Diskuze
Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno
Děkujeme za pochopení.
P62e48t91r 46S50v63o32b15o57d39a
Tak jako sportovci nekdy i vedci mohou byt vycpeli v urcitem veku.
O35n11d91ř70e85j 85Š73p41e47l90d87a
Já se předem omlouvám, nejsem odborník, nemam to nastudované, prd tomu rozumím, ale nějak to prostě nechápu. Zde v diskusi se vodík jako pohon/palivo v podstatě "zatracuje", že je to "nesmysl" a "slepá ulička", ale evidentně min. lokomotiva, auto (Toyota), a nevím co vše ještě na vodík už jezdí. Jak to tedy, že je to "nesmysl", nebo kde je tedy ten "háček"? Proč se tím tedy nejen Toyota vůbec zabývá?
Já bych byl obecně samozřejmě spíše pro vodík, než pro elektroauta do "zásuvky". Tento trend elektroaut mi přijde k dnešní době logický, ale nejsem si jistý, jestli je v pořádku a má opravdu do budoucna ten správný smysl, jako náhrada za spalovací motory. Nabíjení, baterie, atd. však je to v článku i psáno. Jak se elektroauto bude likvidovat? Neznám autovrakaře (dělám v odpadech), který by byl nějak připraven na likvidaci elektroauta. Ty baterie z toho auta asi těžko nějak sám i demontuje? Každopádně nechci zde vyvolávat nějakou flame.
T86o19m37á24š 58M95i41š30u96r39a
Toyota a ini sa tym zaoberaju, pretoze chcu preskumat vsetky moznosti, ktore su ako alternativne pohony voci sucasnemu pohonu potencionalne k dispozicii a maju na prostriedky aby sa tym zaoberali. Vodik ako palivo na experimentalnej baze fungovat moze, ale pre masovu vyrobu kvoli problematickemu skladovaniu a neefektivne vyrobe zatial naujalo a ani tak skoro neujme.
P86e21t95r 90H82a57r62i29p24r23a61s86a93d 29H86a42j34i98č
Používat vodík ve spalovacích motorech je nesmysl. Při nízké účinnosti, vznikajících emisích (NOx) a hlučnosti touto cesto nikdo aktuálně nejde. Před 20 roky to možná někdo zkoušel, ale budoucnost je prostě elektrická. Buď s palivovými články a bateriemi nebo kapacitory, nebo s bateriemi, nebo nějak jinak.
V94í85t47ě93z34s78l74a39v 64C31í90r67k90v83a
Dobrá, ale co vodíkové palivové články. Pokud si vzpomínám jde hlavně o to že se vodík s malou molekulou blbě skladuje. Ale jsou různé techniky jak ho vázat v nádrži...
M60a10g47y 88G95r79e13n37d20e21l
Pan Tuma je nepochybne velmi inteligentny a schopny clovek, bohuzial ale to neznamena, ze je neomylny. Vodik ma daleko viac problemov, nez bolo spomenute v clanku.
- Energeticka nevyhodnost od jeho vyroby, skladovania, prepravy a pouzitia. Je nutne pouzit obrovske mnozstvo energie. Vysledna ucinnost je uplne katastrofalna a aj s novymi poznatkami a vynalezmi sa to tak skoro nezmeni. V reci cisiel - asi 10-15% ucinnost. V reci faktov - 100kWh energie na zaciatku, tu pouzijete na vyrobu vodika (akokolvek), filtraciu (musi byt velmi cisty, inak znicite palivovy clanok), natlakovanie (vodik je velmi tazko stlacitelny plyn) alebo skvapalnenie (este vacsie straty), transport a skladovanie (vodik ma unikatnu schopnost unikat aj z uzavretych nadrzi cez ich steny) a na konci ho zase premenite v pal. clanku na elektrinu pre elektromotor vozidla. V tej chvili uz z tych 100kWh mate necelych 15kWh. Pritom ucinnost BEV je niekde okolo 70-80%.
- Nici potrubia. Na vine je "Vodikova krehkost", to je dane prirodzenou reakciou vodika s kovmi. A to nezmeni nikto. Vo vysledku to znamena velke naklady do zabezpecenia instalacii cerpadiel, potrubi a rozvodov s vodikom a aj tak ich po case musite jednoducho vymenit/nahradit novymi.
- Problem s bezpecnostou. Akonahle vodik vyrobite, mate na krku tazko stlacitelny, vysoko vybusny a velmi zakerny plyn (zakerny lebo je schopny unikat aj z uzavretych nadrzi cez ich steny) a musite vsetko poriadne zabezpecit a strazit, az kym ho zase nepremenite na el. energiu. Vsetko toto enormne predrazuje vodikove instalacie. A niet cesty, ako to eliminovat. Vybuch uniknuteho zemneho plynu z nadrze auta je uplna sranda oproti vybuchu rovnakeho mnozstva vodika.
- Argument ze vodik je "cisty" je blud.
- Argument ze do baterii potrebujete vzacne alebo drahe kovy (a pri vyuziti vodika nie) je taktiez blud. Mnozstvo pouziteho litia a kobaltu sa rapidne znizuje, Naproti tomu palivove clanky sa bez platiny, paladia ci inych vzacnych kovov este dlho nezaobidu.
P32e77t35r 10H25a17r37i25p70r42a35s21a90d 92H86a26j25i53č
Skro všechno, co píšete, je pravda. Jsou tady jisté překážky, no uvidíme.
G92e40o38r56g 32K77o36m93b80e96r46e54c
Zajimavy je take clanek o postoji firmy BOSCH aku/palivovy clanek. Vyskocili z vyvoje autobaterii pro elektroauta nebot by je to stalo 12 miliard a soustredili se na palivove clanky. Pritom firma Bosch neni zadne orezavatko v automobilovem prumyslu ale jeden z nejvetsich dodavatelu komponentu pro auta. Bosch vsazi plne na budoucnost palivoveho clanku jak se muzeme docist zde: https://www.dw.com/de/bosch-will-brennstoffzellen-in-serie-bauen/a-48528119
G74e24o56r92g 74K95o57m58b49e18r54e12c
Spousta lidi tady argumentuje ze auta na palivovy clanek jsou jeste draha. Toyota prichazi na trh se svym druhym modelem Mirai za 30 tisic Eur. viz https://www.welt.de/wirtschaft/plus204678586/Toyota-Mirai-Bezahlbares-Wasserstoffauto-fuer-30-000-Euro.html
dojezd ma mit 750 km dalsi generace, ca. za dva roky, uz 1000 km.
Co dnes koupite za 30 tisic Eur? novej Golf VW ID.3 stoji taky 30 tisic Eur a proti Mirai to je rozdil jako Fabie ku SuberB. V Nemecku rostou pumpy s vodikem jak houby po desti viz https://h2.live a v Japonsku jeste rychleji.
M78a64r58t44i78n 81K75a55r57á73s31e36k
No a jediny dostupny vodikac dneska je stavajici Mirai, ktery v modelovem roce 2020 stoji cca 80 000 euro, ya coz koupite teslu s nesrovatelne lepsimi jizdnimi parametry, delsim dojezdem, a navic ji nemusite tankovat draz nez benzinak...
P39a78v26e46l 67C45a63f31o40u73r50e39k
Jsem nadšen. Za velmi dlouhou dobu jsem neotevřel diskusi, kde by se z 99ti% diskutovalo o článku a nikoliv o ostatních diskutujících. Díky.
Lidstvo je technicky úžasné, takže kdykoliv se může objevit buď něco nového, nebo nějaké vylepšení stávajícího. Jen můžeme doufat, že to nebude ovlivněno politicky nebo ekonomicky. Kde už si tou úžasností lidstva nejsem tak jist.
P45a46v63e59l 73V28a85l84e35n94t67a
Že by to premium přece jen k něčemu bylo :D
Jinak ekonomicky to bude ovlivněno zcela jistě, o to přece jde, když to bude ekonomicky zajímavé tak se to prosadí téměř samo, když ne tak buď politicky a nebo vůbec. A to politicky pokud to brzy nezačne být ekonomicky zajímavé skončí špatně.
M88a46r32t94i53n 93K11a93r11á92s29e63k
Proc nevyhraje vodik?
1) enormni narocnost na energeticke zdroje (az 4x vice oproti nabijeni baterkovych elektromobilu)
2) enormni narocnost na cenu nutne infrastruktury, navic nemoznost jejich provozu bez teto infrastruktury (vodikomobil si doma na rozdil od baterkace nedobijete)
J95i79r21i 89S13l53a33v71i15k
Za predpokladu, ze v tomto zavodu je cil rok 2020, tak asi mate pravdu, ale z dlouhodobeho hlediska spis ne. Z dlouhodobeho pohledu, opravdu dlouhodobeho, jde o vyvoj novych technologii, kdy se vyroba vodiku zlevni, vybuduje se infrastruktura, ... to muze byt vodik nebo neco uplne jineho. Preci jen pri predstave, ze za 20 let by tu mely byt jen elektromobily na baterie, tak bude stejne potreba objevit nejake nove zazracne technologie na vyrobu a skladovani elektriny. Nelze myslet jen na soucasny zanedbatelny pocet elektromobilu a jejich zfusovane nabijeni produluzovackama.
R23o29m97a41n 28H26o80r39á86k
O vodíkových autech na https://www.toyota.cz/world-of-toyota/news/new-toyota-mirai
o vodíkových investicích https://hydrogen1.cz/
P45e11t44r 20V36o98k45á49č
"Dnes už ale umíme vodík vyrábět patnácti jinými metodami – i termonukleárními ..." ? asi nemám tak bujnou fantazii.
P20a36v38e78l 49V46a26l82e66n79t62a
Asi půjde o elektrolýzu při vysokých teplotách, obojí dodá jaderná elektrárna. Je tam vyšší účinnost než pro klasické. Některé uvažované typy jaderných elektráren IV generace jsou na to vhodné.
Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV
S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo...
Z jaderné triády zbyly Britům už jen ponorky. A ty musejí posílit
Jadernou triádu tvoří strategické bombardéry s jadernými zbraněmi, mezikontinentální balistické...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici
Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...
Rusko zastavilo odlet na ISS s první Běloruskou, letět měla i Američanka
Ve čtvrtek 21. března se necelých deset minut před půl třetí odpoledne měla vydat na Mezinárodní...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc
Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...
Za vyhynutím dinosaurům mohla být i doba temna
Dopad planetky je nyní většinou odborníků považován za hlavní příčinu vyhynutí zhruba 73 až 76 %...
Podívejte se na Boeing C-17 Globemaster, který do Česka přivezl nové vrtulníky
V sobotu 23. března dosedl v Praze nákladní letoun USAF, který vezl obzvlášť cenný náklad. Z...
Dočasná raketa se po téměř 70 letech loučí. Bude startovat naposledy
Tento čtvrtek stojí na startovací rampě mysu Canaveral poslední potomek raket Thor, nosič Delta IV...
Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc
Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...