Diskuze
Havárie Boeingů: chyba je spíše na straně pilotů, situace měla řešení
Děkujeme za pochopení.
M87i53l23o75s33l10a26v 86D29i10v94i56š
Chyba je spíše na straně pana Kellera. Piloti zjevně udělali vše co měli. Hlavně, že je uměl hned odsoudit a prohlásil, že jiným by se to nestalo.
The crew of the Ethiopian Airlines jet that crashed shortly after takeoff last month performed all of the procedures recommended by Boeing when the plane started to nose dive but could not save it, according to a preliminary report released Thursday by Ethiopia’s government.
J70a55n 12K37u35l95í27s25e41k
To, že většinou neřeknou pravdu vynecháním zásadního faktu, je forma lhaní. Anglosasové tomu říkají "lying by omission".
Piloti sice vypli elektriku stabilizátoru, ale asi 20 vteřin před pádem ji opět zapli, což bylo osudné. Takže v konečném důsledku nedělali co měli a většina médií opět lže.
Ale na druhou stranu je pravda, že letadlo letělo seksakra nízko a na manuální vyrovnávání stabilizátoru už nemusel být čas, což mluví jednoznačně pro piloty.
Ale co opět jednoznačně mluví proti nim, že letadlo letělo příliš rychle, rychleji než VMO, což je Maximum Operating Speed. Tah byl nastaven na 94% a po celou dobu letu s ním nikdo nehýbal.
Manuální vyrovnání stabilizátoru mohlo být dokonce i nemožné a to kvůli vysoké rychlosti nízko nad zemí, kde je vzduch hustší. Zde by mohlo být vysvětlení, proč těsně před pádem piloti opět zapli elektriku pro ovládání stabilizátoru.
Zde je komentář k průběhu letu od expertního pilota Juana Browna: https://www.youtube.com/watch?v=HBqDcUqJ5_Q
Trénovanost a zkušenosti či spíše nezkušenosti pilotů zde rozhodně hrály zásadní roli. Pak je zde ještě komponent, zdali nebyl senzor mechanicky poškozen ještě před letem a zdali posádka nepřehlédla fyzické poškození čidla a neodflákla předletovou přípravu.
Bude to boj doslova na život a na smrt mezi aerolinkou, ulhanými médii, FAA a Boeingem. Doufám, že Boeing neprohraje, protože likvidaci si rozhodně nezaslouží...
R54a17d65o47s76l74a65v 19G44a98b43r92h35e64l43í19k
Pokud je nutné vyrovnávat řízení letadla pomocí SW, tak je to jednoznačně konstrukční vada! Někdo chtěl ušetřit a vydělat. Obhájci jsou jen zaslepení fanoušci Boeingů. Na problému není nic složitého, ač se to tímto mnozí snaží takto obhahovat.
M92i66l41o38s44l46a57v 62D68i10v95i74š
A nebo je chyba shazovat piloty, kdyz nemam dost informaci. Ukazuje se, ze MCAS predpisove vypli, ale bylo jim to prd platny, protoze on se tou procedurou kterou doporucil Boeing ve skutecnosti nevypne.
After the pilots turned off MCAS, the plane gained roughly 2,000ft over the next few minutes, but dived to the ground after the renewed succession of nose-down inputs from MCAS.
M18i79l78o12s56l60a43v 46D56i37v56i35š
A mám takový tušení, že o tom, že vypnutí trimu nevypne opravdu MCAS musel Boeing dobře vědět a jen doufal, že se na to nepřijde.
O10d60s62t45r90a68n27ě42n39ý 85U86ž95i17v58a13t78e76l
Š77t89ě10p64á30n 40S45e73k31a96n61i64n19a
blábol, který se velmi hodí do krámu Airbusu.
P77e66t62r 56K12o15b63r15l16e
Knihy pana Keller mám rád. Ale dnes
s ním nesouhlasím. Jestliže z několika desítek selhání MCAS vzniknou 2 fatální havárie, letadlo není bezpečné. Argumentovat tím, že když to někdo zvládl, musí se to podařit všem, je jako když Sully přistál s jetem na Hudsonu, tak kdo to od teď nedá, je špatně vycvičený. Pokud vím, byl to teprve druhý jet, kde všichni ditching přežili. Navíc, v obou těchto fatalnich případech k poruše došlo 3-4 min po startu. S AP systém nemá nic společného. I ti co to úspěšně vyřešili, přiznávají ztrátu 4 hladin. Letam s turbopropem jedno pilotní IFR po Evropě a vůbec si nedovedu představit, jak by se mi přemýšlelo, kdybych v 300m se 737 hledal pojistku od MCAS. Obzvlášť záludné mi přijde, že když piloti 737 znovu vytrimovali elektrickým ovládáním na beranech, MCAS znovu zasáhl až po 5 vteřinách. To je naprosto odlišné od situace trim runaway. Vyřeším problém, scanuji co mi mezitím uniklo a je to tu znovu. Nechtěl bych to zažít.
J46a49n 26K69u64l36í86s53e58k
Vás by nenapadlo vypnout elektrické trimování a nastavit stabilizátor ručně?
J79a57n 69D77a29ň79k29o
To je nakonec otázka víc filozofická než technická. Jistý je, že v systému MCAS byla chyba, neb spoléhal na jeden ze dvou dostupných senzorů AoA a nepokoušel se ověřit plausibilitu signálu. Takže s letadlem praštil o zem nevhodně fungující systém MCAS. ANo, kdyby byli piloti lepší, mohli tomu zabránit. Ale - kde je teď chyba / vina? Když vám v pneuservisu při přezouvání neutáhnou kolový šrouby, kolo vás za jízdy opustí a vy jen díky že jste dobrej řidič (a taky díky štěstí) situaci zvládnete a nehavarujete, znamená to že je pneuservis bez chyby? A když naopak havarujete, je to vaše chyba?
J27i70ř68í 71B65r76e29z79o18l39u54b12s11k72ý
Jak to dopadne?
Bit bude Boeing. Není to navržené dobře, navíc to ošmelili.
Dostane i FAA, že jim to proklouzlo.
Schytá to posádka, protože prostě něco určitě špatně udělali.
Za posádku to schytá společnost, že je nenaučili, neproškolili, poslali do provozu.
Zapomíná se na výrobce alpha vane, protože tohle se běžně nekazí, takže na toho se taky zaměří pozornost.
A když budeme moc chtít, tak to schytají i úřady jednotlivých zemi, že mohly požadovat ukazatele aoa, že výcvikové postupy posádek nejsou úplně ok.
R27o79m23a75n 19T93r19o18j16n39a
Chápete všichni, že je to lobby českých nejmenovaných aerolinek, abyste se nebáli v létě sednout do Maxe?
M56a18g88y 42G76r81e87n92d45e44l
Tu je viac tvrdeni p. Kellera, s ktorymi nesuhlasim (aj ked respektujem jeho nazor ako odbornika)
25:38 kde hovori o odstavke Dreamlinerov kvoli vadnym bateriam a vraj sa o to media nezaujimali. Nepravda, bolo spusta clankov ktore rozmazavali ze nove litiove baterie su nevhodne atd. To si pametam aj ja ze sa o tom dost pisalo.
27:00 reakcia k tomu ze bezpecn. prvky su za priplatok, p. Keller argumentuje ze indikator naklonu vyskoviek tam uz je, tak mat dalsi na paneli je zbytocne. V tomto pripade je rozdiel ci mam indikator V ZORNOM POLI alebo mimo neho. Ak u 737Max je kvoli konstrukcnej zmene a posunu taziska podstatne dolezitejsie ako funguje senzor nabehu a vyskovky, lebo lietadlo je samo osebe podstatne menej stabilne, potom takyto indikator v zornom uhle pohladu (nie mimo neho) ma daleko vacsi efekt a dolezitost, ako u starsich verzii 737. Tusim prave tento dolezity rozdiel v ergonomii bol rozoberany v jednom z dielov Air Crash Investigation a to, ze urcity klucovy indikator nebol v zornom uhle ale mimo, malo za nasledok kriticke opozdenie v pochopeni co sa skutocne deje.
Rovnako argument o indikatore ako funguje MCAS a "v kritickej situacii sa nemate cas na to divat". Zle. Staci jediny pohlad a pilot pochopi, co je pricinou problemu a moze ho ihned vypnut. Obzvlast v malych vyskach, kde nie je cas na zdlhave dohladavanie a skusanie toho ci onoho, je takyto indikator prakticky az zivotne dolezity. To, ze on bez toho lietal 16 rokov s tym nema nic spolocne, lebo lietal na inych modeloch 737-ky, kde MCAS a senzor uhlu nabehu fungoval spravne. Preto tieto indikatory na MAXoch MAJU zasadny vplyv na bezpecnost.
To je ako keby Boeing dal zelene indikatory "podvozok dole" za chrbaty pilotov s argumentom, ze tato indikacia je dolezita len v poslednych sekundach letu, tak preco zaplnat uz aj tak preplneny pristrojovy panel dalsimi indikatormi?
P69e30t46r 61H34a80r84i52p84r66a85s85a67d 11H98a16j51i61č
Už to budu umět taky:
1) Vypnout autopilota
2) pokud to nepomůže, tak nadzvihlout plastové víčko a vypnout automatické trimování vodorovných ocasních ploch
3) trimovat ručně šrafovaným kolem podle toho, jestli je letadlo těžké nebo lehké na čumák
Malý problémek. Nevím, jak poznat, že se zrovna zbláznil ten MCAS.
J74a61n 57K70u88l32í10s50e21k
Poznáte podle trimování bez příkazů pilota a pokud trimování jde jasně jedním směrem a to nosem dolů, tak vypnout hned automatické trimování a všemi silami manuálně nastavit trim do polohy, kde letadlo reaguje na výškovky. To by měl každý vycvičený pilot zvládnout a je jedno jestli se jedná o MAX verzi nebo NG.
J34a29r84o29s35l48a83v 57V59l76k
Jeden můj známý pilot dnes už v důchodovém věku mně říkal, že ty mladý chlapci dnes bez počítače už skoro vůbec neumí lítat tak, že uvedenu tvrzení spíše věřím. . .
J83a23n 34K65u30l71í70s31e30k
Váš známý pilot má pravdu. Dnešní piloti nalétají tisíce hodin na autopilotu, které prochrápou. Pak se není čemu divit...
Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B
Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...
Námořníci USA propašovali před 100 lety na palubu bitevní lodi prostitutku
V dubnu 1924 zažilo americké námořnictvo obrovský skandál, který se dostal na titulní stránky...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda
Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...
Skvělý filmový zvuk bez velké instalace. Test nejzajímavějších soundbarů
Položíte jej na polici před televizor, propojíte kabelem, zapojíte do zásuvky a během pár chvil se...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Dawesův plán na čas stabilizoval Německo, ale nástup Hitlera neodvrátil
Německá vláda přijala před 100 lety, v dubnu 1924, Dawesův plán. Byl to americký projekt na...
Před 100 lety padl světový rekord v délce letu vrtulníkem
Duben 1924 přinesl další mírný progres lidských schopností v oblasti létání. Světový rekord v délce...
Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím
Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...
Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B
Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...
Lotyšská armáda je malá, materiálem nehýří, ale Ukrajině něco ze svého poslala
V roce 2004 vstoupilo Lotyšsko do NATO, přesto nemůže nechat svou případnou obranu pouze na bedrech...
Vedoucí týmu skladníků, 13. plat, svozy #rY2hh
INDEX NOSLUŠ s.r.o.
Ústecký kraj
nabízený plat:
30 000 - 40 000 Kč