Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Airbus otestoval letoun, který létá na baterky

  10:17aktualizováno  11:06
Elektrické letadlo Airbus E-Fan se v pátek vůbec poprvé vypravilo přes kanál La Manche z Velké Británie do Francie. Let elektricky poháněného stroje začal v anglickém městě Lydd v hrabství Kent a skončil v Calais ve Francii. Byl dlouhý asi 68 kilometrů a trval necelých 45 minut.

Na pařížském aerosalónu ukázal Airbus návrh dvoumístné varianty svého elektrického letadla E-Fan. Podobně jako automobilům od firmy Tesla mu stačí k pohonu pouze elektřina ze zabudovaných akumulátorů.

Sportovní letadlo Airbus E-Fan je na poměry tohoto výrobce malý stroj, ale pro firmu je velice důležitý, protože na něm testuje, zda se pro tento dopravní prostředek hodí elektrický pohon. A zatím se zdá, že ano.

Fotogalerie

Nyní vůbec poprvé testovala první generaci tohoto stroje při letu nad kanálem oddělujícím Anglii od Francie.

E-Fan 2.0

Airbus se zavázal investovat do rozvoje výroby druhé generace stroje asi 20 milionů eur (cca 542 mil. korun). Chystá se jej také připravit pro mezinárodní certifikaci CS-LSA pro stroj s maximální vzletovou hmotností pod 600 kg.

Výstavba montážní linky E-Fan by měla začít v příštím roce. První komerční E-Fan 2.0 v by měl vzlétnout na konci roku 2017 a bude následován první sérií těchto strojů. Počáteční produkce bude 10 letadel za rok.

Stroj vyrobený z kompozitů má rozpětí křídel 10,98 m, je 5,67 m dlouhý a výška v nejvyšším bodě je pod dva metry. Letoun je určen pro základní pilotní výcvik, a obsahuje tak sedadla pro instruktora a studenta.

Dva elektromotory, každý s výkonem 32 kW, dokážou rychle a tiše udat E-Fanu vzletovou rychlost 110 km/h a následně poskytnou dostatečný výkon pro cestovní rychlost 160 km/h. Maximální rychlost je přes 200 km/h.

K napájení slouží Li-ion akumulátory s celkovou kapacitou 29 kWh, které lze nalézt ve vnitřní části křídel. Zvládnou let v délce mezi 45 až 60 minutami na jedno nabití se zhruba 30minutovou rezervou.

 

Autor:



Nejčtenější

Prahu by zatopila radioaktivní voda. Ihned by umřely desítky tisíc lidí

Celkový pohled na Prahu zatopenou vodou z Orlické a Slapské přehrady v rámci...

Píše se rok 1982 a Prahu zasahuje mohutná přívalová vlna z protržené Slapské a Orlické přehrady. Je to dílo nepřítele...

Dvakrát přežil ohnivé peklo a vrátil se do boje. Chybu udělal po válce

František Truhlář před válkou

Letec RAF František Truhlář přežil dvě těžké havárie při návratech z bojových letů. Při obou utrpěl těžké popáleniny,...



Proč chtěl Hitler Svatý grál a archeologie za ČSSR nebyla marxistická

Svastika na archaické řecké keramice (8. století před Kr., Archeologické muzeum...

Jedním z oblíbených triků propagandy a propagandistů je návrat k mýtům a ohýbání historie do podoby, která politickému...

Tohle astronomové ještě neviděli. Přiletěla první mezihvězdná planetka

Rekonstrukce možné podoby planetky 1I/2017 U1 (‘Oumuamua) na základě údajů...

V naší soustavě už více či méně dobře známe 750 tisíc různých planetek a dalších menších těles. Ale žádný z nich se...

Legendární pragovka pokořila Balkán a Jugoslávci ji pojmenovali Pionir

Praga RND

Legendární nákladní automobil Praga RN, včetně dieselové mutace RND, vznikl v první polovině třicátých let, ale ve...



Další z rubriky

Iljušin, kterému v Praze Tupolev uřízl ocas, „přeletěl“ do muzea

Přesun letounu Il-18 do Leteckého muzea Kbely

Přežil srážku s jiným dopravním letadlem i mnoho let nepřízně počasí na ploše kbelského letiště. Dopravní letoun Il-18...

General Electric končí po 125 letech se žárovkami

Historické reklamy General Electric Company z 19. století.

Americká společnost General Electric ukázala své plány na příští roky a možná trochu překvapivě mezi nimi chybí výroba...

OBRAZEM: Vrtulníky Kamov, zbraň proti ponorkám i polním škůdcům

Kamov Ka-27

Před sedmdesáti lety vzlétl první experimentální vrtulník Ka-8 ruského konstruktéra Kamova, z jehož kanceláře pak...

Nadívaný krocan a dýňový koláč
Nadívaný krocan a dýňový koláč

Recepty ke Dni díkuvzdání zpestří podzimní jídelníček



Najdete na iDNES.cz