Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Exkluzivně pro Technet.cz: požár pneumatik z pohledu odborníka

  17:15
Hašení pneumatik je pro hasiče jeden z nejtěžších úkolů. Teploty dosahují až tisíc stupňů Celsia, běžné hasicí metody selhávají. Technet.cz připravil ve spolupráci s Václavem Kratochvílem, velitelem čety Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy, podrobný popis požáru pneumatik.

Požár skládky pneumatik | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

Zapálit pneumatiku není žádná legrace, sirkami by se vám to nepodařilo a ze zkušenosti hasičů lze vyvodit jediné: požár pneumatik na volném prostranství je prakticky vždy buď dílem žháře, nebo neopatrné manipulace s otevřeným ohněm.

Co to vlastně hoří? Především pryž, síra a textil

K výrobě pneumatik se používá tzv. polotvrdá pryž ze syntetického butadienového kaučuku pro pneumatiky nákladních vozidel nebo kaučuku butadien-styrenového pro ostatní pneumatiky. Tato polotvrdá pryž obsahuje 16-25 % síry, až 50 % sazí jako plnidlo a v malém množství urychlovače vulkanizace, aktivátory a retardéry (thianoly, oxid olovnatý, oxid hořečnatý a vápenatý).

Pryž hoří žlutým, silně čadivým plamenem, vzniká při tom hustý černý dým, který značně znesnadňuje protipožární zásah. Pryž hoří i při minimálním obsahu kyslíku ve vzduchu (20 %), přičemž teplota vzplanutí pryže je 290 °C a teplota vznícení je 400 °C. Výhřevnost pneumatik je podobná jako u černého uhlí (30 MJ. kg-1). Zplodiny hoření pryže jsou značně toxické, dým obsahuje velké množství oxidu uhelnatého, oxidu siřičitého, zplodiny tepelného rozkladu butadienu a styrénu.

Zvláštní nebezpečí při požáru představují odkapávající hořící částice pryže, které způsobují nebezpečné popáleniny a příškvarky a mohou způsobit rozšíření požáru.

Látky unikající do vzduchu jsou toxické a nebezpečné

Při hoření pneumatik tedy hoří především butadienový nebo butadien-styrenový kaučuk, síra, thianoly, oxidy olovnatý, hořečnatý a vápenatý. Dále hoří syntetické textilní vlákno, které je použito na kostru pneumatiky.

Za nejvíce nebezpečné zplodiny jsou označovány zplodiny butadienu, styrenu a síry.

Zplodiny hoření pryže jsou značně toxické, dým obsahuje velké množství oxidu uhelnatého, oxidu siřičitého, zplodiny tepelného rozkladu butadienu a styrénu. Vznikající kouř obsahuje velké množství mastných sazí, proto je hustý a černý, plynné složky kouře jsou silně toxické.

Teploty dosahují tisíce stupňů Celsia

Teplota hoření obvykle nepřesahuje v místě hoření 1000 °C. Množství uvolněného tepla z pryže (pneumatik) při hoření je v porovnání se dřevem cca 1,8krát více. To znamená, že když shoří 100 kg pneumatik, vyrobí se tolik tepla, jako kdyby shořelo 180 kg dřeva.

Při teplotě hoření pneumatik v otevřeném prostředí se taví plasty, v extrémních případech se může tavit hliník a jeho slitiny. "Pokud by pneumatiky hořely v uzavřeném skladu, mohou se teploty nakumulovat do hodnot, při kterých se taví sklo či ocel," doplňuje Martin Kavka, vyšetřovatel pražských hasičů a redaktor serveru POŽÁRY.cz.

Požár nejde uhasit: uhašená pneumatika po chvíli zase vzplane

Pneumatika, jejíž největší podíl materiálu tvoří pryž, je velmi špatný vodič tepla, spíše lze říci, že je to dobrý tepelný izolant. Dále je nutné říci, že pro hašení mají pneumatiky velmi nepříznivý tvar. Rovněž struktura pneumatiky napomáhá udržení vzduchu uvnitř zdánlivě kompaktní hmoty.

Pokud již došlo k hoření pneumatiky, tato je silně zahřátá a jako dobrý tepelný izolant má velkou tepelnou kapacitu. Polití celého povrchu vodou je velmi obtížné, pneumatika obvykle hoří "uvnitř" svého typického tvaru, shora je uhašena, "uvnitř" dále hoří. Z praxe nejsou výjimkou případy, kdy se pneumatika namočená do vody po několika minutách opět vznítí a dále hoří. To, co platí pro vodu, platí také pro pěny. U pěn je ještě nevýhoda v tom, že odebírají hořící pneumatice málo tepla. Proto se běžně pneumatika za několik desítek minut opět vznítí a hoří.

Optimální řešení je hořící pneumatiky ponořit pod hladinu vody. To je při větším množství pneumatik obvykle nemožné, navíc vzniká problém s likvidací kontaminované vody.

Ohroženy jsou i spodní vody

Verze zahrnutí hořících pneumatik zeminou je možné řešení pro útlum plamenného hoření a podstatného omezení množství hustého černého kouře s toxickými plynnými zplodinami. Neznamená to však přerušení procesu hoření. Pod vrstvou zeminy pneumatiky dále hoří do doby vyčerpání kyslíku. Jakákoliv netěsnost ve vrstvě zeminy způsobuje další hoření, lépe řečeno žhnutí. V této souvislosti je ještě nutné poznamenat, že po přerušení procesu hoření a vychladnutí (několik dnů, možná i týdnů), je vhodné místo rozebrat a likvidovat podle výsledků rozborů zbytků, protože lze reálně předpokládat toxickou zátěž prostoru a možné ohrožení spodních vod. Hasební voda na sebe váže toxické látky a podle nasákavosti podloží může vnikat do podzemních vod.

Použití pěnidel a smáčedel pouze zlepšuje hasicí vlastnosti vody, v žádném případě zásadně neřeší účinek hasiva.

Dosavadní zkušenosti s hašením pneumatik při rozvinutém požáru ukazují, že se vždy jedná o časově náročný zásah s malou účinností dodávaných hasiv. Obvykle jsou zásahy střednědobé až dlouhodobé. Pneumatiky se obtížně i s pomocí mechanizace rozebírají z hromad a jako jednotlivé prolévají.

V pneumatikách nejsou zpomalovače hoření. Není to chyba?

Zpomalovače hoření v pneumatikách nejsou, protože to není nutné. Je nutné si uvědomit, že zpomalovače hoření mají jiný význam a navíc požáry pneumatik nejsou tak časté, aby se zpomalovače hoření přidávaly. Zpomalovače hoření se přidávají například do izolace kabelů určených do vnitřních prostorů v budovách.

Zpomalovač hoření by proces hoření pouze zpomalil, nikoliv zmenšil rozsah požáru. Po vyčerpání jeho účinných složek hoří každá látka jako bez něj. Zpomalovače hoření se přidávají například pro prodloužení doby bezpečné evakuace v budovách, aby se prodloužil čas, než se uvolní toxické zplodiny hoření. Pokud chceme vyloučit výše uvedené negativní účinky při požáru pneumatik, je nutné hledat jiný materiál.

Požár samovolně nevznikl. Mohl to být žhář, nebo neopatrnost

Jsou podobné průmyslové požáry zpravidla dílem žhářů, technických závad, nebo pochybení jednotlivce?

Odpověď na tuto otázku by byla ve vztahu k současnému požáru na Moravě spekulace. Obecně lze konstatovat, že pneumatiky hoří jako součásti vozidel při jejich požárech. Dále pneumatiky hoří v místech jejich výskytu (například ve sklepích a podobně). Ve velkých skladech a na úložištích jsou požáry pneumatik ojedinělé a vždy vyžadují masivní iniciaci. Hra dětí, popřípadě úmysl zbavit se požárem nepohodlného odpadu přichází jako verze při zjišťování příčin vzniku požárů reálně v úvahu.

Je těžké pneumatiku zapálit?

Zapálit pneumatiku je velmi těžké. Pneumatiky nejsou schopné samovznícení. V místě působení tepelného zdroje se musí dosáhnout teploty 400 °C, a to po značně dlouhou dobu, nejméně v desítkách sekund, spíše však v minutách.

"Klasickou sirkou by vám to dalo poměrně dost práce", doplňuje Martin Kavka. Tím, že je pneumatika z tvrdé pryže a je kompaktní, je to poměrně složité. Zapálíte ji delším působením plamene. S trochou štěstí a umu by to šlo například výkonnějším zapalovačem, nebo prostě pod pneumatikou rozděláte oheň pomocí dřeva nebo většího množství papíru. Každopádně pneumatika se vznítí při působení teploty, kterou získáte z běžně dostupných prostředků (zapalovač, plynový kahan, plamen při hoření dřeva).

Redakce Technet.cz děkuje za spolupráci Václavu Kratochvílovi (velitel čety Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy) a Martinu Kavkovi (vyšetřovatel pražských hasičů a redaktor serveru POŽÁRY.cz)

Autoři:
Témata: Uherský Brod
  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 169 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 28 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 7 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 43 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...