Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jeepy na kolejích. Fotografie zajímavých improvizací z války

Legendární americké jeepy z druhé světové války se dočkaly i řady zajímavých přestaveb a úprav. K nejdivočejším patří létající Rotabuggy, vznikaly jeepy obrněné i prodloužené s podvozkem 6x6, jiné s namontovanými raketomety nebo poháněly polní prádelny. Dnes se podíváme na vozy upravené pro drážní provoz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

H52o20n50z61a 83T91a41r 3179512844672

V některých zemích se pro nedostatek prostředků Improvizuje stále, i u nás na nevyužívaných tratích by se to upotřebilo

https://www.youtube.com/watch?v=0zeBIxI7n1I&t=28s

Kam vedou koleje, tam je život. Přesto regionálních tratí ubývá... Proč?

https://www.youtube.com/channel/UCCK-Lb6bcVxDCLmuX2Yh2jg/videos

Nadšenci v Polsku na vlastní náklady opravují nevyžívané tratě

na niž provozují po domácky vyrobené drezíny.

https://www.youtube.com/channel/UCxSmJcnKn44iW_P2t55utUw/videos

0/0
13.7.2018 10:37

D24a55v27i19d 22K45n12a14p91e50k 8437614776515

Když je víra silnější než ekonomické ukazatele. Aneb jak si pod sebou církev podřeže větev.

0/0
9.7.2018 12:28

D66a75v82i38d 29K26n73a35p64e64k 8887264776175

špatná diskuze.

0/0
9.7.2018 12:29

P37a83v43e74l 16O48b85d55r54ž24á96l75e10k 6246734738192

Škoda že chybí odpovědi na ty základní technické otázky, které asi každého napadnou ... jak se řešily adhezní poměry (když jeep je celkem lehký), co chlazení motoru (uchladilo se to při nízkých rychlostech a otáčkách?) a jak to vlastně brzdilo soupravu?

+1/0
7.7.2018 15:34
Foto

J57i72ř20í 26D26v58o78ř31á67k 5925889890628

Je málo známé, že Jeepy měly koncem války i tzv. " Soutěskovou obracečku ". Hever umístěný ve středu vozidla doplněný o axiální ložisko.V případě neprůjezdnosti horské cesty se Jeep vyheveroval a otočil o 180 stupňů. Odpadlo několika kilometrové couvání.

+3/0
7.7.2018 11:11

M30a94r66t93i75n 18N17e67r55m39u65t 4209300688404

To měli i naši Návštěvníci :)

0/0
9.7.2018 16:45

K53a26r58e61l 90H54a40t53v67a89n20i 2344647526470

Nemci v druhe S. V. meli na kolejich i nakladaky.

0/0
7.7.2018 1:23

R54o96m65a90n 92P12o18l15á47č65e66k 5506119425

Proč ne:-) V Top Gearu jim taky došlo, že musí mít 4x4 a AUDI rozhýbala 3 karavany.:-).

Jinak ono rozhýbat to, byl asi ten menší problém. Přece jenom na rovině i parta chlapů dokáže odtačit 16 tunovou odbržděnou tramvaj, ale brzdit tímhle Jeepem 4 tuny písku bych asi úplně nechtěl:-P

0/0
6.7.2018 23:08
Foto

P53a16v95e89l 47M77a51r44t36i98n17e89k 9505985131653

Ty rychlosti byly zrejme dost tristni a spady asi zadne.

0/0
7.7.2018 6:50
Foto

J82i52ř24í 17D84v68o54ř38á74k 5385459210208

Top Gear je taková dobře koukatelná pohádka.

Není to studnice přírodních věd.

0/0
7.7.2018 14:30

M95a34r14e38k 21Ř23e83h24á44č26e74k 3951204695658

No ja myslim, ze to fungovat mohlo. Akorat byl strasne pomalej rozjezd a dost trpela spojka. Par vagonu nebo kamion daji do pohybu i strongmani, akorat maji zrychleni tak 1 mm/s/s. Ale jak se to da jednou do pohybu, uz to zas diky setrvacnosti pofrci pekne. Problem bude spis brzdeni.

+1/0
6.7.2018 19:44

R82a13d61e19k 11F81o81l23p35r92e56c84h60t

V diskusi se však neřeší výkon motoru, ale tažná síla. Kdybychom si to převedli do absurdna na ten příklad s kamionem, tak mít ten strongman na nohou kolečkové brusle, tak s tím nehne. Jeep byl schopen vagony do určité hmotnosti táhnout, protože však neznáme vstupní data, nejsme schopní vypočítat maximální hmotnost taženého břemene.

+2/0
6.7.2018 20:56
Foto

J66i24ř19í 42D39v33o40ř74á13k 5605389840288

Jde o vyžití kroutícího momentu.Ten je třeba přímoúměrný velikosti poháněného kola.

P.S. Utlačit prázdný tahač, kamión je trochu problém. Ale pokud člověk " tlačí " za obvod kola, dá se to zvládnout.

0/0
7.7.2018 11:29

J50o47z35e49f 21B73e97v87i55l71a75q35u19a 9385239201771

Možno boli brzdené vagóny...na lesných úzkokoľajkách boli brzdené nákladné vagóny bežné.Akurát museli byť na nich šíberi. Pri takých sklonoch trate to inak nešlo - lokomotíva by to samotná neubrzdila.

+1/0
7.7.2018 7:18
Foto

J45i63ř37í 33D57v29o17ř42á65k 5865399900788

Ve Švédsku, Norsku,.. se stále třeba u nákladních aut určených na svoz dřeva používá stejný systém, jako u parních lokomotiv. Před a za hnací nápravou, nápravami ,mají zásobníky na posypový písek. Stejný tvar jako před stoletím.Jenom otevření záklopky, množství, čas, je někdy řízeno počítačovou jednotkou.

0/0
7.7.2018 11:23

I52v33a34n 81M41a44r86e85k 6814828862

Naše mot. lokomotiva T 211"prasátko" při své hmotnost 22t. a dvou hnaných nápravách, měla problémy rozhýbat 2-3 naložené dvouosé vagony.

Jeep , který měl hmotnost pár set kg, mohl těžko zvládnout víc jak jeden vagon vážící navíc jen několik tun. A to raději nebudu rozvádět sklonové poměry tratě, či počasí. Zkrátka s Jeepem na kolejích zcela určitě velkou slávu neudělali.;-(

+2/−2
6.7.2018 16:56

R71i20c52h42a16r30d 94A26u63b35r25e73c56h94t 1912281286160

"During Australian military operations in Borneo Jeeps hauled goods wagons with a payload of four tons of sand. In the Philippines a jeep train hauled a total weight of 52 tons over a route 19 miles (31 km) long at a speed of 20 mph (32 km/h)."

Tedy: během australských vojenských operací na Borneu jeepy tahaly nákladní vagony s nákladem čtyř tun písku. Na Filipínách "jeepový vlak" táhl celkovou hmotnost pře 52 tun na trase dlouhé 31 km při rychlosti 32 km/h.

Jeepový vlak měl obvykle několik zapřažených jeepů, podle fotek to někdy vypadá i na 1 vagon=1 jeep.

+2/0
6.7.2018 18:28

R54a86d68e96k 75F28o52l11p37r95e78c32h90t

Jestli na to někdy najdu chvíli, tak to spočítám, kolik mohl táhnout. Samotný suchozemský jeep vážil něco málo přes tunu, náhrada kol za železniční pak přidala něco navíc, bohužel jsem zatím nikde nenašel hmotnost případné balastní zátěže. (I jeep má hnané obě nápravy.)

Ale z fotek je vidět, že "východoindické" vagony jsou evidentně o poznání lehčí než normální evropské. Jinak fotek z Bornea najdete spoustu, některé pak ukazují i dvojice a trojice jeepů v zápřahu.

Že by měla T 211 problém se dvěma normálně naloženými vagony jsem nikdy neviděl.

+3/0
6.7.2018 18:39

J62o80z50e60f 46B75e73v36i45l91a22q36u53a 9375589761851

Zaujímavý článok!R^

K tej diskusii o "schopnosti" drezin ťahať náklad asi len toľko - ak nevládala potiahnuť 4 "vagóny", tak sa jeden odpojil...:-P

P.S.: Ak chalan som čosi navozil na úzkokoľajnej drezine po čiernobalockej úzkokoľajke!;-D To boli časy... Karoséria aj motor boli tuším zo Škody 1202 - kedysi to boli aj sanitky...také guľaté.:-) Táto patrila Lesnému závodu a tak bola zelená.

+3/0
6.7.2018 12:29

M49i25l68a78n 36V94o28l73e44k 5349893146919

Jestli mohly jezdit na metrovém rozchodu, tak to jsou dost úzká tintítka, to mi nikdy nepřišlo.

0/0
6.7.2018 8:21

R97i47c41h43a61r91d 16A44u54b51r53e79c19h94t 1552701326900

Rozchod klasických džípů MA a MB byl 1250 mm, tedy při troše dobré vůle a sadismu to nebyl problém.

+1/0
6.7.2018 11:50

R93i34c50h56a62r62d 22A36u85b32r85e12c51h83t 1312521926730

Pardon, 1245 mm. MD měly 1248 mm.

+1/0
6.7.2018 11:52

D94a19n74i65e70l 51A93d72a25m 2977270101713

U tažného vozidla je rozhodující vlastní hmotnost, aby mu nepodkluzovala kola. Proto lokomotiva váží desítky tun. Nepatrné tření kolo x kolejnice = ocel x ocel neumožnila tahání těžkých nákladů po kolejích lehkým džípem. Dejte k takovým článkům i malou lekci z fyziky pro 6. obecnou.

+6/−1
6.7.2018 7:43

H13o22n43z94a 79R51a51š83í77k 7310357164825

A?

+1/−1
6.7.2018 7:54

D57a52n10i68e58l 65A11d80a75m 2227250371623

Zkuste si spočítat příklad ze 6. obecné. Kolik utáhl džíp jedoucí po kolejích. Spočtěte více variant: jeden vagon, více vagonů.

0/−1
6.7.2018 8:08

H97o61n88z47a 23R19a85š59í82k 7880177884505

No a co tím chcete říct? Většina užití byla beztak drezína.

0/0
6.7.2018 8:42

D11a51n89i26e87l 49A59d86a93m 2517710551493

Jako dezína OK. Z článku je cítit, že používali džíp jako lokomotivu. Ty tažené uhláky jsou směšné.

+1/−2
6.7.2018 9:05

R60a97d89e37k 98F27o67l27p53r88e94c39h17t

Ale oni je skutečně používali i ve funkci lokomotiv. Je chybou, představit si vlak s uhlím do Chvaletic a vyměnit u něj lokomotivu za jeep. Ty tři malé vagony z fotografie mají relativně nízkou vlastní hmotnost a jsou evidentně prázdné, jedná se o zkoušky takového použití jeepu. Více napoví fotografie z provozu na Borneu.

+4/−2
6.7.2018 12:24

D26a30n33i73e62l 91A79d18a64m 2587900581343

I pro toto použití musí platit fyzikální zákony. Tedy: hmotnost tažného vozidla x koef. smykového tření kolo a kolejnice (ocel a ocel, což je cca 0,1) je nejvyšší tažná síla, než začnou prokluzovat kola. Netuším, kolik vážil džíp s řidičem, ale cca do 2 000 kg. Na zajištění ustáleného pohybu po koleji je potřeba na každý 1000 kg hmotnosti vagonu třeba 25 až 35 N síla.

0/−1
6.7.2018 12:42
Foto

P74a77v75e13l 20M26a90r73t57i86n69e55k 9895895301323

Takze se vam podarilo vyvratit fakt. Ze vas tam nemeli, kdyz to delali, hned byste jim vysvetlil a vypocital, ze to nejde.

+1/−1
6.7.2018 21:48

D56a62n94i85e79l 33A38d63a29m 2887790751403

Zkuste myslet v číslech a fyzikálních konstantách. Samozřejmě že to pár tun, možná i pár desítek tun utáhlo.

0/0
6.7.2018 23:09
Foto

P94a48v98e77l 74M52a88r50t49i77n77e48k 9435675421623

A o to snad slo. Potrebovali zoufale to necim utahnout. Tak to vozili po trochach. Nic jineho nemeli a ani jim nic lepsiho nezbylo.

0/0
7.7.2018 6:48
Foto

J28i72ř12í 58D84v17o95ř95á71k 5535519480228

Taky hodně záleží, na vertikálním umístnění připojovacího zařízení.

Jestli výslednice sil "zvedá " závěs tažného vozidla, nebo ho " tlačí " proti kolejím.

+1/0
7.7.2018 14:18

R83a31d46e25k 42F62o48l70p77r24e46c41h81t

Nebudu čtenáře přece unavovat takovými triviálními věcmi, jak funguje lokomotiva na kolejích, já prostě předpokládám. Nikoho snad nenapadne, že to tahalo vlaky dlouhé jako Lovosice plné ocelového šrotu.

+15/0
6.7.2018 9:12

I17v83o 26B47o45u65š95e 5102117268

Asi na těch fotkách jenom s těma vagonama zapózovali a pak je odpojili.

+1/0
6.7.2018 10:06
Foto

J76i27ř55í 86D52v12o15ř30á11k 5495389650568

Jde o kroutící moment. Vektor působení síly.Vyzkoušej si popotlačit osobní auto opřením o kufr a opřením o kolo.

0/0
7.7.2018 11:36

D40a33n10i14e92l 91A50d57a65m 2267130101213

Problémové místo je jinde. Nejde o to, že by džíp náklad neutáhl kvůli slabému motoru. Tažná síla je pro stejnou váhu vagonů pořád stejná - při ustálené rychlosti. Problém je podklouznutí kol vlivem nedostatečného tření mezi kolem a kolejnicí. Tření je rovné hmotnosti tažného vozidla x koef. tření ocel - ocel.

Dvouosový vagon je na rovině schopen utlačit i 1 až 2 lidé. Na 1 tunu nákladu stačí síla 25 až 35 N .

0/0
7.7.2018 12:49
Foto

J78i34ř18í 85D51v21o81ř15á69k 5965869740948

Vždy rozhoduje výslednice sil.

Pokud má tažné vozidlo poháněnou zadní nápravu a bod uchycení je třeba dva metry nad působištěm síly, je poháněná, zadní, náprava odlehčována.To znamená menší adhezi mezi kolem a povrchem.

0/0
7.7.2018 14:26
Foto

P67a71v93e45l 90M52a51r37t85i24n44e60k 9135175591673

Dekuji za zajimavy clanek o teto legende. Jen dodam perlicku. Vite, ze dodnes pohani motory z Jeepu Willys male plachetnice? Jeste v sedmdesatych letech se vyrabely. Jmeno mely Universal Atomic 4 a byly uzasne spolehlive. Jeden jsem vlastnil na svoji 9.m plachetce. Spolehlivy a neznicitelny motor. Jednou se mi pridrel na krouzcich a ja nemel jinou moznost opravy, nez kladivem mlatit do valcu. Svete div se, rozchodil se a slouzil jeste dlouho potom. Jen trochu zral olej. Dodedavna se vyrabely motory Beta, ktere jsou ten samy motor, jen s jinou hlavou a upravou pro naftu. Jsou to jedny z levnych a nejpouzivanejsich motoru. Pouzivaly se i v traktorech, ale to uz neznam jmeno.

+14/0
6.7.2018 1:31

P21a10v51e86l 41J32e80ř22á25b96e27k 7821512694357

Oprava zadřených pístů kladivem a dřevěným špalíkem není zas tak nic neobvyklého i u jiných motorů. Přesně jak píšete - potom se častěji doléval olej. My jsme před takovou opravou alespoň den předtím na píst nalili petrolej. Jednak trochu rozpustila karbon, a jednal namazala i místo zadření. pokud se tam našla někde skulinka, kuty petrolej prosákla.

Petrolej byla taky poslední možnost uvolnit zapečené kroužky .

+9/0
6.7.2018 9:13
Foto

J23i39ř96í 34D77v63o29ř35á60k 5585829910198

Existuje i hodně ultralightů, které pohání motor z VW brouka. Někteří mají zvýšený objem válců z dodávky VW T1.

Jednoduchý, vzduchem chlazený motor.

Výhoda je, že jich nelítá zas tak moc. Používání podobného motoru dnes u automobilů by byl tak trochu problém.Nejsem ekoterorista, ale potkat v mrazivém ránu starou Tatru, Liazku je zážitek. A počet aut v provozu? Pokud by neexistovaly normy EURO 0,1,2.... , tak tady už asi nežijeme.

0/0
7.7.2018 12:25
Foto

P72a34v48e13l 32M46a58r96t45i87n63e45k 9905805301923

Auto se odstavi a necha opravit. Takze slozitost je jen otazkou penez. Ultralight musi mit spolehlivy motor. No a lod? Motor musi byt co nejednodussi. Vlhko, sul, spatne zachazeni, prehrivani kvuli omezenemu prostoru, udery, naklony atd Kdo da do lodi slozity motor koleduje si o prusvih. Kopjutr uprostred Atlantiku neopravim, mechanika se da vzdycky zbastlit.

0/0
7.7.2018 16:15



Najdete na iDNES.cz