Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Boháč a dobrodruh ohromil předválečnou Ameriku. Obletěl svět za 91 hodin

Milionář Howard Hughes Jr. se v USA proslavil už koncem dvacátých let jako filmový producent. Kromě toho byl také pilot a letecký konstruktér a v obou profesích se pouštěl do odvážných kousků.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T44o59m80á15š 92T81a27t50í33č53e25k 5520802980638

Pěkně vodfliknutej článek. To letadlo z ř. 1942 se dle mé paměti jmenovalo Flying Goose nebo možná Wooden Goose, protože drak byl ze dřeva či překližky, kvůli válečnému hospodářství (k jeho podpoře bylo také navrženo). Kromě toho je to snad dodnes buď nejdelší letadlo, nebo s největším rozpětím křídel.

0/−1
12.7.2018 22:10

T85o77m94á91š 24T93a67t33í29č97e38k 5730952610468

Jo, Spruce Goose! Díky Richardovi níže!

0/0
12.7.2018 22:13

R38i57c12h87a51r36d 37A68u13b48r25e47c87h25t 1852331576520

Je tam zapomenut jeden z jeho největších úspěchů - vytvořil podprsenku pro Jane Russell. I když ta ji raději moc nenosila, protože Hughes sice dbal na aerodynamiku, ale ne na funkčnost.

0/0
11.7.2018 0:15

K46a60r61l 71R19i87e78g75e35l 4604162638186

To je jen pokus o smesne zlehceni zasluh cloveka, ktery zalozil nespocetnou radu spolecnosti - prosperujicich a existujicich dodnes a spickove vyznamnych v letectvi, zdravotnictvi a kosmonautice. Asi podobne jako ceska verze jeho profilu na Wikipedii oproti te anglicke...

+1/0
11.7.2018 6:25

R31i87c86h24a66r49d 92A57u36b57r19e91c53h98t 1552791186430

Nebuďte takový suchar.

Kupodivu o jeho nepříliš úspěšné továrně na letadla, veleúspěšné továrně na vrtulníky, strojírenské firmě, která to vše mezitím financovala ale o které se v podstatě nemluví, triku s Hughesovým zdravotnickým institutem, pod kterou zmíněnou leteckou firmu - mezitím opět veleúspěšnou továrnu na řízené střely - převedl aby nemusel platit daně, o jeho Spruce Goose, o jeho XF-11 atd. něco vím, a předpokládám že pro místní čitatele to také nejsou přílišné novinky.

Naopak se mi ale zdá, že tu nemístně zlehčujete Jane Russell!

0/−1
11.7.2018 15:45

R73i79c30h58a11r84d 65A47u23b19r74e10c75h61t 1482391936580

No vidíte jaký jste suchar!

0/0
14.7.2018 22:42

R11a10d28e83k 64V94a19n12č51a79t65a 8881329956272

Ta letová trasa má podle Google Earth okolo 23000km, pokud začneme a skončíme v New Yorku. Zvláštní pravidla. Takže by mi stačily na obejití Země 3 kroky do trojúhelníka, kdybych stál vedle severního nebo jižního pólu?

0/0
10.7.2018 22:17

V27o41j83t86ě71c86h 11M58o29r35a83v81e35c 5805574526235

Myslím, že je nutno se pohybovat mezi určenými rovnoběžkami.

0/0
10.7.2018 22:44
Foto

P15a95v78e17l 24K89a25s35í48k97, 43T85e81c34h85n78e82t58.29c64z

Tady je ta trasa: http://www.wingnet.org/rtw/pix/R002QP11.JPG

0/0
10.7.2018 23:04

K51a31r71l 98R51i98e57g80e23l 4834312938366

Genius ktery "vynalezl ci vynasel" mimo mnohe mnoho jineho - leteckou dopravu "nad pocasim" osobne upravenym zadanim prvni velke zakazky na krasna osobni dopravni letadla s pretlakovym trupem Lockheed Constellation. Stihany a trapeny cely zivot obsedantne-kompulsivni poruchou ze ktere ho osvobodilo nakratko vzdy jen plne zaujeti pilotovanim letadla...jeden z jeho poslednich projektu byl I Glomar Explorer - plavidlo ktere ochranilo USA pred treti svetovou valkou - vyzdvizenim sovetske ponorky K-129 z vice nez trikilometrove hloubky po jejim neuspesnem pokusu napadnout Pearl Harbor 4megatunovou hlavici na jare 1968...viz Project Jennifer, Azorian ...

+2/0
10.7.2018 17:41

O51n82d36ř27e19j 13F51e68n61c32l 9872676723460

Obrazek 4 - Neni to Firebanks, ale Fairbanks

+1/0
10.7.2018 17:23

D58a61n72a 55T77e95n89z98l82e41r 5780622565823

Aviator (Leonadro diCaprio) R^

+5/0
10.7.2018 16:18

M21a40r97t65i48n 79N98e11r47m53u87t 4199330498664

Použili v něm i skutečné záběry trasportu částí Herkulesu k pobřeží

0/0
10.7.2018 17:30

K20a28r23l 16R58i48e49g79e76l 4594912818836

Herkules byl nahradni program vyvijeny spolu s lodarskym magnatem Kaiserem - viz levne seriove dopravni lode typu "Liberty" - nahradni pro pripad, ze by se nemecke ponorky natrvalo zmocnily nadvlady nad Atlantickym oceanem. Pak by bylo armadu nutno dopravovat do Evropy vzduchem...bohuzel i genius jako byl H.Huges opomel fakt, ze drevo je sice pouzitelny material na stavbu letadel - ovsemze nema unifikovane vlastnosti - coz u tak velkeho letadla by vedlo pri seriove vyrobe k nekontrolovatelnemu narustu hmotnosti - kus od vyrobeneho kusu...a tedy k predem nepredvidatelnym zmenam vyvazeni - potazmo letovych vlastnosti....

0/0
10.7.2018 20:03

M50i47l85a61n 84G61á10l 4340776824191

A američtí senátoři, kteří vyšetřovali Hughese kvůli podezření z neúčelného použití prostředků daňových poplatníků (ačkoliv Hughes kromě 22 milionů dolarů z veřejných peněz v projektu utopil dalších 18 milionů svých) Hercula nazývali létající sklad dříví, nebo smrková husa, ačkoliv letadlo nebylo ze smrku ;-)

0/0
11.7.2018 1:17
Foto

M59i51c57h23a29l 66G67r71e49š41l71i22k 9641556962436

Od toho sú normy a predpisy. Takže tú hmotnosť by takisto vedeli kontrolovať. :-)

0/0
12.7.2018 21:59

K70a60r31l 15R55i97e24g59e10l 4664352338716

Nevedeli. U kazdeho hydroplanu z kovu na mori - je obrovskym problemem - koroze, podobne s drevem - nasakavost, absorbce vlhkosti ze vzduchu, ktere lze dnes zabranit jen laminatovym resp. pryskyricnym povlakem delajici z prirodniho kompozitu - dreva - skutecny kompozit. Problemem u dreva pro tak masove specialni pouziti - bude vzdy nestejna (nenanormovatelna) hustota "struktury vlakna" , dlouhy process suseni a neschopnost stoprocentne zabranit zpetnemu "nasati" vlhkosti z okolniho vzduchu - drevo totiz "dycha" - je prostupne pro plyny I vodni paru...

0/0
13.7.2018 11:05
Foto

M42i42c45h13a55l 17G89r36e60š19l91i30k 9421526782356

Vedeli. Zhodou okolností mám sovietsku knihu o konštrukcii drevených lietadiel z obdobia začiatku 2. svetovej vojny. Životnosť takto konštruovaných lietadiel nebola veľká, pretože jak píšete, bola ovplyvnená vlastnosťami dreva. Ale toto sa dá kontrolovať. Nikto nepočítal s tým, že by takéto lietadlo lietalo 20 rokov. Napr. u Jakov mám informáciu, že ich menili po 40 - 60 nalietaných hodinách. Takže u nákladných lietadiel by to bolo asi podobné. Prioritou bola lacná a rýchla výroba, nie vysoká životnosť.

0/0
13.7.2018 11:38

T31o16m87á27š 39H73r55u76b62ý 4619360964236

Problém u dřevěných hydroplánů byl s tím nasáváním vody, to zvedalo hmotnost až nečekaně hodně (teď nemohu najít odkaz, ale tuším Britové to porovnávali na stejném letadle po rekonstrukci na kov a bylo to fakt až nečekaně výrazné). U pozemních letadel to bylo skutečně "jen" o kontrole a životnosti, viz třeba úspěšné Mosquito, ale u hydroplánů dřevo bylo dost na škodu od začátku...

0/0
13.7.2018 12:38
Foto

M61i41c44h98a98l 97G39r75e60š10l89i53k 9431986222236

Pointa bola v tom vyrábať vo veľkom množstve... teda lacno a rýchlo. Podobne, ako u triedy lodí Liberty. Tie lietadlá by nestáli na vode. Z nej by len vzlietali a na nej pristávali. Čiže by ich opotrebovanie viac záviselo od vlkosti vzduchu, ako od toho, že sa jedná o lietajúce člny. Vlhkosť vzduchu je u mora veľká, čo vie každý, kto tam sušil plavky, alebo uteráky. V Rusku to tiež dosť záviselo od ročného obdobia... jar a jeseň boli obvykle vlhké. Za mrazov mohli byť síce suchý vzduch, ale to na druhej strane spôsobovalo problémy s prevádzkovými kvapalinami a v lete zase prach spôsoboval problémy s motormi...

Dôležité a najviac namáhané časti lietadiel z dreva neboli.

0/0
13.7.2018 13:19

K35a65r71l 80R74i45e29g44e54l 4194682858676

V tomto intervalu - 40-60 hodin se menily v SSSR motory...pistove

0/0
13.7.2018 16:04
Foto

M50i92c79h92a22l 97G76r56e31š42l53i48k 9581696152976

U Jak-1 jednotky Normandia-Niemen som sa stretol s údajom 40 hodín na výmenu lietadiel za nové, nie motorov.

0/0
13.7.2018 16:47

T73o94m73á43š 63T37a95t64í25č48e26k 5220102530898

Na tom filmu byla jediná chyba - ten herec v hlavní roli. ;-)

+1/−1
12.7.2018 22:16

K39a52r17l 20R17i20e59g31e11l 4454662148326

No nezahral ho spatne ale je skoro polovicni postavy...

0/0
13.7.2018 16:00



Najdete na iDNES.cz