Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Airbus otestoval letoun, který létá na baterky

  10:17aktualizováno  11:06
Elektrické letadlo Airbus E-Fan se v pátek vůbec poprvé vypravilo přes kanál La Manche z Velké Británie do Francie. Let elektricky poháněného stroje začal v anglickém městě Lydd v hrabství Kent a skončil v Calais ve Francii. Byl dlouhý asi 68 kilometrů a trval necelých 45 minut.

Na pařížském aerosalónu ukázal Airbus návrh dvoumístné varianty svého elektrického letadla E-Fan. Podobně jako automobilům od firmy Tesla mu stačí k pohonu pouze elektřina ze zabudovaných akumulátorů.

Sportovní letadlo Airbus E-Fan je na poměry tohoto výrobce malý stroj, ale pro firmu je velice důležitý, protože na něm testuje, zda se pro tento dopravní prostředek hodí elektrický pohon. A zatím se zdá, že ano.

Fotogalerie

Nyní vůbec poprvé testovala první generaci tohoto stroje při letu nad kanálem oddělujícím Anglii od Francie.

E-Fan 2.0

Airbus se zavázal investovat do rozvoje výroby druhé generace stroje asi 20 milionů eur (cca 542 mil. korun). Chystá se jej také připravit pro mezinárodní certifikaci CS-LSA pro stroj s maximální vzletovou hmotností pod 600 kg.

Výstavba montážní linky E-Fan by měla začít v příštím roce. První komerční E-Fan 2.0 v by měl vzlétnout na konci roku 2017 a bude následován první sérií těchto strojů. Počáteční produkce bude 10 letadel za rok.

Stroj vyrobený z kompozitů má rozpětí křídel 10,98 m, je 5,67 m dlouhý a výška v nejvyšším bodě je pod dva metry. Letoun je určen pro základní pilotní výcvik, a obsahuje tak sedadla pro instruktora a studenta.

Dva elektromotory, každý s výkonem 32 kW, dokážou rychle a tiše udat E-Fanu vzletovou rychlost 110 km/h a následně poskytnou dostatečný výkon pro cestovní rychlost 160 km/h. Maximální rychlost je přes 200 km/h.

K napájení slouží Li-ion akumulátory s celkovou kapacitou 29 kWh, které lze nalézt ve vnitřní části křídel. Zvládnou let v délce mezi 45 až 60 minutami na jedno nabití se zhruba 30minutovou rezervou.

 

Autor:


Nejčtenější

Vědci objevili pod zemí biliardy tun diamantů, ale nedostaneme se k nim

Diamanty značky Diamonds International Corporation

V litosférickém podloží Země odhadují vědci tisíce bilionů tun diamantů. Zaměřili ho pomocí zvukových vln. Dodávají...

Stíhačka Su-57 je podle některých ruských médií drahá a zbytečná hračka

Su-57

Ruské letectvo nenakoupí stíhačky páté generace Su-57, uvedl Vladimír Guteněv, člen expertní rady Státní dumy pro...



Má hořet půl století jako františek. Jaký reaktor si přeje Bill Gates

Schéma reaktoru TWR-P s tepelným výkonem 600 MW, který by TerraPower měla...

Společnost TerraPower, v jejíž správní radě sedí zakladatel Microsoftu, se konečně přiblížila možnosti stavby reaktoru,...

Atomový řezník připravoval v SSSR půdu civilním proudovým strojům

Iljušin Il-28

Mezi významné bojové letouny studené války patří taktický bombardér Iljušin Il-28. Ten se stal prvním sovětským...

Slyšíte obraz? Vyzkoušejte si, zda jste jedním ze čtyř lidí

Máte pocit, že něco slyšíte při sledování GIFů?

Se vzrůstající oblibou GIFů si čím dál více lidí na sobě všímá zvláštního jevu: při pozorování tichého obrázku mají...

Další z rubriky

Fascinující paradox: český kutil vyrábí funkční parní stroje ze skla

Skleněné parní stroje z dílny Michala Zahradníka

Michal Zahradník je český sklář osmé generace. Od roku 1991 kromě obvyklých sklářských výrobků ve své dílně vyrábí i...

Letounů Trident vyrobili jen několik, pro letectví to byla revoluce

Unikátní foto dvou Tridentů 2E v Nikosii na Kypru.

Je jen málo letadel, která byla opravdovými milníky v dopravním letectví. Některá z nich byla paradoxně vyrobena jen v...

Stíhačka Su-57 je podle některých ruských médií drahá a zbytečná hračka

Su-57

Ruské letectvo nenakoupí stíhačky páté generace Su-57, uvedl Vladimír Guteněv, člen expertní rady Státní dumy pro...

Najdete na iDNES.cz