eSIPO: Placení veškerých účtů přes internet již brzy realitou?

I skalní příznivci elektronického bankovnictví a trvalých příkazů k úhradě se občas potýkají s problémem, jakým způsobem hradit některé účty. Jedná se především o účty, jejichž výše je proměnlivá a nad kterými chce mít jejich plátce absolutní kontrolu …

I skalní příznivci elektronického bankovnictví a trvalých příkazů k úhradě se občas potýkají s problémem, jakým způsobem hradit některé účty. Jedná se především o účty, jejichž výše je proměnlivá a nad kterými chce mít jejich plátce absolutní kontrolu…

Také se vám nechce platit pravidelné účty s proměnlivou výší inkasem a zdržuje vás vyplňování složenek či příkazů k úhradě - případně nutnost navštívit nejbližší pobočku České pošty nebo typování potřebných údajů do počítače? Možná se i pro vás najde řešení, ale pravděpodobně ne hned. Tím řešením by mohl být projekt eSIPO, se kterým přichází společnost Villusion, která je mimo jiné provozovatelem platebního systému „I like Q“. Projekt eSIPO je zaměřen především na domácnosti a středně velké firmy a vedení společnosti Villusion předpokládá, že tuto novou formu komunikace mezi dodavatelem služeb a odběratelem bude možné běžně využít již během několika let.

Tento projekt by měl být českou obdobou toho, co se v zahraničí nazývá Electronic Bill Presentment and Payment, čili tzv. e-billingu. Ve skutečnosti se jedná o elektronický systém pro zpracování a rozesílání faktur, složenek, výpisů z účtů a dalších dokumentů. Teoretický cílový stav by jednou mohl spočívat v tom, že výše uvedené „papírové dokumenty“ nebudou plnit vaší klasickou domovní schránku, ale obdržíte je agregované v elektronické verzi prostřednictvím internetu – esipoa jeho prostřednictvím budete moci příslušné účty také snadno a rychle uhradit. Společnostem, které vaše účty vystavují, však může využití e-billingu přinést značné úspory na distribuci, přičemž těmito úsporami není myšleno pouze poštovné, ale i náklady na tisk a další zpracování těchto dokumentů.

Výhody takového řešení jsou celkem jasné, a to jak pro koncového zákazníka, tak především pro společnosti vystavující jednotlivé účty – úspora času a financí. Otázkou však je, jakou bude mít společnost Villusion či případně jiný provozovatel podobného systému podporu mezi těmito dvěma skupinami. Ačkoliv náklady na provoz e-billingu jsou relativně nízké, neznamená to, že celkové fixní náklady společností okamžitě klesnou. Spíše naopak - pokud dostatečné množství uživatelů nezačne používat tuto alternativu budou společnosti, které se do tohoto projektu zapojí, muset provozovat oba dva systémy. Názory na účelnost využívání e-billingového systému v České republice se navíc mezi koncovými zákazníky značně liší a bude hodně záležet na tom, jakou podobu bude mít uživatelské rozhraní tohoto systému a co vše bude eSIPO umožňovat. Skutečnost je, že tento projekt se v současnosti nachází ve stádiu zrodu a analýz, a proto je zde velmi široký prostor ke spekulacím.

Jednou z nejčastějších otázek je to, zda služba eSIPO bude sloužit pouze k agregaci jednotlivých účtů a faktur, nebo zda provozovatelé této služby nabídnou i propojení se systémy elektronického bankovnictví a tak i možnost jednoduché a přímé platby. S tím souvisí také ochota jednotlivých bankovních ústavů podílet se a spolupracovat na podobném projektu.