Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Podívejte se, jak obří nádrž z raketoplánu ucpala Los Angeles. ET jel domů

  13:28aktualizováno  13:28
Urazit 24 kilometrů většinou netrvá 18 hodin ani v té nejhorší zácpě. Když ovšem přepravujete břemeno „o délce“ patnácti pater a hmotnosti 32 tun, nepojedete rychleji ani po „pravoúhlém“ Los Angeles. Obří nádrž raketoplánu Endeavour se stěhovala do muzea.

Obyvatelům Los Angeles se o víkendu naskytla nebývalá podívaná, kvůli které zpomalovala i doprava na dálnici. Lidé se doslova kochali pohledem na projíždějící palivovou nádrž z raketoplánu Endeavour, která se stěhovala do místního muzea California Science Center, kde bude vystavena právě společně s raketoplánem.

Externí nádrž ET-94 byla největší a po natankování také nejtěžší součástí raketoplánu. V činnosti byla přesně osm a půl minuty od startu až po odpoutání od těla stroje.

Fotogalerie

Lidé z NASA překřtili přesun nádrže do muzea na „ET se vrací domů“. Pojmenování je slovní hříčkou, která odkazuje jednak na film E.T. - Mimozemšťan z roku 1982 a také právě na zkratku jména nádrže ET (External Tank).

Kromě přiloženého videa se můžete podívat i na fotografie, které nám do redakce poslala Indira Devi Bhatnagarová, manželka astronauta Andrewa Feustela. Právě on byl na poslední misi raketoplánu Endeavour, na kterou si s sebou vzal i našeho Krtečka a v roce 2018 se opět chystá do kosmu.

Podobnou cestu jako nyní nádrž urazil do muzea v roce 2012 samotný raketoplán Endeavour. Kvůli cestě Endeavouru byla v Los Angeles tehdy dočasně odstraněna řada semaforů a pokáceno na 400 stromů, za něž bylo přislíbeno vysázet tisícovku nových. Pomalý přesun stroje tehdy sledovaly tisíce lidí. Podívejte se na video.

S přípravou přemístění palivového zásobníku měli technici lehčí práci než v případě Endeavouru, neboť 32 a půl tunová a 47 metrů dlouhá nádrž není tak vysoká a široká jako raketoplán, takže se snadněji ulicemi města protáhla. Maximální povolená rychlost transportu přitom byla 8 km/h.

Cesta z přístavu Marina del Rey přes bulváry Lincoln a Culver, Westchester Parkway, Arbor Vitae Street a Vermont Avenue až do muzea byla dlouhá 24 kilometrů a trvala 18 hodin. Celá pouť do Los Angeles z montážní haly NASA v Michoudu v Luisianě, odkud byla nádrž vyřazena, trvala měsíc.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Uvnitř téměř zamrzlé stanice Saljut-7 v představě filmařů
Pracovali poslepu ve tmě, mrazu a nedýchatelném vzduchu. Zachránili Saljut 7

Na neovladatelné stanici Saljut 7 panoval mráz a tma. Kosmonauti se museli chodit ohřívat do své domovské lodi Sojuz. Takto prožili několik dlouhých dní....  celý článek

Sputnik 1 byl první člověkem vytvořený objekt ve vesmíru. Družici tvořila koule...
První sovětská družice musela na poslední chvíli radikálně „zhubnout“

Sovětští raketoví konstruktéři museli ani ne rok před startem Sputniku zásadně změnit plány na jeho podobu. Družice nakonec musela být podstatně menší a...  celý článek

Kolize dvou neutronových hvězd (umělecké ztvárnění)
Nový úspěch lovců gravitačních vln. Odhalili, kde se v kosmu rodí zlato

Astronomové se mohou radovat ze zrodu zcela nového oboru: gravitační astronomie. Jejich detektory znovu prokázaly svou přesnost, a tak se nám poprvé podařilo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.