Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Zážeh motorů a konec. Start soukromé rakety přerušili na poslední chvíli

  9:41aktualizováno  9:41
Dnes brzy ráno měla odstartovat na testovací let raketa Electron. Po zapnutí motorů prvního stupně však automatika odhalila chybu a start v posledních sekundách přerušila. Relativně neobvyklou situaci zachytily kamery.

Soukromá společnost Rocket Lab naplánovala druhý zkušební start své rakety Electron na 2:30 ráno našeho času. Nazvala ho výstižně „Still Testing - Stále zkoušíme“. Postupně však začaly přibývat minuty, pak i desítky minut a dokonce hodiny dalšího a dalšího posunu původně předpokládaného času startu. Počasí bylo příznivé, takže krátce po páté hodině ranní našeho času jsme se konečně dočkali odpočítávání. 

Ve chvílích, kdy se řízení startu ujala automatika a palubní počítače naposledy kontrolovaly všechny důležité údaje, došlo při pokusu o zážeh motorů prvního stupně k přerušení startu. Tyto okamžiky ihned přinášely mnohé dramatické úvahy, co by se mohlo stát, protože raketa byla pochopitelně naplněna pohonnými hmotami. Operátoři v řídicím středisku v Aucklandu proto urychleně zjišťovali situaci. 

Fotogalerie

Postupně se vypínaly důležité systémy a raketu nakonec opět obepnula pomocná konstrukce. Start byl odvolán. Raketa naštěstí nebyla zničena a podle prvních rychlých kontrol ani vážněji poškozena. Podle posledních zpráv se však nového pokusu nedočkáme dříve než za dva dny.

Novozélandský kosmodrom

Startovní okno se sice otevřelo již 8. prosince s tím, že potrvá 10 dnů, ale špatné počasí, zejména silný vítr, si vynutil odklad. Raketa Electron byla nakonec připravena na rampě Startovacího komplexu-1 Orenui Station na novozélandském poloostrově Mahia Peninsula. 

Pod aerodynamickou hlavicí byly umístěny tři malé družice Cube Sat – jedna Dove Pioneer pro snímkování Země od společnosti Planet Labs ze San Franciska (družice je součástí většího souboru družic tohoto typu) a dvě družice Lemur-2z od společnosti Spire rovněž ze San Franciska, určené pro sledování námořního provozu a pro registraci počasí.

První zkoušku své komerční rakety uskutečnila společnost Rocket Lab letos 25. května a raketa tehdy dosáhla výšky 250 kilometrů. Úspěšně pracoval její první stupeň a po jeho oddělení se zažehl druhý stupeň. Technická závada komunikačního systému však nakonec zhatila navedení na nízkou oběžnou dráhu.

Zakladatel společnosti a současně její generální ředitel Peter Beck na sklonku minulého týdne při setkání s novináři připomněl, že tato první zkouška přinesla velice cennou analýzu více než 25 tisíc získaných dat. A dodal, že podobné cenné informace očekává rovněž od druhého zkušebního letu, přičemž zdůraznil, že se již při tomto startu rozhodlo dopravit na oběžnou dráhu tři malé družice soukromých zákazníků.

V pátek, kdy se otevřelo desetidenní startovací okno pro druhý zkušební let,  Petr Beck připomněl: „Raketa je ve velmi dobrém stavu a celý tým připravující start má dobré pocity. Nezapomínejme však, že stále se jedná o zkušební let a proto očekáváme, že se z něj mnohému novému naučíme.“

Přesto však Beck neskrýval optimismus, že v případě potřeby jeho společnost sice uskuteční i třetí plánovaný zkušební start, ale hlavním cílem je maximální urychlení přechodu na plné komerční využívání nové rakety.

„Úspornější“ než dopravní letadlo

Během startu a vzletu spotřebovala raketa Electron přibližně takové množství dvousložkových pohonných hmot (kapalný kyslík a letecký petrolej), jaké spotřebuje velké dopravní letadlo při letu ze San Francisca do Los Angeles, ale přitom překonala neporovnatelně větší vzdálenost a dosáhla rychlosti potřebné pro navedení tří družic na oběžnou dráhu.

Druhá raketa Electron dostala objemnější nádrže pohonných hmot v druhém stupni. Již v květnu jsme uvedli na Technetu některé technické zajímavosti. Raketový motor Rutherford, který je rovněž dílem společnosti Rocket Lab je velmi lehký. Váží pouhých 20 kilogramů. V prvním stupni je jich devět, ve druhém stupni pouze jeden. Zajímavostí také je, že pohonné hmoty do spalovací komory nedodávají turbočerpadla, jak je obvyklé u jiných klasických raket, ale elektročerpadlo. Některé díly motoru jsou vyráběny 3D tiskem. 

Co a kam vynese?

Electron nepatří mezi raketové obry. Na výšku má 17 metrů, průměr 1,2 metru, na startu váží 12,5 tuny. Na nízkou oběžnou dráhu má vynášet maximálně 225 kilogramů a na heliosynchronní dráhu ve výšce 500 kilometrů náklady o hmotnosti až 150 kilogramů.

Raketa nese celkem 16 svazků baterií, z nichž tři jsou umístěny ve 2. stupni, přičemž dva svazky se po vyčerpání odhazují, aby se druhému stupni při navádění na oběžnou dráhu odlehčilo. 

Výhodou rakety Electron je také její rychlá a poměrně jednoduchá příprava startu, což by mělo umožnit značnou frekvenci jednotlivých komerčních letů a tedy rychlou návratnost vložených investic i při výhodných nízkých cenách pro zákazníky.

Slibné optimistické plány

Peter Beck je přesvědčen, že raketa Electron, kterou se svými spolupracovníky připravil, mu umožní vstoupit na trh vynášení malých umělých družic, kde by předběžně kalkulovanými nízkými cenami mohl v této kategorii vytvořit silnou konkurenci dosavadním úspěšným velkým operátorům. 

Cílem je podle Petera Becka nabídnout zájemcům z celého světa vynášení malých družic a dalších nákladů, které budou určeny zejména pro sledování zemského povrchu, monitorování životního prostředí, internet z kosmu, zlepšení předpovědi přírodních katastrof, ale také pro zajištění aktuálních informací pro vyhledávací a záchranné námořní služby a podobné úkoly. A protože Beckova společnost slibuje zájemcům velmi výhodné nízké ceny, otevře se tím možnost podílet se bezprostředně na kosmickém výzkumu a aplikacích soukromým firmám a společnostem, univerzitním týmům i výzkumným ústavům. Zájem však projevil i takový gigant, jakým je NASA.

Autor:


Nejčtenější

Stíhačka Su-57 je podle některých ruských médií drahá a zbytečná hračka

Su-57

Ruské letectvo nenakoupí stíhačky páté generace Su-57, uvedl Vladimír Guteněv, člen expertní rady Státní dumy pro...

Vědci objevili pod zemí biliardy tun diamantů, ale nedostaneme se k nim

Diamanty značky Diamonds International Corporation

V litosférickém podloží Země odhadují vědci tisíce bilionů tun diamantů. Zaměřili ho pomocí zvukových vln. Dodávají...



Jak se odhalují plagiáty? Přeházet slova nestačí, překlad ale stroj ošálí

Ctrl + C, Ctrl + V, dvě klávesové zkratky, které zná snad každý.

Nástroje na detekci opsaných pasáží mají nemalý problém. Musí porovnat odevzdanou diplomovou práci s miliony stránek už...

Má hořet půl století jako františek. Jaký reaktor si přeje Bill Gates

Schéma reaktoru TWR-P s tepelným výkonem 600 MW, který by TerraPower měla...

Společnost TerraPower, v jejíž správní radě sedí zakladatel Microsoftu, se konečně přiblížila možnosti stavby reaktoru,...

Astronauti ohřáli Měsíc i pod povrchem. A NASA o tom ztratila záznamy

Zaprášený skafandr Harrisona Schmitta během letu Apollo 17

Detektivní pátrání po ztracených páskách pomohlo najít zatím nejlepší vysvětlení zajímavé otázky, proč v místech...

Další z rubriky

NA ISS zamířil experiment z Moravy. Na palubě je i obyčejný sextant

Kosmický náklaďák Cygnus u stanice ISS, vpravo je robotické rameno Canadarm2.

Dnes v 10:44 našeho času odstartovala z kosmodromu na ostrově Wallops ve Virginii raketa Antares 230 s nákladní lodí...

Podívejte se na svěcení rakety Sojuz FG, která právě míří k ISS

Posvěcení rakety

Expedice 56/57 právě zamířila k ISS. Start Sojuzu MS-09 byl naplánován na středu 13:12:41 a vše proběhlo podle plánu....

Byl na Marsu život? Curiosity nalezla prastaré stopy organických látek

Vozítko Curiosity je na Marsu od roku 2012 a NASA i díky němu nabízí...

Americké vozítko Curiosity našlo na Marsu pradávné stopy po organických látkách a zjistilo sezonní výkyvy hodnot metanu...

Najdete na iDNES.cz