Diskuse k článku

Boháč a dobrodruh ohromil předválečnou Ameriku. Obletěl svět za 91 hodin

Milionář Howard Hughes Jr. se v USA proslavil už koncem dvacátých let jako filmový producent. Kromě toho byl také pilot a letecký konstruktér a v obou profesích se pouštěl do odvážných kousků.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T90o26m94á36š 96T15a13t88í73č75e79k 5490192740638

Pěkně vodfliknutej článek. To letadlo z ř. 1942 se dle mé paměti jmenovalo Flying Goose nebo možná Wooden Goose, protože drak byl ze dřeva či překližky, kvůli válečnému hospodářství (k jeho podpoře bylo také navrženo). Kromě toho je to snad dodnes buď nejdelší letadlo, nebo s největším rozpětím křídel.

0/−1
12.7.2018 22:10

T52o82m41á20š 57T61a81t50í67č85e66k 5270642340638

Jo, Spruce Goose! Díky Richardovi níže!

0/0
12.7.2018 22:13

R66i67c82h33a69r61d 23A81u86b37r28e11c79h89t 1142851336180

Je tam zapomenut jeden z jeho největších úspěchů - vytvořil podprsenku pro Jane Russell. I když ta ji raději moc nenosila, protože Hughes sice dbal na aerodynamiku, ale ne na funkčnost.

0/0
11.7.2018 0:15

K40a47r20l 24R89i77e27g32e40l 4374182428806

To je jen pokus o smesne zlehceni zasluh cloveka, ktery zalozil nespocetnou radu spolecnosti - prosperujicich a existujicich dodnes a spickove vyznamnych v letectvi, zdravotnictvi a kosmonautice. Asi podobne jako ceska verze jeho profilu na Wikipedii oproti te anglicke...

+1/0
11.7.2018 6:25

R48i32c16h92a56r78d 57A61u80b65r54e23c18h77t 1712771646440

Nebuďte takový suchar.

Kupodivu o jeho nepříliš úspěšné továrně na letadla, veleúspěšné továrně na vrtulníky, strojírenské firmě, která to vše mezitím financovala ale o které se v podstatě nemluví, triku s Hughesovým zdravotnickým institutem, pod kterou zmíněnou leteckou firmu - mezitím opět veleúspěšnou továrnu na řízené střely - převedl aby nemusel platit daně, o jeho Spruce Goose, o jeho XF-11 atd. něco vím, a předpokládám že pro místní čitatele to také nejsou přílišné novinky.

Naopak se mi ale zdá, že tu nemístně zlehčujete Jane Russell!

0/−1
11.7.2018 15:45

R76i35c79h53a20r73d 87A49u59b91r42e52c79h11t 1472141216170

No vidíte jaký jste suchar!

0/0
14.7.2018 22:42

R32a20d56e34k 51V52a85n33č12a46t28a 8101629876622

Ta letová trasa má podle Google Earth okolo 23000km, pokud začneme a skončíme v New Yorku. Zvláštní pravidla. Takže by mi stačily na obejití Země 3 kroky do trojúhelníka, kdybych stál vedle severního nebo jižního pólu?

0/0
10.7.2018 22:17

V12o38j88t69ě74c44h 65M43o63r46a15v80e79c 5275494116105

Myslím, že je nutno se pohybovat mezi určenými rovnoběžkami.

0/0
10.7.2018 22:44
Foto

P55a60v31e40l 91K34a49s55í50k72, 55T87e86c70h38n39e23t90.40c71z

Tady je ta trasa: http://www.wingnet.org/rtw/pix/R002QP11.JPG

0/0
10.7.2018 23:04

K69a55r73l 67R73i50e52g71e35l 4454322118896

Genius ktery "vynalezl ci vynasel" mimo mnohe mnoho jineho - leteckou dopravu "nad pocasim" osobne upravenym zadanim prvni velke zakazky na krasna osobni dopravni letadla s pretlakovym trupem Lockheed Constellation. Stihany a trapeny cely zivot obsedantne-kompulsivni poruchou ze ktere ho osvobodilo nakratko vzdy jen plne zaujeti pilotovanim letadla...jeden z jeho poslednich projektu byl I Glomar Explorer - plavidlo ktere ochranilo USA pred treti svetovou valkou - vyzdvizenim sovetske ponorky K-129 z vice nez trikilometrove hloubky po jejim neuspesnem pokusu napadnout Pearl Harbor 4megatunovou hlavici na jare 1968...viz Project Jennifer, Azorian ...

+2/0
10.7.2018 17:41

O67n77d31ř95e38j 61F81e47n96c29l 9562786713350

Obrazek 4 - Neni to Firebanks, ale Fairbanks

+1/0
10.7.2018 17:23

D64a74n10a 77T41e53n43z52l22e76r 5110422675593

Aviator (Leonadro diCaprio) R^

+5/0
10.7.2018 16:18

M63a32r79t64i75n 73N12e80r96m44u75t 4399570588964

Použili v něm i skutečné záběry trasportu částí Herkulesu k pobřeží

0/0
10.7.2018 17:30

K23a41r47l 23R96i34e38g58e45l 4154122678786

Herkules byl nahradni program vyvijeny spolu s lodarskym magnatem Kaiserem - viz levne seriove dopravni lode typu "Liberty" - nahradni pro pripad, ze by se nemecke ponorky natrvalo zmocnily nadvlady nad Atlantickym oceanem. Pak by bylo armadu nutno dopravovat do Evropy vzduchem...bohuzel i genius jako byl H.Huges opomel fakt, ze drevo je sice pouzitelny material na stavbu letadel - ovsemze nema unifikovane vlastnosti - coz u tak velkeho letadla by vedlo pri seriove vyrobe k nekontrolovatelnemu narustu hmotnosti - kus od vyrobeneho kusu...a tedy k predem nepredvidatelnym zmenam vyvazeni - potazmo letovych vlastnosti....

0/0
10.7.2018 20:03

M34i54l28a29n 33G96á28l 4480566744791

A američtí senátoři, kteří vyšetřovali Hughese kvůli podezření z neúčelného použití prostředků daňových poplatníků (ačkoliv Hughes kromě 22 milionů dolarů z veřejných peněz v projektu utopil dalších 18 milionů svých) Hercula nazývali létající sklad dříví, nebo smrková husa, ačkoliv letadlo nebylo ze smrku ;-)

0/0
11.7.2018 1:17
Foto

M16i21c30h97a69l 29G82r55e29š20l74i63k 9141176382106

Od toho sú normy a predpisy. Takže tú hmotnosť by takisto vedeli kontrolovať. :-)

0/0
12.7.2018 21:59

K28a26r77l 96R96i49e57g62e77l 4204772218196

Nevedeli. U kazdeho hydroplanu z kovu na mori - je obrovskym problemem - koroze, podobne s drevem - nasakavost, absorbce vlhkosti ze vzduchu, ktere lze dnes zabranit jen laminatovym resp. pryskyricnym povlakem delajici z prirodniho kompozitu - dreva - skutecny kompozit. Problemem u dreva pro tak masove specialni pouziti - bude vzdy nestejna (nenanormovatelna) hustota "struktury vlakna" , dlouhy process suseni a neschopnost stoprocentne zabranit zpetnemu "nasati" vlhkosti z okolniho vzduchu - drevo totiz "dycha" - je prostupne pro plyny I vodni paru...

0/0
13.7.2018 11:05
Foto

M11i32c43h35a35l 91G97r64e18š75l88i85k 9901926252306

Vedeli. Zhodou okolností mám sovietsku knihu o konštrukcii drevených lietadiel z obdobia začiatku 2. svetovej vojny. Životnosť takto konštruovaných lietadiel nebola veľká, pretože jak píšete, bola ovplyvnená vlastnosťami dreva. Ale toto sa dá kontrolovať. Nikto nepočítal s tým, že by takéto lietadlo lietalo 20 rokov. Napr. u Jakov mám informáciu, že ich menili po 40 - 60 nalietaných hodinách. Takže u nákladných lietadiel by to bolo asi podobné. Prioritou bola lacná a rýchla výroba, nie vysoká životnosť.

0/0
13.7.2018 11:38

T46o88m28á15š 79H49r51u59b35ý 4319530434196

Problém u dřevěných hydroplánů byl s tím nasáváním vody, to zvedalo hmotnost až nečekaně hodně (teď nemohu najít odkaz, ale tuším Britové to porovnávali na stejném letadle po rekonstrukci na kov a bylo to fakt až nečekaně výrazné). U pozemních letadel to bylo skutečně "jen" o kontrole a životnosti, viz třeba úspěšné Mosquito, ale u hydroplánů dřevo bylo dost na škodu od začátku...

0/0
13.7.2018 12:38
Foto

M57i20c80h33a84l 84G48r70e16š52l30i34k 9381406862146

Pointa bola v tom vyrábať vo veľkom množstve... teda lacno a rýchlo. Podobne, ako u triedy lodí Liberty. Tie lietadlá by nestáli na vode. Z nej by len vzlietali a na nej pristávali. Čiže by ich opotrebovanie viac záviselo od vlkosti vzduchu, ako od toho, že sa jedná o lietajúce člny. Vlhkosť vzduchu je u mora veľká, čo vie každý, kto tam sušil plavky, alebo uteráky. V Rusku to tiež dosť záviselo od ročného obdobia... jar a jeseň boli obvykle vlhké. Za mrazov mohli byť síce suchý vzduch, ale to na druhej strane spôsobovalo problémy s prevádzkovými kvapalinami a v lete zase prach spôsoboval problémy s motormi...

Dôležité a najviac namáhané časti lietadiel z dreva neboli.

0/0
13.7.2018 13:19

K81a29r20l 72R58i15e97g71e67l 4514962228806

V tomto intervalu - 40-60 hodin se menily v SSSR motory...pistove

0/0
13.7.2018 16:04
Foto

M91i81c77h16a97l 94G64r10e15š53l53i23k 9931686932756

U Jak-1 jednotky Normandia-Niemen som sa stretol s údajom 40 hodín na výmenu lietadiel za nové, nie motorov.

0/0
13.7.2018 16:47

T49o62m46á76š 16T20a80t84í14č32e85k 5520392360728

Na tom filmu byla jediná chyba - ten herec v hlavní roli. ;-)

+1/−1
12.7.2018 22:16

K14a56r87l 38R46i32e39g72e39l 4804592378156

No nezahral ho spatne ale je skoro polovicni postavy...

0/0
13.7.2018 16:00

Najdete na iDNES.cz