Diskuse k článku

Jeepy na kolejích. Fotografie zajímavých improvizací z války

Legendární americké jeepy z druhé světové války se dočkaly i řady zajímavých přestaveb a úprav. K nejdivočejším patří létající Rotabuggy, vznikaly jeepy obrněné i prodloužené s podvozkem 6x6, jiné s namontovanými raketomety nebo poháněly polní prádelny. Dnes se podíváme na vozy upravené pro drážní provoz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

H21o80n60z76a 14T68a38r 3309562214352

V některých zemích se pro nedostatek prostředků Improvizuje stále, i u nás na nevyužívaných tratích by se to upotřebilo

https://www.youtube.com/watch?v=0zeBIxI7n1I&t=28s

Kam vedou koleje, tam je život. Přesto regionálních tratí ubývá... Proč?

https://www.youtube.com/channel/UCCK-Lb6bcVxDCLmuX2Yh2jg/videos

Nadšenci v Polsku na vlastní náklady opravují nevyžívané tratě

na niž provozují po domácky vyrobené drezíny.

https://www.youtube.com/channel/UCxSmJcnKn44iW_P2t55utUw/videos

0/0
13.7.2018 10:37

D46a11v65i30d 54K59n73a37p64e38k 8377514966535

Když je víra silnější než ekonomické ukazatele. Aneb jak si pod sebou církev podřeže větev.

0/0
9.7.2018 12:28

D74a55v28i70d 45K29n28a39p22e96k 8537124956185

špatná diskuze.

0/0
9.7.2018 12:29

P69a41v97e94l 38O54b75d60r59ž52á49l66e93k 6206184478822

Škoda že chybí odpovědi na ty základní technické otázky, které asi každého napadnou ... jak se řešily adhezní poměry (když jeep je celkem lehký), co chlazení motoru (uchladilo se to při nízkých rychlostech a otáčkách?) a jak to vlastně brzdilo soupravu?

+1/0
7.7.2018 15:34
Foto

J39i62ř32í 39D23v19o59ř20á90k 5165169870678

Je málo známé, že Jeepy měly koncem války i tzv. " Soutěskovou obracečku ". Hever umístěný ve středu vozidla doplněný o axiální ložisko.V případě neprůjezdnosti horské cesty se Jeep vyheveroval a otočil o 180 stupňů. Odpadlo několika kilometrové couvání.

+3/0
7.7.2018 11:11

M75a51r63t64i67n 33N40e41r23m52u77t 4239950758304

To měli i naši Návštěvníci :)

0/0
9.7.2018 16:45

K77a35r18e31l 73H23a24t49v72a78n56i 2324487836460

Nemci v druhe S. V. meli na kolejich i nakladaky.

0/0
7.7.2018 1:23

R47o68m71a90n 75P96o13l38á52č83e17k 5516259205

Proč ne:-) V Top Gearu jim taky došlo, že musí mít 4x4 a AUDI rozhýbala 3 karavany.:-).

Jinak ono rozhýbat to, byl asi ten menší problém. Přece jenom na rovině i parta chlapů dokáže odtačit 16 tunovou odbržděnou tramvaj, ale brzdit tímhle Jeepem 4 tuny písku bych asi úplně nechtěl:-P

0/0
6.7.2018 23:08
Foto

P54a25v26e42l 38M42a65r96t84i24n54e61k 9125895851213

Ty rychlosti byly zrejme dost tristni a spady asi zadne.

0/0
7.7.2018 6:50
Foto

J11i91ř56í 75D14v19o51ř14á10k 5335739950658

Top Gear je taková dobře koukatelná pohádka.

Není to studnice přírodních věd.

0/0
7.7.2018 14:30

M46a66r71e97k 38Ř28e62h39á88č20e51k 3801494835578

No ja myslim, ze to fungovat mohlo. Akorat byl strasne pomalej rozjezd a dost trpela spojka. Par vagonu nebo kamion daji do pohybu i strongmani, akorat maji zrychleni tak 1 mm/s/s. Ale jak se to da jednou do pohybu, uz to zas diky setrvacnosti pofrci pekne. Problem bude spis brzdeni.

+1/0
6.7.2018 19:44

R45a23d94e23k 52F40o82l25p93r49e15c45h73t

V diskusi se však neřeší výkon motoru, ale tažná síla. Kdybychom si to převedli do absurdna na ten příklad s kamionem, tak mít ten strongman na nohou kolečkové brusle, tak s tím nehne. Jeep byl schopen vagony do určité hmotnosti táhnout, protože však neznáme vstupní data, nejsme schopní vypočítat maximální hmotnost taženého břemene.

+2/0
6.7.2018 20:56
Foto

J21i41ř14í 67D68v41o47ř56á82k 5625729700328

Jde o vyžití kroutícího momentu.Ten je třeba přímoúměrný velikosti poháněného kola.

P.S. Utlačit prázdný tahač, kamión je trochu problém. Ale pokud člověk " tlačí " za obvod kola, dá se to zvládnout.

0/0
7.7.2018 11:29

J80o21z80e15f 94B63e34v93i67l86a38q60u53a 9345629511761

Možno boli brzdené vagóny...na lesných úzkokoľajkách boli brzdené nákladné vagóny bežné.Akurát museli byť na nich šíberi. Pri takých sklonoch trate to inak nešlo - lokomotíva by to samotná neubrzdila.

+1/0
7.7.2018 7:18
Foto

J58i32ř82í 88D27v57o15ř82á21k 5185469100628

Ve Švédsku, Norsku,.. se stále třeba u nákladních aut určených na svoz dřeva používá stejný systém, jako u parních lokomotiv. Před a za hnací nápravou, nápravami ,mají zásobníky na posypový písek. Stejný tvar jako před stoletím.Jenom otevření záklopky, množství, čas, je někdy řízeno počítačovou jednotkou.

0/0
7.7.2018 11:23

I60v31a51n 29M59a71r43e88k 6544508202

Naše mot. lokomotiva T 211"prasátko" při své hmotnost 22t. a dvou hnaných nápravách, měla problémy rozhýbat 2-3 naložené dvouosé vagony.

Jeep , který měl hmotnost pár set kg, mohl těžko zvládnout víc jak jeden vagon vážící navíc jen několik tun. A to raději nebudu rozvádět sklonové poměry tratě, či počasí. Zkrátka s Jeepem na kolejích zcela určitě velkou slávu neudělali.;-(

+2/−2
6.7.2018 16:56

R78i53c54h75a17r25d 16A83u14b16r14e49c87h43t 1622621756310

"During Australian military operations in Borneo Jeeps hauled goods wagons with a payload of four tons of sand. In the Philippines a jeep train hauled a total weight of 52 tons over a route 19 miles (31 km) long at a speed of 20 mph (32 km/h)."

Tedy: během australských vojenských operací na Borneu jeepy tahaly nákladní vagony s nákladem čtyř tun písku. Na Filipínách "jeepový vlak" táhl celkovou hmotnost pře 52 tun na trase dlouhé 31 km při rychlosti 32 km/h.

Jeepový vlak měl obvykle několik zapřažených jeepů, podle fotek to někdy vypadá i na 1 vagon=1 jeep.

+2/0
6.7.2018 18:28

R82a55d87e92k 15F35o17l18p33r74e90c18h86t

Jestli na to někdy najdu chvíli, tak to spočítám, kolik mohl táhnout. Samotný suchozemský jeep vážil něco málo přes tunu, náhrada kol za železniční pak přidala něco navíc, bohužel jsem zatím nikde nenašel hmotnost případné balastní zátěže. (I jeep má hnané obě nápravy.)

Ale z fotek je vidět, že "východoindické" vagony jsou evidentně o poznání lehčí než normální evropské. Jinak fotek z Bornea najdete spoustu, některé pak ukazují i dvojice a trojice jeepů v zápřahu.

Že by měla T 211 problém se dvěma normálně naloženými vagony jsem nikdy neviděl.

+3/0
6.7.2018 18:39

J13o81z71e19f 73B12e38v75i95l11a61q94u56a 9565809631851

Zaujímavý článok!R^

K tej diskusii o "schopnosti" drezin ťahať náklad asi len toľko - ak nevládala potiahnuť 4 "vagóny", tak sa jeden odpojil...:-P

P.S.: Ak chalan som čosi navozil na úzkokoľajnej drezine po čiernobalockej úzkokoľajke!;-D To boli časy... Karoséria aj motor boli tuším zo Škody 1202 - kedysi to boli aj sanitky...také guľaté.:-) Táto patrila Lesnému závodu a tak bola zelená.

+3/0
6.7.2018 12:29

M95i18l66a67n 71V94o32l85e47k 5289683976909

Jestli mohly jezdit na metrovém rozchodu, tak to jsou dost úzká tintítka, to mi nikdy nepřišlo.

0/0
6.7.2018 8:21

R41i92c95h28a10r67d 26A33u87b59r46e54c85h53t 1362961576780

Rozchod klasických džípů MA a MB byl 1250 mm, tedy při troše dobré vůle a sadismu to nebyl problém.

+1/0
6.7.2018 11:50

R36i54c46h77a81r50d 29A41u85b48r33e36c83h69t 1772151686670

Pardon, 1245 mm. MD měly 1248 mm.

+1/0
6.7.2018 11:52

D98a37n55i22e46l 62A17d57a29m 2237840511953

U tažného vozidla je rozhodující vlastní hmotnost, aby mu nepodkluzovala kola. Proto lokomotiva váží desítky tun. Nepatrné tření kolo x kolejnice = ocel x ocel neumožnila tahání těžkých nákladů po kolejích lehkým džípem. Dejte k takovým článkům i malou lekci z fyziky pro 6. obecnou.

+6/−1
6.7.2018 7:43

H88o88n49z42a 53R53a63š21í54k 7980677814765

A?

+1/−1
6.7.2018 7:54

D10a61n75i76e76l 80A83d67a97m 2297320231173

Zkuste si spočítat příklad ze 6. obecné. Kolik utáhl džíp jedoucí po kolejích. Spočtěte více variant: jeden vagon, více vagonů.

0/−1
6.7.2018 8:08

H83o69n33z31a 15R56a44š52í43k 7460437374335

No a co tím chcete říct? Většina užití byla beztak drezína.

0/0
6.7.2018 8:42

D60a15n56i53e38l 86A39d69a62m 2547800521453

Jako dezína OK. Z článku je cítit, že používali džíp jako lokomotivu. Ty tažené uhláky jsou směšné.

+1/−2
6.7.2018 9:05

R13a66d37e90k 68F26o28l45p68r92e86c33h92t

Ale oni je skutečně používali i ve funkci lokomotiv. Je chybou, představit si vlak s uhlím do Chvaletic a vyměnit u něj lokomotivu za jeep. Ty tři malé vagony z fotografie mají relativně nízkou vlastní hmotnost a jsou evidentně prázdné, jedná se o zkoušky takového použití jeepu. Více napoví fotografie z provozu na Borneu.

+4/−2
6.7.2018 12:24

D21a47n33i65e25l 41A49d52a30m 2787210531903

I pro toto použití musí platit fyzikální zákony. Tedy: hmotnost tažného vozidla x koef. smykového tření kolo a kolejnice (ocel a ocel, což je cca 0,1) je nejvyšší tažná síla, než začnou prokluzovat kola. Netuším, kolik vážil džíp s řidičem, ale cca do 2 000 kg. Na zajištění ustáleného pohybu po koleji je potřeba na každý 1000 kg hmotnosti vagonu třeba 25 až 35 N síla.

0/−1
6.7.2018 12:42
Foto

P44a83v47e31l 24M51a78r68t52i77n25e52k 9765275191873

Takze se vam podarilo vyvratit fakt. Ze vas tam nemeli, kdyz to delali, hned byste jim vysvetlil a vypocital, ze to nejde.

+1/−1
6.7.2018 21:48

D90a21n68i29e44l 75A91d45a96m 2397480131923

Zkuste myslet v číslech a fyzikálních konstantách. Samozřejmě že to pár tun, možná i pár desítek tun utáhlo.

0/0
6.7.2018 23:09
Foto

P82a86v26e46l 77M80a43r97t47i77n45e54k 9335685691183

A o to snad slo. Potrebovali zoufale to necim utahnout. Tak to vozili po trochach. Nic jineho nemeli a ani jim nic lepsiho nezbylo.

0/0
7.7.2018 6:48
Foto

J22i47ř24í 39D64v38o66ř52á33k 5555689900128

Taky hodně záleží, na vertikálním umístnění připojovacího zařízení.

Jestli výslednice sil "zvedá " závěs tažného vozidla, nebo ho " tlačí " proti kolejím.

+1/0
7.7.2018 14:18

R34a84d12e75k 75F68o89l98p16r98e45c74h89t

Nebudu čtenáře přece unavovat takovými triviálními věcmi, jak funguje lokomotiva na kolejích, já prostě předpokládám. Nikoho snad nenapadne, že to tahalo vlaky dlouhé jako Lovosice plné ocelového šrotu.

+15/0
6.7.2018 9:12

I52v42o 33B74o21u16š32e 5362837908

Asi na těch fotkách jenom s těma vagonama zapózovali a pak je odpojili.

+1/0
6.7.2018 10:06
Foto

J34i72ř38í 54D30v73o22ř31á21k 5525949230928

Jde o kroutící moment. Vektor působení síly.Vyzkoušej si popotlačit osobní auto opřením o kufr a opřením o kolo.

0/0
7.7.2018 11:36

D42a78n57i98e78l 19A16d48a77m 2647730841333

Problémové místo je jinde. Nejde o to, že by džíp náklad neutáhl kvůli slabému motoru. Tažná síla je pro stejnou váhu vagonů pořád stejná - při ustálené rychlosti. Problém je podklouznutí kol vlivem nedostatečného tření mezi kolem a kolejnicí. Tření je rovné hmotnosti tažného vozidla x koef. tření ocel - ocel.

Dvouosový vagon je na rovině schopen utlačit i 1 až 2 lidé. Na 1 tunu nákladu stačí síla 25 až 35 N .

0/0
7.7.2018 12:49
Foto

J28i58ř44í 61D68v74o49ř92á77k 5125469240698

Vždy rozhoduje výslednice sil.

Pokud má tažné vozidlo poháněnou zadní nápravu a bod uchycení je třeba dva metry nad působištěm síly, je poháněná, zadní, náprava odlehčována.To znamená menší adhezi mezi kolem a povrchem.

0/0
7.7.2018 14:26
Foto

P35a92v76e34l 32M93a39r49t89i95n62e17k 9525275761523

Dekuji za zajimavy clanek o teto legende. Jen dodam perlicku. Vite, ze dodnes pohani motory z Jeepu Willys male plachetnice? Jeste v sedmdesatych letech se vyrabely. Jmeno mely Universal Atomic 4 a byly uzasne spolehlive. Jeden jsem vlastnil na svoji 9.m plachetce. Spolehlivy a neznicitelny motor. Jednou se mi pridrel na krouzcich a ja nemel jinou moznost opravy, nez kladivem mlatit do valcu. Svete div se, rozchodil se a slouzil jeste dlouho potom. Jen trochu zral olej. Dodedavna se vyrabely motory Beta, ktere jsou ten samy motor, jen s jinou hlavou a upravou pro naftu. Jsou to jedny z levnych a nejpouzivanejsich motoru. Pouzivaly se i v traktorech, ale to uz neznam jmeno.

+14/0
6.7.2018 1:31

P17a63v68e95l 54J62e86ř58á82b30e72k 7981642754207

Oprava zadřených pístů kladivem a dřevěným špalíkem není zas tak nic neobvyklého i u jiných motorů. Přesně jak píšete - potom se častěji doléval olej. My jsme před takovou opravou alespoň den předtím na píst nalili petrolej. Jednak trochu rozpustila karbon, a jednal namazala i místo zadření. pokud se tam našla někde skulinka, kuty petrolej prosákla.

Petrolej byla taky poslední možnost uvolnit zapečené kroužky .

+9/0
6.7.2018 9:13
Foto

J83i19ř83í 23D70v53o41ř79á54k 5835389620808

Existuje i hodně ultralightů, které pohání motor z VW brouka. Někteří mají zvýšený objem válců z dodávky VW T1.

Jednoduchý, vzduchem chlazený motor.

Výhoda je, že jich nelítá zas tak moc. Používání podobného motoru dnes u automobilů by byl tak trochu problém.Nejsem ekoterorista, ale potkat v mrazivém ránu starou Tatru, Liazku je zážitek. A počet aut v provozu? Pokud by neexistovaly normy EURO 0,1,2.... , tak tady už asi nežijeme.

0/0
7.7.2018 12:25
Foto

P54a25v57e71l 50M31a94r82t55i73n80e39k 9895745481723

Auto se odstavi a necha opravit. Takze slozitost je jen otazkou penez. Ultralight musi mit spolehlivy motor. No a lod? Motor musi byt co nejednodussi. Vlhko, sul, spatne zachazeni, prehrivani kvuli omezenemu prostoru, udery, naklony atd Kdo da do lodi slozity motor koleduje si o prusvih. Kopjutr uprostred Atlantiku neopravim, mechanika se da vzdycky zbastlit.

0/0
7.7.2018 16:15

Najdete na iDNES.cz