Diskuze

UKÁZKA: Proč může mít vesmír více rozměrů a my je nevidíme

Kniha Elegantní vesmír amerického fyzika Briana Greena má zvláštní postavení: je rozkročena mezi "klasikou" (alespoň v žánru vědecké popularizace) a "novinkou" - popisuje teorie, které i přes svou důležitost většině z nás zůstávají neznámé.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Nesouhlasím s těmi všelijakými teoriemi spirál, protože to jsou samy o sobě pouze třídimenzionální útvary a polohu na nich lze popsat opět třemi známými dimenzemi. Nesouhlasím s tím, že celá spirála se nachází v jediném bodě třídimenzionálního prostoru, stačí zvýšit rozlišení jednotlivých dimenzí a stále mi stačí tyto tři.

Pokud se bavíme o více dimenzích, pak bych je hledal jinde, a sice v něčem, co je podobné známé čtvrté dimenzi - času. Známe prostor a čas, ale dovedu si představit existenci další dimenze netvořící jako u spirál podmnožinu známých dimenzí, ale nějakou zcela novou dimenzi pro nás nepochopitelnou.

Protože pátou dimenzi neznám, nemohu ji přesně popsat, ale zkusím naznačit, jak může vypadat na lepším příkladu, než jsou hadice. Dám-li si rande u koně v 17 hodin, pak předpokládám, že se bude v místě definovaném 3D souřadnicemi v daný čas nacházet krásná ženská. Prostor a čas jsou tedy definovány, a přesto se v daný čas na daném místě může současně nacházet krásná ženská, nevěrná manželka, neposlušná dcera, dlužnice finančního úřadu nebo shluk atomů - záleží na tom, z jakého pohledu se na ten objekt díváme. To, co zde vidím já, je ovlivněno mým chápáním, tedy pokud někde v daný čas něco vidím, může zde někdo jiný ve stejný čas vidět něco jiného. Pak tedy může být pátou dimenzí třeba "interpretace". Neříkám, že jsem tímto objevil pátou dimenzi, jen naznačuji, že ji může tvořit něco, co nesouvisí přímo s prostorem ani s časem a co nejsme schopni pochopit vlastním mozkem, protože ten používá např. jen jednu interpretaci dané věci v daném místě a čase.

4 0
možnosti

Nic ve zlém, ale  - hlavně si to nijak nepokoušejte představit. Neexistuje analogie nebo zkušenost, která by nám jakkoli mohla přiblížit teoretickou fyziku.

(jinak s Vámi ale souhlasím - superstruny i podle mne nejsou to pravé, i když to zatím nikdo nedokázal)

Koukněte se na:

http://video.tyzden.sk/redakcia/2014/06/13/pod-lampou-1-o-fyzike-a-aj-o-futbale/

http://video.tyzden.sk/redakcia/2014/06/13/pod-lampou-1-o-tom-comu-nerozumieme/

0 0
možnosti

Já to říkám pořád, náš vesmír je pouze jedna buňka nějakého pro nás nepochopitelně velkého tvora.

4 1
možnosti

L54a15d35a 52N93o28v67a65k

2. 9. 2014 23:30

možná jsme jeho chlup na zadku...;-D

3 0
možnosti

Paradoxně souhlasím s pánem, který tady v diskuzi schytal (i díky mně) 10 mínusů. Nechápu, proč bychom měli všechny dimenze vidět. Člověk prostě vidí a vnímá 3 dimenze, jako trojrozměrný prostor. Čtvrtá (pátá, šestá, n-tá) dimenze klidně existovat může, ale proč by ji měl člověk být schopný vnímat? Vysvětlení s tím, že kdybychom vyvinuli dostatečně dobré mikroskopy, viděli bychom ty smyčky jako čtvrtou dimenzi, se mi moc nezdá.

Zdejším čtenářům bych doporučil knížku Plochozemě. Je to zajímavý příběh, který vysvětluje, jak dvojrozměrné útvary (čtverce, mnohoúhelníky,...) žijí ve své plochozemi, a nejsou schopné vnímat třetí rozměr (pro nás výšku), protože oni sami žádný takový rozměr nemají. Příběh vypráví čtverec, který se pak dostane do Prostorozemě, a ten třetí rozměr pochopí. Přijde mi to jako mnohem lepší vysvětlení toho, že může existovat více dimenzí. Nesnaží se nám vysvětlit podstatu nějaké čtvrté dimenze, protože tu si představit nedokážeme. Místo toho nám ta kniha problematiku vysvětluje na dvojrozměrném a trojrozměrném světě, protože tyto dva moc dobře známe.

5 0
možnosti

Na současné teoretické fyzice je krásné to, že je zdravým selským rozumem zcela neuchopitelná a jakékoli analogie se zkušeností nefungují ;-D

1 1
možnosti

Jsou to pošetilé představy lidí neschopných abstrakce. To, že pro velkou vzdálenost nevnímám  trojrozměrnost vzdáleného objektu, neznamená, že není trojrozměrný a že po přiblížení objevím cosi netušeného!!Jinak autora, troufá-li si tvrdit, že povrch hadice je dvojrozměrný, bych nechal okamžitě a s konečnou platností propadnout z matematiky!!Ano trulantům, kteří moc nedávali v matematice a ve fyzice pozor a navíc co věděli, dávno zapomněli je možné "popularizovat" = nakukat prakticky cokoliv, což neznamená, že to tak je. 3 rozměry a čas zahrnují prostorově plně vše a  těžko to kdy bude jinak. Což neznamená, že v určitých situacích mohou působit další fyzikální faktory, ovlivňující i prostoroví vnímání, ale to jsou fyzikální faktory, nikoliv souřadnice a rozměry.;-DRv

0 6
možnosti

Drahý St, povrch hadice je dvourozměrný, podobně jako povrch koule, to se tak povrchům stává.

7 0
možnosti

no a kdyby ta hadice ještě navíc byla v pohybu ...

2 0
možnosti

čas je třeba použít jako "rozměr", třeba k tý hadici, po čase se může protáhnout a poklesnout a v tu ránu je pozice mravenečka úplně jinde, i kdyby stál na místě celou dobou :-)

no je to fakt složitý :-)

0 1
možnosti

Jenže čas nemůžete použít jako rozměr, je to jako kdybyste použil jako další rozměr teplotu.

2 0
možnosti

Technická poznámka pro nefyziky: je rozdíl mezi polohou (polohovým vektorem) a skalárem (čas, hmotnost, teplota, délka).

Pro bližší přiblížení si to můžete představit například takto:

http://cs.wikipedia.org/wiki/Skal%C3%A1ra_amazonsk%C3%A1

http://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99ena%C5%A1e%C4%8D

1 0
možnosti

;-D;-D;-D Dóbrý... zapomněl jste na Leibnizovu teorii limonád.

1 0
možnosti

A další rozměr, který nerad pozoruju, jsou moje dluhy.

Taky se rozpínají. ;-€

2 0
možnosti

Hmm.

Na Windows 3.11 měl otec hru - klasické 3x3 piškvorky.

Jako varianta tam byla možnost 3D, tedy 3x3x3. Prostě to vykreslilo tři čtverce nad sebe a zkosilo o 45 stupňů. Trvalo mi asi 20 vteřin, než jsem začal vymýšlet, že stejným způsobem si můžu víc hracích ploch naskládat také vedle sebe, tedy čtvrtý rozměr, to všechno znova nad sebe (pátý), a tak dále a donekonečna. Čili na primitivní hříčce pochopilo princip dalších rozměrů tehdy asi osmileté dítě.

Tohle vysvětlení mi přijde děravé jak necky po babičce =) (ikdyž chápu, že autor asi potřebuje cyklický rozměr, což je ale pro samotné vysvětlení vedlejší, a naopak by si to zasloužilo samostatnou kapitolu)

0 2
možnosti
  • Nejčtenější

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

v diskusi je 125 příspěvků

26. března 2024

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo...

Z jaderné triády zbyly Britům už jen ponorky. A ty musejí posílit

v diskusi je 76 příspěvků

27. března 2024

Jadernou triádu tvoří strategické bombardéry s jadernými zbraněmi, mezikontinentální balistické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusko zastavilo odlet na ISS s první Běloruskou, letět měla i Američanka

v diskusi je 50 příspěvků

21. března 2024  10:23,  aktualizováno  14:26

Ve čtvrtek 21. března se necelých deset minut před půl třetí odpoledne měla vydat na Mezinárodní...

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 17 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Načapali jsme otesánka, který se velkého sousta nezalekne. Boeing 747-400F

v diskusi je 8 příspěvků

21. března 2024

Poté, co na Letiště Václava Havla Praha přestaly v barvách Qatar Airways létat nákladní Boeingy...

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

28. března 2024,  aktualizováno  11:41

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 17 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

Úspěšný let prototypu XB-1 vrací do hry cestování nadzvukovou rychlostí

v diskusi je 32 příspěvků

27. března 2024  17:17

Po více než dvaceti letech, od ukončení provozu letounu Concorde, se možná opět dočkáme nadzvukové...

Jarní bouře ničila před 100 lety Prahu. Napáchala obří škody

v diskusi je 10 příspěvků

27. března 2024

Prahou prošla před 100 lety, 27. března 1924, neobvykle silná jarní bouřka. V části hlavního města...

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...