Audiovizuální internetové platformy YouTube, Facebook či Netflix budou muset mít ve své nabídce nejméně 30 procent evropské tvorby. Novelu směrnice na plenárním zasedání ve Štrasburku schválili poslanci Evropského parlamentu.
KOMENTÁŘ: Navoněná cenzura. Už i na videotéky uhodí evropské kvóty |
Limit se týká těch částí platforem, které nabízejí video na vyžádání (VOD).
Nová právní úprava musí být ještě schválena Radou, než může vstoupit v platnost. Poté budou mít země EU 21 měsíců po vstupu tohoto nařízení v platnost, aby přijaly nové předpisy do své vnitrostátní legislativy.
Omezení násilí i reklam
Provozovatelé serverů pro sdílení videí rovněž budou muset od roku 2020 povinně odstraňovat obsah, který podněcuje k násilí a nenávisti. Platformy pro sdílení videa tak budou nyní zodpovědné za rychlou reakci v případě obsahu nahlášeného nebo označeného jako škodlivý.
Vedle toho úprava reguluje reklamu v dětských programech, kde omezuje propagaci nezdravého jídla a nápojů. Lákadla na tabákové výrobky, elektronické cigarety a alkohol by se zde neměla vyskytovat vůbec.
Spolu s tím mají provozovatelé zajistit mechanismus ochrany dětí v oblasti osobních údajů. Zároveň mají zavést opatření, která zajistí, že údaje shromážděné poskytovateli audiovizuálních médií nebudou dále zpracovávány pro obchodní záměry a za účelem cílení reklamních kampaní.
„To, co v současnosti zažíváme s internetem, který přináší videa a filmy online, se dosud neregulovalo. Proto jsme potřebovali úpravu směrnice,“ vysvětluje reformu spoluautorka parlamentní zprávy, německá sociální demokratka Petra Kammerevertová.
Podpora kinematografie EU
Kvóty na evropská díla v katalozích streamovacích serverů mají za cíl podpořit evropskou kinematografii. Opatření mohou jednotlivé unijní země zmírnit, pokud nebude podmínkám možné dostát.
K opatření se zatím postižené platformy nevyjádřily, ale je možné, že to bude znamenat omezení jejich provozu v EU nebo třeba zdražení služeb, aby do ceny zahrnuly další evropská díla či případné poplatky do národních kinofondů, což byla jedna z navrhovaných možností, jak se z 30% povinnosti vyvázat.
Mírnější pravidla mohou členské státy také uplatňovat v případech, že servery budou mít jen nízkou sledovanost.
Směrnice také poskytovatelům televizního vysílání upravuje podmínky pro umísťování reklamy. Ta nyní bude tvořit maximálně dvacet procent v časech od 6 do 18 hodin a od 18 do 24 hodin.