náhledy
Legendární autobus Škoda 706 RTO byl na Technetu námětem již několika článků z různých úhlů pohledu. A protože se „erťák“ i do řady zemí vyvážel, podíváme se prostřednictvím jednoho a půl tuctu fotografií na některé z těchto exportních autobusů.
Autor: archiv Iveco Czech Republic
Autobus Škoda 706 RTO se sériově vyráběl ve třech základních typových řadách, a to městské, linkové a dálkové. Vyvážely se autobusy všech tří kategorií. Zajímavé je potom značení těchto kategorií – dálkové byly Škoda 706 RTO-LUX a linkové Škoda 706 RTO-CAR (případně Škoda 706 RTO-KAR). A u městských to bylo vůbec nejzajímavější – tuzemské známe jako Škoda 706 RTO-MTZ a exportní jako Škoda 706 RTO-MEX. Od všech těchto základních řad vzniklo několik variant, lišících se nejen konfigurací interiéru, tedy především počtu a rozmístění sedadel, ale i z pohledu externího, jako v provedení dveří atd.
Autor: archiv Iveco Czech Republic
Přesný počet vyrobených autobusů Škoda 706 RTO už asi nikdo nezjistí. Na výrobě autobusů se podílelo víc podniků. V první řadě jmenujme Karosu Vysoké Mýto (dnes Iveco Czech Republic), kde tento autobus navrhli, vyráběli karoserie a prováděli finální montáž. Druhým hlavním výrobním participantem byl Liaz s podvozky a motory. Ale i v Liazu Rýnovice a ještě v SVA Holýšov vyráběli některé karoserie a později i prováděli konečnou montáž nových autobusů. V každém případě v Karose vyrobili téměř 15 tisíc autobusů Škoda 706 RTO, počty od dvou zbývajících podniků jsou neznámé (dělaly se tam i generální opravy, a to i autobusů předchozího typu Škoda 706 RO, na který se po drobné úpravě podvozku posadila nová karoserie RTO). Celkový počet v Československu vyrobených autobusů Škoda 706 RTO se udává kolem 30 tisíc kusů, v nichž jsou započítány pravděpodobně i ty přestavby z generálek). A další tisíce těchto autobusů vyrobili licenčně v Polsku.
Autor: archiv Iveco Czech Republic
Jednoduché to není ani s počty exportovaných autobusů do jednotlivých zemí. Z vysokomýtské Karosy šlo v letech 1959 až 1971 na export 3 353 vozů 706 RTO-MEX, 1 410 vozů 706 RTO-CAR a 376 vozů 706 RTO-LUX.
Autor: archiv Iveco Czech Republic
Autobusy Škoda 706 RTO se vyvážely do několika zemí Afriky, Asie, Ameriky a samozřejmě Evropy. Z těch evropských jmenujme například Rumunsko, Bulharsko nebo Polsko, z amerických Kubu, Peru a Bolívii, z asijských Mongolsko nebo Turecko, ale třeba i Čínu, a z afrických Egypt, Tunis a Ghanu. Na fotografii je městský autobus určený k exportu do Egypta, kterému chybí podle přání zákazníka dveře.
Autor: archiv Iveco Czech Republic
Škoda 706 RTO-MEX představuje městský autobus přímo určený pro export, tyto autobusy exportované do Afriky neměly vytápění interiéru. Zde vidíme prototyp RTO-MEX v Egyptě během předváděcí jízdy.
Autor: archiv Iveco Czech Republic
Prototyp autobusu Škoda 706 RTO-MEX s přívěsným vozem B40 na své prezentační cestě po světě.
Autor: archiv Iveco Czech Republic
Speciální provedení RTO-MEX bez dveří pro Egypt si zaslouží ještě jednu fotografii (fotografováno u nás, jedná se o reklamní snímek). Absence dveří evidentně urychlila obslužnost tamní MHD, z pohledu teplého a suchého podnebí tam samozřejmě žádná kontraindikace nebyla, maximálně mohl někdo za jízdy vypadnout. Ale bylo to jejich přání.
Autor: archiv Iveco Czech Republic
Autobusy Škoda 706 RTO-MEX se exportovaly i do Tuniska.
Autor: archiv Iveco Czech Republic
Autobusy Škoda 706 RTO-LUX vyrobené pro Ghanu.
Autor: archiv Iveco Czech Republic
Export československých autobusů Škoda 706 RTO-MEX a náklaďáků Škoda 706 RT po vlastní ose do Albánie
Autor: archiv Iveco Czech Republic
Když už nic jiného, tak po dodávce autobusů po vlastní ose na takovou vzdálenost už je zákazník snad ani nemusel zajíždět. Ale standardní postup to není, naštěstí s autobusy (i automobily) to realizovatelné je, s tanky by to bylo horší.
Autor: archiv Iveco Czech Republic
Za velkou louží se autobusy Škoda 706 RTO uchytily především na Kubě, takže to vlastně bylo tak trochu ještě v té louži. Zde je autobus v provedení RTO-LUX, byť nemá okna ve střešních obloucích nad standardními bočními okny, ale poznáme to podle luxusnějších sedadel (resp. takto na dálku podle jejich vyšších opěradel).
Autor: archiv Iveco Czech Republic
Ve Vysokém Mýtě připravené autobusy Škoda 706 RTO-MEX pro export do Peru
Autor: archiv Iveco Czech Republic
Detail jednoho autobusu Škoda 706 RTO-MEX v provedení, které jsme viděli na předchozí fotografii. Autobus má speciální mohutnějšími nárazníky, protože je určen do zemí, kde se na silnicích v hojném počtu vyskytovali řidiči s pokulhávající kulturou řízení. Zde by měl být autobus pro Peru, ale s takovými nárazníky se dodávaly i některé autobusy na Kubu. Dva „kubánské“, které se v této galerii již vyskytly, to však nemají, neboť jsou v provedení RTO-LUX.
Autor: archiv Iveco Czech Republic
A zde je konečně autobus Škoda 706 RTO určený k exportu do Polska. V Polsku potom erťáky v městském a linkovém provedení vyráběl licenčně podnik Jelcz, a světe div se, řada z nich byla exportována z Polska do Československa. Podvozky s motory pro licenční výrobu těchto autobusů dodával do Polska Liaz.
Autor: archiv Iveco Czech Republic
A nyní něco, z čeho by měl radost dr. Radosta, pokud by chtěl se svými multisměnami nemovitostí expandovat na jih. V celé své kráse se v Budapešti skví stěhovací Škoda 706 RTO-S, tedy skříňový vůz vycházející z autobusu 706 RTO.
Autor: FORTEPAN / FŐFOTÓ, CC BY-SA-3.0
A na závěr ještě jedno skříňové ertéóčko exportované do Maďarska. Zde se řítí po dálnici i s vlekem.
Autor: FORTEPAN / UVATERV, CC BY-SA 3.0