Diskuse k článku

První Spitfire byl zařazen do služby před 80 lety, druhý o 12 dní později

Mezi nejkrásnější a nejslavnější letadla všech dob patří bezesporu Supermarine Spitfire. Historie jeho operačního nasazení se začala psát v předvečer druhé světové války 4. srpna 1938. První jednotkou vyzbrojenou touto budoucí legendou se stala 19. peruť RAF.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M35a83r51c20e10l 16B29a49k42o71š 4951826773

Keď som bol malý skladal som s otcom plastové modely (teda ja som sa skôr pozeral). ...... mal som tak cca 10 rokov. Tých lietadielok som mal nakoniec okolo 60 - 70 ks. Netušil som poriadne čo to boli za lietadlá ale Spitfire, s tým som sa hral najviac. :-D

0/0
6.8.2018 7:34

R55a56d36i78m 63P38o90l45á74š19e87k 9546753889249

Británie měla svým způsobem štěstí. Těsně před válkou vznikly letouny nové generace a do vypuknutí Bitvy o Británii dokázala snad téměř všechny své letky přezbrpojit na huriccany a spitfiry.

Kdyby ty letouny zavedli do výzbroje řekněme o dva roky dříve, určitě by měly znatelně horší parametry a ve světle kurzu tehdejší britské vlády by rozhodně nikdo nedával peníze na jejich modernizaci, Británie se až do nástupu Churchilla oficiálně na válku nepřipravovala a do armády neinvestovala.

Zatímco Němci se na válku cíleně připravovali a dozajista až do poslední chvíle svá letadla modernizovali a zlepšovali.

0/0
5.8.2018 10:47
Foto

P73a19v62e11l 23H64l16a50v61á83č54e47k 4805962220202

Dovolím si Vás opravit. Na začátku BoB měla RAF 26. sq Hurricanů. Později se jejich počet zvýšil na 32. Modernizace stíhacícho letectva spočívala právě ve výměně zastarávajících Hurricanů (které se nemohli měřit s Bf-109 ani rychlostí ani výzbrojí) modernějšími Spitfiry.

0/0
5.8.2018 16:46

R54i30c84h89a16r20d 85A70u21b74r37e60c73h63t 1642341266140

Jenže o ty dva roky dříve by většinu německých stíhaček tvořily Arada 65, Heinkely 45 a podobné.

+2/0
5.8.2018 21:22

R74a33d18e94k 69P23a49n15c73h93a19r90t19e47k 6623983423346

jj to je tak když si někdo myslí že Wehrmacht (potažmo Luftwaffe) vypadaly úplně stejně v letech 1936, 1938, 1939, 1940 .... :D

+2/0
6.8.2018 11:33

H89o97n18z63a 32P91a88n47s36k55ý 3763972290300

"Never in the field of human conflict was so much owed by so many to so few."

20.8. 1940, v projevu Winstona Churchila k probíhající Bitvě o Británii.

+1/0
4.8.2018 20:50

L30u76k32á88š 11O59m59á71č50k10a 5451914611306

Před pár dny jsem na něj koukal v chodu na letišti v Líních, neskutečný stroj.

+1/0
4.8.2018 19:54

M64a89r96t74i31n 39G43l27a94s21e10r 9265159310867

Když dva z nejlepších německých pilotů a taktiků W.Mölders a A.Galland analyzovali výsledky vzdušných bojů a hledali nejúčinnější metodu proti spitfiru, shodli se, že jediným způsobem účinné neutralizace jeho obratnosti je útok střemhlavým letem a následný únik prudkým stoupáním. K nejlepším způsobům jak setřást spitfire , patřil také přechod na plný plyn z vodorovného do střemhlavého letu, němž musel spitfire provádět polovýkruty , kvůli problémům s karburátorem.

+2/0
4.8.2018 17:09

J93a38n 75V73a88l70o42u25c73h 6962827748280

Nikoli problémům, ale prostě fyzikálním zákonům, kdy při záporných "géčkách", tedy třeba při prudkém přechodu do klesání, prostě do karburátoru neteklo palivo (za běžného letu "tlačeno" zemskou gravitací). Půlvýkrutem se záporné G změnilo na kladné a motor neměl výpadky (mesry měly motor se vstřikováním, čili tento problém neměly).

0/0
11.8.2018 17:18

M57i17c28h40a40l 68M82i45l57l12e76r 9896852129802

spoluzakuv tata -pilot letal se Spitfirem v RAF, 313. perut'

+1/0
4.8.2018 16:21

J20o87s84e53f 38'84J55o71e68' 27V71o59c32h74y33á76n 8473648242690

Paráda R^

Měl by tedy být uveden v tomto přehledu...

http://rafaci.cz/?sekce1=cs_letci&sekce2=stihaci_v_raf_nasazeni&perut=313

Prosím, prozradil, nebo aspoň naznačil, byste případně pro zajímavost jeho jméno? Děkuju.

+1/0
4.8.2018 16:27
Foto

M87i91c68h85a46l 48G50r46e36š98l83i12k 9671606142846

Riešil som náročnejší problém. Svokra vedela, že jej strýko bol v RAF. A ďalej vedela len meno. Nebol pilot, ale v RAF skutočne slúžil. Prvýkrát som na neho narazil v "Married 1942", čo nebolo práve veselé čítanie. Inak Google neobjavil nič, tak som zvolil iný spôsob hľadania - dokumenty. Potom som ho našiel aj konkrétne, ale na nafotených dokumentoch. To google zatiaľ nezvláda.

0/0
4.8.2018 16:44

J22o38s45e42f 12'45J59o23e67' 19V59o70c33h34y38á35n 8703428922280

Kdybyste s tím chtěl pomoct, tak dejte případně vědět na email. Třeba se něco zadaří.

www.rafaci.cz

0/0
4.8.2018 17:10
Foto

M29i97c16h88a43l 19G44r69e43š69l90i70k 9701486632196

Našiel som, čo som hľadal, ale ďakujem. Ak ma pamäť neklame figuroval u 312. a 311. perute. Pri ňom bolo uvedené London HQ, a tak nejako som z popisu vydedukoval, že mal čo do činenia so zásobovaním. :-)

0/0
4.8.2018 17:49

M28i80c66h51a41l 55M28i37l87l79e22r 9116702589402

je tam uveden, ale prominte, nechci tady uverejnovat.

+1/0
5.8.2018 21:47

J35o67s84e64f 23'31J55o98e91' 10V89o78c97h27y88á98n 8843708292160

R^

0/0
7.8.2018 10:21

J89o74s50e85f 73'79J78o11e63' 95V43o98c84h38y64á12n 8843828492860

Pěkné knížky o Spitfirech a jejich využití čs. letci - např.:

https://www.databazeknih.cz/knihy/supermarine-spitfire-mk-i-ii-111626

https://www.databazeknih.cz/knihy/ilustrovana-historie-letectvi-avia-bh-21-jakovlev-jak-15-17-a-23-supermarine-spitfire-mk-ix-a-xvi-57085

lehce k sehnání

https://muj-antikvariat.cz/hledani?q=zden%C4%9Bk+hurt&search_sub=Hledat

R^

+1/0
4.8.2018 15:25

J71o81s74e50f 51'75J30o19e98' 79V37o40c50h51y50á60n 8263988902430

Tahle série je taky parádní

https://www.databazeknih.cz/knihy/spitfire-mk-i-a-mk-ii-1-dil-284379

...

a dalších zajímavých je spoustu. :-)

Nejlepší jsou však osobní vzpomínky hrdinů, kteří na nich létali... protože lidé jsou ti hlavní, až pak stroje byť sebelepší [>-]

+4/0
4.8.2018 15:29

M52i54c44h95a66l 90M93i68l62l85e24r 9116302419432

nekteri z nich napsali - nebo byli o nich napsany- knihy jejich vzpominek

+1/0
5.8.2018 21:49

J17o10s10e44f 96'59J68o11e82' 67V13o57c42h87y14á85n 8853918162430

Přehled mnoha zajímavých knih včetně stručných anotací a výčtu uvedených letců je zde

http://rafaci.cz/?sekce1=cs_letci&sekce2=knihy

0/0
7.8.2018 10:21

J26o47z77e83f 60B80e60v56i22l64a36q19u19a 9175439601261

Vie mi niekto napísať:

Akými strojmi vyzbrojovali spojenci počas SWW vtedajšiu červenú armádu?

Boli to len americké stíhačky, alebo aj britské?

Vďaka za odpoveď!

0/0
4.8.2018 11:41

J64i92ř83í 83J52i60r37o63u43d61e80k 8586109384194

I britské Hurikány. Bohužel je rus znehodnotil tím, že v nich nechal místo osmi kulometů jen čtyři, čímž byla zcela znehodnocena účinnost paleb síly stroje.

0/0
4.8.2018 11:47

J24i96ř26í 68T31i25n82t26ě97r21a 6880289413920

Vážený pane Jiroudku,

před léty jsem překládal ruskou studii o použití tankoborných Hurricanů na východní frontě a jestli se nepletu, tak po sejmutí dvou 40mm kanonů zbyly vámi zmíněné čtyři kulomety.

0/0
4.8.2018 12:51

J47i34ř53í 52J68i31r97o32u59d73e85k 8496309274294

Základní verze měla osm kulometů(MkI). Můj otec s ní létal u třistadesítky, a to i během BoB. V jakých verzích kolik ks bylo dodáno do ,,sojuzu", to nevím, ani jak byly dále upravovány. Info o snížení paleb. síly mám, mj., i od F.Fajtla. Údajně ony zbraně demontovali proto, že neměly dostatek zbraní pro výrobu vlast. letounů. Jistě vše ovlivnil a stále měnil i další vývoj války.

+3/0
4.8.2018 13:17

R79i97c22h36a27r94d 21A89u73b38r10e80c76h84t 1712631426950

Do Ruska byly dodávány stroje verzí Mk.IIA s osmi 7,7mm kulomety, Mk.IIB s dvanácti kulomety, Mk.IIC s dvěma 20mm kanony a bitevní Mk.IV s dvěma kulomety a dvěma 40mm kanony Vickers S.

+3/0
4.8.2018 13:40

J70i94ř36í 36J15i40r17o21u90d46e52k 8826809944654

Díky za upřesnění. Jinak můj otec operačně létal s Mk.II A.

0/0
4.8.2018 16:07

R96a28d23e75k 90P24a96n35c43h79a24r68t50e30k 6463873193536

Spitfiry, Hampdeny,

0/0
4.8.2018 11:52
Foto

J53i58ř31í 91D52v92o81ř29á16k 5135749470908

cca 11 400 letadel (4 719 Bell P-39 Airacobra)

zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1kon_o_p%C5%AFj%C4%8Dce_a_pron%C3%A1jmu

0/0
4.8.2018 12:08

J56i14ř24í 79A65l57t87m50a81n 6733682916568

Zapomnělo se na Airacobry, třeba i na tu s Pokryškinem za kniplem.

0/0
4.8.2018 12:59

R89i70c66h89a54r58d 43A39u37b45r44e14c74h29t 1932711186920

Ty nedodali Britové ;)

+1/0
4.8.2018 13:12
Foto

M60i95c88h66a63l 35G50r79e39š31l12i70k 9841616982956

Časť z nich dodali Briti.

0/0
4.8.2018 16:11
Foto

M12i20c62h25a58l 25G13r61e28š68l79i74k 9901386922786

Hawker Hurricane, Supermarine spitfire, Curtiss P-40, Bell P-39 a P-63, P-47, čo sa týka stíhačok. Ale prúdili tam aj bombardéry a ďalšie stroje. Vynechal som lietadlá, ktoré boli posielané do ZSSR na otestovanie... samozrejme medzi dodávky nepočítam západné stroje, ktoré Sovieti získali inak.

+1/0
4.8.2018 16:11

J73o79s17e94f 66'32J17o40e49' 73V28o21c36h65y60á81n 8153788272820

Radku, díky moc za článek R^

Čs. letci u 19. perutě na Spitfirech

http://rafaci.cz/?sekce1=cs_letci&sekce2=stihaci_v_raf_nasazeni&perut=19

Pilot František Marek z Českých Budějovic zde zahynul při nehodě

http://rafaci.cz/?letec=marek_frantisek

Na Památníku letcům v jeho rodišti je malý artefakt z jeho Spitfire Mk.Ia R6625

https://mapy.cz/zakladni?x=14.4788461&y=48.9732692&z=17&source=base&id=2005361

+4/0
4.8.2018 11:02

E18r91i43k 45L92e36v47i94n55s74k88ý 8111374323965

Ten izraelsky Spitfire na fotce ale prece neni LF IXe, na rozdil od toho v technickem muzeu. LF byly "hloubkove" a mely ty "useknute" konce eliptickych kridel.Asi byla i nejaka jina dodavka, nez ta nase slavna ceskoslovenska.

0/0
4.8.2018 10:07

P14e53t13r 38J78i13r31o75u84š95e90k 6345628181962

Nedaly se ty konce celkem snadno přidělat?

0/0
4.8.2018 12:06

R68a21d20e19k 69F80o46l71p12r40e83c22h83t

Byla i dodávka z Itálie, ovšem většina strojů opět varianta LF. Ten "černý" na fotografii je skutečně původní "československý" LF Mk.IXe s dodatečně doplněnými oblouky na koncích křídla. Jinak ty verze LF nelze specifikovat pouze "useknutými" koncovými oblouky křídla, šlo hlavně o motor výkonově optimalizovaný pro boj v menších výškách.

+2/0
4.8.2018 12:06

R73i83c27h83a14r67d 55A37u11b49r47e79c85h26t 1582481116120

Záleží opravdu na motoru, podle fotografií mělo mnoho elefek klasická křídla, například zrovna stroje které provozovala Itálie.

+1/0
4.8.2018 12:30

J84i86ř58í 16J76i89r28o61u26d67e81k 8106979944894

R^ Inu, ,Spit";-) Mnoho následných verzí během války. Dokonce i ,,výškový" s prodlouženým křídlem a hermet. kabinou a dvoustupń. kompresorem. Ty s ,,useknutým" křídlem spíše jako ,,bitevníky", atd. Pěkně vylíčené váleč. praktic. zkušenosti- viz. Clostermann- Velký cirkusR^ Jinak vyprávění, fota, a vzpomínky našich pilotů z RAFR^

+2/0
4.8.2018 9:32

M47a12r10e78k 17S29y93s61e68l 2661712726386

Spitfire a Mustang, lásky na první pohled. Ale Spit byl první...

+9/0
4.8.2018 8:29

E82r64i86k 33L11e37v98i35n35s67k17ý 8361644513515

Maji vlastne podobny zacartek - Mustang zkonstruovali u NAA pro RAF a prvni serie P-51A take sly do Britanie. A vsechny Mustangy pohanela licencni verze RR Merlin.

+1/0
4.8.2018 10:16

D86e55n11i51s 52H89u48m24l 4582695925816

Hlavní rozdíl byl v tom, že Mustang narozdíl od Spitu unesl přídavné nádrže na křídlech :-)

0/0
4.8.2018 10:21

M90a34r88e48k 15S27y88s77e60l 2791572976696

Přímo pro RAF? To jsem netušil. První Mustangy měly motory Allison (podle wiki), myslel jsem ale, že jich bylo vic.

Jinak jako ten spravnej Mustang beru až ve verzi D, až ta kapkovita kabina mu dala stavu. Oproti těm předchozím už mám raději Warhawk. Ale krásných letadel bylo daleko víc, Lightning, Mosquito, ruský Lavočky, Spitum podobný Jaky...

Škoda jen toho ucelu...

0/0
4.8.2018 10:47

J95i64ř21í 43J91i51r52o77u51d74e23k 8656309304484

Války vždy byly ,,přínosem" a ,,hlavním motorem" pokroku. Bohužel smutný, ale nezvratný fakt:-/

+1/0
4.8.2018 11:40

D44e50n38i63s 18H55u17m11l 4462285125196

Ano, když ho začali vyvíjet, tak USA ještě vůbec netušily, že budou zataženy do války

+1/0
4.8.2018 11:48
Foto

M75i73c90h17a96l 12G80r56e34š36l79i65k 9271506142496

Prvé Mustangy mali Allisony. Až motory Rolls Royce Merlin z nich urobili legendy.

+1/0
4.8.2018 16:13

M58a75r81e84k 95Š49t43ě20t51k93a 4891248872633

Ale i Spitfire měl své mouchy - nádrže umístěné v trupu stály život, popř. popáleniny spousty pilotů, malý dolet později omezoval jejich akce nad kontinentem, atp. Byl současníkem německé Bf-109, která shodou okolností trpěla stejnými problémy a podobně jako Spitfire, tak její verze z konce války měly s těmi původními letouny jen málo společného (motor 2x vyšší výkon, silnější výzbroj apod.). Nicméně za nejlepší spojenecký stíhací letoun 2.WW je obecně považován Hawker Tempest, na německé straně bych si pak vybral Focke Wulf Ta-152 (když nepočítám Me-262, což byl už ale letoun jiné éry, navíc primárně určený k ničení bombardérů).

+7/0
4.8.2018 8:25

T24o89m41á75š 13Š60l67a25p63á48k 4730247178692

Tempest je úžasná bestie, ale nejlepší stíhačka? Asi jako Spitfire nejlepší bombardér...

+4/0
4.8.2018 9:33

J45i67ř50í 66J51i69r46o26u22d35e39k 8796649134214

Byl skvělý v mnoha směrech. Od paleb síly až po výkony. A ,,šoupátk.MOTOR", který na rozdíl od motor. s karburací netrpěl při obratech ztrátou výkonu;-)

0/0
4.8.2018 9:39

E65r67i69k 61L64e75v85i73n10s88k90ý 8591274453325

Tempesty mely karburatory (zdvojene). Motory Napier Sabre ztratou vykonu pri zapornem pretizeni trpely jako vetsina tehdejsich motoru krome tech od Daimlera (DB601 a dalsi), ktere mely prime vstrikovani (jedina podstatna vyhoda Bf 109 nad Spitfirem). Soupatka misto ventilu mela umoznovat vyssi otacky, ale byly s nimi docela problemy, motor Napier Sabre IV se podarilo doladit az po valce pro verzi Tempest Mk.VI. Ty valecne Mk.V letaly se starymi, mene vykonnymi Sabre II. Paradoxne asi nejlepsi Tempesty, ktere jeste stihly konec valky, byly Mk.II s uplne jinym motorem (hvezdicovy Bristol Centaurus).

+4/0
4.8.2018 10:25

J35i36ř49í 78J58i32r72o30u22d14e77k 8726289504724

Tak. Nesnažil jsem se jít do ,,detailů";-) I Tempest měl ,,své mouchy"(výfuk. plyny pronikající do kabiny, nesmírně nároč. pilotáž od startu po přistání, při startu výkon motoru a toč. moment ,,vyháněl" stroj do strany, pilot neviděl při rolování před letoun, atd.). Přesto šlo o úžasný strojR^ A jinak, spit a temp. těžko srovnávat. Každý patřil do jiné ,,váhové" kategorie. I doslovně;-)

0/0
4.8.2018 10:42

Najdete na iDNES.cz