Google chce nabídnout nový přístup k vyhledávání

Google chce nabídnout nový přístup k vyhledávání

Experimentujte s Googlem. Má nový způsob vyhledávání

  • 9
Google představil "nový přístup k vyhledávání" a do standardních vyhledávacích výsledků bude zařazovat výsledky ze specializovaných služeb. Něco z novinek si můžete hned vyzkoušet. Poradíme vám, jak na to. Aktualizováno: odpovědi společnosti Google.

Na stránkách Google to žije, na to už si uživatelé tohoto vyhledávače dávno zvykli. Ať už jsou to takové maličkosti, jako třeba změny loga Google na základě aktuálního data či výročí (znali jste ty s Dilbertem?) přes změny v algoritmech vyhledávání (mezi provozovateli stránek neslavně známý "Google Dance") až po události nejvýznamnější, jako bylo například zakoupení YouTube, spuštění vyhledávání v knihách nebo nový přístup k mapám.

V posledních týdnech se toho však kolem Google děje víc. Mluví se dokonce o "Google 2.0". To má pravděpodobně naznačit, že došlo ke zcela zásadním změnám. V tomto článku se na tyto změny podíváme v širším kontextu, a dáme je do souvislostí s některými vizionářskými pohledy jak lidí z Googlu, tak lidí, kteří o internetových vyhledávačích píší.

Nepopiratelným faktem ovšem zůstává, že Google vychrlil několik novinek naráz a bude potřeba je alespoň stručně představit, než bude možné debatovat nad jejich významem a inovativním přínosem.

Co to je Google Universal Search?

První a nejrozsáhlejší změnou je nový přístup k vyhledávání, který firma Google postupně zavede jako výchozí, namísto dnešního standartního Google Web Search.

Ve stručnosti jde o to, že výsledky vertikálních vyhledávání budou vkládány do standardního vyhledávání. Co to znamená? "Vertikální vyhledávání" může mnohý znít jako nový pojem, ve skutečnosti je nám ale dobře známý: Google Images vyhledává obrázky, Google Book Search se pídí po textu v názvech a obsazích literárních děl, Google Scholar ve vědeckých pracích a citacích, Google Maps prohledá mapy apod. Google už takovýchto speciálních vyhledávání nabízí pěknou řádku:

Tyto specializované služby jsou, ač se to může zdát podivné, velice málo využívané. Důvodem je jejich úzce vymezená využitelnost a často i neznalost uživatelů. A také množství těchto vertikálních vyhledávačů. "Pomalu potřebujete vyhledávač, abyste se vyznali ve všech našich vyhledávačích," řekla Marissa Mayerová, viceprezidentka pro vyhledávání Google. Právě Google Universal by měl být takovým vyhledávačem. Když se bude uživatel pídit po informaci na Google Universal Search, dostane už namixovaný koktejl z jednotlivých služeb - trochu obrázků, něco novinek, úryvek z knihy a odkaz na mapě, kupříkladu. Google na takovýchto změnách pracuji již hodně dlouho, jak je vidět v tomto článku. Žádost o patent na podobnou technologii podal Infoseek již v roce 1995.

Nejde o blesk z čistého nebe

Podobné experimenty se dějí už delší dobu. Pokud používáte anglickou verzi Google, jistě jste si všimli, že před výsledky vyhledávání se vám někdy zobrazi třeba odkaz na aktuální události (Google News), které obsahují dané klíčové slovo. Jindy se zase zobrazí odkaz na tři obrázky... Tyto informace, reprezentující několik prvních výsledků z některého z vertikálních vyhledávačů Google, se zobrazí před standardními výsledky prohledávání webu, v tzv. OneBoxu. Čím je tedy nový přístup tak nový?

OneBox bude nahrazen, nebo možná by se dalo říci přemístěn. Zapojen do standardních výsledků. Znamená to, že "vyšoupne" jeden z výsledků a zaujme svoji pozici na základě své relevantnosti. Zde je příklad, dotaz "bush":

(obrázky pocházejí z tohoto zdroje - Danny Sullivan)

Nyní:

Google Search - bush

Google Universal

Google Universal - bush



Podobně budou do výsledků vyhledávání mixovány dejme tomu výsledky z Book Search nebo map:

Google Universal - maps

Mnoho uživatelů pravděpodobně ocení, že se Google konečně rozhodl, co udělá s Google Video. Poté, co Google koupil YouTube, nabízel dvě podobné, přesto však odlišné služby pro uploadování a sdílení videa. Google Video se přes často zděšená očekávání nesloučilo s YouTube, a nyní si konečně našlo svoji doménu: bude prohledávat nejen videa hostovaná na Google Video a YouTube, ale i na dalších, podobně zaměřených serverech, čímž učiní krok k větší univerzálnosti. A opět, v závislosti na relevanci videa se může stát, že se s ním setkáte i mezi běžnými výsledky. Pak bude možné video otevřít a přehrát přímo ve výsledcích vyhledávání, po rozkliknutí "pluskem".

Google Universal - video


Google tímto krokem směřuje k celistvějšímu vyhledávacímu systému, schopnému dávat relevantnější odpovědi. "Naším nejvyšším cílem univerzálního vyhledávání je využít sila informací, která již máme k dispozici, a poskytnout tu nejlepší možnou odpověď na každý uživatelem zadaný dotaz. Přestože zbývá ještě dlouhá cesta, toto oznámení (spuštění Universal Search) je velkým krokem tímto směrem," stojí v oficiální zprávě Google.

Protože Google Universal najíždí do provozu pomalu a není ještě zdaleka k dispozici všude a všem, nemohli jsme v praxi otestovat jeho užitečnost. Hodně bude záležet na schopnosti algoritmů rozpoznat relevanci obrázků nebo knih oproti výsledkům z webu. Také ještě není jasné, zda bude možné tuto novinku vypnout.

Celosvětově se však uplatnily některé malé změny grafiky, které nikoho neurazí a drží se minimalismu, který z Google nadlouho udělal vzor všech vyhledávačů. Přesto je dobré podotknout, že podobné vymoženosti, jakou je Google Universal Search, už někteří jeho konkurenti nějaký ten pátek nabízejí. To je ostatně dobře - snad tak zase vyhraje uživatel.

Google Experimental

Zkoumáním a rýpáním se v nepřeberných možnostech velkého Google se zabývá mnoho nadšenců, webmasterů i seriózních novinářů a bloggerů. Mnohé změny (tzv. prototypy), které Google místy testoval, se těšily velké pozornosti a dohadům. A tak si ve firmě Google nejspíše řekli, že tento zájem jim nemůže než prospět, a několikeré z těchto experimentů zařadili do Google Labs - místa, kde si můžete vyzkoušet, co Google chystá, na čem pracuje a čím se jeho programátoři zabývají.

Experimentální vyhledávání přichází s velice zajímavými novinkami:

  • Timeline and map views
  • Keyboard shortcuts
  • Left-hand search navigation
  • Right-hand contextual search navigation

O těchto službách podrobně napíšeme, až postoupí z experimentální fáze výše (ačkoli, jak víme, Google někdy slůvko BETA ne a ne odstranit...) Přesto jsou některé natolik zajímavé, že si s nimi zájemci jistě rádi zaexperimentují, a tak jsme vám připravili pár příkladů. Pak stačí dotaz změnit a máte o zábavu postaráno... Je zajímavé sledovat, jak se vyhledávači daří "sosat" konkrétní údaje z více zdrojů a dávat je vedle sebe.

Václav Havel - Timeline view

Cimrman - Map View


Příznivci ovládání počítače klávesnicí zaplesají nad nápadem ovládat klávesnicí i vyhledávač Google. Škoda, že zatím funguje pouze otevření v tomto okně, a ne třeba otevření v novém panelu na pozadí.

Další novinky, se kterými nás Google shovívavě nechá experimentovat, souvisejí především s upřesňováním výsledků na základě klikání na konkretizující kategorie. Předpokládáme, že tyto možnosti (které už několikrát problikly) se v Google Universal budou rozhodně hodit.

A co český Google?

Přestože Google je ve svých kramflecích nejsilnější při vyhledávání anglických stránek, velmi relevantní výsledky dává i při prohledávání českého webu. Napovídají tomu nejen některé studie, ale také početná uživatelská základna. Google navíc už delší dobu rozšiřuje své aktivity v Česku, získalo konečně i doménu google.cz, počešťuje své služby a produkty (Picasa, GMail, AdWords, AdSense, naposledy i Google Earth) a posílá na školy svého viceprezidenta.

Google postupně zápolí s úskalími jazyka českého. Zdá se, že už se snaží i o skloňovaní podstatných jmen. Jak se mu to daří, na to jsme se zeptali českého zastoupení společnosti Google:


Google a české stránky

1. Novinek v anglické verzi je poměrně hodně. Došlo k nějakým změnám také v českém vyhledávání?

Zřejmě máte na mysli Google Universal Search. Tato naprostá novinka je v tuto chvíli dostupná pouze v angličtině. Nicméně naším cílem je spokojený uživatel a pokud se ukáže tato služba jako úspěšná a také prospěšná i v České republice, budeme se snažit přinést i lokalizovanou verzi. Stejně pracujeme i na lokalizaci dalších produktů.

2. Podporuje Google české skloňování a časování? Do jaké míry? Plánuje se v budoucnu další rozšíření?

Ve vyhledávání českých výsledků na Google je nyní funkční i tzv. stemming, neboli zohledňování gramatických tvarů podstatných jmen, přídavných jmen a sloves. 

Naše implementace gramatiky je specifická narozdíl od tradičních morfologických řešení ve vyhledávání: je řešená tak, aby uživatel dostal co nejlepší výsledky svého vyhledávání. Znamená to, že na jedné straně pracujeme nejen s gramatickými formami jednotlivých slov, ale zahrnujeme i relevantní transformace typu podstatné jméno- přídavné jméno, sloveso - podstatné jméno. Např. pro dotaz [doplněk k svatbě] hledáme i [Svatební doplňky], tj. transformace podstatného jména "svatba" na přídavné jméno "svatební".

Na druhé straně se nesnažíme hledat varianty, které by mohly zhoršit výsledky vyhledávání. Například spousta tvarů sloves může přinášet ne tolik relevantních výsledků. Takže pokud nehledáme nějaký tvar slova, děláme to záměrně, což vede k ještě lepším výsledkům vyhledávání v českém jazyce. 

Nicméně na vylepšování vyhledávání pracujeme neustále.

3. Google nenabízí ve své verzi na google.cz mnohé z toho, co nabízí anglická verze, např. News, Video, Froogle... Proč? Plánujete změnu? V jakém časovém rozmezí?

Všechny produkty společnosti Google jsou samozřejmě dostupné i pro české uživatele. Pokud přejdete na anglickou verzi, nabídku všech našich produktů uvidíte, i když v angličtině - to se ale nakonec neukazuje pro české uživatele jako problém. Na Google.cz jsou naopak k dispozici všechny lokalizované produkty, tedy v češtině a s českým obsahem, tedy vyhledávání jako takové, reklamní produkty, potom Picasa, Gmail, Desktop 4.0 Beta, mobilní Gmail, nově i iGoogle a Google Earth. Na lokalizaci dalších produktů, které by mohly zajímat naše uživatele, stále pracujeme. Ale kdy budou hotové, o tom je teď předčasné hovořit.

4. Kolik českých stránek Google indexuje?
 
Tyto informace Google neposkytuje.

5. Kdy bude v Google Earth k dispozici mapa ČR v podrobném rozlišení? (pozn. V současnosti je v plném rozlišení pouze část ČR, především Praha)

Google Earth - hranice vysokého a nízkého rozlišení

Do databáze neustále přibývají nové informace, ale je předčasné mluvit o tom, kdy budou k dispozici obrázky s vyšším rozlišením pro specifická místa. Teď je obrázky s vysokým rozlišením pokryta polovina lidské populace a zhruba třetina povrchu planety Země.


Odkazy: