Diskuze
„Z toho bude havárie.“ Pilot varoval před chybou Boeingu čtvrt roku předem
Děkujeme za pochopení.
P66e64t95r 11Š50r47a34i11e40r
Boeing možná něco podcenil nebo naopak nedocenil. To se stát může, i když by nemělo. Letadlo je dnes hodně komplexní stroj. Ovšem, jak vidno, minimálně jedny opakované signály tu byly, ale asi (teprve se uvidí) buď se s nimi nenaložilo nijak, nebo "po etiopsku" ... Jinak už by
Ethiopian Airlines dávno řvaly, že Boeing x-krát urgovaly
J63a59n 41K65u42l57í43s95e48k
Boeing podělal dvě zásadní věci:
1. Že MCAS nainstaloval se zásadními chybami. To už bylo více než milionkrát řečeno v médiích
2. Že evidentně nijak nekontroluje, jak piloti trénují na simulátorech. Dovedu si představit, že by jejich simulátory měly firmě hlásit, jak a co který individuelní pilot trénuje.
J18a38n 16K19u19l64í89s53e45k
iDnes a i ostatní média systematicky vynechávají zásadní informaci, že porucha senzoru se projevuje alarmem "unreliable airspeed", na který etiopští piloti nereagovali, protože zpanikařili hned jak se letadlo odlepilo od ranveje.
Úloha pilotů nespočívá pouze v naprogramování letu do palubního počítače, vzletu do 300m a zapnutí autopilota, který řídí letadlo až do přistání. Piloti musí rovněž umět pilotovat zvláště v situacích, kdy se něco porouchá.
V případě poruchy senzoru úhlu náběhu se jednalo o triviální poruchu, na kterou měli piloti rutinně trénovat na simulátoru zvláště proto, že porucha byla známa z případu katastrofy Lion Air pět měsíců před tím.
To se piloti vůbec nezajímalil, proč fatálně havarovalo letadlo Lion Air? Evidentně nikoliv. Holt jiná kultura, že ano a to my musíme respektovat a tudíž o tom nebudeme mluvit, abychom je neurazili...
A64n26t52o43n83í44n 96H58o91l76í98k
Cetl jste ten clanek vubec ? Cely je o pilotovi, ktery se evidentne zajimal. Je taky vysvetleno, ze simulatory toto chovani nesimuluji bud vubec, nebo spatne.
M64i55c17h26a83l 37Š81t88a20j18n66r36t
Teď už je honba za ošetřením MCAS skoro zbytečná. Jistě potěší, že konečně budou mezi letovými daty ty správné informace, ale teď už to všichni piloti znají dokonale, ten problém je snadno ošetřitelný běžnou pilotáží, pokud ho někdo zná.
Otázka je, kolik takových překvapení v tom letadle ještě někde dřímá
F29i86l14i47p 28T57ř55e41b21a
Školení, neškolení, prachy neprachy, základní poučka z první hodiny zabezpečovací techniky pro střední průmyslové školy zní:
"Porucha nesmí mít za následek nebezpečný stav".
Z tohoto pohledu je primárním viníkem inženýr Boeingu, který navázal řízení letadla na jediné čidlo.
Standartní řešení (které se vyučuje cca v hodínách 3-5) je zdvojení čidla a bezpečné odstavení systému v případě neshodného signálu.
M11i69c83h87a30l 75S95e67d82m65í66k
Neexistuje jeden izolovaný zodpovědný člověk, vše se mnohokrát kontroluje. Primárními viníky jsou podle mne ti, kdo prosadili a povolili kategorizaci MCAS jako zařízení s možnými následky jeho poruchy menšími než katastrofickými. Jinak by byla nutná odolnost vůči jednoduché poruše, tedy braly by se v úvahu obě čidla a k haváriím by nedošlo.
Š83t61e30f88a34n 81F81r10i42č37a
Nechtěl bych být tím, kdo by měl podepsat, že to letadlo může do vzduchu. Tomu stroji nevěřím.
J96a88n 32K56u79d95e78r11a
Jestli těch tlačítek a hejblátek nemají už moc. Když jde to tuhého, tak nikdo neví co dělat a listovat ve stostránkovém manuálu taky úplně dobře nejde.
P46e45t86r 67Š53r46a41i94e17r
No statistiky vám zrovna za pravdu nedávají ...
K16a92r51e34l 11H69a31t12v51a27n38i
Pracoval jsem 30 let coby inzenyr u automobilek, predtim v rizeni letoveho provozu. Tech hlaseni o problemech co jsme posilali "nahoru" v obou oborech byly mraky - a vsechny, slovem VSECHNY, byly ignorovany, odesiletele napiminani, bagatelizovani, ba i posilani jinam. Problemy se resily az kdyz prorazily na verejnost.
K33a73r58e21l 63H73a71t94v65a72n94i
Kdyz clovek uvazuje hloubeji nabizi se otazka: proc ti lidicky "nahore" maji takovou nechut uvazovat na necim co jim prichazi "zezdola". Nemam tim na mysli jenom pisemne pripominky. Stejnou nechut maji naslouchat mluvenym projevum. V mych zkusenostech to bylo hlavne tim ze ti bezprostredni vedouci z valne casti nemeli kvalifikace podobne kvalifikacim tech lidi kteri byli pod nima, a tudiz nerozumeli o cem se mluvi. V americkych firmach je to dokonce v manualech: vedouci nemusi mit kvalifikace stejne jako lidi pod nim, protoze vedouci funkce je o jinem, je o organizovani prace a vecech s tim spojenych.
J98i88r81k29a 30S20v25e17j82k57o39v74s75k17ý
Největší mazec nastane v okamžiku, kdy se začne řešit Kdo za to může. Znám to dobře.
M89i12c94h29a10l 54C37h78a49l77u71p85a
To není nic výjimečného, že management neposlouchá lidi dokud se nestane průšvih, to se stalo i NASA.
K74a13r79e74l 46L39a43n20g92r
No však tam mají ten pravý co průšvihy páchal již u MD . Takže zatloukat umí dobře za ta léta.
L52u81k48á21š 85N43o43v80o92t97n82ý
Richard Feynman - Dodatek F (ke zprávě ohledně vyšetřování nehody Space Shuttle)
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for nature cannot be fooled."
https://science.ksc.nasa.gov/shuttle/missions/51-l/docs/rogers-commission/Appendix-F.txt
Námořníci USA propašovali před 100 lety na palubu bitevní lodi prostitutku
V dubnu 1924 zažilo americké námořnictvo obrovský skandál, který se dostal na titulní stránky...
Skvělý filmový zvuk bez velké instalace. Test nejzajímavějších soundbarů
Položíte jej na polici před televizor, propojíte kabelem, zapojíte do zásuvky a během pár chvil se...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda
Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...
OBRAZEM: Po zkušenostech s Moskvou neponechává Litva otázku výzbroje náhodě
Litva se stala členem obranné aliance NATO v roce 2004. Pro zajištění vlastní bezpečnosti v...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Patnáct zbytečných obětí. Před 100 lety vybuchl důl Gabriela na Ostravsku
Dvanáctý duben 1924 přinesl vážnou důlní katastrofu v Československu. Výbuch v dole Gabriela v...
Lotyšská armáda je malá, materiálem nehýří, ale Ukrajině něco ze svého poslala
V roce 2004 vstoupilo Lotyšsko do NATO, přesto nemůže nechat svou případnou obranu pouze na bedrech...
Pes na Měsíci či Marsu už nemusí být fikce. NASA trénuje průzkumného robopsa
Vědci z projektu Lassie, sponzorovaném americkou NASA, zdokonalují robotického psa pro použití při...
Na dům mu spadl odpad z vesmíru. Nyní NASA potvrdila, že je to kus z baterie
Před několika týdny proběhla médii informace o varování německého Spolkového úřad pro civilní...
Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda
Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...
Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze
Řada maminek řeší u dětí odřená kolena, škrábance, neštovice nebo třeba záněty středního ucha. Z těchto příhod se děti většinou velmi rychle...