Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Iljušin Il-28: poslední „klasický“ bombardér československého letectva

První sovětský sériově vyráběný proudový bombardér, Iljušin Il-28, se stal zároveň posledním bombardérem ve výzbroji československého letectva. Jeho prototyp poprvé vzlétl 8. července 1948.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O74n71d92ř19e45j 23P61e96t85r 1787840851508

To přiložené video? Ta hvězda na začátku a srp s kladivem utvořený letadly? To je jiného styl propagandy :D

0/0
11.7.2018 14:33

V26i17l84é22m 92B82a62r33á72k 4956987449856

Tak v roce 1978 jsem ho prolézal na exkurzi u vojáků se školou (Brno). Zadní střeliště bylo také otevřené.

0/0
9.7.2018 9:08

K16a28r17e75l 40H92a47t17v14a45n23i 2524317976610

Coby mechanik na Mig-15 jsem mel moznost si toho dvoumotoraka prohlednout (Caslav 1957). Motory byly na chlup stejne jako ty v nasich patnactkach.

0/0
9.7.2018 4:30

F61r66a92n98t87i18š89e32k 96F27o73u44s 5420108126753

Byl to casovany granat, to lano presekla strepina!

0/0
8.7.2018 22:01

P93e74t59r 16J42i89r20o47u91š47e43k 6225708701692

Jo, taková malá B47.

0/0
8.7.2018 19:40

R70a83d11e71k 15P12a98n55c77h26a95r19t58e65k 6573153163126

Docela by mě zajímaly ty žlutě natřené MiGy-15 ...

0/0
8.7.2018 18:18

V69o29k77o71u90n 28V71l56a55d17i49m74i77r 8602368579138

Na Bozim Daru zbyl v roce 1964 uz jen jediny. A diky Neschopnosti veleni letoveho provozu komunikovat s ostatnimi urvary na letisti jsem ho malem vyradil z provozu.

Nastesti jsme se navzajem videli. A zreme si byli sichni lampioni vedomi chyby, takze se to preslo mlcenim.

0/0
8.7.2018 13:05

V60l40a38s95t73a 94S28v81o89b46o79d61a 4809449424

Není pravda.

0/0
9.7.2018 15:07

J36i20ř11í 51J90i98r91o81u98d58e56k 8916159124484

R^ Z osmadvacítky byl uskutečněni výškový seskok(rekord) tří parašutistů, usazených v pumovnici;-) Také došlo ke srážce osmadvacítky s polskou Mig patnáct u Prahy. Ty letecké dny pamatuji;-)

+3/0
8.7.2018 9:17

P44a82v10e62l 96J73i77r15s95á33k 9589886117817

Dobrý den. Nemyslel jste spíše tuto srážku?

16.4.1964, ČR, Praha

na pražském Barrandově se při cvičení zřítil polský bombardér Iljušin Il-28, do něhož narazil český stíhací MiG-19; zemřeli tři letci, přežil jen pilot bombardéru, který se stačil katapultovat

+1/0
8.7.2018 10:05

P90a93v73e71l 17J47i67r59s84á65k 9149676577387

Tady to je popsáno: https://www.valka.cz/10807-Cajky-a-sestrely-mezi-spojenci

+2/0
8.7.2018 10:06

V46l26a13s22t78a 51S11v96o60b28o46d67a 4589149154

Byl to seskok Koubek, Kaplan, Jehlička a byl to světový rekord s výšky 12880metrů. Seskok se musel uskutečnit s IL28 protože v té době žádný jiný letoun nebyl schopen nastoupat tuto výšku. Všichni tři výsadkáři byli umístěny v pumovnici místo bomb a při dosažení této výšky se pumovnice otevřeli a oni vypadli ven. Byl jsem při tom.

+3/0
9.7.2018 15:06

F27r42a19n90t10i18š64e81k 29F96o63u79s 5840978436583

V roce 74 s ním na protiletadlové střelnici Kežmorok Rusáci tahali vlečný terč .Při střelbě z 85 mm pl kanonu jim bylo přestřeleno lano .

+4/−1
8.7.2018 8:42

J39o25z48e67f 78B30e45v20i59l80a93q42u54a 9345499881621

To je solídna presnosť!R^;-D Nie je umenie trafiť terč veľký niekoľko metrov...trafiť pár centimetrov hrubé lano je super!:-P

0/0
8.7.2018 18:36

F54r66a33n93t76i57š30e81k 43F82o24u24s 5700258986263

Byl to casovany granat, lano presekla strepina!

+1/0
8.7.2018 22:05

J68o17z51e20f 45B35e96v95i98l40a29q23u31a 9375939571741

;-D To je mi, samozrejme, jasné!R^

Protilietadlové granáty tak fungujú...ale nik nepovie, že lietadlo "zostrelila" črepina, ale PL granát,resp. strela.

0/0
9.7.2018 12:47

M26i39l40o20š 63K61o67l27m85a44n 6466303947872

V roce 68 v červnu jsem byl na cvičení v Milovicích na letišti a jeden tam stál v hangáru. Říkali, že se s ním spíše nelétá než než létá, měl prý dost poruch. Jen k té době, přijelo nás tam kolem dvacítky a nejprve nás vůbec nechtěli přijmout a nechali nás tři dny v civilu, nikdo se o nás nezajímal a my tam měli volný pohyb bez omezení.

+3/0
8.7.2018 8:09

V64o94k26o84u27n 96V78l27a28d69i37m94i45r 8382178609168

Mozna si tenkrat pri brzdeni prosoupal gumy a nahradni uz nebyly.;-D

0/−1
8.7.2018 13:33

K88a66r49l 53R84i67e16g15e55l 4834912598906

To neni vtip...Su-22 u nas skoncily protoze Rusove na ne nebyli schopni dodat ani pneumatiky...jako ND, mimo jine..samozrejme

0/−1
8.7.2018 18:07

J59i74ř14í 52K63o28d15ý51d76e60k 7940980206703

A proto SU-22 létají u Poláků dodnes...

+1/0
9.7.2018 7:44

P82e68t26r 38J20i34r37o57u63š54e44k 6785368191792

Su 22M4 je fakt impozantní stroj. Ale myslím si, že skončil stejně jako většina ruských strojů hlavně proto, že ho ted prostě nepotřebujeme. Alcy s Gripenama jsou téměř optimální.

+1/0
10.7.2018 19:29

J70i23n85d67ř37i20c61h 90T92ů73m88a 1554642217168

Jeden kus se zřítil někdy kolem roku 1965 v Milovicích. Pilot po startu příliš brzy zatáhnul klapky a letoun se prosednul do lesa. Všichni tři tam zůstali.

+3/0
8.7.2018 6:44

V54o54k73o96u33n 46V39l54a81d34i62m11i20r 8582178849908

To se mi nezda. Letadla tam vzdy startovala smerem na Vsechlapy, a tam zadnej les neni.

Nebylo to nekde na nahradnim letisti?

0/0
8.7.2018 13:54

J94i70n15d46ř18i40c82h 59T30ů76m32a 1644302787718

Nebylo. Byl jsem sice školák ale pilot bydlel ve stejném domě a znali jsme ho tak si to pamatuji. Včetně pohřbu.

0/0
8.7.2018 14:30

V46o57k10o88u14n 39V85l43a41d67i14m43i73r 8182518419848

Koukal jsem na to, opravdu museli startovat obracene a spadli kousek za Balonkou.

O pricine padu se ale dodnes nic nevi.

0/0
8.7.2018 15:24

J88i97n59d93ř15i68c45h 23T90ů46m12a 1684162897608

Ví. Otec tam lítal a i když se to snad oficialně neuvedlo, příčina byla zatažení klapek na malé rychlosti a nízko. Prosedli se a zavadili o stromy.

0/0
8.7.2018 17:47

V54l90a64d61a 58D28o79l60e18z36a72l 6782146965

http://www.leteckabadatelna.cz/havarie-a-sestrely/detail/545/ ;-)

0/0
8.7.2018 15:33

P18a51v78e44l 46N74á32r28o77ž40n88ý 6639759223916

Bombardovací divize to byly časy, dnes celá armáda nedá do kupy ani jednu divizi, zato důstojníků máme více než celá německá armáda na východní frontě roku 1942.

+12/−13
8.7.2018 6:08

J83i74ř35í 77S52c87h82i52l88l82e66r 7187466518666

A že nám, panečku, byla užitečná! Na žrádlo a na bydlení se skládaly celé rodiny, ale měli jsme bombardovací divizi, priority!

+19/−2
8.7.2018 7:51

K42a88r41l 26R82i94e33g33e68l 4244382368226

Prezbrojeni vojsk utocneho paktu tzv. "Varsavske smlouvy" nad obrannym paktem NATO bylo neskutecne obrovske...jen male Ceskoslovensko melo 3 800 tanku doslova pripravenych k vyjezdu a 450 turbinovych bojovych letadel - uz to bylo vic nez v armadach NATO v Evrope...tech dob!!!

+8/0
8.7.2018 12:06

M34i72r94o51s66l67a34v 61C47a11n60k18a34ř 2979888618793

Jj. Armada ma bojeschopne dve mechanizovane brigady, tot vse.

+3/0
8.7.2018 8:21

R66o85m76a20n 96S98t32o59n39e96k 1599503659621

to byly časy kdy jsme se chystali k útoku na západ drobný detail který jste určitě neúmyslně zapomněl

+11/−2
8.7.2018 11:59

K24a61r70l 28R26i86e24g50e77l 4264142938876

Uz za "komancu" jsme meli v armade poctem nejvic hodnosti - major - na pocet obyvatel...

0/−2
8.7.2018 12:00
Foto

P79a17v57e95l 43M71a88r56t51i58n11e36k 9725725911363

Vazne jsou v tom video nahledu Arada?

0/0
8.7.2018 3:20

R70i74c21h81a47r46d 56A63u79b72r73e64c25h17t 1602151136210

Zahlédl jsem Buckery 181/Zlíny C-181, Zlín Z-26 Trenér, MiGy 15,nějaké ty Lisunovy/Dakoty, Avie Av-14, stojící CB-33 a Jak 23, Jak 14, VR-2, Arada nikde žádné.

0/0
8.7.2018 10:47
Foto

P51a51v81e10l 25M78a76r16t71i12n68e90k 9525245311233

Jojo. Spletl jsem Buckera s Aradem Ar 96

0/0
8.7.2018 17:37

L17u51k92á22š 50M42a59l92v26i70n96s33k41y 2448974953338

Myslím, že IL28 byl použit i okupanty v r. 1968. Existuje filmový záběr ze srpnových dnů, na kterých přelétá na centrem Prahy ve velmi malé výšce. Zřejmě demonstrace síly.

+5/0
8.7.2018 2:18

I61v30a50n54k69a 58P41o15s41p73í53š94i87l30o58v43á 8114108192227

Pokud máme na mysli stejné záběry, tak se jednalo průzkumnou- raditechnickou verzi.

+1/0
8.7.2018 11:28

J89a69n 18H91o87r83n54í80k 6523737375147

Což každý bez problémů poznal, když to letělo tak nízko :-).

0/0
9.7.2018 8:22

I72v67a89n93k80a 68P47o91s60p17í19š67i15l97o38v50á 8474898392447

Dá se rozeznat velice rychle díky gondolám na koncích křídel.

0/0
9.7.2018 14:47

J88o82s42e90f 21E57d65e85r 7130603619663

To po laikovi fakt nechtějte.

0/0
10.7.2018 12:35

R46i49c31h29a39r63d 61M42r61a26z60e82k 8608490859891

...mašiny krásné, piloti skvělí, doba strašlivá...

+14/0
8.7.2018 0:10

K54a14r43l 61R44i91e25g88e35l 4984822328126

IL28 byla konstrukcni ubohost, neschopna letu na jeden motor.

+3/−2
8.7.2018 5:39

J60a88r10o54m51í31r 65K75r18á20l 4820379964819

Takový B52 byl jen o 4 roky mladší a létá dodnes.

+5/0
8.7.2018 7:47

K71a32r58l 40R70i71e75g40e97l 4264982328536

Co B-52, soucasnikem IL28 a letoun stejne kategorie a urceni byla britska Canbera kterou koupily a zavedly i USA jako B-58

+2/0
8.7.2018 12:02

P33e42t93r 40J80i39r39o11u36š59e37k 6185288301232

Mě ten Iljušin víc než Canberu evokuje Boeinhg B47 Stratojet

0/0
8.7.2018 17:53

K46a92r59l 34R46i20e52g66e75l 4674222608366

Ano to byl prekrasny letoun s sesti motory - uzasnou akceleraci a rychlosti a dokazal vykrut...

0/0
8.7.2018 18:17

T30o90m82á55š 29H76r41u43b24ý 4799120974676

No nevím, že by Il28 tolik připomínal B47 mi přijde až jako kravina, vždyť to nemělo společného vůbec nic! Jde hlavně o křídlo, kdy Il28 má ještě rovné (pro zvýšení kritického Machova čísla jsou do šípu ocasní plochy, kde se to projevuje dříve). B47 už měl křídlo plně šípovité...

Il28 je současník Canberry (ale podobný jí není) , na pohled mi spíš připomíná v některých rysech stíhací Gloster Meteor (ty motorové gondoly), ale i tam je to jen náznak, jinak mi to přijde jako docela originální řešení.

+2/0
9.7.2018 9:31

R80i45c71h30a31r51d 51M62r92a14z66e74k 8848430809751

Komentuju ten letecky den.

0/0
8.7.2018 10:14



Najdete na iDNES.cz