Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Dokážete cokoli, i polykat nože. 367 tisíc internetových návodů pro vás

aktualizováno 
Jak večeřet s Číňany? Jak hrát pivní ping-pong? Jak se stát milionářem? Jak žít levně a užívat si to? Jak pěstovat brambory v popelnici? Na internetu najdete podrobné návody na kdeco. My hledáme způsob, jak se v nich vyznat.

Dokážete cokoli, tvrdí internetoví experti. Jak se vyznat v jejich radách? | foto: Profimedia.cz

World Wide Web je místo, kde najdeme téměř všechno. O tom asi již nikdo nepochybuje. S příchodem uživateli generovaného obsahu (blogy, YouTube, Wikipedia) se množství článků a informací zněkolikanásobilo. Nebýt výkonných vyhledávačů, nikdy bychom nenašli konkrétní odpověď na naši otázku. Pokud ale máme nepříliš konkrétní dotaz z určité oblasti, můžeme se zkusit obrátit na internetové rádce.

Popularita článků začínajících slovy "Jak..." (How to) nebo "Udělejte si vlastní..." (Do it yourself, DIY) je nesporná a každé periodikum jich čas od času používá k upoutání čtenářů. Existují ovšem specializované servery, které se plně zaměřují na vyhledávání, shromažďování a tvorbu podobných návodů. Představíme si typické zástupce těchto on-line receptářů a poradíme, jak formulovat dotaz, abychom dostali konkrétní odpověď a nebyli zavaleni příliš obecnými, nicneříkajícími řečičkami.

Expert Village

Pokud jste někdy na YouTube žádali dotaz začínající "How To...", pravděpodobně už jste na videoklipy z dílny ExpertVillage narazili. Mají obvykle podobnou strukturu: "Ahoj, já jsem Grace Fitzpatrick, v krátkém videu o mytí nádobí pro ExpertVillage.com," představí se nám expertka. V následujících několika minutách vysvětluje zevrubně a vtipně nějakou, obvykle velice konkretizovanou, věc. Od jednoho experta zde obvykle najdete více klipů na jedno zastřešující téma, třeba jak pokročile nadhazovat v softballu, jak se stát břichomluvcem, jak chytat a házet frisbee, jak procvičit své hody v košíkové...

ExpertVillage.com

ExpertVillage.com

Samozřejmě, že videonávody se nespecializují jenom na sport. Naopak. Ve 26 hlavních kategoriích, které se dále větví na stovky podkategorií, najdete návod na všechny myslitelné i nemyslitelné činnosti. Posuďte sami:


Videonávody na Expert Village

(nereprezentativní vzorek)


Koho u ExpertVillage považují za experta? "Takový člověk musí mít buď osvědčení od odpovídající instituce autorizované k udělování licencí, nebo bohaté osobní zkušenosti v daném oboru, nebo obojí." Nejen údajně velice pečlivý výběr expertů odlišuje návody na tomto serveru od videonávodů, které najdete "jen tak na netu".

Filmečky stříhají profesionální střihači a točí je obvykle zkušení kameramani, takže kvalita výsledného videa je obvykle vyšší, než je tomu u obligátních fotoaparátem točených klipů na YouTube. Důležité také je, že ExpertVillage je stránka centrálně spravovaná - neobjeví se zde žádné video bez předchozího schválení - pro nás jakožto diváky to znamená méně zklamání, méně odpadů při vyhledávání.

Videa z ExpertVillage najdete i na YouTube, jejich kanál nabízí přes 114 tisíc videí a z hlediska přihlášených odběratelů (Subscription) patří k nejoblíbenějším.

eHow.com

Ne vždy je potřeba video k tomu, abyste něco pochopili. Někdy může být strukturovaný text mnohem praktičtější a přehlednější. V to věří i zakladatelé portálu eHow.com, který patří mezi světově nejpopulárnější web s návody, tipy a radami. Původně obsahoval rozdělené části: část, kterou editovali experti, a část editovanou uživateli (wiki eHow). Ta druhá se před nějakou dobou oddělila a působí na adrese www.wikihow.com, ta původní se zase otevřela příspěvkům od téměř kohokoli.

eHow.com

eHow.com

Výhodou eHow.com je stručná a relativně jednotná struktura každého návodu. Úvod, očíslované kroky, seznam plusů a minusů apod. Pokud víte, co hledáte, nebo pokud máte hodně času, můžete zde najít velice zajímavé (a často i vtipné, i když někdy nejspíš nechtěně vtipné) články.

Nevýhodou je obrovský počet článků - přes čtvrt milionu. Vyskytuje se zde nepočítaně duplicit a na obecné či oblíbené téma zde najdete klidně i stovku článků, od sebe těžko odlišitelných. Často nepomůže navigace pomocí kategorií a podkategorií a musíte se spolehnout na fulltextové vyhledávání. Doporučujeme zadávat dotaz co nejkonkrétněji. Představte si, že jste sami psali návod na dané téma. Kterým slovům byste se nevyhnuli? Zahrňte je do svého dotazu - odfiltrujete tak příliš povrchní nebo nesouvisející návody. Povrchnost článků je jejich další nevýhodou - užitečné rady aby člověk hledal s lucernou.


Další stránky s návody

Někde na půli cesty mezi obsahem od expertů a obsahem uživatelským stojí Knol. Encyklopedický projekt od společnosti Google se zatím teprve rozjíždí, už nyní ale nabízí velké množství článků. Jejich kvalita je různá, od skutečně brilantních a propracovaných pojednání až po povrchní, okopírované nebo reklamní texty. Uvidíme, jak se komunita a systém hodnocení, filtrování a vyhledávání postará o přehlednost. Zatím je Google Knol jedním z menších hráčů a narazíte na něj asi spíše v rámci obecného vyhledávání, třeba na Googlu (vyhledávač mimochodem nijak znatelně "své" stránky ve výsledcích neprosazuje).

knol.google.com

knol.google.com

Pokud patříte mezi příznivce blogů a svou RSS čtečku pravidelně zásobujete novými pečlivě vybranými feedy, možná už znáte slavný blog Lifehacker.com. Na blogu, který už se blogu skoro nepodobá, vychází denně několik tipů o "softwaru a produktivitě", a o různé návody zde tedy není nouze.

Lifehacker.com

Lifehacker.com

Pokud ovšem Lifehacker.com nesledujete pravidelně, není vůbec jednoduché se ve velkém množství článků vyznat. Tvůrci na to myslí a doporučují zaneprázdněným čtenářům odebírat jenom ty nejlepší či vybrané články.

Lifehacker.com často odkazuje na další server plný kreativních návodů - MAKEzine.com. Zatímco Lifehacker radil, jak si vyladit Firefox nebo jak lépe organizovat čas, magazín MAKE už vás obvykle donutí vstát od počítače a vytvářet něco reálného. Třeba knihu s tajnou přihrádkou nebo vysokorychlostní fotoateliér.

Jak tedy hledat v anglických návodech?

Pokud víte přesně, co hledáte, máte napůl vyhráno. Použijte svůj oblíbený vyhledávač a zadejte klíčová slova jako "how to", "guide", "tips" nebo "tutorial". Jestliže jste si oblíbili některou ze zmíněných stránek, hledejte pouze v té či oné doméně.

Jestliže máte představu o dané oblasti, můžete dokonce vyhledávání konkretizovat - přidejte do dotazu slova, o kterých si myslíte, že byste bez nich dobrý návod nenapsali.

Horší to je, když nevíte, co hledáte. Pak vám nezbude, než si rezervovat více času a probírat obrovské množství návodů. Méně je někdy více...

Jaké jsou vaše oblíbené zdroje inspirace na webu?

Příští článek na toto téma věnujeme různým návodům, tutorialům a diskusním skupinám pro počítačové profesionály. Uvítáme proto vaše zkušenosti a tipy - použijte prosím příslušné vlákno na fóru.

A na závěr malá ukázka, jak se na internetových návodech může svézt i reklamní kampaň: Sprintcuts (YouTube, anglicky)

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Výpadek Facebooku 11.10.2017.
Je snad konec internetu? Facebook i Instagram mají výpadky

Uživatelé v USA i jinde na světě hlásí nedostupnost sociálních sítí Facebook a Instagram.  celý článek

Skleněný most na hoře Yuntai
Infarktový žertík vyděsil turisty na skleněném mostě, kilometr nad zemí

Turisty v čínské provincii Hebei vyděsil žertík provozovatelů skleněného mostu na hoře Yuntai. Ve výšce více než 1 000 metrů nad zemí to musí být hrozivý...  celý článek

Pivníci.cz
Tipy na zajímavé weby: Se stránkou plnou piv se vám bude hodit hlídání

Hodnocení piv, kam na ně zajít a kde jsou u nás pivovary, najdete na Pivníci.cz. Na hodinu, na dvě či celý den. Potřebujete pohlídat děti prověřenou chůvou?...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.