Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Doména Benedict16.com je na prodej. Zn: Porno a hazardní hry vítány

aktualizováno 
Volba nového papeže opět dostala do popředí i otázku spekulace s doménami. Někteří podnikavci již "svoji" papežskou doménu prodali, jiní se to chystají udělat. Zisky jdou do statisíců dolarů. Jak vydělávají spekulanti na doménách?

Nedávné zvolení papeže Benedikta XVI. připomnělo mimo jiné i problematiku spekulací s internetovými doménami nebo jejich krádežemi, zneužíváním a parazitováním na nich. Médii proběhla zpráva o Američanovi Rogeru Cadenheadovi, který si ještě před volbou nové hlavy církve zaregistroval šest domén s pravděpodobnými jmény nového papeže: BenedictXVI, ClementXV, InnocentXIV, LeoXIV, PaulVII a PiusXIII. Vycházel přitom ze jmen papežů za poslední tři století.

Cadenhead slíbil, že stránky neprodá za účelem provozování pornografie nebo hazardních her a už vůbec prý nehodlá Vatikán nijak vydírat. Podle svých slov by byl ochoten doménu s Vatikánem vyměnit za jednu "z těch velkých papežských čepic" a tři dny strávené ve speciálním hotelu postaveném pro členy konkláve.

Nicméně Cadenhead není jediný, kdo si zaregistroval doménu s papežovým jménem.

Stránky Benedict 16 jsou na prodej. Zn. Porno a hazardní hry vítány

Kauza: Benedict XVI vs Benedict 16

Stránky Benedictxvi.com nalezenete zde. Nabídku na zakoupení domény Benedict16.com můžete učinit zde. Kolik se dá na stránkách se jménem papeže vydělat, se přesvědčte zde. Oficiální stránky Vatikánu s informacemi o nově zvoleném papeži se nacházejí zde.
Pokud vás zajímá co se skrývá na stránkách papez.cz, klikněte sem.
Nevšední obsah nabízí i stránky www.paneboze.cz. Pozor do 18 let nepřístupno.

Existují ještě dvě webové stránky, které ve svém záhlaví nesou jméno nového papeže. Doménu s názvem Benedict 16 si zaregistroval jistý Ital jménem Jacopo Di Trani. A zdá se, že rozhodně nebude tak zdrženlivý jako Američan Cadenhead. Pokud totiž nedostane od Vatikánu slušnou nabídku, je rozhodnut doménu prodat prostřednictvím internetové aukční síně ebay.

Ve fejetonu na svých stránkách k tomu dodává: "Máte-li zájem koupit tuto doménu, kontaktujte mě na emailu jacopo.ditrani@mensa.it. Provozovatelé pornostránek a hazardních her jsou vítáni též." Inu byznys je byznys a Jacopo zřejmě hodlá strávit letošní prázdniny v zatraceně exotické oblasti. Jak sám říká: "Prázdniny už potřebuji dávno."

Pravděpodobnost že se podnikavému Italovi podaří stránky výhodně prodat je vysoká. Nasvědčuje tomu i fakt, že v pondělí 25.4. byla doména popebenedictxvi.com vydražena za 150 000 dolarů! Přitom Jacopo vlastní doménu s jednodušším a kratším názvem - Benedict16.com.


Zatraceně spokojený parchant Jacopo Di Trani

Dagmar Havlová o tom ví své

Kauza: Porno na stránkách www.dagmarhavlova.cz

Více informací o této kauze naleznete na stránkách iDNES v článku: Do vězení za zneužití jména Havlová?

V jiných případech však dotčené osoby nebo organizace takové štěstí nemají a musí si své domény od spekulantů draze vykoupit nebo vybojovat u soudu. Manželka bývalého prezidenta Václava Havla se potýkala se spekulantem, který doménu dagmarhavlova.cz pronajal britské firmě.  Ta na získané adrese provozovala stránky s tvrdou pornografií. Celá kauza skončila u soudu, který nakonec dal za pravdu první dámě.

To nic nemění na faktu, že dobrá pověst bývalé první dámy spojením jejího jména s pornem značně utrpěla zatímco spekulant na tom finančně vydělal. Je znám i případ kdy si spekulant zaregistroval 134 domén se jmény českých politiků a především poslanců, které jim pak nabídl k odkoupení po pěti tisících za kus. Obětí spekulací s doménami se stala i celá řada světoznámých společností. Spekulanti si například zaregistrovali takové domény jako boeing.cz, cadillac.cz, colgate.cz, karlstejn.cz, lycos.cz, swatch.cz.

Oskar zaplatil za doménu miliony

Jedním z nejznámějších sporů o doménu, který v roce 2000 plnil stránky novin a časopisů, byl spor mobilního operátora Oskar s krachujícím holdingem Comfor o stránku www.oskar.cz.

Kauza: Doména Oskar.cz

Více o případu Oskar.cz nalezneta na stránkách mobil.cz v článku: Komu patří doména www.oskar.cz?

Podstata celého sporu přitom byla banální. Nově vzniklý operátor Český Mobil, který se rozhodl provozovat mobilní síť jménem Oskar, zatoužil po stejnojmenné doméně. Tu však vlastnila pardubická společnosti Oskar, která měla zaregistrovánu ochrannou známku a doménu stejného jména. Krachující holding Comfor si za doménu naúčtoval rovných deset milionů korun. Celý spor se táhl tři roky a skončil v dubnu 2003 tím, že mobilní operátor si doménu oskar.cz koupil.

Důsledkem jiného sporu o název bylo přejmenování telefonního seznamu Žluté stránky na Zlaté stránky. Svou doménu ceskapojistovna.cz si u soudu musela loni vydobýt i Česká pojišťovna. Ze světa můžeme zase uvést doménu Dosney.com, která těžila z podobností s názvem společnosti Disney a její internetovou adresou a která byla použita k šíření pornografických materiálů. Dalším příkladem může být doména attphonecards.com, která sloužila k prodeji telefonních karet a přitom parazitovala na své podobnosti s s telekomunikačním gigantem AT&T.

Proč dochází ke sporům o domény?

Každé doménové jméno je přitom jedinečné a smí být přiděleno pouze jednou, byť může existovat více práv na označení, které kolidují s tímto doménovým jménem. Registrování doménových jmen kdekoliv na světě přitom funguje na principu "first come, first serve", což odpovídá dobře známému přísloví „Kdo dřív přijde, ten dřív mele.“ Domény jsou registrovány podle pořadí, ve kterém byly doručeny jednotlivé žádosti o registraci, podané prostřednictvím registrátorů.

K tomu, aby byla doména skutečně vaše, musíte neprodleně uhradit registrační poplatek. Jinak vás stále ještě může předběhnout jiný zájemce. Zástupce sdružení CZ.NIC Ondřej Filip k tomu dodává: „Domény druhé úrovně .cz jsou registrovány prostřednictvím smluvních partnerů se statutem registrátora. Vzhledem k tomu, že registrace domény je provedena až po uhrazení registračního poplatku nedochází k blokaci domény během čekání na úhradu registračního poplatku.“

Díky tomu, že každá doména je unikátní, může docházet ke sporům o jednotlivá doménová jména mezi subjekty s podobnými názvy firem, ochrannými známkami, označením zboží, služeb atd. Nakládání s doménovými jmény přitom stále bohužel není ve všech státech plně ošetřeno právními předpisy jako je tomu u ochranných známek a jiných nehmotných statků. Dokazovat případný právní nárok na doménové jméno je tedy problematické. I když i zde se začíná blýskat na lepší časy.

Spojené státy potírají cybersquatting

Ve Spojených státech mají již od roku 1999 speciální zákon, který je označován jako Domain Name Piracy Prevention Act of 1999 (Zákon na ochranu před zcizováním doménových jmen z roku 1999 ) neboli Anticybersquatting Consumer Protection Act (Zákon na ochranu spotřebitele před "cybersquattingem"). Jako předpis slouží k podpoře účinného potírání registrace domén, které byly provedeny za účelem obohacení se z cizí ochranné známky.

U nás podobný zákon chybí a podle Ondřeje Filipa "Sdružení CZ.NIC ani jednotliví registrátoři neposuzují oprávněnost žádostí o registraci z hlediska práv, nebo oprávněných zájmů třetích osob. Případný spor je pak možno řešit prostřednictvím rozhodčího řízení nebo u obecných soudu.“

Odborník na právo v oblasti internetu a elektronického obchodu Zbyněk Loebl k tomu řekl: “V České republice je podle mého názoru situace obdobná jako jinde v Evropě, tedy je možné se setkat se značným počtem případů nekalé soutěže, souvisejících s doménovými jmény."

K problematice vlekoucích se soudů Loebl dodává "Chtěl bych připomenout, že stalý Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR již několik měsíců řeší spory o doménová jména.cz. Myslím si, že je to příležitost jak řešit spory o domény.cz rychleji a odborněji než před obecnými soudy. Bohužel o této možnosti řada podnikatelů a jednotlivců stále neví." Rozhodči soud byl vybrán jako celoevropský rozhodčí soud pro domeny.eu. "Je to příležitost pro vybudování špičkového mezinárodního rozhodčího centra pro doménová jména, případně pro technologické spory, u nás.”  doplňuje Loebl.

Za nárůst počtu sporů může stoupající hodnota domén

Počet sporů o doménová jména neustále stoupá především díky jejich vzrůstající hodnotě. U obchodně nejperspektivnějších doménových jmen jakými jsou kromě známých značek některé obecné výrazy (například sex.com), se může cena vyšplhat až do výše několika miliónů dolarů. To vše samozřejmě nahrává nejrůznějším spekulantům, kteří se dopouští několika typů nekalé soutěže na internetu.

Nejrozšířenějším typem nekalé soutěže je registrace doménového jména za účelem dalšího prodeje, pronájmu nebo jiného převodu k dosažení zisku. Spekulanti se však také často snaží zabránit majiteli ochranné známky v jejím využívání v odpovídajícím doménovém jméně, nebo se snaží narušit jeho podnikání. Posledním typem je používání doménového jména, které parazituje na ochranné známce nebo firmě (podobný nebo dokonce shodný název) za účelem nalákání uživatelů Internetu.

Při rozhodování sporů o známku musí subjekt, který napadá registraci dokázat, zda je doménové jméno shodné nebo zaměnitelné s jeho ochrannou známkou.  Dále musí prokázat skutečnost, že současný držitel registrace doménového jména nemá žádná práva, nebo právem chráněné zájmy, ve vztahu k dané doméně a že doménové jméno bylo registrováno a je užíváno ve zlé víře. Nejdůležitější je přitom právě ta zlá víra, kterou reprezentují výše zmíněné tři typy nekalé soutěže.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Facebook po roce odkrývá, jakým způsobem mohlo Rusko ovlivnit americké...
PŘEHLEDNĚ: Facebook ukázal, jak jej během voleb zneužila ruská propaganda

Rusové si přes stovky prostředníků koupili v roce 2016 ohromné množství reklamy na Facebooku. Cílily na americké voliče v klíčových státech. Reklamy podle...  celý článek

Aplikace Uber
Apple nechal Uberu vlastní funkci, která umí nahrávat obrazovku uživatelů

Apple umožnil taxikářské aplikaci Uber kvůli aplikaci pro hodinky iWatch snímat obrazovky mobilních zařízení.   celý článek

Politici a sociální sítě
Urážky, trapasy i nesmysly: jak čeští politici bojují na sociálních sítích

Předvolební kampaň vrcholí a při rozhodování voličů hraje vliv i to, jak politici vystupují na sociálních sítích. Ne všichni si na nový svět krátkých,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.