Volkswagen licencuje technologii TouchSense Immersion
Volkswagen si licencoval techniku zpětné vazby TouchSence společnosti Immersion, která i na rovných dotykových displejích má zprostředkovat dojem zpětné vazby, například při potvrzení stisku ovládacího tlačítka, posuvu ovládacích prvků atd. Virtuální tlačítka zobrazovaná na dotykovém displeji se tak stávají "trojrozměrnými" - respektive dostávají to, co jim oproti klasickým starým dobrým tlačítkům rádia či klávesnice chybělo: hmatová zpětná vazba uživateli "že se něco stalo".
Ve svých automobilech chce Volkswagen použít tuto technologii primárně pro ovládání palubních multimediálních systémů - namísto klasických tlačítek a ovladačů má tuto funkci plnohodnotně zastat dotykový displej vybavení technologií TouchSense. Předností této technologie je možnost na relativně malé ploše displeje integrovat jak vizuální, tak sensorické informace - podle situace se bude osazení tlačítky měnit: palubní displej se tak může chvíli "tvářit" jako autorádio, při změně požadované funkce může zobrazovat ovládací panel autonavigace, případně přepnout na zábavní audio či video systém nebo na jednotku palubního počítače.
To vše je však možné i s dnešními technologiemi - ale neprakticky: uživatel nedostane zpětnou vazbu. To, co se ještě dá u touchpadu nebo dotykového displeje handheldu oželet, to je v autě nezbytně nutné - pokud neexistuje hmatová zpětná vazba, je nutné ji dosáhnout vizuálně, což znamená ztrátu koncentrace a ztrátu kontaktu s vozovkou. TouchSense má být schopen věrně napodobit fyzický pocit zasunutí a vysunutí tlačítka, případně posun.
Podle toho, kde se uživatel dotkne dotekového displeje, tam je možné displej rozvibrovat - podle frekvence, tvaru vlny, její síly a délky trvání je možné vytvořit širokou škálu různých hmatových efektů.
Volkswagen se zatím chystá použít tuto technologii pouze pro napodobení ovládacích prvků známých z klasických "analogových" zařízení jako rádio, klimatizace, navigační systémy, atd. Kdy má být uveden první vůz využívající tuto hmatovou zpětnou vazbu virtuálních ovládacích prvků, to zatím ani jedna ze společností nesdělila.
Poznámka redakce: Volkswagen sice může omezit použití této technologie pouze na náhradu fyzických ovládacích prvků - ale pokud je skutečně schopna zprostředkovat takovéto pocity, její využití může být daleko univerzálnější. Jak lze vyčíst z příspěvků na Internetu, co třeba obrázek kočky na dotekovém displeji, která vám bude vrnět a lehounce se třít o ruku při pohlazení displeje... Další použití - praktická, užitečná i ta poněkud méně tradiční - si lze snadno představit: kombinace vizuálního zobrazení na displeji, které reaguje na dotyk a vrací zpět hmatovou vazbu, to je opět krok blíže k realizaci skutečně "reálné" virtuální reality...