Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První „neviditelný“ bombardér F-117 definitivně končí

aktualizováno  2:57
Americké letectvo se rozhodlo definitivně vyřadit "neviditelné" bombardéry Lockheed F-117 Nighthawk, které jsou od roku 2008 zakonzervovány na základně Tonopah. Stroje za sebou mají bohatou a někdy i rozporuplnou historii.

 V roce 2008 vyřadilo Letectvo Spojených států amerických (USAF) z aktivní operační služby své první „neviditelné“ letouny, bombardéry F-117A (běžně označované jako F-117) Nighthawk. Proces byl postupný a započal v roce 2007 v rámci reforem amerických ozbrojených sil. V tu dobu se po několika předchozích ztrátách (havárie a jeden sestřel), případně solitérních vyřazovacích procesech, jednalo o 52 kusů F-117A.

Zmiňované vyřazení však neznamenalo definitivní konec ef stosedmnáctek. Kvůli utajované technologii nedošlo při tomto vyřazování k jejich likvidaci, ale stroje přelétly na základnu Tonopah (mimo jiné to byla v letech 1981 až 1992 jejich domovská základna) v Nevadě, kde byly zakonzervovány k dlouhodobému uskladnění. Také se počítalo s jejich oživením v případě vypuknutí konfliktu vysoké intenzity.

Během následující dekády byla v Nevadě čas od času spatřena ve vzduchu některá F-117A či dvojice těchto strojů. Zpravidla se tak stávalo na letecké základně Nellis nebo poblíž Groom Lake v Oblasti 51. USAF tyto epizody jediným slovem nekomentovalo. Panuje podezření, že čtyři až šest letounů slouží k vývoji a testování nových vojenských systémů a podle neověřených informací do jejich kokpitů usedají zkušební piloti létající pro firmu Lockheed Martin. Většina F-117A by však měla po celou dobu nečinně dlít zakonzervována na základně Tonopah.

Podle letos v březnu schváleného dokumentu NDAA 2017 (National Defense Authorization Act for Fiscal Year 2017 / Zákon schvalující národní obranu pro fiskální rok 2017) nastal čas definitivního rozloučení s letouny F-117A v jejich plnohodnotné hmotné podobě. Do roku 2030 mají být postupně všechny vyřazeny z rezervy výzbroje USAF, přičemž dle předpokladů by měl tento osud každý rok potkat čtyři letouny, pro letošek se počítá s jedním. Poslední kusy tak vydrží v hangáru na základně Tonopah až do roku 2030. Některé vyřazované F-117A mohou po demontáži elektroniky a jiných citlivých/utajovaných elementů skončit v muzejních sbírkách.

Stručná historie „neviditelného“ bombardéru F-117A

Vývoj F-117 probíhal ve Skunk Works (“Skunčí dílny“, utajená divize firmy Lockheed) od roku 1978, kódový název programu byl Senior Trend. Navazovalo se na technologické demonstrátory Lockheed XST (eXperimental Stealth Technology) postavené v rámci programu Have Blue (letounky připomínají zmenšené F-117). Vývoj XST a F-117 vedl Ben Rich.

Technologický demonstrátor Have Blue / Lockheed XST předcházel vývoji F-117.

Program vývoje F-117 vedl Ben Rich.

Zmenšený model F-117 při testech detekce radary

F-117A v experimentálním šedém kabátě

Nový letoun F-117A byl jednomístný podzvukový bombardér určený pro přesné útoky na bodové cíle v nepřátelském zázemí chráněném protivzdušnou obranou. Operovat měl pouze v noci a jeho zachycení radarem minimalizovaly počítačem navržené tvary, speciální potahové materiály a jejich povrchová úprava.

V letech 1981 až 1990 vyrobil Lockheed pět předsériových YF-117A a 59 sériových F-117A. Jednotka jimi vyzbrojená byla operačně způsobilá od října 1983. Až do roku 1988 byla existence stroje usilovně tajena.

Stroj je poháněn dvojicí dvouhřídelových proudových motorů General Electric F-404-F1D2 o tahu 2 x 48 kN. Řešení výtokových trysek a absence přídavného spalování snižuje tepelnou stopu.

Mezi motory jsou umístěny dvě pumovnice, každá je určena pro jednu laserem naváděnou pumu řady Paveway. Od roku 1997 bylo možné používat i satelitem naváděné pumy GBU-31 JDAM. Počítalo se i s neřízenými jadernými pumami B61. Maximální hmotnost výzbroje činí 2200 kg. Letoun nedisponuje integrální kanonovou výzbrojí.

Prvního bojového nasazení se dočkaly ef stosedmnáctky až v prosinci 1989 v Panamě. Cílem operace Just Cause bylo svržení generála Manuela Noiregy, který mimo jiné usiloval o zestátnění Panamského průplavu. Panamské tažení bylo úspěšné, ale nasazení nejmodernějších amerických strojů budilo rozpaky. Zelenou k útokům na své cíle nakonec dostaly dvě F-117A z osmi startujících (neboli jedna dvojice ze čtyř). Protože v oblasti byly hlášeny mlhy, nesl každý letoun v pumovnicích místo dvou laserem naváděných pum dvě klasické „hloupé“ pumy Mk-84. Z jednoho letounu dopadly 50 metrů od cíle a z druhého dokonce 300 metrů od cíle. To vyvolalo v Kongresu velké pozdvižení, nejmodernější a astronomicky drahé letouny se vyznamenaly jako nějaká létající pevnost z druhé světové války.

Oproti Panamské epizodě bylo následné bojové nasazení F-117A nad Irákem velice úspěšné. Operace Pouštní bouře se zúčastnily téměř všechny provozuschopné kusy. F-117A zahájily 17. ledna 1991 spojenecký útok, laserem naváděné pumy padaly na řídící centra protivzdušné obrany, budovu telekomunikací, velitelství letectva a další cíle. V útocích pokračovaly až do ukončení operace, přičemž repertoár jejich cílů se rozšířil i o cíle taktické, jako vojenská letiště a další. Během této války shodily F-117 celkem více než 2000 laserem naváděných pum, svůj cíl jich nalezlo 65 %.

V menší míře pak byly i tyto letouny nasazeny při protiiráckých akcích v průběhu 90. let.

F-117A

Cvičný shoz laserem naváděné pumy GBU-27 z letounu F-117A.

V roce 1999 se F-117A angažovaly během leteckých náletů NATO na bývalou Jugoslávii. Srbové 27. března jeden „neviditelný“ stroj sestřelili řízenou střelou země - vzduch protiletadlového raketového systému S-125 Něva. Na vině sestřelu bylo americké podcenění situace (a z toho vyplývající ztráta opatrnosti) a schopný velitel zasahujících srbských protiletadlovců. Jedná se o jedinou bojovou ztrátu tohoto typu letounu, pilot se katapultoval a byl zachráněn americkým vrtulníkem MH-60G. Záchranný vrtulník podporovala smečka několika letadel včetně „gunshipu“ AC-130U Spectre.

Poslední bojové nasazení si F-117A v počtu dvanácti kusů odbyly opět nad Irákem. Stalo se tak v březnu až dubnu 2003 v rámci operace Irácká svoboda.

Aktualizace: Do článku doplněna kapitola Stručná historie „neviditelného“ bombardéru F-117A (2:57, 24.9.17). Opraven popisek u fotografie č.4 (11:10, 24.9.17).

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 179 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 47 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 24 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 21 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Devět praktických triků pro užívání Windows. Usnadněte si práci s textem

v diskusi jsou 3 příspěvky

1. května 2024

Ať už připravujete itinerář dovolené, dokument pro šéfa či esej do školy, jistě toužíte potom, aby...

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 8 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Nečekaně nízká poptávka po brýlích Apple snižuje dodávky až o polovinu

v diskusi je 19 příspěvků

29. dubna 2024  17:30

V době uvedení na trh byly brýle Apple Vision Pro nedostatkovým produktem. Nyní, několik měsíců po...

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 17 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...