Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Trapné i uvěřitelné mýty o létání. Letadlo mává křídly, něco je špatně

Je to jen mýtus, nebo se to skutečně může stát? Zná to asi každý, kdo párkrát letěl letadlem. Zkazky o tom, jak se letoun v turbulenci propadl o stovky metrů nebo jak se vlivem bůhvíčeho tak prohýbala křídla, že málem došlo k havárii, jsou oblíbeným zpestřením večírků nejen po návratu z Egypta.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Letani neni nebezpecne ... totez se ovsem neda rici o leteckych nehodach :-)

1 0
možnosti

V47á98c45l83a62v 63G26r87o49s

30. 5. 2019 15:11

Chybí tam zásadní a ověřená informace: Víte, proč má letadlo vrtuli? Aby chladila pilota. Však se podívejte na pilota, jak se začne potit, když se vrtule přestane točit!

22 0
možnosti

Povedený a hodnotný článek, těším se na pokračování R^

Jen bych poupřesnil tu část o průhybu křídel. Křídla nejsou záměrně konstruována tak, aby se prohýbala. Křídla jsou záměrně konstruována tak, aby vydržela předepsaná zatížení s předepsanými rezervami a životností a zároveň byla co nejlehčí. Jejich tuhost je pak důsledkem relace mezi únosností, hmotností a tuhostí, která plyne z použitého materiálu a typu konstrukce (zjednodušeně řečeno).

Tuhost křídla zajímá konstruktéry až ve druhém sledu, a to z důvodu odolnosti proti aeroelastickým jevům (divergence, reverze, flutter) a z hlediska vlivu deformace křídla na aerodynamické vlastnosti. To druhé je spíš komplikace, než výhoda, která se vyskytuje typicky u kompozitových křídel (kluzáky, B787, A350). To první je významné u všech kategorií letounů, čím rychlejších, tím více, ovšem dnes bývá stále častěji řešeno aktivními systémy (u těch nejsofistikovanějších kategorií letounů), což umožňuje mít křídlo méně tuhé, a tudíž lehčí - které se ovšem více prohýbá.

Ten odstavec o házení je ovšem povedený. Nejsem sice přesvědčen, že s tuhým křídlem by to bylo nějak nesnesitelné, ale tento efekt se skutečně projeví. Pružné křídlo lze chápat jako ekvivalent pružin v podvozku auta. Tlumení kmitání na pružině pak místo tlumiče zajišťuje proudící vzduch.

11 0
možnosti

J23a45n 60L34u72k11á28š

28. 5. 2019 17:47

Turbulence, ktere by dokazaly utrhat kridla existuji, ale pilot by musel cilene letet tam, kam mu radar rika, ze nesmi, napr. konvektivni jadro vysoke tropicke boure sahajici az do tropopausy je zhavym kandidatem na produkci takovychto turbulenci.

4 1
možnosti

A co ta 707? Na radaru nic nebylo.

0 0
možnosti

Turbulence jsou nepříjemné skoro vždy, většinou jde o "bumpy road" jak říkají cestujícím piloti. V Asii bývají turbulence i těžké. Je třeba být PEVNĚ upnut do pásů. Letící metrák vzduchem je extrémně nebezpečné. Zavazadla mají být v prostoru nad sedadly.

Jednou kdesi na Coloradem nad bouřkou jsme se propadli o 300 stop. 90 metrů. To jsem ještě létal s chartery a letěli jsme snad z Vegas na severovýchod..Letuška se nárazem do stropního světla velmi zranila. Kafe bylo i na stropě.

Každý kdo uměl se pomodlil a šťastně jsem přistáli. Křídla vydrží i velmi extrémní svislé tlaky, Důležité je, aby pilot nezazmatkoval. V poslední době lítají i jako kapitánky ženy za kniplem. A umí.

5 1
možnosti

K63a38r15l 98R95i61e82g11e47l

29. 5. 2019 20:28

Presne ...nej zatizenejsim prvkem je horni potah kridel...

0 0
možnosti

Vždy když vidím jak se to křídlo prohýbá tak si říkám "na druhé straně je ještě jedno" tam to snad bude lepší ;-).

4 1
možnosti

J53a86n 12K42u22l90í28s34e25k

28. 5. 2019 13:20

Oni si nemohou odpustit blud o globálním oteplování. Asi to nejde, jinak by se nic neprodalo.

Z článku ve třetím odstavci od konce: "Turbulence vznikají v závislosti na počasí a globální oteplování umocňuje některé meteorologické jevy, ..."

Závislost globálního oteplování vs. výskyt a síla turbulencí se zatím nikdy nesledoval a není prokázán. A jak známo, dokonce i jev turbulencí jako takový je velmi málo prozkoumán, hlavně turbulence druhu "Clear Air Turbulence neboli CAT – „turbulence čistého nebe.“

Rovněž běžné turbulence vyskutující se v mracích a kolem mraků byly možná během posledních let častější, protože větší výskyt mraků je spojen s poklesem sluneční činnosti a ne s globálním oteplováním. Poslední minimum sluneční činnosti právě v těchto měsících končí.

Takže, holt si iDnes a autor knihy nemohl odpustit populární blud, který nemá s globálním oteplováním vůbec nic do činění, že ano.

PS: Něco o slunečním minimu a zvýšeném vlivu kosmických paprsků na naši planetu zde. Ale musí se umět anglicky...http://cc.oulu.fi/~usoskin/personal/2011MmSAI.pdf

2 11
možnosti
Foto

Píšete, že "závislost globálního oteplování vs. výskyt turbulencí se zatím nikdy nesledoval".

Není to pravda. Viz https://link.springer.com/article/10.1007/s00376-017-6268-2

"Anthropogenic climate change is expected to strengthen the vertical wind shears at aircraft cruising altitudes within the atmospheric jet streams. Such a strengthening would increase the prevalence of the shear instabilities that generate clear-air turbulence. Climate modelling studies have indicated that the amount of moderate-or-greater clear-air turbulence on transatlantic flight routes in winter will increase significantly in future as the climate changes. However, the individual responses of light, moderate, and severe clear-air turbulence have not previously been studied, despite their importance for aircraft operations."

Chápu, že můžete nesouhlasit s metodikou nebo závěry studie, ale napsat, že "se nikdy nesledoval", to prostě není pravda.

12 0
možnosti

uz skoro 10 let neziji v CR ale pouzit v jedne vete cislovky a cislici je prasrana level 5. trida zakladni skola "mezi šesti až 15 000 metry,"

6 4
možnosti

Člověka zvyklýho na D1 a český okresky trochu hrbolatější vzduch nerozhodí :-)

33 1
možnosti
Uživatel požádal o vymazání
15 4
možnosti
  • Nejčtenější

Námořníci USA propašovali před 100 lety na palubu bitevní lodi prostitutku

v diskusi je 30 příspěvků

13. dubna 2024

V dubnu 1924 zažilo americké námořnictvo obrovský skandál, který se dostal na titulní stránky...

Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda

v diskusi je 13 příspěvků

17. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skvělý filmový zvuk bez velké instalace. Test nejzajímavějších soundbarů

v diskusi je 17 příspěvků

15. dubna 2024

Položíte jej na polici před televizor, propojíte kabelem, zapojíte do zásuvky a během pár chvil se...

Dawesův plán na čas stabilizoval Německo, ale nástup Hitlera neodvrátil

v diskusi je 15 příspěvků

16. dubna 2024

Německá vláda přijala před 100 lety, v dubnu 1924, Dawesův plán. Byl to americký projekt na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Patnáct zbytečných obětí. Před 100 lety vybuchl důl Gabriela na Ostravsku

v diskusi jsou 4 příspěvky

12. dubna 2024

Dvanáctý duben 1924 přinesl vážnou důlní katastrofu v Československu. Výbuch v dole Gabriela v...

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi nejsou příspěvky

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Lotyšská armáda je malá, materiálem nehýří, ale Ukrajině něco ze svého poslala

v diskusi je 5 příspěvků

18. dubna 2024

V roce 2004 vstoupilo Lotyšsko do NATO, přesto nemůže nechat svou případnou obranu pouze na bedrech...

Pes na Měsíci či Marsu už nemusí být fikce. NASA trénuje průzkumného robopsa

v diskusi jsou 2 příspěvky

17. dubna 2024  15:12

Vědci z projektu Lassie, sponzorovaném americkou NASA, zdokonalují robotického psa pro použití při...

Na dům mu spadl odpad z vesmíru. Nyní NASA potvrdila, že je to kus z baterie

v diskusi je 7 příspěvků

17. dubna 2024  11:50

Před několika týdny proběhla médii informace o varování německého Spolkového úřad pro civilní...