Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Z prvního pražského nádraží a přivedené železnice obrozenci nejásali

V roce 1845 byla zprovozněna rakouská Severní státní dráha, která v podstatě spojila Prahu s Vídní. Na tento počin svědčící hospodářskému rozvoji se však nejeden z našich kulturních obrozenců, hlavně Karel Havlíček Borovský, díval jako na „železné“ připoutání k Vídni. Zajímavě bylo řešeno první pražské nádraží, později dostalo jméno prezidenta Masaryka.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

No, můj táta tam dělal desítky let šéfa posunu. Já jsem se tam vyučil malířem natěračem a dělal jsem to po vyučení a do toho 2 roky vojenská základní služba, tekže s vyučením od cca 1972 až 1983 do konce ledna. Když se dívám na ty dvě věže tak my jsme je tehdy natírali na zeleno, dnes jsou hnědé. Můj tehdejší mistr pan Karel Mareš, už není mezi námi, to chtěl tehdy oživit a na takové vypouklé polokoule namaloval mapy světa. Jen si to popletl a namaloval špatně poledníky a tak měly obrácený tvar. Vypouklé směrem ven. No ale nic nebránilo tomu aby to vyšlo včetně fota ve Večerní Praze s článkem "Zlatisté dílo našich památkářů". No, byli jsme jen dělníci :-) Ale byla tam úžasná parta se kterou jsem jezdil na skály, na čundry a to dneska už snad ani není. V práci vám kdekdo maže schody a jsem rád že už jsem svým pánem a jen já si rozhoduji kdy ráno vstanu. Hezký den, Jin. PS: příhod z tohoto nádraží mám na knihu. Od smrťáků až po trochu dnes již zábavné. Třeba když ujely vozy bo vypadla taková ta brzda co se dávala na kolej a vozy porazili "kozy" v hale a projely celou halou a ještě se urvalo dvoukolí. Naštěstí nikdo nezemřel. Ale protože to bylo na 1 Máje a bylo podezření na sabotáž a táta si s celou jejich KSČ dělal psinu tak strávil tři dny ve vazbě. Jin.

0 0
možnosti
Foto

K67a25r84e63l 50S74e13i79d48l

22. 1. 2022 15:27

Podle těch starých obrázků to vypadá, že nádraží mělo ještě severní část v místech, kde později stály budovy Rudého práva a dnes Florentinum, chápu to dobře?

0 0
možnosti
Foto

K87a85r14e64l 49S77e29i97d54l

22. 1. 2022 15:24

Hodně zajímavý a čtivý článek, díky. Jako obvykle.:-)

A jako obvykle si neodpustím korektorskou výpomoc ohledně překlepů a editačních pozůstatků (alespoň těch, které se mi podaří zpětně dohledat);-):

...Když už jsme vstoupily do světa financí... (odstavec o výši jízdného)

...po několika málo letech převzal stát provoz dráhy pod svá bedra. (Konec textu nad fotografií a rámečkem o vozidlech.) "Na svá bedra?" "Pod svá křídla?"

...i u hlavní nádražní budovy se dvěma věží, kterou... (pod fotografií 2009)

Ve Fotogalerii se mi zdají být fotografie 5 a 13 identické.

---

Práce posádky lokomotivy musela být docela řehole. V horku/zimě/dešti, větru a dýmu, na otevřené plošině...

Zajímavé je také panoráma pražských věží na historických obrázcích. Zvláště Hradčan a Petřína.

A trochu mimo téma: zmínka o roce 1866 a bourání hradeb nabízí zajímavé srovnání. V Prusko-rakouské válce (jejímž důsledkem bylo i zboření hradeb) byla rakouská armáda (tedy "naši") vyzbrojena ládovačkami a progresivnější Prušáci měli jednoranné zadovky - jehlovky. Zatímco v americké občanské válce o pár let dříve se používaly opakovačky a Gatlingovy kulomety.

0 0
možnosti
Foto

K48a80r13e31l 60S76e98i60d95l

22. 1. 2022 15:33

(Text "...se dvěma věží..." je i u foto č. 18 v galerii.)

Díky za všechny ty krásné fotografie.

0 0
možnosti

R52o68m60a54n 46O18l98á94c65h

22. 1. 2022 15:21

Jestliže si dělník vydělal za celý den na tři piva - předpokládám aspoň točená, Boha jeho - není divu, že dělnictvo propadalo alkoholismu...

0 0
možnosti
Foto

Kořalka byla tehdy levnější než pivo.

0 0
možnosti

J17a76n 38M69r89s45k64o18š

21. 1. 2022 14:55

"nádraží Bruska (dnes Praha-Dejvice)z roku 1930 z původně Lánské koněspřežky."

???

0 0
možnosti

J63a89n 78M60r21s86k43o49š

22. 1. 2022 6:01

Opraveno. Děkuji. (není zač...)

0 0
možnosti

úžasný článek, děkuji

2 0
možnosti

Inu, že někteří obrozenci nejásali a poukazovali na "připoutání k Vídni" je pravda, ale ti představovali jen nepatrnou hrstku veřejnosti. Nesrovnatelně více bylo těch, kteří tehdy dráhu oslavovali jako pouto mezi Moravou a Čechy a nějaká Vídeň pro ně byla zcela podružná. V každém případě, nikdy předtím a nikdy poté v naší domovině nebyla žádná trať tak velkolepě slavnostně otevírána. Je smutná pravda, že jízdné na dráze tehdy bylo neskutečně drahé a že jezdili jen ti, kteří to nezbytně potřebovali, například jen opravdu vysocí úředníci, nebo bohatí podnikatelé. Tak říkajíc prostý lid tehdy neměl k jízdě vlakem většinou žádný důvod.

1 0
možnosti
Foto

Tak to je ale s každou technologií. S elektřinou, počítači, automobily (třeba pro mého pradědečka ještě ve 30. letech bylo největší poctou, když mu majitel statku svěřil "služební automobil"). Nějaká "lidová dostupnost" přišla v našem okruhu až po II. světové válce. Však s tím krásně souvisí rozvoj pop-artu.

1 0
možnosti

Mně Masaryčka vždy přišla děsně nesympatická tou konečnou. Nikdy jsem nepochopila proč je v hlavním městě takové nádraží. Konečná má logiku v Tanvaldu ne v Praze ;-) Nádraží mám obecně ráda, ale Masaryčce se raději vždy vyhnu.

0 6
možnosti

Ale nevyhýbáte se jí kvůli tomu, že je stanicí hlavovou, chcete-li konečnou? Takové řešení je právě pro cestující výhodné. Naopak v Tanvaldu by hlavová stanice moc logiky neměla.

Hlavová nádraží (navíc úvraťová) nejsou ve velkých městech neobvyklá, takové je i největší evropské nádraží Gare du Nord v Paříži. V Paříži je hlavových nádraží slušné množství, stejně tak v Londýně.

10 1
možnosti

Pekne jak staveli tehda rychle. Bez moderni techniky, jerabu, elektriny a i lidi bylo tehda podstatne mene. Bylo by zajimave to cele nejak srovnat a porovnat. Jak a za kolik se stavelo tehda a nyni. Proste se mi nechce verit, ze Masarykovo nadrazi postavili za rok..

1 1
možnosti

Běžné provozní rychlosti tehdejších vlaků dosahovaly rychlosti koňského běhu. Rychlosti nad 50 km/h už byly něco extra a lidé při takovýchto rychlostech omdlévali hrůzou a vzrušením. Váhy souprav také dosahovaly zlomků toho, co dnes váží moderní vlaky. Na železniční svršek nebyly tudíž kladeny velké nároky, co se únosnosti a nivelace týče, v podstatě ho stačilo uplácat lopatami a udusat válci, taženými koňmi a na to pak položit koleje na pražcích z opracované dřevěné kulatiny. Dále tehdy neexistovalo zabezpečení tratí, takže nebylo nutné tahat složité kabelovody, drátovody, stavět návěstidla apod., používal se jen drážní telegraf. Proto se tehdy stavělo rychle.

Se stoupajícími nároky na hmotnost a rychlost vlaků už přestalo stačit trať "jen" uplácat lopatami, musely se začít používat specializované stavební a technologické postupy a zavádět sofistikovaná zabezpečovací zařízení pro řízení provozu na tratích, což stavby železnic začalo prodražovat a zpomalovat.

13 0
možnosti
  • Nejčtenější

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 48 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Námořníci USA propašovali před 100 lety na palubu bitevní lodi prostitutku

v diskusi je 30 příspěvků

13. dubna 2024

V dubnu 1924 zažilo americké námořnictvo obrovský skandál, který se dostal na titulní stránky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda

v diskusi je 13 příspěvků

17. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...

Skvělý filmový zvuk bez velké instalace. Test nejzajímavějších soundbarů

v diskusi je 17 příspěvků

15. dubna 2024

Položíte jej na polici před televizor, propojíte kabelem, zapojíte do zásuvky a během pár chvil se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dawesův plán na čas stabilizoval Německo, ale nástup Hitlera neodvrátil

v diskusi je 15 příspěvků

16. dubna 2024

Německá vláda přijala před 100 lety, v dubnu 1924, Dawesův plán. Byl to americký projekt na...

Před 100 lety padl světový rekord v délce letu vrtulníkem

v diskusi nejsou příspěvky

20. dubna 2024

Duben 1924 přinesl další mírný progres lidských schopností v oblasti létání. Světový rekord v délce...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi nejsou příspěvky

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 48 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Lotyšská armáda je malá, materiálem nehýří, ale Ukrajině něco ze svého poslala

v diskusi je 5 příspěvků

18. dubna 2024

V roce 2004 vstoupilo Lotyšsko do NATO, přesto nemůže nechat svou případnou obranu pouze na bedrech...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!