Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


USA zaplatí tři miliardy dolarů za nové drony a jejich zabezpečení

aktualizováno 
Americké letectvo plánuje výrazně navýšit počty dronů, příslušného leteckého personálu a základen, odkud se operace bezpilotních letadel řídí. Pětiletý program přijde americké daňové poplatníky na tři miliardy dolarů.

Fotografie z kampaně pro nábor operátorů dronů | foto: USAF Leslie Pratt

V současné době americké letectvo provozuje 175 bezpilotních letadel MQ-9 Reaper a 150 starších MQ-1 Predator. Drony využívá především k průzkumu a k leteckým úderům proti nejrůznějším povstaleckým skupinám na Středním východě a v severní Africe.

Současnou flotilu letadel v nejbližších letech posílí dalších 75 letadel MQ-9 Reaper. Dále vzroste počet letek ze současných osmi na sedmnáct a počet základen pro celosvětové řízení bezpilotních letadel z jediné na šest. Nárůst si vyžádá 3 500 nových pilotů, operátorů a členů zabezpečovacího personálu.

Cílem je uspokojit neutuchající poptávku po operacích bezpilotních letadel. K nárůstu počtu letových hodin bezpilotních letadel došlo na začátku nového tisíciletí a především po invazi do Afghánistánu a Iráku. Podle novin Los Angeles Times nyní drony Reaper a Predator v americkém letectvu nalétají ročně 400 tisíc hodin. To je dvakrát více než před pěti lety.

Bezpilotní letoun MQ-9 Reaper na základně v Afghánistánu

Bezpilotní letoun MQ-9 Reaper na základně v Afganistanu.

Poptávka po akcích bezpilotních letadel roste už několik let, nyní zejména s akcemi proti Islámskému státu v Iráku a Sýrii. Současné posádky bezpilotních letadel jsou přitom přetížené a jak říká generál Herbert Carlisle, operátorům bezpilotních letadel nezbývá čas na výcvik, ale pouze na bojové operace.

V současné době je většina operací bezpilotních letadel amerického letectva řízena ze základny Creech Air Force Base v Nevadě, asi jednu hodinu cesty od Las Vegas. Na základně slouží přes tři tisíce členů vojenského a civilního personálu, kteří však musí každý den dojíždět do práce, protože na základně neexistuje adekvátní ubytovací zázemí.

Plukovník Jim Cluff, velitel 432nd Wing a 432nd Air Expeditionary Wing na základně Creech, navíc připomíná, že posádky bezpilotních letadel jsou prakticky již několik let v bojovém nasazení. „Nemají žádnou pauzu. Někteří z nich jsou v boji tři, čtyři i pět let. Jsou v boji již několik let za sebou,” uvedl Cluff.

Nově má proto vzniknout pět nových základen pro operace bezpilotních letadel po celých Spojených státech. Vybudování základen přijde na 1,5 miliardy dolarů. Díky umístění základen do různých časových pásem (rozdíl mezi východním a západním pobřežím USA jsou čtyři hodiny) bude možné lépe předávat probíhající misi bezpilotního letadla mezi jednotlivými posádkami na různých základnách.

Peníze půjdou také do výcviku nových pilotů a operátorů. Letectvo je schopno ročně vycvičit 120 pilotů, přitom roční potřeba je minimálně 300 pilotů.

V současné době americký pilot bezpilotního letadla nalétá ročně 900 hodin, což je třikrát až čtyřikrát více, než nalétá americký pilot bojového letadla. Na začátku tohoto roku proto muselo americké letectvo omezit počet vzdušných patrol bezpilotních letadel z 65 na 60 letů denně.

Fotogalerie

Současná snaha navýšit počty letadel je poměrně zásadním obratem. Ještě minulý rok dokument Quadrennial Defense Review volal po snížení počtu bezpilotních letadel. Důvodem měl být postupný útlum americké přítomnosti v Afghánistánu a na Středním východě a pokles potřeby po cílené likvidaci teroristů pomocí bezpilotních letadel.

Počítalo se (a stále se počítá), že hlavní bezpečnostní výzvy se budou nalézat ve východní Asii, kde se Spojené státy střetávají s rostoucí mocenskou ambicí Číny. Zde pomalé a nízko letící bezpilotní letadla typu Reaper a Predator příliš šanci na uplatnění nenajdou.

Ukázalo se však, že současná poptávka po vzdušném průzkumu v protiteroristickém boji vysoce převyšuje nabídku a bezpilotní letouny kategorie Reaper nebo Predator v tomto průzkumu hrají klíčovou roli.

„Jde o velmi významný krok (investice do bezpilotních letadel - pozn. red.), neboť se tak uznává, že vysoká celosvětová potřeba po trvalém leteckém průzkumu je nový standard,” myslí si Paul Scharre z think-tanku Center for a New American Security. „Dlouho jsme předpokládali, že když se stáhneme z Afghánistánu a Iráku, poptávka po dronech poklesne. Terorismus však zůstává významnou národní bezpečnostní hrozbou.“

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní verzi najdete zde.

Autor:



Nejčtenější

Fotky z letecké nehody ukazují, že cestující se neumějí zachránit

Poškozený motor letounu spolešnosti Southwest Airlines

Jestli někdo potřeboval důkaz, že cestující nesledují bezpečnostní instruktáž posádky, čerstvá nehoda letadla...

Ruská armáda zavedla do výzbroje „smrtící kombajny“. Byly i v Sýrii

BMPT Terminátor

Ruská armáda dala do zkušebního provozu deset vozidel Terminátor určených pro palebnou podporu tanků. Některá z těchto...



Pilotovi se nechtělo střílet, ale musel. Sestřelení letu KAL 902

Letoun Korejských aerolinií po nouzovém přistání na zamrzlém jezeře.

Před 40 lety sovětská protivzdušná obrana sestřelila dopravní letadlo korejských aerolinek, které se dostalo na území...

Youtuber zaplakal. V přímém přenosu mu hackeři ukradli 40 milionů

Ian Balina zřejmě během hacku přišel o více než dva miliony dolarů v...

Přijít o miliony dolarů je ve světě kryptoměn až neuvěřitelně snadné. Přesvědčil se o tom i Ian Balina, americký...

Voda na Marsu je. Chová se však zvláštně a může i levitovat

Na povrchu Marsu můžeme spatřit nejenom doklady o proudění kapalné vody v...

Dva experimenty ukázaly, že na povrchu Marsu se voda chová výrazně jinak, než jsme zvyklí. Například místní „bahno“...

Další z rubriky

Podrž jí ruce. Jak a proč se sexuální násilí stalo válečným zločinem?

Forenzní technik nad masovým hrobem v Kosovu v roce 1999

Tribunál pro bývalou Jugoslávii má na svém kontě jeden málo známý právní precedent: poprvé odsoudil válečné zločince za...

Moderní střely JASSM použité proti Sýrii má ve své výzbroji i Polsko

Cvičné vypuštění střely AGM-158 JASSM z bombardéru B-1B

Vedle všeobecně známých a již mnohokrát nasazovaných Tomahawků odpalovaných z hladinových lodí a ponorek použili...

Co je doma, to se počítá. Kdy přiletí evropská stíhačka šesté generace?

Angela Merkelová a Emmanuel Macron  (13. července 2017)

Francie a Německo začnou společně vyvíjet nástupce stíhaček Eurofighter Typhoon a Dassault Rafale. Nová evropská...

Najdete na iDNES.cz