Že 60. léta byla zlatá, neplatí jen pro český film. Platilo to i v letecké dopravě, která v té době zaznamenala v celosvětovém měřítku bouřlivý rozvoj. Řada provozovatelů si uvědomovala, že by mohla uživit podstatně větší stroje s větší kapacitou cestujících.
Jumbo v obrazech |
Zároveň se ovšem velká část odborníků domnívala, že budoucnost letecké dopravy je v nadzvukovém létání. (Ještě v 70. letech se některé aerolinky domnívaly, že lety první třídy budou jenom nadzvukové, a všechny podzvukové jen turistické.)
Nejasná situace se podepsala i na konstrukci velkokapacitního modelu 747. Protože se ale firma bála na dálkových tratích nadzvukové konkurence, od začátku byl navržený tak, aby se dal snadno přestavět na dopravu nákladu, kde by "nižší rychlost" neměla být na překážku. Je navržený tak, aby se do něj vešly dvě řady standardních kontejnerů (ty se také začaly zavádět v 60. letech), každá dva kontejnery vysoká.
Budoucnost byla nejasná i 9. února 1969, kdy se prototyp 747 poprvé vznesl do vzduchu. Let proběhl bez potíží, budoucnost zůstávala nejasná. Ale pokusy o nadzvukovou rychlost ztroskotaly na celé řadě obtíží, od technických po ekonomické. "Jumba" se naopak plně osvědčovaly od svého nástupu k Pan Am v roce 1970.
Boeing původně očekával, že po vyrobení několika stovek kusů typ zastará, ale jeho výroba pokračuje dodnes. K prosinci 2011 se vyrobilo 1 427 letadel, a to není vše. Objednaných bylo ke konci roku dalších 97 strojů varianty 747-8. Tato IV. generace Jumb je díky prodloužení trupu delší než A380. Je tak vůbec nejdelším dopravním letounem vůbec. Samozřejmě už je osazen zcela jiným vybavením než I. generace strojů, vyměnila se i řada dílů trupu, nezapomenutelná podoba letounu je ovšem stále zachována.
Ze Technet přejeme 747kám ještě mnoho dalších nalétaných let.