Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Čtyřmotorová letadla mizí z nebe, na kahánku mají i špičkové A380

To, že velká letadla mají čtyři motory, bylo normou po mnoho desetiletí. Ale nyní je s tím nejspíš konec. Co a proč se přesně děje se čtyřmotorovými letadly, vysvětluje letecký technik, pilot a kapitán dopravních letadel Štěpán Kolomazník.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

J35a69n 26K35u73d11e72r64a

23. 11. 2020 10:28

Taky jde o univerzálnost, tito mastodonti mohou přistát jen na hrstce letišť na světě, zatímco s dvoumotorovým třeba i na "sousedovic dvorku". https://www.youtube.com/watch?v=TaKNmbLDS_w

0 0
možnosti

Hezky, jednoduše vysvětleno. Děkuji za článek.

1 0
možnosti

M51a63r34t16i20n 29Z58a88k

22. 11. 2020 18:41

Dneska jsme byli na horach a muzu prohlasit, ze z nebe mizi vsechna letadla, ne je ctyrmotorova.

0 0
možnosti

Jen doplním - čtyřmotorových letadel je více, než pouze ty v článku zmiňované. Napřiklad i do Prahy létá Avroliner Avro RJ100 (existují modifikace 70 a 85), lidově se jim s nadsázkou řiká "Jumbolino" pro jejich podobu s větśim B747. Také násobit spotřebu paliva počtem motorů je nesmysl, ta neroste lienárně s počtěm pohonných jednotek. A poslední poznámka - čtyřmotorové stroje nemusejí splňovat standardy ETOPS, oož může být pro provozovatele výhodné.

1 0
možnosti

No BAe 146 se 747 nepodobá vůbec, kromě toho, že má 4 motory.

0 0
možnosti
Foto

Snad bych jen doplnil mnemotechnicjou pomucku, jak si tuto zkratku lepe zapamatovat a ktera tuto problematiku defakto dokonale vystihuje - Engines Turn Or Passengers Swim.

8 1
možnosti

K51a65r10l 77R97i40e30g92e97l

20. 11. 2020 19:59

Tržní systém v "market economies" umožnil udelat z neustaleho zvyšování provozní spolehlivosti nejen turbinovych motorů "business" ziskový pro všechny zúčastněné a to propracovanym systémem neustálého sběru a vyhodnocování dat o poruchách, provozních zavadach, až po neustálé úpravy soucasti a výměny u mnoha ruznych dodavatelů. Tzv. Centrálně Planovane Ekonomiky socialistického typu s tvrdě monopolnimi dodavatelskymi retezci, kde starost finalniho vyrobce koncila vytlacenim letounu z hangaru po finalni montazi - spolehaly na udrzeni jakes takez spolehlivosti na systemu tzv. preventivni údržby u provozovatele. Zkratka preventivne se neustale neco prohlizelo a vymenovalo. K monopolnimu dodavateli soucasti zadna data z provozu nazpet nikdy neproudila a ani o ne nemel zajem, proč taky. V trznich systemech jsou tyto znacne a zbytecne náklady na provoz hodnoceny jako Maintenance Burden...zátěž "zbytečnou udrzbou"...rozuměj mezi revizemi a zpravidla se tlacilo byly "nulove" co do hodin i financi.

3 0
možnosti

J70i49ř73í 31B23e50r46g94e70r

20. 11. 2020 19:43

Snad bude co nejdřív titulek "Letadla mizí z nebe". Miliardy lidí prostě nemůžou létat jen z rozmaru, kam je právě napadne i kdyby ta letadla létala třeba na dobré slovo. 99,9% lidí v životě letět nepotřebuje, nemůže a taky nebude. Cestování jen po zemi, hromadnou dopravou a jen párkrát za život. Na současný " životní styl" přebývá na Zemi asi 7 miliard lidí, aby to unesla.

3 16
možnosti

K32a24r74l 34R35i90e36g12e91l

20. 11. 2020 20:11

Tak jistěže, cestující velkých letadel byli vždy jen dvou kategorii...turisté a obchodní cestující. Coronavirus zlikvidoval ty první a internet výrazně ty druhé.

1 0
možnosti

K52a30r49l 40R40i51e74g72e44l

20. 11. 2020 19:27

Autor naprosto opomněl ještě výrazně větší provozní náklady, které například "ekonomický potopily" Jak40. Tím jsou náklady na tzv."refurbishment" motorů. Z důvodu pravidelne výměny LLP casti, tedy nejvíce namahanych soucasti motorů tzv. Life Limited Parts, jde o disky a lopatky turbín, casti spal.komor, musí každý turbinovy motor v průměru co 2-3 roky být svesen z draku a odeslán do autorizovaného opravarenskeho shopu, kde je demontovan do různého stupně podle stáří, respektive natočených motohodin, podroben revizim a jsou na něm uskutečněny bulletiny výrobce. Pro zabraneni vzniku tzv. dvojchyby, lze sejmout z draku vždy jen jeden jediny motor. V praxi je pod křídlem nahrazen náhradním motorem společnosti či výrobcem /u Total Care Agreement/. Náklady na tyto pravidelne revize kterých proběhne mezi GO několik jsou nejvyššími provozními naklady. U více než dvoumotorovych letadel, ve srovnání - je ten neustálý balet demontáži a montáží s odstavkami z provozu z duvodu vymeny motorovych jednotek s pochopitelne ruznym nabehem motohodin, tim co vyrazne zhorsuje u ctyrmotoraku jejich ekonomii provozu.

2 1
možnosti

K68a65r94l 53R77i56e73g89e69l

20. 11. 2020 19:36

Dvoumotorova letadla pak az díky ETOPSu az 480 minut Extended Operations - doba povoleného bezpečného letu na jeden motor po vysazení jednoho motorů za letu IFSD/RR Trent XWB/, vytlacila z lukrativnich primych linek pres Atlantik drive dominujici ctyrmotoraky.

1 0
možnosti

Problém čtyřmotorových letadel je trochu jiný. Níže laické vysvětlení.

Teorie:

Předpisy o bezpečnosti leteckého provozu vyžadují, aby letadlo dokázalo odstartovat i při výpadku jednoho motoru (v jakékoliv fázi startu). To znamená, že dvoumotorové letadlo musí být schopné odstartovat na jeden motor. A z toho vyplývá, že jeden motor musí poskytovat 100 % výkonu potřebného pro vzlet. Zatímco čtyřmotorové musí odstartovat se třemi motory, což znamená, že jeden motor musí poskytnout cca 33 % potřebného výkonu. Dvoumotorové letadlo má tedy motory s výkonem 200 %, čtyřmotorové má 133 % výkonu.

Motor nejlépe (s nejnižší spotřebou) pracuje v blízkosti maximálního výkonu. Po dosažení letové hladiny, u dvoumotorového letadla pracují každý motor na cca 55 % maximálního výkonu, u čtyřmotorového letadla na 85 % maximálního výkonu. To znamená, že čtyřmotorové letadlo má při ustáleném letu nižší spotřebu paliva. Ale pak přijde ke slovu praxe.

Praxe:

Dvoumotorové je "brutálně" přemotorované, takže má skvělou stoupavost, mnohem lepší než čtyřmotorové letadlo. A taky dokáže v kratším čase "zrychlit" na cestovní rychlost. A tady je zakopaný pes. Dvoumotorové letadlo potřebuje mnohem méně času a prostoru, aby nastoupalo do letové hladiny (kolem 10 000 metrů), zrychlilo na cestovní rychlost a bezpečně se "zařadilo" do provozu. Zatímco čtyřmotorovému letadlu to trvá mnohem déle a nedokáže se zařadit do "mezery", do které se dvoumotorové letadlo v pohodě zařadí. Takže v oblastech s hustým letovým provozem (Evropa, USA, jihovýchodní Asie) řízení letového provozu nechá čtyřmotorové letadlo letět třeba 2–3 hodiny v nižší letové hladině (hustší vzduch => větší odpor vzduchu => nižší rychlost a vyšší spotřeba paliva), než se najde mezera pro nastoupání do potřebné letové hladiny a dosažení cestovní rychlosti. Výsledkem je, že čtyřmotorové letadlo je méně hospodárné než na stejné trase letící dvoumotorové letadlo.

Více zde: https://www.planes.cz/cs/article/100508/2-nebo-4

16 0
možnosti

Nejen obri letouny potrebovaly vzdy 4 motory. Uz 30 let pouziva 4 motory maly, v Evrope hodne znamy, britsky BA146. Ten je ale schopen odstartovat z malych letist v centru mesta, nebo z dalnic. Jeho unikatni motory maji na hrideli prevodovku - redukci !

0 0
možnosti
  • Nejčtenější

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 27 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda

v diskusi je 13 příspěvků

17. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 14 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

V extrémních podmínkách týrají nabíječky a auta, aby pak netrpěl řidič

v diskusi je 10 příspěvků

23. dubna 2024

Prozkoumali jsme speciální laboratoř, kde E.ON v extrémních podmínkách testuje nabíjecí stanice pro...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 12 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Jediný vrtulník, který létal na jiné planetě, se loučí poslední zprávou

v diskusi je 7 příspěvků

22. dubna 2024  17:31

Tři roky poté, co se vůbec poprvé na jiné planetě sluneční soustavy roztočily rotory létajícího...

Seznamte se s budoucím kolegou. V síle i flexibilitě vás snadno překoná

v diskusi jsou 2 příspěvky

22. dubna 2024  15:15

Humanoidní robot Atlas od Boston Dynamics se odebral na zasloužený odpočinek a nahradila ho úplně...