Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Evropa chce stejné podmínky pro prodej hudby přes internet

  10:35aktualizováno  10:35
Sjednotit se rychle mají především regulativní opatření a systém ochrany autorských práv.
Přinese plánované sjednocení pravidel více omezení?

Přinese plánované sjednocení pravidel více omezení? | foto: Profimedia.cz

Evropská komise hodlá letos navrhnout, aby se v Evropské unii vytvořil jednotný trh s online hudbou, filmy či hrami. Rychle se rozvíjející sektor podle komise nyní totiž trpí tím, že v jednotlivých zemích panují různá regulativní opatření a neexistují jasná pravidla pro ochranu autorských práv.

Podle komise přitom příjmy z prodeje online obsahu stoupnou v 25 zemích unie bez nováčků Bulharska a Rumunska z 1,8 miliardy eur (přes 47 miliard korun) v roce 2005 zhruba čtyřikrát na 8,3 miliardy eur (téměř 220 miliard korun) v roce 2010.

Komise dnes proto vybídla poskytovatele internetových služeb, telekomunikační společnosti a další průmysl, aby s ní tyto firmy spolupracovaly na tom, jak zjednodušit a zabezpečit snadnější přístup k online hudbě, televizním programům, filmům či hrám skrze internet či mobilní telefony. Firmy mohou předat komisi své komentáře k návrhům komise do konce února. Podle české pobočky Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) se jedná o "krok správným směrem".

Evropská komise vidí čtyři hlavní oblasti, v nichž by bylo vhodné udělat změny. Chtěla by například, aby se zvýšila dostupnost online obsahu, neboť někteří majitelé autorských práv jej nechtějí příliš pouštět do internetové distribuce, a to zejména z obav z ilegálního stahování.

Mělo by také být usnadněno licencování online obsahu tak, aby mohl být jednodušeji nabízen ve vícero státech, což podle komise není dosud v některých zemích unie příliš snadné. Třetí oblastí je větší součinnost při práci na mechanismu, který umožní lepší správu autorských práv a spravedlivé rozdělování příjmů pro tvůrce online obsahu. Čtvrtý je pak právě problém internetového pirátství.

"Hudební průmysl tuto iniciativu jednoznačně vítá a jeho zástupci jsou připraveni s Evropskou komisí úzce spolupracovat," řekla ČTK ředitelka české pobočky IFPI Petra Malá Žikovská. "Standardizace pravidel šíření autorských děl po internetu povede ke snadnějšímu přístupu k těmto dílům pro uživatele sítě a jistě poskytne účinnější nástroje v boji proti jejich nelegálnímu šíření," míní Malá Žikovská, podle níž by zavedení chystaných opatření v Česku znamenalo zejména změny některých ustanovení autorského zákona.

"Musíme si v Evropě vybrat: chceme silnější hudební, filmový a herní průmysl? Pak bychom měli dát tomuto průmyslu zákonnou jistotu, autorům obsahu spravedlivou odměnu a zákazníkům široký přístup k obrovské rozmanitosti online obsahu," prohlásila v dnešním prohlášení komisařka pro informační společnost Viviane Readingová s tím, že někdy v polovině roku hodlá přijít s návrhy na vytvoření jednotného trhu v tomto sektoru.

V některých zemích EU, například v Británii, sice prodej hudby přes internet tvoří až čtvrtinu v rámci tohoto segmentu, ale v dalších aspektech (například televize na vyžádání) je vše teprve v plenkách.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pivníci.cz
Tipy na zajímavé weby: Se stránkou plnou piv se vám bude hodit hlídání

Hodnocení piv, kam na ně zajít a kde jsou u nás pivovary, najdete na Pivníci.cz. Na hodinu, na dvě či celý den. Potřebujete pohlídat děti prověřenou chůvou?...  celý článek

FarmaNaDlani.cz
Tipy na zajímavé weby: Kde nakoupit na farmách, ukáže interaktivní mapa

Čím dál víc lidí zajímá, kde se dá nakupovat lokálně a ne od velkovýrobců či zahraniční produkty. Pěstitele a výrobce snadno najdete na mapě FarmaNaDlani.cz....  celý článek

Nová dvoutisícová bankovka má na líci kosmodrom Vostočnyj, na rubu je most ve...
Chystá se ruská digitální měna. Kryptorubl nebudou uživatelé těžit

Digitální měna, která má poněkud jiná pravidla, než jsme si zvykli, vzniká v Rusku. Zcela pod kontrolou ji bude mít stát.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.