Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Když začínaly ČSD s elektrikou, nasadily i lokomotivy „na baterky“

Již na počátku dvacátých let začali uvažovat progresivní činitelé o zavádění elektrické trakce na hlavních tratích ČSD. V době první republiky však došlo v tomto směru k realizaci pouze na pražském uzlu, navíc ne v rozsahu kompletním. Lokomotivy pro něj však dodaly naše firmy vskutku zajímavé.
Část 1/7

Elektrická lokomotiva řady E466.0

První elektrifikované železnice se na území budoucího Československa objevily už za dob Rakousko-uherské monarchie. Jednalo se o několik spíše kratších místních drah, nejčastěji úzkorozchodných, které se navíc mezi sebou mohly lišit i trakčními napájecími soustavami. To ostatně nebylo vyloženě na závadu, každá z těchto tratí si žila nezávisle na druhé svým vlastním životem, a logicky ty úzkorozchodné už z principu ani nemohly být napojeny na standardní železniční síť.

Vůbec první naší elektrifikovanou železnicí se stala normálněrozchodná místní dráha Tábor–Bechyně, na jejím projektu se začalo pracovat v roce 1901 a zprovozněna byla v červnu 1903. Otcem „Bechyňky“ nebyl nikdo jiný než František Křižík. Z dalších elektrifikovaných tratí z dob císaře pána můžeme zmínit dvě úzkorozchodné z krajů slovenských, a to Tatranskou vicinální dráhu a Trenčianskou elektrickou železnici.

Brzy po vzniku Československa spadly některé z před první světovou válkou vzniklých elektrifikovaných tratí pod gesci ČSD. Ale například železnici tatranské se to přihodilo až v roce 1950. V každém případě toto ještě nesouvisí s procesem elektrifikace hlavních tratí ČSD, pro pořádek jsme to však zmínit museli.

Elektrifikační snahy ČSD za první republiky

Pro první etapu elektrifikace tratí ČSD byl zvolen tzv. pražský uzel, a to především za účelem redukce obtěžujícího kouře (a nakonec i hluku) z parních lokomotiv v nejobydlenější lokalitě republiky. Ale ani tato první etapa neobsahovala celou Prahu.

Elektrifikovány byly spojky z Wilsonova nádraží přes výhybnu Vítkov do Vysočan, z Wilsonova nádraží přes Hrabovku do Libně horního nádraží, z Wilsonova nádraží do Nuslí/Vršovic a z Wilsonova nádraží přes Vyšehrad na Smíchov, a také související spojky Vyšehrad – Nusle/Vršovice a výhybna Vítkov – Libeň horní nádraží.

Elektrifikace pražského uzlu ČSD za první republiky, elektrifikované oblasti jsou označeny zelenou barvou.

V praxi to potom vypadalo například tak, že z Wilsonova nádraží vyjel směrem na Vysočany vlak tažený elektrickou lokomotivou, ve Vysočanech nahradila elektrickou lokomotivu lokomotiva parní a jelo se dál.

Pracovalo se i na projektech a studiích elektrifikace hlavních tratí Praha – Plzeň, v dalších letech potom Praha – Česká Třebová a Praha – Vraný. Ostatně elektrifikace pražského uzlu měla snad být první etapou projektu elektrifikace tratě do Plzně.

Všechny prvorepublikové elektrifikační snahy ČSD nakonec tedy zůstaly při pražském uzlu. A proč se v procesu elektrifikace našich železnic nepokračovalo? Určitě nelze vše shazovat pouze na nedostatečnou vůli, ale je pravda, že někteří zainteresovaní odborníci dokonce už před zahájením prací na elektrifikaci pražského uzlu vypracovali elaborát, který zavádění elektrické trakce u nás považoval za předčasné. Zmínit však musíme především velkou hospodářskou krizi, která nepřála velkým státním investicím. A proč se v tomto směru nezačalo něco dělat po odeznění krize, můžeme už jenom hádat, jestli například svým dílem k takovému stavu nepřispěly i velké investice na obranu.

Očima šotouše: první ceny rozdány, soutěž jede dál

Dokonce prosákly informace, a celkem na logickém základě, že proti byli také uhlobaroni. I pokud by se počítalo, že veškerá energie pro elektrickou trakci půjde z uhelných elektráren, byla by spotřeba uhlí vztažená ke stejnému přepravnímu výkonu v porovnání s parní trakcí významně nižší.

V každém případě rozvoj elektrizace na našich železnicích se rozhořel až v padesátých letech. A například brožura „Elektrisace Československých státních drah z roku 1946 hodnotila aktuální stav přibližně slovy: „Naše hlavní dráhy nejsou prakticky vůbec elektrifikovány, jelikož všechny elektrifikované tratě kromě pražského uzlu jsou vlastně dráhy místní. Sama elektrifikace pražských nádraží a spojek je dílo technicky nedokončené, které v dnešní době nemá žádného hospodářského ani železničního významu.“ To ostatně vidíme i na mapce výše, kde od Wilsonova nádraží „co by kamenem dohodil“, leží Masarykovo nádraží se svou velkou výtopnou.

Se stavbou trolejového vedení na pražském uzlu se začalo v roce 1926 a hotovo bylo o dva roky později. Na jednotlivých oblastech pracovaly jako finální dodavatelé čtyři firmy: Českomoravská-Kolben (od roku 1927 Českomoravská-Kolben-Daněk, tedy ČKD), plzeňská Škodovka, Českomoravské elektrotechnické závody F. Křižíka a A.E.G Union. Asi zde nemá smysl specifikovat, kdo měl jakou oblast pod palcem.

Začátky elektrifikace pražského uzlu. Na horních fotografiích je elektrická akumulátorová lokomotiva řady E407.0.

Napájecí soustavu definoval Výnos ministerstva železnic č. 10554 vydaný 7. května 1924, konkrétně tedy stejnosměrný proud o napětí 1,5 kV. Připojení bylo samozřejmě na pražskou vysokonapěťovou distribuční síť 22 kV 50 Hz.

Měnírna pro napájení elektrické trakce ČSD na pražském uzlu vyrostla v roce 1927, logicky v centru dění, tedy při Wilsonově nádraží. Samotnou budovu ve funkcionalistickém stylu zrealizovala stavební firma J. Čeledy podle projektu architektů J. Rokose a V. Proška. Dodavatelem technologické části byla Českomoravské-Kolben. Podle nedaleké usedlosti se této měnírně říkalo Křenovka.

Už v roce 1924 byla u Křižíka (Českomoravské elektrotechnické závody F. Křižíka) objednána první akumulátorová lokomotiva (řada ČSD E407.0).

Vlaky na kolejích

V prosinci 1925 následovaly objednávky v souhrnu deseti kusů traťových a šesti kusů posunovacích elektrických lokomotiv. Nikdo opět neměl přijít zkrátka, seznam zhotovitelů tvořily firmy: plzeňská Škodovka, Českomoravská-Kolben (hotové lokomotivy už šly z ČKD), Adamovské strojírny, Křižík a Siemens.

U Křižíka byla navíc objednána rekonstrukce jedné jeho staré „vídeňské“ lokomotivy (nové označení E225.0).

Z šestnácti lokomotiv objednaných v roce 1925 to byly (podle označení řady ČSD) dvě lokomotivy E424.0 a tři E466.0 z plzeňské Škodovky, čtyři E436.0 a jedna E466.1 z ČKD, dvě E423.0 z Adamovských strojíren, dvě E465.0 od Křižíka a dvě E424.1 od Siemense. Některé z našich prvních elektrických lokomotiv poznáme na dalších stránkách tohoto článku.

Dne 23. dubna 1928 začaly elektrické lokomotivy s posunovací službou na Wilsonově nádraží, zatím v denních směnách. A od 2. května se posunovalo „elektricky“ i v noci. Mezitím 27. dubna přetáhly elektrické lokomotivy zkusmo šest vlaků z Wilsonova nádraží do Vysočan. Standardně se začala elektrická trakce na dotčených nádražích a tratích pražského uzlu používat 15. května 1928. Ale to vůbec neznamená, že by tam od toho dne parní lokomotivu nikdo neviděl.

  • Nejčtenější

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 48 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Námořníci USA propašovali před 100 lety na palubu bitevní lodi prostitutku

v diskusi je 30 příspěvků

13. dubna 2024

V dubnu 1924 zažilo americké námořnictvo obrovský skandál, který se dostal na titulní stránky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda

v diskusi je 13 příspěvků

17. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...

Skvělý filmový zvuk bez velké instalace. Test nejzajímavějších soundbarů

v diskusi je 17 příspěvků

15. dubna 2024

Položíte jej na polici před televizor, propojíte kabelem, zapojíte do zásuvky a během pár chvil se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dawesův plán na čas stabilizoval Německo, ale nástup Hitlera neodvrátil

v diskusi je 15 příspěvků

16. dubna 2024

Německá vláda přijala před 100 lety, v dubnu 1924, Dawesův plán. Byl to americký projekt na...

Před 100 lety padl světový rekord v délce letu vrtulníkem

v diskusi nejsou příspěvky

20. dubna 2024

Duben 1924 přinesl další mírný progres lidských schopností v oblasti létání. Světový rekord v délce...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 8 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 48 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Lotyšská armáda je malá, materiálem nehýří, ale Ukrajině něco ze svého poslala

v diskusi je 5 příspěvků

18. dubna 2024

V roce 2004 vstoupilo Lotyšsko do NATO, přesto nemůže nechat svou případnou obranu pouze na bedrech...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...