Diskuse k článku

Skoro špionážní větroň. Amatéři překonali rekord letounu U-2

Větroň Perlan 2 se nad Andami vznesl do výšky nad 23 kilometrů a překonal tak mimo jiné i oficiální rekord ve výšce vodorovného letu slavného špionážního letadla U-2. A až znovu přijdou vhodné podmínky, chystá se i výše.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J46o51s57e34f 97H84i85l42d85e55b21r37a26n26d35t 5104194471542

Co má rekord kluzáku Perlan 2 společného s rekordem letadla s tryskovým pohonem U2? Přeskočilo někomu z výšky?

0/0
10.9.2018 9:09

J70a40n 55S27t76ř19á66l60k45a 8406627483288

V článku mi chybí zásadní informace, jestli se jednalo o bezpilotní letoun nebo letoun s posádkou.

0/0
8.9.2018 17:19

P78e78t30r 85M67i78c24h39a81l 2320394571362

"Piloti na chvíli stoupání zastavili, aby ověřili, že vše funguje, jak má, a pak se pustili výše. "

+1/0
9.9.2018 0:13

J84i77ř71í 36V71o85l55e65k 6411784893349

Pro doplnění pro neplachtaře, výkon byl dosažen ve vlnovém proudění za horským hřebenem.

0/0
8.9.2018 11:07

W80a24l40d33a 49W11i32n17t92e57r 6467959491429

R^

0/0
11.9.2018 18:10

J40i32r25i 87H17o26r69o49v34s87k88ý 1193682769

Nerozumím tomu titulku - Airbus bych fakt za amatéry v letectví nepovažoval.

0/0
7.9.2018 20:54

J91i61n46d10ř39i60c85h 63M82l15a41d30ý 7162498437366

No ani zřejmě jen platili a neprojektovali.

+3/0
7.9.2018 21:12
Foto

J40i74ř85í 39D54v33o50ř52á70k 5735649410888

Nechci teda moc rejpat, ale co kdyby nadpisy alespoň v této rubrice byly trochu realistické.

Sice je to hooodně pěkný rekord, ale použití větroně, který tohoto dosáhl za hodně specifických podmínek, z něj zcela jistě nedělá letoun vhodný pro špionážní účely.

Pár desítek starý U - 2, byl tohoto schopen každý den, na jakoukoli trase, trošičku větší rychlostí.

Plus dokázal nést " pár kilo" přístrojů.

0/0
7.9.2018 19:41

P52e43t39r 42M55i25c41h20a46l 2650874551762

Ale on ten výškový rekord překonal.

+1/0
7.9.2018 20:41
Foto

J48i19ř56í 86D19v29o16ř97á57k 5245329390318

Ale jo. Psal jsem hoooodně pěkný rekord. Ale co to má společného se špionáží? Pro tyto účely naprosto nepoužitelné.

0/0
8.9.2018 9:30

P38e65t95r 54M74u40n70z11a87r 1605341119266

A proč myslíte, že tam je to to slovíčko skoro?

0/0
8.9.2018 14:08

P92e18t97r 82M77i83c41h95a83l 2630444351902

No, se špionáží nic, to je pravda. :-)

0/0
8.9.2018 23:33

D94a29n16i13e33l 56M31a26g18n10u90s 4103115174487

Ještě by mě zajímalo, jakou měl GS, tedy rychlost vůči zemi :-) V téhle výšce už to musel být pořádný fofr.

+1/0
7.9.2018 19:30

W54a97l58d94a 14W81i63n15t34e55r 6537829781969

Nemusel, protože byly využívány unikátní podmínky díky Andám, které jakoby nutí proudit vzduch po vertikále (stoupavé proudy) a takto je možné bezmotorovým plachtěním dosáhnout třeba i 30. km výšky (Andy mají výšku zhruba od 4-6km). Rychlost větroně v tryskovém proudu nepomůže - je tímto proudem jen unášen, pokud nemá motor a neumí se proti takovému proudu prosadit a získat vztlak. Konstrukční rychlost větroňů není vysoká a vystoupává se po spirále.

0/0
11.9.2018 18:32

D53a12n60i29e82l 45M50a93g84n36u77s 4793985844187

Nějakou tu hodinu jsem na tom nalétal, i ve vlně, takže je mi princip jasný. Přesto by mě ten údaj zajímal, respektive jeho nejvyšší hodnota.

0/0
11.9.2018 18:36

W16a82l75d76a 92W51i85n14t49e30r 6197409241819

Nahoru to jde někdy až moc dobře samo a před hodně dávnem jsem se nechal nedobrovolně nasát s hadrem pod tvořící se kovadlinu, speedy nemaje a na spirálu smrti si netroufaje, takže cca na 2m čtverečních s pořádně zaklapnutými uchy jsem z toho vylétl a dnes již dávám přednost něčemu, co není měkké (do dvou tun) a má pořádný motor. Rychlost s větrem v zádech jsem nikdy neřešil - zajímala mě jen ta relativní vůči vzduchu potřebnou k udržení se v něm, ale dost se to projevilo na úspoře paliva.

0/0
12.9.2018 6:15

P56e79t72r 52M29i64c96h40a80l 2270704961592

Díky za článek, četl jsem až po korekcích, takže neremcám. Ale ocenil bych pokračování s více detaily, přece jen jsme na Technetu, jak už níže někdo poznamenal.

+6/0
7.9.2018 19:11

M22i31c26h34a81e77l 95K27o72n76e16č85n54ý 6662963209979

Musel to být úchvatný výhled. Jednou jsme letěli 747kou ve 12km a bylo to super.R^

0/0
7.9.2018 15:19

P14e36t22r 37M56i14c36h79a30l 2210754121572

To nejde srovnávat. Když pominu poloviční výšku, tak výhled z kluzáku je nesrovnatelně lepší a ten klid, když neřvou motory ...

+6/0
7.9.2018 19:14

M15i95c91h72a82e33l 95K36o62n27e63č83n12ý 6652663739969

JJ jak říkáte, musela to být nádhera.

0/0
8.9.2018 9:33

P10e29t81r 53M65i69c47h83a74l 2210964111572

To musela. Neumím si to ani představit.

0/0
8.9.2018 23:34

J84i51n70d29ř10i89c62h 93S24t86r12a47k51o18š 6577533544487

Samozřejmě netuším, jak moc byl klid v tomto kluzáklu a tak vysoko, nicméně v běžném větroni (Blaník) zas takový klid není, protože proudící vzduch je docela hlučný.

0/0
9.9.2018 6:03

V69i16l32é20m 55B29a14r48á35k 4536877179216

Nefunguje GPS jen do 18.000 metrů?

0/0
7.9.2018 14:59

T97o34m14á42š 22M23a82c64e76j20k12a 6851422787157

Asi jak komu ;-D

+1/0
7.9.2018 15:43

V24i60l88é40m 30B72a36r94á34k 4746947509246

ostatní uživatelé (především civilní sektor) mohou využívat Standard Positioning Service (SPS) a mají k dispozici C/A kód na frekvencích L1. Přijímače vyrobené v USA nesmějí být exportovány, pokud nemají nastavená omezení výšky do 18 km (60 000 ft) a rychlosti do 515 m/s (1 000 knots).[23] Tyto limity vychází z prevence možného zneužití jako systému orientace v prostoru ve zbraních obdobných balistickým raketám nebo střelám s plochou dráhou letu.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Global_Positioning_System

+4/0
7.9.2018 18:26

J60i63n18d15ř16i75c14h 22M46l75a44d39ý 7702828927956

Ovšem předpokládám, že v tomto případě se mohla schválit nějaká výjimka.

0/0
7.9.2018 21:14

V30á34c23l50a97v 34P73c64h57á86l47e70k 8396792671262

Tak to je nářez R^ Bezmotorové létání je nej V

+7/0
7.9.2018 12:56

L72u67k13á22š 11M96a78l65v73i92n76s84k53y 2108584893438

V 90000 stopách by se měl pohybovat rychlostí 650 km/h.

+1/0
7.9.2018 9:46

J98o14s49e81f 98K25a36r88f53í57k 7282385426820

A jakou rychlost konkrétně myslíte? ;-)

+1/−1
7.9.2018 9:49

L66u18d28ě66k 12N78ě79m93e32c 5545561752154

Myslíte, že by někdo mohl myslet jinou než vzdušnou rychlost?

0/0
7.9.2018 11:16

J56a88n 20H56a38v56r37á39n75e27k 9440729526

A tou vzdušnou rychlostí myslíte TAS, EAS, CAS nebo IAS?;-)

+3/−1
7.9.2018 11:43

L76u32d56ě48k 60N37ě41m19e20c 8753350421556

Jsem rád, že se tady objevil odborník.

+3/0
7.9.2018 11:44
Foto

J21a62r14o80m94í35r 32K20o78b10e42l11k89a 7804154521905

Přesně, kdyby aspoň vysvětlil pro nás blbce ty zkratky :-)

+8/0
7.9.2018 15:36

J89o82s93e59f 11K57a46r83f92í28k 7442945466220

UTFG;-D;-)

0/0
10.9.2018 8:20

D84a23n81i45e74l 34M93a32g19n49u41s 4963325244477

Jo, třeba rychlost vůči zemi.

+1/0
7.9.2018 19:31

L70u56d36ě66k 29N84ě51m48e94c 8193150671956

Tak to by musel být opravdu odborník.

+1/0
7.9.2018 20:00

D11a16n87i24e42l 86M57a86g17n44u39s 4283955674737

GS – ground speed, rychlost, kterou se letadlo pohybuje vůči zemi. Někdy se této veličině říká traťová rychlost. Pro let letadla nemá z fyzikálního hlediska žádný význam (tam je mnohem důležitější IAS a TAS, tedy indikovaná a pravá vzdušná rychlost), avšak je důležitá pro plánování, například doby letu. Je z ní dobře patrné, jak dlouho určitý úsek trati o známé délce poletíte. Letecké GPS ji standardně zobrazují.

To, že o něčem něco nevíte, ještě neznamená, že je to kravina.

+2/0
7.9.2018 20:05

L54u28d13ě34k 32N45ě32m70e18c 8383270371426

Sám píšete, že pro let nemá z fyzikálního hlediska žádný význam, že? To, že o něčem něco víte, ještě neznamená, že ostatní o tom nevědí nic.

0/−1
7.9.2018 20:10

D74a86n35i68e66l 96M30a12g60n27u64s 4453665604637

Ach jo, to je zbytečný...

+3/0
7.9.2018 20:13

S21e95i47d32l 26P76e93t76r 1151791445604

Fajn, "noční chyby" odstraněny :-)

Možná by neškodilo osvětlit pár technických detailů ohledně přetlakování kabiny(nebo obleků posádky?) , co vytápění, kyslík, resp. co je hnací silou těch systémů když kluzáku chybí pohonná jednotka ...

Stejně jako trochu více rozebrat meteo jev silných stoupavých proudů nad Andami.

No a v neposlední řadě by se na Technetu mohla používat ofi terminologie .

Např. "větroň" se hodí spíše do přílohy OnaDnes, ne?:-)

+9/−5
7.9.2018 8:36

E78r44i79k 85L25e59v24i21n29s19k69ý 8601974473715

http://www.perlanproject.org/aircraft

0/0
7.9.2018 8:47

V92á10c48l88a65v 84S67v59o21b89o93d20a 3651809190300

Cabin pressure regulator and air bottle

Re-breather system for life support

Tail drogue parachute and BRS parachute

High altitude radar transponder by Sandia Aerospace

Instrumentation and lighting to fly at night by Whelen Engineering

Data loggers to validate world record, LX-9000

Scientific instrumentation

Cameras to record meteorological conditions

Lithium-ion rechargeable batteries

Telemetry to communicate with mission control and scientists on the ground

+4/0
7.9.2018 8:52

V88l31a46s51t66i80m41i48l 84F51i48a43l12a 1352861334

To je všechno hezký ale to mohla redakce ne?

0/0
7.9.2018 21:35

J78o15s11e75f 65K90a78r74f20í84k 7672945306480

Ten pokrok, kde se to zastaví;-D

Né vážně, příjemné počtení k ranní kávičceR^

+7/0
7.9.2018 7:51

J57a40n 19V88a80n39d61r95o14v21e68c 9983136238465

Tak to vím opět úplně přesně. Zastaví se to u Slunce, protože na něm je strašlivý vedro. ;-D

0/0
10.9.2018 16:31

M34i56c85h13a69e40l59a 79V43a63r97c51l71o41v81á 4222454272463

"Další stoupání ho dostalo do 26 kilometrů." ?

Tak jak vysoko tedy vystoupal?

+2/0
7.9.2018 7:21

M92a18t33o23u53š 56L71á82z11ň88o16v66s86k65ý38, 85T37e81c91h60n17e97t59.75c35z

Zhruba 23 200 metrů. Za chybu v textu se omlouváme, článek "utekl", vyšel nepřipravený.

+8/0
7.9.2018 7:45

J82o86s89e63f 31K97a33r81f66í29k 7372105436410

To sem netušil, že je AI již na takové vyspělé úrovni, že se psaný tex může rozhodnou a utéct z karantény a zveřejnit se;-D;-)

+11/0
7.9.2018 7:49

M55a97t57o57u90š 36L95á20z85ň42o55v53s40k53ý66, 38T94e57c56h87n70e69t80.28c78z

Hm, je to v redakci běžné spojení, ale máte pravdu, ten výraz umenšuje chybu autora, a nepochybně ne náhodou.

+7/0
7.9.2018 8:13

J89o82s84e30f 45K10a84r93f49í45k 7612595496680

Vůbec nebylo myšleno jako výtka Naopak mi Vaše "vysvětlení" přišlo upřímné a vtipné...;-)

btw - technet je o několik úrovní výše nad celým iDnesem. A to i díky tomu, že reagujete na komentáře v diskuzích a případné korekce bez ostychu pod článkem uvedete. R^

+26/0
7.9.2018 8:31

Najdete na iDNES.cz