Elektronický podpis míří na poštu

  • 13
Elektronický podpis, který odbourává časté běhání na úřad, bude do konce roku dostupnější a také levnější. K mání totiž bude na poštách.
„Zprvu bude možné elektronický podpis získat na sedmdesáti poštách, postupně pak až na čtyřech stech poštách,“ říká Ladislav Vančura, mluvčí České pošty, firmy známé zatím hlavně papírovou komunikací. S jakou cenou přijde, pošta zatím tají. „Ale bude výrazně levnější, než je to nyní,“ dodává Vančura. Podle dostupných informací by mohlo pořízení elektronického podpisu na poště vyjít zhruba na 250 korun.

Dnes elektronický podpis, který slouží jako občanka při komunikaci přes počítač, poskytuje jen jedna firma - První certifikační autorita (I. CA). Pořídit si u ní univerzální elektronický podpis vyjde na 752 korun. To je cena jen na jeden rok, pak je nutné platit znova a virtuální podpis si znovu opatřit.

„Dnes je elektronický podpis drahý a nedostupný,“ říká i nová náměstkyně ministra financí Dana Trezziová, která chce podnikatelům ulehčit život a placení daní zpříjemnit. Šířit podpis přes pošty je podle ní dobrý nápad, stejně tak jako jeho zlevnění. Tím se otevřou dveře k jeho mnohem většímu využívání. Stejný efekt si slibuje i ministerstvo informatiky. Podle už účinného zákona jsou také od správních poplatků do dvou tisíc osvobozena elektronicky podepsaná podání.

Rozjet celou akci plánuje Česká pošta ještě letos. V současné době probíhá na ministerstvu informatiky akreditační proces. „V létě by měl být dokončen,“ říká mluvčí ministerstva informatiky Klára Volná. Společnost I. CA se zatím k žádnýmzměnám cen kvůli nové konkurenci nechystá. „Většina našich zákazníků využívá elektronický podpis především jako součást větších projektů, především v bankách, a proto certifikáty obdrží zdarma v rámci produktových balíčků,“ vysvětluje šéf firmy Petr Budiš. Za dobu své existence jeho společnost vydala 15 tisíc takzvaných kvalifikovaných certifikátů, které slouží pro univerzální komunikaci s úřady.

Po rozšíření elektronického podpisu na pošty, zprvu na ty ve větších krajských a bývalých okresních městech, chce přimět podnikatele více komunikovat mailem i ministerstvo financí. Formuláře pro daňová přiznání jsou sice už dnes dostupné na webu ministerstva financí, ale do budoucna by je měla provázet i chytrá interaktivní nápověda, jak je vyplnit. „A pak by měl mít každý na webu svoji informaci, takže když Trezziová bude chtít podat přiznání, tak se tam ty informace o mně načtou a nebudu je muset pokaždé vyplňovat znova,“ říká šéfka přes daně.

Cíl podle Trezziové je, aby během pár let všichni větší podnikatelé (například ti, kteří musí platit daň z přidané hodnoty) komunikovali s úřady jen elektronicky. Výhodnější by to mělo být pro obě strany.

Motivovat podnikatele k elektronické komunikaci se snaží nízkou cenou i Česká správa sociálního zabezpečení. Všechny firmy totiž musí letos poprvé za své zaměstnance posílat důchodové listy. Celkem jich má být 4,5 milionu, a kdyby všechny přišly na papíře, daly by dohromady sloup vysoký 91 metrů.

Elektronický podpis

  • elektronický podpis slouží k ověřenému podepisování dokumentů na dálku
  • takzvaný kvalifikovaný elektronický podpis, který vyžadují určité případy jednání s úřady přes internet, zatím vydává jediná firma; stojí 752 korun ročně
  • pro získání podpisu, je třeba podat žádost na webových stránkách www.ica.cz a uložit ji na disketu. Pak můžete zajít na pobočku ČSOB (nebo středisko I. CA), kde předložíte dva doklady, popřípadě potvrzení o zaměstnání. Elektr. podpis z diskety nainstalujete podle návodu do počítače.