Navigační systém Galileo

Navigační systém Galileo | foto: ESA

EU chce vdechnout život umírající navigaci Galileo

  • 8
Satelitní navigační systém Galilo měl být hrdou konkurencí amerického GPS. Poslední vývoj však příliš hrdě nevypadá.

Navigační systém Galileo se dostal do slepé uličky a německé předsednictví Evropské unie proto navrhne, aby veřejný sektor převzal od soukromého konsorcia výstavbu a rozmístění satelitů Galilea na oběžnou dráhu. Soukromý sektor by měl převzít provoz systému, řekl dnes v Bruselu německý ministr dopravy Wolfgang Tiefensee, který ujistil, že unie chce uvést Galileo do provozu podle plánu v roce 2012.

Evropská unie dala členům soukromého konsorcia pro Galileo ultimátum do 10. května, aby podepsali dohodu o vývoji systému. I když zbývají ještě tři dny, je jen velmi malá naděje, že se konsorcium dohodne, řekl Tiefensee.

Podle něj předsednictví spolu s komisí navrhne ostatním ministrům dopravy EU 7. června v hrubých rysech jak dál s Galileem, aby do konce roku byly připraveny detailní kroky a aby systém fungoval v roce 2012.

Česká republika usiluje o získání sídla Galilea, který má konkurovat americkému systému GPS. Jednání o sídle, o něž usiluje dalších deset zemí, nyní usnula.

V konsorciu je evropská nadnárodní společnost EADS, francouzské firmy Thales a Alcatel-Lucent, britská Inmarsat, italská Finmeccanica, španělské firmy AENA a Hispasat a německá skupina vedená společností Deutsche Telekom. Firmy, které měly zaplatit asi dvě třetiny nákladů, se obávají, že trh pro další navigační systém není dost velký a že Galileo nebude ziskový.

Galileo čelí konkurenci čínského navigačního systému, který by měl být v provozu v roce 2012, a další generaci GPS. Ministři dopravy EU dali proto koncem března firmám ultimátum do 10. května, aby se dohodly a uzavřely kontrakt o vývoji Galilea.

Tiefensee dnes opakoval, že projekt se dostal do slepé uličky a že je v "hluboké a vážné" krizi. Stejně tak ale zdůrazňoval, že Evropa systém potřebuje, aby mohla být v tomto směru nezávislá. Jde o nejdůležitější projekt EU v oblasti rozvinutých technologií a povede k vytvoření 150.000 pracovních míst, řekl německý ministr.

Evropská komise návrh na nový model pro vývoj Galilea schválí a zveřejní 16. května. Tiefensee potvrdil, že po jednání s komisařem pro dopravu Jacquesem Barrotem se dohodli, že veřejný sektor by měl financovat vybudování infrastruktury Galilea, zatímco soukromé firmy by jej měly provozovat.

Tiefensee nechtěl zacházet do větších podrobností a mluvit o konkrétních číslech. Uvedl jen, že hlavními kritérii nového modelu by měla být rychlost a úspornost. Náklady se nyní odhadují na asi čtyři miliardy eur.

EU a Evropská vesmírná agentura (ESA) vyjednávají o Galileu s konsorciem od poloviny roku 2005. Podle původních předpokladů měl systém využívající 30 družic fungovat už příští rok, nyní EU doufá, že bude hotov do konce roku 2011.

Tiefensee potvrdil, že i podle nových plánů se počet družic nezmění. Uvedl, že ESA letos vypustí druhý ze čtyř zkušebních satelitů.

Americký GPS v 90. letech přinesl revoluci do navigace pro civilní sektor, ale jeho kontrola je nadále v rukou Pentagonu. Unie zdůrazňuje, že Galileo bude přesnější než americký a bude pod civilní kontrolou. Kromě zdarma dostupného veřejného signálu bude nabízet i kódovaný pro komerční využití.