Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Evropa se do rychlého internetu nehrne

  12:00aktualizováno  12:00
Podle studie GartnerG2 nebude mít rychlý internet v Evropě na růžích ustláno. Pro uživatele je drahý a přináší jen málo navíc. Jak bude vypadat rychlý internet v Evropě do roku 2005?
Až příliš mnoho evropských uživatelů nehodlá vydávat vyšší peníze za zrychlení svého přístupu k internetu v příštích třech letech. Podle studie GartnerG2 se tedy vysokorychlostní internetové připojení v nejbližší době v Evropě příliš nerozšíří. Výsledky této studie korespondují se zkušenostmi z USA.

Příčiny tohoto stavu jsou podle Gartnerů trojího charakteru. Tak především jde o vysoké poplatky za širokopásmový internet. S tím souvisí také fakt, že uživatelé neshledávají v širokopásmovém připojení mnoho výhod, které by jim přinášelo navíc. Ukazuje se, že samotná vyšší rychlost na internetu nestačí – uživatelé požadují služby, které by jim umožnily vyšší rychlost dostatečně využít. Třetím problémem je vysoká cena za tvorbu obsahu a služeb pro vysoké rychlosti, tedy problém uzavírající kruh. Zatímco kupříkladu články se vytvářejí poměrně jednoduše, širokopásmový obsah třeba v podobě videoreportáží je podstatně náročnější a nákladnější. Tyto tři faktory přímo ovlivňují poptávku po rychlém internetu v Británii, Německu a Francii, třech největších evropských trzích.

Podle průzkumů GartnerG2 méně jak deset procent domácích uživatelů internetu se domnívá, že je širokopásmový přenos dobrou hodnotou za investované peníze. Není nijak překvapující, že země jako Británie, kde jsou ceny za širokopásmový internet vysoké, má toto procento ještě nižší.

Typická evropská domácnost nehodlá podle průzkumů platit zvýšenou cenu za vysokorychlostní internet, která se pohybuje mezi 45-60 euro, tedy na zhruba dvojnásobku výdajů za tradiční komutované připojení k internetu. Pokud ceny neklesnou dramaticky, bude do roku 2005 v Německu, Francii a Británii jen 10% domácností využívat širokopásmové internetové služby.

Studie vychází z průzkumu v celkem 6000 domácnostech na konci roku 2001.

Německý poskytovatel připojení k internetu T-Online, Španělský Terra-Lycos a francouzský Wanadoo investují v současné době značné prostředky do popularizace a nasazování technologie širokopásmového internetu ADSL. Analytici původně očekávali, že s poklesem objemu internetové inzerce budou širokopásmové služby představovat do budoucnosti možnost značných příjmů z internetu.

Jenže pesimistické prognózy rozvoje širokopásmových přenosů ukazují, že tak jednoduché to vůbec nebude. Vysokorychlostní internet je v současné době používaný pouze pro rychlé přenášení souborů a streamovaného videa. A tady se naráží na problém atraktivity – údajně více jak 80% přenášených souborů představuje nelegální programy a podobně tak video. Namísto streamovaného videa se přenášejí filmy komprimované v DivX a namísto ze serverů držitelů práv se tyto filmy kopírují ze stále se stěhujících pirátských archivů. Jenže jiná alternativa není – stále není možné „zajít si“ do digitální půjčovny filmů, stáhnout si nejnovější hit a v klidu se na něj doma podívat bez toho, abyste vytáhli paty z bytu. A bez takových služeb opravdu rychlý internet nemá smysl – připlácet si dvojnásobek ceny za klasické vytáčené připojení pouze s výhledem rychlejšího natahování web stránek, má opravdu smysl jen pro skalní fandy. A ti trh netvoří.

Stejně situaci hodnotí i šéf italskéko Tiscali Renato Soru, když prohlásil, že jeho společnost nehodlá v nejbližší době investovat velké prostředky do rozvoje širokopásmových služeb a přístupu, dokud neucítí poptávku trhu. „Pro nejbližší dobu se budeme soustředovat na dial-up služby. Zde je stále mnoho prostoru,“ říká Renato Soru.

GartnerG2 upozorňuje na to, že společnosti by měly zvažovat svůj postoj k širokopásmovému připojení a službám. Například při vývoji webů a služeb by stále měly počítat s tím, že převážná většina uživatelů bude používat pomalejší úzkopásmové připojení.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Facebook po roce odkrývá, jakým způsobem mohlo Rusko ovlivnit americké...
PŘEHLEDNĚ: Facebook ukázal, jak jej během voleb zneužila ruská propaganda

Rusové si přes stovky prostředníků koupili v roce 2016 ohromné množství reklamy na Facebooku. Cílily na americké voliče v klíčových státech. Reklamy podle...  celý článek

Aplikace Uber
Apple nechal Uberu vlastní funkci, která umí nahrávat obrazovku uživatelů

Apple umožnil taxikářské aplikaci Uber kvůli aplikaci pro hodinky iWatch snímat obrazovky mobilních zařízení.   celý článek

Vizualizace struktury diskuze Kialo.com
Dá se na internetu diskutovat rozumně? Platforma Kialo to chce zkusit

Nová platforma chce nabídnout nástroj pro racionální debaty. Snaží se o to především strukturováním diskuze a upřednostňováním podepřených argumentů.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.