náhledy
Dopravní letoun na elektrický pohon, to znělo vždycky jako naprostý protimluv. Izraelská firma Eviation ale v Paříži ukázala svůj letoun Alice, který se chlubí doletem až tisíc kilometrů. Uveze jenom devět cestujících, kterým ale nabídne komfort neobvykle tichého letu. Zájem aerolinek je ohromný.
Autor: Eviation
Snímek z představení letounu Alice v Paříži
Autor: Profimedia.cz
Dosud letoun existoval jen jako počítačová grafika a koncept.
Autor: Eviation
"Jsme neobyčejně poctěni tím, že vám můžeme představit Alici," přivítal novináře Omer Bar-Yohay, šéf izraelské firmy Eviation. "Eviation Alice je první dopravní letoun poháněný pouze elektrickou energií," doplnil.
Autor: Eviation
Letadlo Alice má celkem tři elektrické motory Siemens, každý o výkonu 260 kW (350 koňských sil). Alternativním dodavatelem motorů je australská firma MagniX a jejich motor Magni250 s výkonem 280 kW.
Autor: Profimedia.cz
To dává spolu s 900kWh kapacitou Li-Ion baterie letadlu úctyhodný plánovaný dolet 1 046 km, včetně povinné rezervy pro let podle přístrojů (IFR).
Autor: Eviation
Letadlo Alice má rozpětí křídel 16 metrů, délku 12 metrů a bude létat ve výšce 3 kilometrů, což je obvyklé pro letadla zajišťující dopravu na kratší vzdálenosti. Nejvýše se může Alice pohybovat v devíti kilometrech nad mořem.
Autor: Eviation
V kokpitu je místo pro dva piloty. Ovládání je pochopitelně elektronické (fly-by-wire) a piloty čekají pohodlně velké displeje, jak je u nových letadel zvykem. První let se má uskutečnit letos, následná certifikace pro let by měla proběhnout v řádu několika let.
Autor: Profimedia.cz
V kabině je místo pro devět cestujících, v interiéru na moc dalších věcí místo není. Výhodou elektrického letadla by ale měla být nízká hlučnost během letu, i když zcela tichý let být kvůli aerodynamickému hluku rotorů být nemůže.
Autor: Profimedia.cz
"Nemáme nouzi o poptávky," svěřil se agentuře Bloomberg šéf Bar-Yohay. "Naopak, máme problém, abychom všechny objednávky uspokojili. "Jsme teď trochu napřed před ostatními, ale nepochybuji o tom, že další jsou v závěsu," dodal.
Autor: Profimedia.cz
"Nestačí jen vyrobit letadlo," dodává šéf Eviation. "Musíme zajistit i vše kolem toho, servis, instruktáže, celou tu platformu pro aerolinky."
Autor: Eviation
Současný prototyp se připravuje na oficiální testovací let ještě v roce 2019. Následná certifikace potrvá až několik let. I tak už některé aerolinky projevily zájem. Například americká lokální Cape Air, která zatím létá s flotilou dvoumotorových letadel.
Autor: Eviation
Trup letadla je zkonstruován z kompozitních materiálů včetně lehkých kovů a plastů. To umožnilo snížit letovou hmotnost na šest tun.
Autor: Eviation
Baterie tvoří většinu (60 %) hmotnosti. Cestující mají limit 1 250 kg, což odpovídá devíti lidem a zavazadlům.
Autor: Eviation
Záběry z konstrukce prototypu Eviation Alice
Autor: Eviation
Záběry z konstrukce prototypu Eviation Alice
Autor: Eviation
Pohled na letoun Alice zdola působí futuristicky. Nadšení je ale potřeba krotit, minimálně do prvního testovacího letu.
Autor: Profimedia.cz
Záběry, které dlouho patřily do sci-fi, by se ale mohly během několika let stát každodenní realitou. Let typu Praha-Paříž by klidně mohly lokální aerolinky pokrýt elektrickými letadly.
Autor: Eviation