Diskuse k článku

První Spitfire byl zařazen do služby před 80 lety, druhý o 12 dní později

Mezi nejkrásnější a nejslavnější letadla všech dob patří bezesporu Supermarine Spitfire. Historie jeho operačního nasazení se začala psát v předvečer druhé světové války 4. srpna 1938. První jednotkou vyzbrojenou touto budoucí legendou se stala 19. peruť RAF.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M74a70r30c98e51l 41B54a33k52o55š 4301336563

Keď som bol malý skladal som s otcom plastové modely (teda ja som sa skôr pozeral). ...... mal som tak cca 10 rokov. Tých lietadielok som mal nakoniec okolo 60 - 70 ks. Netušil som poriadne čo to boli za lietadlá ale Spitfire, s tým som sa hral najviac. :-D

0/0
6.8.2018 7:34

R20a96d67i98m 58P63o18l60á96š44e43k 9656723809979

Británie měla svým způsobem štěstí. Těsně před válkou vznikly letouny nové generace a do vypuknutí Bitvy o Británii dokázala snad téměř všechny své letky přezbrpojit na huriccany a spitfiry.

Kdyby ty letouny zavedli do výzbroje řekněme o dva roky dříve, určitě by měly znatelně horší parametry a ve světle kurzu tehdejší britské vlády by rozhodně nikdo nedával peníze na jejich modernizaci, Británie se až do nástupu Churchilla oficiálně na válku nepřipravovala a do armády neinvestovala.

Zatímco Němci se na válku cíleně připravovali a dozajista až do poslední chvíle svá letadla modernizovali a zlepšovali.

0/0
5.8.2018 10:47
Foto

P10a94v28e86l 30H18l38a52v68á90č85e62k 4395862300742

Dovolím si Vás opravit. Na začátku BoB měla RAF 26. sq Hurricanů. Později se jejich počet zvýšil na 32. Modernizace stíhacícho letectva spočívala právě ve výměně zastarávajících Hurricanů (které se nemohli měřit s Bf-109 ani rychlostí ani výzbrojí) modernějšími Spitfiry.

0/0
5.8.2018 16:46

R77i84c91h51a50r96d 65A10u38b30r67e77c35h85t 1422781606550

Jenže o ty dva roky dříve by většinu německých stíhaček tvořily Arada 65, Heinkely 45 a podobné.

+2/0
5.8.2018 21:22

R33a56d37e43k 13P48a80n53c97h17a71r11t77e72k 6753683653806

jj to je tak když si někdo myslí že Wehrmacht (potažmo Luftwaffe) vypadaly úplně stejně v letech 1936, 1938, 1939, 1940 .... :D

+2/0
6.8.2018 11:33

H79o39n57z13a 39P27a58n98s49k59ý 3263812580160

"Never in the field of human conflict was so much owed by so many to so few."

20.8. 1940, v projevu Winstona Churchila k probíhající Bitvě o Británii.

+1/0
4.8.2018 20:50

L12u83k63á72š 47O44m81á53č69k96a 5971574371366

Před pár dny jsem na něj koukal v chodu na letišti v Líních, neskutečný stroj.

+1/0
4.8.2018 19:54

M52a93r12t66i30n 61G98l31a97s29e26r 9195839130977

Když dva z nejlepších německých pilotů a taktiků W.Mölders a A.Galland analyzovali výsledky vzdušných bojů a hledali nejúčinnější metodu proti spitfiru, shodli se, že jediným způsobem účinné neutralizace jeho obratnosti je útok střemhlavým letem a následný únik prudkým stoupáním. K nejlepším způsobům jak setřást spitfire , patřil také přechod na plný plyn z vodorovného do střemhlavého letu, němž musel spitfire provádět polovýkruty , kvůli problémům s karburátorem.

+2/0
4.8.2018 17:09

J30a36n 26V58a64l98o92u19c12h 6312307978350

Nikoli problémům, ale prostě fyzikálním zákonům, kdy při záporných "géčkách", tedy třeba při prudkém přechodu do klesání, prostě do karburátoru neteklo palivo (za běžného letu "tlačeno" zemskou gravitací). Půlvýkrutem se záporné G změnilo na kladné a motor neměl výpadky (mesry měly motor se vstřikováním, čili tento problém neměly).

0/0
11.8.2018 17:18

M68i59c15h81a89l 31M56i55l57l59e60r 9956172809852

spoluzakuv tata -pilot letal se Spitfirem v RAF, 313. perut'

+1/0
4.8.2018 16:21

J43o56s37e59f 77'54J49o69e80' 98V71o37c58h84y98á45n 8103628722610

Paráda R^

Měl by tedy být uveden v tomto přehledu...

http://rafaci.cz/?sekce1=cs_letci&sekce2=stihaci_v_raf_nasazeni&perut=313

Prosím, prozradil, nebo aspoň naznačil, byste případně pro zajímavost jeho jméno? Děkuju.

+1/0
4.8.2018 16:27
Foto

M47i24c44h29a62l 56G52r71e76š64l61i57k 9271176742556

Riešil som náročnejší problém. Svokra vedela, že jej strýko bol v RAF. A ďalej vedela len meno. Nebol pilot, ale v RAF skutočne slúžil. Prvýkrát som na neho narazil v "Married 1942", čo nebolo práve veselé čítanie. Inak Google neobjavil nič, tak som zvolil iný spôsob hľadania - dokumenty. Potom som ho našiel aj konkrétne, ale na nafotených dokumentoch. To google zatiaľ nezvláda.

0/0
4.8.2018 16:44

J69o30s79e28f 88'33J82o27e92' 97V69o58c23h60y42á43n 8283488282220

Kdybyste s tím chtěl pomoct, tak dejte případně vědět na email. Třeba se něco zadaří.

www.rafaci.cz

0/0
4.8.2018 17:10
Foto

M17i96c31h12a77l 92G26r46e24š19l51i19k 9521516392426

Našiel som, čo som hľadal, ale ďakujem. Ak ma pamäť neklame figuroval u 312. a 311. perute. Pri ňom bolo uvedené London HQ, a tak nejako som z popisu vydedukoval, že mal čo do činenia so zásobovaním. :-)

0/0
4.8.2018 17:49

M57i90c60h12a69l 57M82i22l62l13e28r 9236982679562

je tam uveden, ale prominte, nechci tady uverejnovat.

+1/0
5.8.2018 21:47

J43o84s72e97f 77'50J95o16e45' 12V82o56c59h16y70á31n 8103508842890

R^

0/0
7.8.2018 10:21

J36o60s15e37f 72'29J64o39e23' 28V11o20c82h62y19á65n 8653448242910

Pěkné knížky o Spitfirech a jejich využití čs. letci - např.:

https://www.databazeknih.cz/knihy/supermarine-spitfire-mk-i-ii-111626

https://www.databazeknih.cz/knihy/ilustrovana-historie-letectvi-avia-bh-21-jakovlev-jak-15-17-a-23-supermarine-spitfire-mk-ix-a-xvi-57085

lehce k sehnání

https://muj-antikvariat.cz/hledani?q=zden%C4%9Bk+hurt&search_sub=Hledat

R^

+1/0
4.8.2018 15:25

J60o84s25e98f 85'11J32o16e90' 81V28o72c24h77y29á81n 8793458352580

Tahle série je taky parádní

https://www.databazeknih.cz/knihy/spitfire-mk-i-a-mk-ii-1-dil-284379

...

a dalších zajímavých je spoustu. :-)

Nejlepší jsou však osobní vzpomínky hrdinů, kteří na nich létali... protože lidé jsou ti hlavní, až pak stroje byť sebelepší [>-]

+4/0
4.8.2018 15:29

M84i65c92h27a11l 72M73i95l95l15e64r 9646352919392

nekteri z nich napsali - nebo byli o nich napsany- knihy jejich vzpominek

+1/0
5.8.2018 21:49

J45o16s51e70f 95'57J47o40e98' 37V95o15c43h36y85á30n 8183658162930

Přehled mnoha zajímavých knih včetně stručných anotací a výčtu uvedených letců je zde

http://rafaci.cz/?sekce1=cs_letci&sekce2=knihy

0/0
7.8.2018 10:21

J90o96z97e22f 37B35e20v85i26l62a46q31u48a 9775469721931

Vie mi niekto napísať:

Akými strojmi vyzbrojovali spojenci počas SWW vtedajšiu červenú armádu?

Boli to len americké stíhačky, alebo aj britské?

Vďaka za odpoveď!

0/0
4.8.2018 11:41

J37i28ř61í 27J72i76r67o62u69d28e43k 8566699844444

I britské Hurikány. Bohužel je rus znehodnotil tím, že v nich nechal místo osmi kulometů jen čtyři, čímž byla zcela znehodnocena účinnost paleb síly stroje.

0/0
4.8.2018 11:47

J59i47ř18í 38T42i70n47t61ě24r46a 6900739653650

Vážený pane Jiroudku,

před léty jsem překládal ruskou studii o použití tankoborných Hurricanů na východní frontě a jestli se nepletu, tak po sejmutí dvou 40mm kanonů zbyly vámi zmíněné čtyři kulomety.

0/0
4.8.2018 12:51

J88i22ř36í 54J13i78r75o39u78d34e45k 8686729494674

Základní verze měla osm kulometů(MkI). Můj otec s ní létal u třistadesítky, a to i během BoB. V jakých verzích kolik ks bylo dodáno do ,,sojuzu", to nevím, ani jak byly dále upravovány. Info o snížení paleb. síly mám, mj., i od F.Fajtla. Údajně ony zbraně demontovali proto, že neměly dostatek zbraní pro výrobu vlast. letounů. Jistě vše ovlivnil a stále měnil i další vývoj války.

+3/0
4.8.2018 13:17

R12i65c16h67a30r67d 82A92u72b96r96e93c41h39t 1252371626470

Do Ruska byly dodávány stroje verzí Mk.IIA s osmi 7,7mm kulomety, Mk.IIB s dvanácti kulomety, Mk.IIC s dvěma 20mm kanony a bitevní Mk.IV s dvěma kulomety a dvěma 40mm kanony Vickers S.

+3/0
4.8.2018 13:40

J88i56ř70í 33J22i89r20o90u96d52e41k 8666749694614

Díky za upřesnění. Jinak můj otec operačně létal s Mk.II A.

0/0
4.8.2018 16:07

R14a19d39e45k 96P40a81n71c57h92a90r71t16e51k 6653743483586

Spitfiry, Hampdeny,

0/0
4.8.2018 11:52
Foto

J89i57ř46í 78D53v26o57ř38á69k 5395609160328

cca 11 400 letadel (4 719 Bell P-39 Airacobra)

zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1kon_o_p%C5%AFj%C4%8Dce_a_pron%C3%A1jmu

0/0
4.8.2018 12:08

J37i41ř65í 35A15l97t26m50a58n 6743972746288

Zapomnělo se na Airacobry, třeba i na tu s Pokryškinem za kniplem.

0/0
4.8.2018 12:59

R97i47c84h55a86r66d 27A26u78b13r37e34c65h23t 1872681706510

Ty nedodali Britové ;)

+1/0
4.8.2018 13:12
Foto

M21i50c70h63a39l 49G25r60e76š32l18i41k 9811476132346

Časť z nich dodali Briti.

0/0
4.8.2018 16:11
Foto

M27i19c52h24a52l 92G87r16e58š37l37i10k 9481836382816

Hawker Hurricane, Supermarine spitfire, Curtiss P-40, Bell P-39 a P-63, P-47, čo sa týka stíhačok. Ale prúdili tam aj bombardéry a ďalšie stroje. Vynechal som lietadlá, ktoré boli posielané do ZSSR na otestovanie... samozrejme medzi dodávky nepočítam západné stroje, ktoré Sovieti získali inak.

+1/0
4.8.2018 16:11

J86o33s86e34f 57'43J18o44e40' 36V89o94c17h46y31á89n 8313418942770

Radku, díky moc za článek R^

Čs. letci u 19. perutě na Spitfirech

http://rafaci.cz/?sekce1=cs_letci&sekce2=stihaci_v_raf_nasazeni&perut=19

Pilot František Marek z Českých Budějovic zde zahynul při nehodě

http://rafaci.cz/?letec=marek_frantisek

Na Památníku letcům v jeho rodišti je malý artefakt z jeho Spitfire Mk.Ia R6625

https://mapy.cz/zakladni?x=14.4788461&y=48.9732692&z=17&source=base&id=2005361

+4/0
4.8.2018 11:02

E55r98i27k 62L64e15v11i21n24s21k91ý 8931364533585

Ten izraelsky Spitfire na fotce ale prece neni LF IXe, na rozdil od toho v technickem muzeu. LF byly "hloubkove" a mely ty "useknute" konce eliptickych kridel.Asi byla i nejaka jina dodavka, nez ta nase slavna ceskoslovenska.

0/0
4.8.2018 10:07

P59e78t76r 83J11i18r82o26u13š91e97k 6215168471782

Nedaly se ty konce celkem snadno přidělat?

0/0
4.8.2018 12:06

R88a59d65e41k 34F69o70l92p38r16e33c25h24t

Byla i dodávka z Itálie, ovšem většina strojů opět varianta LF. Ten "černý" na fotografii je skutečně původní "československý" LF Mk.IXe s dodatečně doplněnými oblouky na koncích křídla. Jinak ty verze LF nelze specifikovat pouze "useknutými" koncovými oblouky křídla, šlo hlavně o motor výkonově optimalizovaný pro boj v menších výškách.

+2/0
4.8.2018 12:06

R96i11c80h92a71r39d 52A63u21b76r17e72c81h23t 1702651926940

Záleží opravdu na motoru, podle fotografií mělo mnoho elefek klasická křídla, například zrovna stroje které provozovala Itálie.

+1/0
4.8.2018 12:30

J73i45ř13í 13J43i69r22o34u89d18e83k 8546949834674

R^ Inu, ,Spit";-) Mnoho následných verzí během války. Dokonce i ,,výškový" s prodlouženým křídlem a hermet. kabinou a dvoustupń. kompresorem. Ty s ,,useknutým" křídlem spíše jako ,,bitevníky", atd. Pěkně vylíčené váleč. praktic. zkušenosti- viz. Clostermann- Velký cirkusR^ Jinak vyprávění, fota, a vzpomínky našich pilotů z RAFR^

+2/0
4.8.2018 9:32

M11a16r89e27k 28S44y17s35e52l 2761822586676

Spitfire a Mustang, lásky na první pohled. Ale Spit byl první...

+9/0
4.8.2018 8:29

E51r55i98k 36L44e20v59i78n20s92k67ý 8201794463495

Maji vlastne podobny zacartek - Mustang zkonstruovali u NAA pro RAF a prvni serie P-51A take sly do Britanie. A vsechny Mustangy pohanela licencni verze RR Merlin.

+1/0
4.8.2018 10:16

D44e79n66i80s 32H14u79m17l 4792485745596

Hlavní rozdíl byl v tom, že Mustang narozdíl od Spitu unesl přídavné nádrže na křídlech :-)

0/0
4.8.2018 10:21

M65a20r59e35k 60S20y53s82e43l 2181562196836

Přímo pro RAF? To jsem netušil. První Mustangy měly motory Allison (podle wiki), myslel jsem ale, že jich bylo vic.

Jinak jako ten spravnej Mustang beru až ve verzi D, až ta kapkovita kabina mu dala stavu. Oproti těm předchozím už mám raději Warhawk. Ale krásných letadel bylo daleko víc, Lightning, Mosquito, ruský Lavočky, Spitum podobný Jaky...

Škoda jen toho ucelu...

0/0
4.8.2018 10:47

J34i87ř89í 22J32i16r47o96u67d90e71k 8206119364634

Války vždy byly ,,přínosem" a ,,hlavním motorem" pokroku. Bohužel smutný, ale nezvratný fakt:-/

+1/0
4.8.2018 11:40

D70e48n29i86s 69H59u92m68l 4602675175106

Ano, když ho začali vyvíjet, tak USA ještě vůbec netušily, že budou zataženy do války

+1/0
4.8.2018 11:48
Foto

M35i63c15h36a33l 56G96r96e25š89l94i56k 9421366612966

Prvé Mustangy mali Allisony. Až motory Rolls Royce Merlin z nich urobili legendy.

+1/0
4.8.2018 16:13

M29a86r25e58k 83Š89t21ě93t87k69a 4491338402293

Ale i Spitfire měl své mouchy - nádrže umístěné v trupu stály život, popř. popáleniny spousty pilotů, malý dolet později omezoval jejich akce nad kontinentem, atp. Byl současníkem německé Bf-109, která shodou okolností trpěla stejnými problémy a podobně jako Spitfire, tak její verze z konce války měly s těmi původními letouny jen málo společného (motor 2x vyšší výkon, silnější výzbroj apod.). Nicméně za nejlepší spojenecký stíhací letoun 2.WW je obecně považován Hawker Tempest, na německé straně bych si pak vybral Focke Wulf Ta-152 (když nepočítám Me-262, což byl už ale letoun jiné éry, navíc primárně určený k ničení bombardérů).

+7/0
4.8.2018 8:25

T39o54m25á15š 21Š43l61a63p48á62k 4140387478802

Tempest je úžasná bestie, ale nejlepší stíhačka? Asi jako Spitfire nejlepší bombardér...

+4/0
4.8.2018 9:33

J53i72ř53í 42J97i95r49o72u51d57e26k 8456519214484

Byl skvělý v mnoha směrech. Od paleb síly až po výkony. A ,,šoupátk.MOTOR", který na rozdíl od motor. s karburací netrpěl při obratech ztrátou výkonu;-)

0/0
4.8.2018 9:39

E62r17i72k 65L95e59v49i40n36s25k28ý 8441644483615

Tempesty mely karburatory (zdvojene). Motory Napier Sabre ztratou vykonu pri zapornem pretizeni trpely jako vetsina tehdejsich motoru krome tech od Daimlera (DB601 a dalsi), ktere mely prime vstrikovani (jedina podstatna vyhoda Bf 109 nad Spitfirem). Soupatka misto ventilu mela umoznovat vyssi otacky, ale byly s nimi docela problemy, motor Napier Sabre IV se podarilo doladit az po valce pro verzi Tempest Mk.VI. Ty valecne Mk.V letaly se starymi, mene vykonnymi Sabre II. Paradoxne asi nejlepsi Tempesty, ktere jeste stihly konec valky, byly Mk.II s uplne jinym motorem (hvezdicovy Bristol Centaurus).

+4/0
4.8.2018 10:25

J54i54ř51í 40J50i25r25o16u35d44e79k 8666129674884

Tak. Nesnažil jsem se jít do ,,detailů";-) I Tempest měl ,,své mouchy"(výfuk. plyny pronikající do kabiny, nesmírně nároč. pilotáž od startu po přistání, při startu výkon motoru a toč. moment ,,vyháněl" stroj do strany, pilot neviděl při rolování před letoun, atd.). Přesto šlo o úžasný strojR^ A jinak, spit a temp. těžko srovnávat. Každý patřil do jiné ,,váhové" kategorie. I doslovně;-)

0/0
4.8.2018 10:42



Najdete na iDNES.cz