Diskuze
Ukradené plány Concordu pašoval Štefan Krigovský v tubě od zubní pasty
Děkujeme za pochopení.
K21a17r28l 39R35i91e19g50e89l
Pane Pacner, Concord letal 37 let, bez zavinene v!astni zavady, oblibena v dobe bez internetu byla zejmena linka Londyn -USA, kde jste rano odleteli na poradu ci podepsat smlouvu a vecer jste byli uz zpatky doma. Vibracemi rozklepani a hlukem ohluseni clenove strany, si to uzivali 6 mesicu, s rizikem vyskytu celkem kolem 300 vaznych zavad za letu...no ale zase to byli prvni zkusebni kralici. Srovnavat to jako uspech muze jen clovek mdleho rozumu!
K15a30r39l 18R13i32e71g82e80l
Concorde navrhovali inzenyri, kteri pracovali jeste na Spitfiru...suplerou. V celem letadle nebyl jediny mikroprocesor. Nejcennejsim clenem posadky byl "bortak" ktery sledoval a stopkami meril zmeny dat stovek analogovych pristroju a byl "dozivotne" pridelen k jednomu jedinemu vyrobnimu cislu draku exklusivni smlouvou. Bez jeho pritomnosti nesmela masina nahoru...max.rychlost mela omezeni jen narustem teploty potahu trenim...
M84i58r24o30s58l32a53v 81S75t37e19i75n87e35r
Ruský problém byl vždy jejich izolace. Západní konstruktéři si prostě koupili, co potřebovali, třeba integrované obvody, speciální slitinu, měřící přístroj, Rusové neměli třeba ani ty baterky do hodinek.
Katalog součástek pro konstruktéry třeba v elektronice měl v USA nějakých 700 stránek. Vše na skladě, jenom objednat potřebné množství. V Rusku to bylo nesrovnatelně složitější, mnoho zcela elementárních součástek si museli vyrábět sami. Integrované obvody z NDR měly zpoždění několik roků proti těm z USA. I ty z ČSSR byly jenom ve velmi omezeném sortimentu a také ne vždy v potřebném množství dostupné.
Reagan ty ruské vývojáře zkrátka zahltil, na tu úroveň, jako Silicon Valley se Rusové nemohli nikdy dostat. Už kvůli nedostatku potřebných odborníků, zkušeností, peněz.
Rusové mohou postavit třeba několik prototypů s díly, nakoupenými oklikou přes šmelináře z Arábie nebo z Afriky, samozřejmě nehorázně předražené, ale sériová výroba, to je už zcela jiná věc.
K28a88r63l 59R62i17e73g18e94l
Presne, zapominate ovsem na totalne monopolni dodavatelsko-odberatelskou vyrobni zakladnu cehokoliv v Rusku a tim spise v byvalem SSSR. Takze konstrukter musi pouzit to co je k dispozii a jenom to, za podminek a s vlastnostmi ktere diktuje vyrobce. Nema jinou moznost. U komplikovanych vyrobku je pak celek jen tak spolehlivy jako jeho nejmene spolehliva cast...z desitek tisicu!
J89a45r84o68s31l97a72v 78V14e67v32e69r25k15a
no hezke...ale s cinanama to Usaci podcenili, nechali si ukrast spoustu technologii a knowhow....ted uz je zacina Cina predbihat...
Rusaci uz nejsou prakticky nebezpecni... zustavaji pouze marketingovym nepritele, menit znacku je zbytecne drahe ze....
T42o85m96á17š 31M74a95c54e50j81k84a
Čína to ani nemusela krást, když to tam firmy ze Západu navozily sami a pak je to i naučily ovládat a používat.
V42á17c32l27a87v 77H76o63s78c40h
Člověku je až stydno, v jakém zlodějském zřízení to žil. Ale zase byly povinné kontroly zubů, to ano.
K22a47r84l 60R77i64e39g70e29l
Kvalitu a provozni spolehlivost nemuzete nikdy obdrzet stranickym vynosem ci centralnim planovanim, rodi se bolestne znovu a znovu pod nikdy neustavajicim konkurencnim tlakem.
K13a58r73l 58R27i76e20g65e85l
Tak odborníkům v letectví bylo už po vzletu Tu-144 jasné že jde o okopírovaný a i na sovětské poměry dost nevhodně upravený zmršenec. Náš časopis L+K vydal tenkrát ihned speciální ročenku s velkým článkem vypočítávajícím čím se oba typy liší. Už jen vyvinout křídlo které by optimálně "fungovalo" v tak obrovském rozsahu rychlostí byl konstrukční oříšek pro mnoho inženýrů na mnoho let, o motorech ani nemluvě, však také Francouzi odzkoušeli cca 9 diametrálně různých kombinací profilů a půdorysu v aerodynamickém tunelu, než přišli s kombinací proměnného profilu a dvojité zalomené delty využívající při malých rychlostech pro tvorbu vztlaku obřího trojrozměrného víru nad celým horním potahem. Na to v SSSR soudruzi ovšem neměli znalosti, čas ani kapacity, tak opajcli nahonem k čemu se včas dostali, zcela určitě nikoliv k podrobným koordinátům profilů...motory soustředili do středové gondoly protože si nedovedli představit jak by kompenzovali asymetrický tak po tradičním vysazení jednoho či dvou za letu, ovšem pak neměli kde zatáhnout přední podvozkovou nohu - tak "rozpojili sací kanály". Pevnostně se pokusili si zjednodušit konstrukci draku dolnoplošným uspořádáním, pak jim ovšem vyšla příliš vysoká poddimenzovaná přední podvozková noha, která trpěla lomy...Tu-144 první verze byl velmi nebezpečný, při přiblížení obtížně ovladatelný stroj, schopný zastavit jen s brzdícím padákem. Slabé motory běžely trvale v cestovním režimu s přídavným spalováním a stroji chybělo místo pro odpovídající palivovou nádrž při takové jejich spotřebě...takže se Tupolev pokusil nahonem postavit hodně upravenou verzi dva - "s fousama" tam už bylo více sovětské invence nicméně se drak s minimem paliva a bez cestujících rozpadl ve vzduchu v Paříži při násobku pouhých 2,5 G ve vzduchu před očima odborníků z celého světa...no jedno prvenství zůstalo navěky, žádný z obou typu nepřevzal nikdy ani ve snu domovský Aeroflot.
K29a48r45l 94R12i83e88g89e50l
Létali s nimi jen ti nejzkušenější - zaletávací piloti Tupoleva a každou přípravu ke každému vzletu musel osobně schválit vedoucí konstrukční kanceláře a piloti seděli vždy na vystřelovacích sedačkách...
P25e88t55r 16H45o74l29e48č22e56k
Kolik lidí asi při tom výbuchu plynovodu umřelo?
K53a20r66l 82R30i78e35g67e58l
Tak to je zcela určitě dodnes tajné. A kolik jich umřelo při atomových havariích - nestabilního reaktoru Černobylu určeného primárně pro výrobu jaderných zbraní a ještě horší ovšem mnohem lépe utajené jaderné havarie v Čeljabinsku. Taky zcela jistě tajné, pokud to v SSSR ovšem vůbec počítali...
Jak mohou být tak levná? Výborně hrající sluchátka lze koupit „za hubičku“
Premium Milovníci kvalitně reprodukované hudby mohou za sluchátka utratit spoustu peněz a nelitovat toho,...
KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou
Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Štefánikova tragická smrt i po pěti letech budila v Československu emoce
Československo si před 100 lety, 4. května 1924, připomnělo páté výročí tragické smrti jednoho ze...
Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči
Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Na první pohled to vypadá jako pavouci v ruinách města. Foto je ovšem z Marsu
Evropská vesmírná agentura zveřejnila minulý týden nový snímek ze sondy Mars Express, který vyvolal...
Štefánikova tragická smrt i po pěti letech budila v Československu emoce
Československo si před 100 lety, 4. května 1924, připomnělo páté výročí tragické smrti jednoho ze...
Kde všude si můžete na vlastní oči prohlédnout rakety a lodě SpaceX
Koho fascinuje kosmonautika a raketová technika, může ho zajímat i to, kde se může veřejně či...
Malý bojovník na Měsíci zvládl, co se nečekalo. Přežil tamní kruté noci
Japonské zařízení Smart Lander for Investigating Moon (SLIM) bylo prvním, které letos úspěšně...
Čína letí jako první země světa odebrat vzorky z odvrácené strany Měsíce
V pátek krátce před půl dvanáctou dopoledne našeho času se do vesmírného prostoru vydala čínská...
Prodej RD 3+1 v Týnci, ulice Luční
Luční, Týnec, okres Břeclav
4 750 000 Kč