Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Reuters

EU vadí, že Google upřednostňuje vlastní služby. Čeká nápravu

  • 25
Zatímco ve Spojených státech Federální komise pro obchod podobné zjištění ignorovala, Evropská komise shledala firmu vinnou. Řeč je o upřednostňování vlastních služeb, jako je srovnávání nákupů, které tak byly zvýhodněny před konkurencí.

Není to poprvé, co se Google musí potýkat s antimonopolním řízením evropských orgánů. Nově musí čelit námitkám, které firmu obviňují ze zneužívání dominantního postavení ve vyhledávání.

„Evropská komise vyjadřuje domněnku, že společnost zneužívala své dominantní postavení na trzích pro služby obecného internetového vyhledávání v Evropském hospodářském prostoru, jelikož na svých stránkách s výsledky obecného vyhledávání soustavně upřednostňovala vlastní produkt pro porovnávání nákupních nabídek,“ píše úřad v tiskovém prohlášení.

Zmateno pod koberec?

Evropská komise se k tomuto kroku odhodlala zhruba měsíc poté, co vyšlo najevo, že na stejný problém upozorňovali úředníci z americké Federální komise pro obchod (FTC). Nadřízení úředníků v americké komisi však tato zjištění ignorovali a počátkem roku 2013 pak při hlasování FTC jednomyslně odsouhlasila, že hloubkové vyšetřování Googlu ukončí.

Kontrola podle ní nezjistila, že firma ve výsledcích svého internetového vyhledávání nekale zvýhodňovala vlastní služby. Google tehdy zároveň souhlasil s ukončením některých praktik, na něž přišly stížnosti od konkurentů.

Stížnosti i z Česka

Nyní se Google bude muset bránit oficiálnímu Prohlášení o námitkách na půdě Evropské unie. Právě toto Prohlášení je jedním z kroků, které je součástí antimonopolního řízení. Společnosti se tím dostávají do ruky námitky, na které má reagovat.

Evropská komise zahájením tohoto řízení dává za pravdu mnoha stěžovatelům. Loni v květnu se mezi ně zařadilo i české Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR). Jednak se firmám v něm spojených nelíbila služba Google Images, která začala zobrazovat vyhledané snímky v mimořádně velkých náhledech, které často odpovídají plnému původnímu rozlišení. Z jejich pohledu takto Google nabízí cizí obsah bez kompenzace tvůrcům a majitelům.

Další problém stěžovatelé vidí právě v upřednostňování vlastních specializovaných služeb ve výsledcích vyhledávání na Googlu. Podle nich šlo například o nákupního rádce Google Shopping, u něhož se prý uživatel mohl mylně domnívat, že jde o přirozený výsledek vyhledávání, nikoliv o reklamu. Vyhledávač tak uživateli mohl nabídnout dražší produkt nebo službu.

Podobně argumentuje i Evropská komise: „V případě Googlu se obávám, že společnost nespravedlivě zvýhodňovala svou vlastní službu pro porovnávání obchodních nabídek a antimonopolní pravidla EU tak porušovala. Nyní má příležitost přesvědčit Komisi o opaku. Pokud by však šetření naše obavy potvrdilo, musela by společnost Google čelit právním důsledkům a změnit způsob, jakým v Evropě podniká,“ vysvětluje důvody zaslání Prohlášení o námitkách komisařka odpovědná za politiku hospodářské soutěže Margrethe Vestagerová.

Komise přitom šetření v této věci zahájila již v roce 2010. Právě z něj vyplynul závěr, že Google na svých stránkách s výsledky vyhledávání soustavně upřednostňuje svůj vlastní srovnávací produkt například tím, že tuto aplikaci na obrazovce zvýrazňuje.

„Komise se obává, že uživatelé při hledání nemusí vždy najít nejrelevantnější výsledky, což poškozuje spotřebitele a potlačuje inovace. Aby společnost Google takové počínání napravila, podle předběžného stanoviska Komise by neměla mezi svou vlastní srovnávací službou a konkurenčními srovnávacími službami nijak rozlišovat,“ popisuje Evropská komise podobné námitky jako české SPIR.

Google se nyní může k tvrzením Komise do deseti týdnů vyjádřit a následně požádat o formální slyšení.

Google pochybení nevidí

Firma již stihla na svém evropském blogu reagovat. Mezi její hlavní argumenty patří statistiky, které mají ukazovat, že podíl Google Shopping není dominantní, spíše naopak. Firma ale poněkud nelogicky porovnává spolu se srovnávači cen i prodejce jako je Amazon nebo eBay. 

Srovnání návštěvnosti prodejců a vyhledávačů zboží ve Velké Británii.

Pokud je vynecháme, tak zjistíme, že například ve Spojeném království patří Google Shopping k leadrům trhu mezi vyhledávači zboží.

Google ale argumentuje i tím, že i přes to, že se neustále hovoří o narušování konkurenčního prostředí, většině jiných srovnávačů a vyhledávačů  zboží a služeb, jako jsou Axel Springer, Expedia, TripAdvisor a Yelp  se daří dobře a některé z nich dokonce zaznamenávají nárůst tržeb.  

Komise si zároveň vzala do hledáčku operační systém Android. Více o této kauze na Mobil.iDNES.cz zde.

Aktualizováno: Článek jsme doplnili o informace Googlu