Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Velký sen Googlu končí. Titánské drony už nebudou rozvážet internet

aktualizováno 
Solární letouny, kterými chtěl Google dostat internet do celého světa, končí. Firma tak oficiálně opouští jeden ze svých nejambicióznějších projektů.

Dron Solara 50 od společnosti Titan Aerospace unese náklad o hmotnosti kolem 30 kilogramů. | foto: Titan Aerospace

Když v roce 2014 kupoval Google firmu Titan Aerospace, vyfoukl ji v podstatě před nosem Facebooku. Obě společnosti chtěly stroje Solara, označované jako atmosférické satelity (atmosats) a poháněné sluncem, využít k šíření internetu a třeba i snímání povrchu pro vývoj map. Hlavní výhodou strojů měla být schopnost vydržet ve vzduchu roky.

Titan Aerospace

Společnost Titan Aerospace byla založena v roce 2012 Maxem Yaneyem aby vyvíjela drony označované jako atmosférické satelity "atmosats". Tyto bezpilotní letouny měly sloužit k řadě účelů, jako je sledování počasí nebo snímkování země, a to za nižší cenu než tradiční satelity.

Stroj měl fungovat i v noci, kdy je napájen z baterií, ve dne pak využívá energii za Slunce. Může dosahovat rychlosti kolem 100 kilometrů za hodinu, může stoupat až ke 20 kilometrům nad mořem a teoreticky zůstat ve vzduchu po dobu pěti let.

V květnu 2015 však při testu jeden exemplář spadl čtyři minuty po startu a následné vyšetřování zjistilo, že to byl problém v designu křídla.

Firma vývoj strojů od Titan Aerospace v tichosti ukončila již na začátku minulého roku. To již byl podle serveru 9to5gogle součástí divize X, která má starosti vývoj projektů budoucnosti.

Ale teprve nyní vydal Alphabet, mateřská firma Googlu, oficiální vyjádření, že projekt končí. Nabídl přitom všem více než padesáti zaměstnancům vyvíjejím Solary, že mohou přejít k jeho jiným projektům.

Fotogalerie

Patrně se tak přesunou k jinému projektu, který se jmenuje Loon. Jeho páteří se mají stát stratosférické balony, které ponesou datová komunikační zařízení. Balony se mají pohybovat ve stratosféře ve výšce kolem 20 kilometrů. Finální plány pak počítají s vysláním tisíců takových balonů, které signálem pokryjí zajímavou část zemského povrchu. Google udává, že jeden balon je schopen pokrýt na zemi kruh o průměru 40 km. Loon by měl být finančně i technicky méně náročnější, a proto patrně Alphabet ukončil projekt dronů Solara.

Firma má také asi desetiprocentní podíl ve společnosti SpaceX. Ta vyvíjí rakety a v sobotu například vynesla na oběžnou dráhu 10 satelitů společnosti Iridium. Dá se tak očekávat, že to bude další cesta, jak může Google šířit internet.

Konkurence zatím pokračuje

Drony Solara nebyly jedinými stroji tohoto druhu, které byly vyvíjeny. Například Facebook, když nemohl získat Titan Aerospace, tak se pustil do vlastního projektu. Bezpilotní letoun zvaný Aquila byl vyroben v Británii.

Dron Aquila, který bude Facebook využívat pro projekt šíření internetu v...

Dron Aquila, který bude Facebook využívat pro projekt šíření internetu v odlehlých oblastech, má rozpětí odpovídající letounu Boeing 737. Ale je stokrát lehčí.

Jde o kluzák velikosti Boeingu 737, ale vzhledem k lehkým materiálům použitým k jeho výrobě váží asi jen půl tuny. Aparát se má pohybovat ve výškách mezi 18 a 27 kilometry nad Zemí a energii dodávají sluneční baterie.

Aquila od Facebooku má používat vysoce přesný laser, který bude nosičem internetového spojení a zároveň má sloužit i ke komunikaci mezi jednotlivými letouny. Na vzdálenost 18 kilometrů má laserový paprsek podle expertů Facebooku „trefit“ deseticentovou minci.

Start bezpilotního letounu Zephyr od společnosti Airbus Defence and Space se...

Start bezpilotního letounu Zephyr od společnosti Airbus Defence and Space

Podobný stroj vyvíjí i další firma. U Airbusu s tím začali již v roce 2008 svůj stoj řadí do kategorie letounů HAPS (High Altitude Pseudo-Satellite, volně přeloženo vysokoletící pseudo-satelity). Ten v roce 2014 úspěšně absolvoval jedenáct dní nepřetržitého letu. Na konci vývoje má nový bezpilotní solární letoun Zephyr (česky vánek) vyvíjený v rámci Airbus Defence and Space vydržet ve vzduchu dlouhé roky.

Autor:



Nejčtenější

„Neříkej, že už to děláme!“ Tahák šéfa Facebooku ukazuje, čeho se bál

Mark Zuckerberg vypovídá před americkým Kongresem. Jeho poznámky unikly na...

Mark Zuckerberg, zakladatel a šéf sociální sítě Facebook, vypovídal dlouhé hodiny před americkými kongresmany v...

Pilotovi se nechtělo střílet, ale musel. Sestřelení letu KAL 902

Letoun Korejských aerolinií po nouzovém přistání na zamrzlém jezeře.

Před 40 lety sovětská protivzdušná obrana sestřelila dopravní letadlo korejských aerolinek, které se dostalo na území...



Ruská armáda zavedla do výzbroje „smrtící kombajny“. Byly i v Sýrii

BMPT Terminátor

Ruská armáda dala do zkušebního provozu deset vozidel Terminátor určených pro palebnou podporu tanků. Některá z těchto...

Voda na Marsu je. Chová se však zvláštně a může i levitovat

Na povrchu Marsu můžeme spatřit nejenom doklady o proudění kapalné vody v...

Dva experimenty ukázaly, že na povrchu Marsu se voda chová výrazně jinak, než jsme zvyklí. Například místní „bahno“...

Youtuber zaplakal. V přímém přenosu mu hackeři ukradli 40 milionů

Ian Balina zřejmě během hacku přišel o více než dva miliony dolarů v...

Přijít o miliony dolarů je ve světě kryptoměn až neuvěřitelně snadné. Přesvědčil se o tom i Ian Balina, americký...

Další z rubriky

Pilotovi se nechtělo střílet, ale musel. Sestřelení letu KAL 902

Letoun Korejských aerolinií po nouzovém přistání na zamrzlém jezeře.

Před 40 lety sovětská protivzdušná obrana sestřelila dopravní letadlo korejských aerolinek, které se dostalo na území...

Bál se druhý pilot promluvit? Proč Sověti sestřelili let KAL 902

Letoun KAL 902 na hladině zamrzlého jezera

(2. díl) Před 40 lety sovětští stíhači sestřelili let korejských aerolinek KAL 902, který zabloudil nad sovětské území....

Policie ani nevyjela a unesené dítě našli. Bezpečné město podle Huawei

Kužník Jan: Huawei helma pro nevidomé.

Navigační přilba pro nevidomé, pátrání po zmizelém dítěti bez nasazení policistů v terénu, rychlý internet v 85...

Volkswagen Passat 2.0 TDI 2017 ·
Volkswagen Passat 2.0 TDI 2017 ·

r.v. 2017, naj. 27 751 km, diesel
700 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz