Evropský teleskop bude hledat cizí planety v dalekém vesmíru

17:53aktualizováno  17:53
Evropská vesmírná agentura (ESA) vyslala do kosmu družici COROT, která má mimořádný úkol. Bude především pátrat po planetách mimo naši Sluneční soustavu (takzvaných exoplanetách) a zároveň také zkoumat nitra hvězd.

COROT ve vesmíru | foto: Centre National d'Etudes Spatiales

Sonda COROT (COnvection, ROtation & planetary Transits) bude v
příštích 2,5 letech hledat za hranicemi Sluneční soustavy nové planety. ESA si od projektu slibuje objevení několika desítek dosud neznámých vesmírných těles a doufá, že mezi nimi budou i skalnaté planety podobné Zemi.

Orbitální sonda o váze 670 kilogramů je vybavena vysoce citlivým teleskopem o průměru 30 centimetrů. Existenci takzvaných extrasolárních planet bude zjišťovat měřením světla vysílaného hvězdou v  momentě, kdy jí okolo obíhající planeta překříží dráhu.

Pro detekci exoplanet bude tedy využívat přechodného poklesu jasnosti hvězdy, ke kterému dochází, když planeta prochází mezi námi a hvězdou. Pokud bude planeta alespoň dvakrát větší než Země, měly by ji měřicí přístroje zaznamenat. Z následných výpočtů bude možné odvodit některé důležité charakteristiky objevené exoplanety, jako je například její hmotnost, doba oběhu či její vzdálenost od hvězdy.

ESA předpokládá, že tak přístroj objeví převážně velké plynné planety jako Jupiter. Věří však, že nalezne i skalnaté planety podobné Zemi. Velikostí však budou "modrou planetu" několikanásobně převyšovat. Družice je podle České astronomické společnosti vybavena technikou schopnou zachytit skalnaté planety o rozměru "jen" desetkrát větším, než velikost Země.

Každých 150 dní bude namířena na určitou oblast vesmíru a pak přesměrována na jinou.

Při výzkumu vnitřků hvězd se uplatní technika tzv. hvězdné seismologie (studium akustických vln na povrchu hvězd). Pomocí těchto měření astronomové budou moci určit chemické složení hvězd, jejich hmotnosti, resp. jejich přibližný věk.

Družice by měla pracovat nejméně dva a půl roku, očekává se, že během svého působení prozkoumá asi 120 tisíc hvězd.

Projekt COROT poprvé představilo francouzské Národní středisko pro výzkum vesmíru (CNES) v roce 1996. O čtyři roky později začalo pracovat na samotné družici. Mezinárodního projektu COROT se účastní Francie společně s Rakouskem, Belgií, Brazílii, Německem a Španělskem za podpory Evropské kosmické agentury (ESA).

Témata: Země (planeta)

Uvnitř téměř zamrzlé stanice Saljut-7 v představě filmařů
Pracovali poslepu ve tmě, mrazu a nedýchatelném vzduchu. Zachránili Saljut 7

Na neovladatelné stanici Saljut 7 panoval mráz a tma. Kosmonauti se museli chodit ohřívat do své domovské lodi Sojuz. Takto prožili několik dlouhých dní....  celý článek

Animace asteroidu 2012 TC4, který proletěl nedaleko Země.
Varovný systém Země před asteroidy nezafungoval uspokojivě kvůli hurikánu

Relativně blízko naší planety proletěl asteroid, který umožnil vyzkoušet varovný systém, který má před podobnými potenciálně nebezpečnými objekty varovat.  celý článek

Známky vydané sovětskou poštou na počest projektu Veněra (1968)
Před 50 lety sovětská sonda poprvé změřila teplotu pekla na Venuši

Před padesáti lety se sovětská sonda Veněra 4 dostala jako první automat vyrobený lidmi do atmosféry planety Venuše a zjistila, že tam panuje peklo. Byl to...  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.