Elektronické podatelny – konec byrokracie?

  • 6
Již od 1. října 2001 by měla mít většina úřadů veřejné správy zřízenu tzv. elektronickou podatelnu. Jak se daří aplikovat příslušné zákony a vládní nařízení v praxi? A jak se s tím naši úředníci vyrovnávají...?

Již od 1. října 2001 by měla mít většina úřadů veřejné správy zřízenu tzv. elektronickou podatelnu. Jak se daří aplikovat příslušné zákony a vládní nařízení v praxi? A jak se s tím naši úředníci vyrovnávají...?

Mnoho úřadů řeší tento problém po svém a často naprosto nekoncepčně a nesystémově. Namísto odpovídajících aplikací umožňující bezchybný a efektivní chod elektronické podatelny raději laborují s poněkud nestandardním řešením v podobě prostého využití klientské aplikace elektronické pošty nebo vytvořením podatelny na webových stránkách úřadu.

Klientská aplikace elektronické pošty vs. elektronická podatelna
Pro příjem oficiálních podání je klientská aplikace elektronické pošty nevhodná, a to hned z několika důvodů. Především se jedná o software, který je nainstalovaný na počítači konkrétní osoby, a je tak závislý na její přítomnosti. Bezpečnost podání je dána umístěním počítače – aby byla data dokonale zabezpečena, podatelnamusela by osoba a její počítač být umístěny ve střeženém prostoru. V rámci běžné klientské aplikace elektronické pošty navíc nelze vést přehlednou evidenci o přijatých podáních, vytvářet statistiky a automaticky ověřovat platnost elektronického podpisu a formát přiložených souborů. A tak i přesto, že standardy Úřadu pro veřejné informační systémy pro elektronické podatelny s možností využití klienta elektronické pošty počítají, jedná se o řešení přechodné a nouzové, které může obsluze takové podatelny v budoucnu způsobit značné problémy.

Podatelna na webové stránce?
Některé úřady řeší povinnost zřídit elektronickou podatelnu umístěním formuláře pro zaslání zprávy na své webové stránky. Systémy, které jako vstup dat podání využívají webové rozhraní odporují standardům platným pro elektronické podatelny a popírají celý smysl elektronického podání – tj. šetřit občanům prostředky a čas při komunikaci s úřadem. Realizace podání formou vyplňování položek na WWW stránce je časově náročná a vzhledem k poplatkům za připojení k internetu pro občana velmi nákladná. Navíc následná komunikace úřadu s občanem stejně probíhá formou elektronické pošty. V současnosti neexistuje ideální řešení podání prostřednictvím webového rozhraní, které by bylo opatřeno elektronickým podpisem.

Řešením jsou, jak se zdá, specializované aplikace určené právě pro chod elektronických podatelen...

Na včerejší tiskové konferenci, která proběhla v historické budově pražské Hlavní pošty, představila společnost Globe Internet své řešení – systém PODATENA.INFO. Ten byl podle informací Jakuba Ditricha, jednatele společnosti, vyvinut ve shodě s příslušnými standardy a metodikami, které se v rámci informačních systémů veřejné správy týkají elektronických podatelen. Podání na tuto elektronickou podatelnu je možné realizovat zasláním zprávy elektronické, osobním podáním nebo zasláním schváleného datového nosiče do podatelny příslušného úřadu. Podání lze v případě potřeby učinit i prostřednictvím formuláře na webové stránce úřadu. V současné době se údajně připravuje atestace tohoto produktu ve smyslu Zákona 365/2000 Sb. – tj. Zákona o informačních systémech veřejné správy.


Témata: software