Dopustilo se Electrocity klamavé reklamy s nabídkou CD-R médií za 6 korun?

Velká konkurence v oblasti prodeje spotřební elektroniky a hrozba nové „štiky v rybníce“, nutí některé společnosti, aby přitvrdily ve svých reklamních akcích. Neměly by však překračovat hranice etiky.

Žijeme ve světě, ve kterém jsou naše spotřebitelská rozhodnutí ve větší či menší míře ovlivňována reklamou. Nic proti reklamám, ale asi by neměla dělat z člověka „blbce“. Tak jsme si totiž připadali poté, co jsme na jednu zareagovali a jali se propagované zboží zakoupit.

Výhodné CD-R médium za 6 korun

Možná jste si také již všimli akční nabídky společnosti Europe Technics s.r.o, která provozuje síť obchodů Electrocity. V rámci této nabídky je v prodejnách v Praze a Mladé Boleslavi nabízeno několik vybraných produktů za více než zajímavou cenu. Nás z této akce zaujal prodej CD-R médií Platinum (výrobce Ritek Co.) v plastové krabičce s kapacitou 700 MB v ceně šest korun, a tak jsme se jali zjistit, zda jsou ještě v některé z pražských prodejen k dispozici.

Odpověď všude - "Nemáme“

Vzhledem k tomu, že akce probíhala již několik dnů, rozhodli jsme se, že nejdříve do prodejen zavoláme. Příliš nás nepřekvapilo, že ve všech námi kontaktovaných obchodech Eurocity jsme se dozvěděli, že omezené množství nabízených produktů v akci bylo téměř ihned vyprodáno, ale že očekávají další dodávku. Potud by bylo vše v pořádku. Firma prostě investovala své prostředky na marketing do vytvoření dumpingových cen omezeného počtu akčních výrobků.

Nám to ale nedalo a vydali jsme se podívat do nám nejbližší prodejny společnosti Europe Technics s.r.o. se na vlastní oči přesvědčit, zda v některém regálu nenalezneme nějaké zatoulané médium za 6 korun. Po vstupu do prodejny jsme poměrně záhy nalezli polici s prázdnými CD-R a CD-RW nosiči.

Podfuk?

Jaké bylo naše překvapení, když jsme na jednom regálu zahlédli známý obal námi hledaných CD-R médií, dokonce se zdálo, že je jich zde více než 150 kusů. Trochu jsme zapochybovali, že bychom se trefili, přesně do dodávky nových akčních výrobků. A bohužel jsme měli pravdu. Při pohledu na cenovku jsme propadli pocitu, že si z nás někdo vystřelil. Balení toho samého CD-R média Platinum, jehož cena byla podle reklamy a letáků šest korun, se na prodejně z neznámých důvodů změnila na více než 20 korun. Vzhledem k tomu, že šlo o balení po deseti kusech, přesahovala celková suma částku 200 korun. Zeptali jsme se tedy obsluhujícího personálu, zda nemají u těchto médií špatnou cenovku. Jedním z prodavačů nám však bylo sděleno, že se akční cena vztahuje pouze na jednotlivá média a ne na desetikusové packy. Jinými slovy to znamená, že v okamžiku, kdy někdo kompetentní rozbalí balení po deseti, klesne cena jednoho CD-R o přibližně 14 korun. Sen o levných médiích se tak rozplynul a my si odnášíme další neblahou zkušenost s reklamními akcemi.

Nekalá soutěž?

Dopustila se firma nekalé soutěže v rámci paragrafu 45 obchodního zákoníku, který hovoří o klamavé reklamě? Jeho znění je následující: 

"(odstavec 1) Klamavou reklamou je šíření údajů o vlastním nebo cizím podniku, jeho výrobcích či výkonech, které je způsobilé vyvolat klamnou představu a zjednat tím vlastnímu nebo cizímu podniku v hospodářské soutěži prospěch na úkor jiných soutěžitelů či spotřebitelů.
(odstavec 2) Za šíření údajů se považuje sdělení mluveným nebo psaným slovem, tiskem, vyobrazením, fotografií, rozhlasem, televizí či jiným sdělovacím prostředkem.
(odstavec 3) Klamavým je i údaj sám o sobě pravdivý, jestliže vzhledem k okolnostem a souvislostem, za nichž byl učiněn, může uvést v omyl
.“