Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Data z černých skříněk: piloti boeingu zmatkovali, stabilizace nefungovala

Data z černých skříněk zříceného Boeingu 737-8 MAX Ethiopian Airlines potvrzují domněnky o chybném fungování systému pro stabilizaci letadla i o nesprávném postupu pilotů.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
GB

Vsichni ti velice chytri diskutujici si mohou zajit do Jindřišské 12 a zkusit si na simulatoru letadla L410 vzletnout, letet a pristat. Schvalne, kdo to po pulhodinove instruktazi, dokaze. A to je tam tech pristroju jenom par oproti boeing 737 max.

0 0
možnosti

P41e76t37r 17Š67t29ě85c45h

31. 3. 2019 20:45

zkuste na horské dráze studovat příručku a povíme si o této stupidní radě

4 2
možnosti
PF

P12e98t71r 55F92u23k94a

1. 4. 2019 9:25

Pokud máte problém v krizi hledat řešení v příručce, pak nemůžete dělat pilota dopravního letadla.

4 2
možnosti
JK

J36a59n 32K47u18l64í27s15e58k

31. 3. 2019 19:49

Přesně tak. Normálně vytrénovaný pilot by nikdy nenechal stabilizátor nastavit do full nose down position. Kdyby letadla pilotovali vycvičení piloti, možná by ani cestující nic nepoznali...

1 0
možnosti
JB

Kdybyste byl "vytrénovaný" alespoň do takové míry, jako piloti Ethiopian nebo Lion Air a ne jenom na to, za jaký konec se správně drží šroubovák, tak byste si dokázal naprosto reálně představit, co se tam dělo.

Jenomže ono se to těžko vysvětluje někomu, kdo možná ví, jak se řídí auto a celá jeho kvalifikace je o tom, že si na letadlo možná někdy šáhl a prý viděl nehodu Asiana 214 v KSFO. A to si o ní ani není schopný zjistit pořádné informace a plácá něco o posádce...

3 2
možnosti
JT

J98a65n 21T14a38r18a28b53a

31. 3. 2019 17:14

MCAS funguje pouze při vypnutém AP (tedy ono "funguje" je poněkud volně pojaté) . Tak proč když MCAS začně provádět to, co občas provádí, mají vypnout AP? ;-)

0 1
možnosti
JB

Protože ti, kteří se k tomu vyjadřují neměli ani potřebu si zjistit pořádné informace. Proto to opakují furt dokola.

1 1
možnosti
OU
JK

J96a39n 28K88u18l49í89s82e40k

30. 3. 2019 20:25

Ještě malý dodatek, který ukazuje jasně na obludnou chybu pilotů Lion Air a kterou snad kromě mě nikdo nezmiňuje, ani Ladislav Keller. Opravte mne někdo, jestli se mýlím.

Let Lion Air zaznamenal chybu MCAS, ale po intervenci třetího pilota byla situace vyřešena. Posádka udělala patřičný zápis do logbooku. Po přistání mechanici zkontrolovali zápis a otestovali systém, který prý fungoval. Závadu tedy odepsali s poznámkou "could not duplicate".

Následující posádka druhý den s letadlem spadla a zabila přes 150 lidí. To piloti nečetli zápis z předchozího dne? Ne, oni ho s největší pravděpodobností nečetli!

Jsem zvědav, zdali se něco o tomhle dozvíme z médií. Pochybuji. Novináři nevědí nic o naprosto základní povinnosti pilotů zkontrolovat předchozí zápisy v logbooku a papouškují sami sebe aby lidé klikali na odkazy s reklamami a oni tak dostali za své bláboly zaplaceno.

A to samé s Etiopci. Ti nevěděli vůbec nic o předchozí katastrofě Lion Air? Ale to už jsem mnohokrát zmiňoval...

5 0
možnosti
TR

T55o19m10a98s 89R34o33t77t

30. 3. 2019 21:20

No nevim jak piloti mohli rozeznat chybu MCASu, kdyz ani nevedeli, ze tam ten system je, nejspise rozeznali poruchu ktera vedla k runaway stabilizer, pak zalezi jak byli proskoleni technici na pritomnost MCASu, treba si Boeing myslel, ze by to stredne kvalifikovane mechaniky akorat matlo, tak to do O&M manualu opomnel zminit...

0 1
možnosti
JK

J23a33n 30K44u64l21í53s73e88k

30. 3. 2019 19:49

Relativně nové video od Menour Pilot: https://www.youtube.com/watch?v=CD0JabYjF3A

Letadlo 737 MAX je samozřejmě skvělé, jedině bych se pozastavil nad tzv. "single point failure" systému MCAS ohledně "angle of attack sensor", který je nyní určitě v zorném úhlu vyšetřování obou tragédií. Nechce se mi věřit, že na základě chybných údajů jednoho senzoru by celý systém MCAS selhal.

Ano, MCAS měl v obou případech, jak Lion Air, tak Ethiopian Air poruchu a selhal, ale porucha to byla celkem banální a plně v silách pilotů si s poruchou poradit.

Už jsem to napsal snad více než stokrát, napíši znovu, opakování matka moudrosti: piloti neměli nechat horizontální stabilizátor nastavit do pozice "full nose down". Měli prostě vypnout ovládání stabilizátoru a nastavit ho ručně, na což mají být všichni piloti Boeingu 737 vytrénovaní na simulátoru včetně verze MAX.

Procedura je demonstrována zde: https://www.youtube.com/watch?v=xixM_cwSLcQ&;

Doufám, že letadlo bude ve vzduchu co nejdříve a hned při první příležitosti si zamluvím let ze SFO do Denveru, mám tam přátele. Na lince létá Southwest, takže by měli MAX verzi přistavit...

2 2
možnosti
TR

T84o91m64a20s 85R27o69t34t

30. 3. 2019 20:18

Je to krap a doufam ze uz s nim nikdy nepoletim!

0 0
možnosti
VH

Stejně do B-737-8 MAX pár let nevlezu.

Počkám, jestli skutečně Boeing závadu odstranil, nerad bych se stal jedním z jejich pokusných králíků při testování létající rakve,

2 2
možnosti
MS

Pan Keller to logicky bere především z hlediska pilota, techniku bere jako danou. Potřebný je ale také pohled konstruktéra a funkční bezpečnosti, aby letadlo bylo bezpečné i s nedokonalým pilotem. Z tohoto druhého hlediska Boeing v časovém tlaku manadementu selhal; úpravy SW zahájené hned po říjnové nehodě to dosvědčují. Důvěru bude získávat zpět hodně těžce, ale není to neřešitelné.

7 1
možnosti
  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...