od Iljušina k Tupolevovi.

0/0
27.7.2018 0:12

T29o12m15á35š 15V33a60l89d19e93r 7833850559

Mimochodem dvouproudový ( turbodmychadlový ) motor vymysleli v tehdejším Sovětském svazu za IIWW. Il-86 má dvouproudový motor s malým obtokovým poměrem. To pro přesnost.

0/0
16.7.2018 20:44

K14a65r50l 45R69i13e61g76e22l 4354252428926

Chapete jiste, ze cesta od napadu k dosazeni provozni spolehlivosti DESD (Dual Engine Shut Down) (5x10-8 per hour) je hodne slozita....

0/0
19.7.2018 15:09

J17i22n40d22ř90i52c65h 62Č78í32ž78e27k 9380542686889

No, Rusové si dodnes myslí, že jsou ve všem nejlepší.

+6/−2
10.7.2018 9:17

K47a57r31l 11R54i79e11g86e88l 4384612798866

Presne - Rusky trpaslik je nejvetsi!!! Ruske hodinky - jdou nejrychleji...

+6/0
10.7.2018 10:30

P85e18t96r 22M74i21c68h47a52l 2400154621752

Alexeji, opět jsi totálně mimo. :-D

+3/0
10.7.2018 10:51
Foto

P85e36t95r 75Š79r65a14i54e20r 9793452412157

jako kdyby mu TU z oka vypadl ;-D

+1/0
17.7.2018 16:12

P27e82t77r 41M14i65c57h65a65l 2570674581902

Jedno z nejkrásnějších dopravních letadel.

+3/−2
10.7.2018 4:43

R12o38b82e84r81t 45P74e58l13c 5304319844820

Model Tridentu jsem si v dětství postavil a patřil jednoznačně mezi mé nejoblíbenější!!! Nebýt Technetu, vůbec bych si na to už nevzpomněl....:-)

+7/0
10.7.2018 1:18

J50ú98l50i54u12s 78M38i96k78u64l81a 9948745492140

Ja som na Trident nikdy nezabudol, pretože som dostal stavebnicu modelu a boli v nej dve pravé strany trupu... Fňuk...

0/0
10.7.2018 14:46

J18o37z45e92f 47B96e80v31i19l45a31q41u20a 9835419101361

Kde asi udělali soudruzi z NDR chybu?8-o

(predpokladám, že stavebnica bola z DDR);-)

+1/0
10.7.2018 16:47

K42a62r20l 54R85i36e59g87e92l 4194172638436

Spatna vystupni kontrola...neboli "Oddeleni rizeni jakosti." jak se tomu vznesene rikalo.

0/0
11.7.2018 15:36

Najdete na iDNES.cz