Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Evropská komise rozšiřuje spor s Googlem, nelíbí se jí reklamní praktiky

  13:15aktualizováno  13:15
Google podle Evropské komise zneužívá svého postavení tím, že uměle omezuje možnosti zobrazování kontextové reklamy konkurentů na webových stránkách třetích stran. Spor mezi orgánem EU a softwarovým gigantem se tímto ještě prohloubil.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Reuters

Evropská komise dnes rozšířila svůj spor s americkou společností Google kolem údajného zneužívání dominantního postavení na trhu. Eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová oznámila doplnění seznamu námitek, které firmě poslala už loni v dubnu kvůli zvýhodňování jejího vlastního produktu umožňujícího srovnávat nákupní nabídky. Nově navíc komise došla k závěru, že Google zneužívá svého postavení tím, že uměle omezuje možnosti zobrazování kontextové reklamy konkurentů na webových stránkách třetích stran.

Google má nyní možnost na názory komise reagovat do osmi a do deseti týdnů. „Jejich argumenty pečlivě posoudím, než rozhodnu, jak postupovat dál. Ale pokud naše vyšetřování dojde k závěru, že Google porušil naše antimonopolní pravidla, má komise povinnost bránit evropské zákazníky a spravedlivou soutěž na evropském trhu,“ uvedla Vestagerová.

Nově se nyní komise zaměřila na oblast, která pro Google znamená výrazné finanční příjmy, tedy na internetovou reklamu. Tu společnost neumísťuje pouze na své stránky, ale prostřednictvím platformy AdSense jako zprostředkovatel také na weby třetích stran nejrůznějšího zaměření, včetně například internetových médií. Mnohé z nich mají na stránkách políčko pro vyhledávání. Kontextová reklama se objeví vždy, pokud uživatel na této stránce použije vyhledávání, Google i třetí strana získají provizi. Google je v Evropě dominantním poskytovatelem podobné služby, s podílem na trhu v posledním desetiletí okolo 80 procent.

Podle Vestagerové například Google od roku 2006 třetím stranám smluvně zakazoval využívat kontextovou reklamu od svých konkurentů, žádal přebírání minimálních počtů reklam, vyžadoval pro ně prominentní a nejvýnosnější umístění a další výhody. Kontextové reklamy konkurence se nesměly objevovat nad či v blízkosti těch, které poskytl Google. A třetí strany někdy musely žádat firmu o souhlas, jak reklamu konkurence umísťovat.

„Věříme, že tato omezení umožnila společnosti Google chránit svůj vysoký podíl na trhu kontextové reklamy. Poškodilo to soutěž a brzdilo vývoj a inovace na úkor zákazníků,“ prohlásila Vestagerová. „Čím více uživatelů vidí jím umístěné reklamy, tím více peněz Google vydělá,“ poznamenala.

Google už podle ní v důsledku prošetřování umožnil třetím stranám větší svobodu při zobrazování podobné reklamy. „Budeme to dál podrobně sledovat s tím, jaký to bude mít dopad na trhu,“ poznamenala eurkomisařka.

Google posléze reagoval poněkud obecným prohlášením: „Věříme, že naše inovace a vylepšování produktů dávají evropským spotřebitelům větší možnost výběru a prospívají konkurenci. Nové námitky komise podrobně prostudujeme a v nejbližších týdnech na ně odpovíme.“

Doplněno: V článku jsme doplnili vyjádření Googlu.

Autor:



Nejčtenější

Bitcoin ztrácí. Ze 150 na 1 000 dolarů jej přitom dostal jeden člověk

(Ilustrační snímek)

Začátek třetího týdne nového roku není pro kryptoměny vůbec příznivý. Prakticky všechny ztrácejí na své hodnotě....

Prchající migy mířily na ostrov dánský. Američané jim chtěli dát letiště

MiG-15bis (s číslem 346 na přídi) na ostrově Bornholm. S letounem uprchl...

Během studené války se u Američanů vyvinula intenzivní touha po sovětských stíhačkách mig. Ne snad, že by je chtěli...



Odtud prý NASA vysílala falešné záběry z přistání na Měsíci

Lunar Crater

K nejbližšímu městu je to téměř 130 kilometrů. Okolo není nic než poušť a pár kusů dobytka, který se popásá na...

Proč na faktech nezáleží? Náš mozek panikaří a brání se cizím názorům

Souboj racionality a emocí (ilustrační foto)

Dohodnout se s tím, kdo s vámi nesouhlasí, je nesmírně těžké. Fakta budou dost možná překřičena emocionální reakcí....

Přelomové osmičky: Neúspěšná ofenziva Vietkongu přispěla k jeho vítězství

Vojáci vyvádí posledního útočníka z řad Vietkongu z půdy americké ambasády v...

Před 50 lety, v lednu 1968, zahájily severovietnamské síly mohutný útok známý jako Ofenziva Tet. Přestože šlo o...

Další z rubriky

Procesory Intel mají patrně chybu, jejíž oprava sníží výkon

Procesor Intel s jádrem Skylike

Možná všechny 64bitové procesory Intel z poslední dekády obsahují designovou chybu na hardwarové úrovni.

Facebook slibuje méně informací, reklam a více příspěvků přátel

Logo společnosti Facebook

Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg vyhlásil změny v algoritmu, jenž připravuje příspěvky, zprávy a reklamy, které...

Samé osmičky: LG na CES 2018 představí 88" 8K OLED televizor

Osmaosmdesátipalcový 8K televizor bude největším OLED televizorem na CES 2018

S úhlopříčkou 225 centimetrů půjde s pravděpodobností hraničící s jistotou o největší OLED televizor na lasvegaském...

"Nikdo vás nevytočí jako vlastní dítě," potvrzuje psycholožka
"Nikdo vás nevytočí jako vlastní dítě," potvrzuje psycholožka

Jak na dětskou výchovu, řeší psycholožka v rozhovoru pro eMimino.cz

Najdete na iDNES.cz