Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Proč u „neviditelného“ stíhače nevadí, že ho protivník vidí

aktualizováno 
Bývalý pilot americké námořní pěchoty major Dan Flatley se v sérií článků pro magazín Business Insider pokusil laikům vysvětlit, proč je stíhačka F-35 Lightning II podle jeho názoru zdaleka nejlepší bojové letadlo současnosti. A to i přesto, že tak úplně „neviditelné“ není.

Od prvního použití útočných stealth letounů F-117A Nighthawk ve válce v Perském zálivu odborníci z Ruska a Číny pečlivě studovali techniku stealth amerického letectva. Rusko v reakci na masové nasazení stealth letadel začalo s budováním nové sítě radiolokátorů včetně nízkofrekvenčních radiolokátorů (VHF), které za správných okolností odhalí i stealth letadla F-22A Raptor nebo F-35 Lightning II.

V reakci na to někteří komentátoři i odborníci v USA, Rusku i Číně označili technologii stealth za překonanou. Avšak možná jde jen o nepochopení celé myšlenky - stealth nemá zneviditelnit letadla před radiolokátory, ale zamezit jejich zaměření a zničení.

Současné radiolokátory umí odhalit stealth letadla jen s velkou nepřesností (například stovky metrů nebo jednotky kilometrů), což nestačí k použití protiletadlových zbraní. Ostatně je také si nutno uvědomit, že pokud radiolokátor vysílá signál, letadlo tento signál dokáže rozpoznat, vyhodnotit a určit jeho zdroj - především to platí pro elektronikou a senzory prošpikovaný F-35.

Výmluvné je použití prvků technologie stealth u ruské stíhačky T-50 nebo čínských stíhaček J-20 a J-31. Proč Rusko a Čína investují do technologie, která je podle jejich vlastních slov k ničemu?

Proč je to jinak

Za technologii stealth i za samotný letoun F-35, který je terčem kritiky z vojenských, novinářských i politických kruhů, se před nedávnem postavil bývalý pilot námořní pěchoty major Dan Flatley a bývalý pilot F-35. „Před zničením letadla musí protivníci uskutečnit celou řadu kroků,“ zdůrazňuje Flatley. Jenom proto, že radiolokátor může najít nějaký objekt - a ruské VHF radiolokátory mohou zaznamenat F-35 - neznamená to, že jej dokážou zaměřit, sledovat, zacílit a navést na letadlo raketu.

Američané začnou vyvíjet stíhačku šesté generace, nástupce F-22 a F-35. Na...

F-35A Lightning II při testu letu podle přístrojů v noci, kdy pilot nemá vizuální kontakt.

„Nepokoušíme se zabránit každému kroku tohoto řetězce, stačí jen přerušit jeden z těchto kroků,“ uvedl Flatley. „Potřebuji jen zabránit tomu, aby jsi dokončil to, do čeho jsi investoval spousta času, peněz a úsilí, aby jsi mě sestřelil.“ Podle Flatleye to je věc, kterou lidé nechápu - myslí si, že stealth letadlo je neviditelné pro všechny radiolokátory, a pokud je letadlo radiolokátorem odhaleno, automaticky to znamená jeho sestřelení. Avšak tak to není, radiolokátory F-22 nebo F-35 uvidí, ale pouze jako „rozmazaný flek“ na monitoru.

Navíc k zaměření letadla musí radiolokátor sám aktivně vysílat - de facto svítí jako baterka ve tmě s úzkým kuželem, která hledá ve tmě cíl. Avšak baterku může vidět i protivník. Stíhačka F-35 tak díky svým senzorům, vysokému výkonu počítače a také schopnosti všechny složité informace předkládat pilotovi dokáže vysílající radiolokátor okamžitě odhalit a zaměřit jeho pozici.

Po odhalení pozice radiolokátoru F-35 může použít přesné zbraně vzduch-země dlouhého dosahu nebo třeba nejnovější protiradiolokační střelu AARGM-ER (Advanced Anti-Radiation Guided Missile Extended Range) s doletem až 200 km. AARGM-ER lze navíc přepravit ve vnitřní zbraňové šachtě F-35 - dostupná bude v roce 2022.

Vidět a vědět víc

„To, co si veřejnost neuvědomuje, je naprosto propastný rozdíl v množství (pilotovi) dostupných informacích,“ zdůrazňuje informační nadřazenost F-35 Flatley. „F-35 má sice v některých oblastech, jako je rychlost, otáčení nebo dolet, podobné parametry jako starší letouny, avšak je zde obrovská a stále se zvětšující mezera mezi tím, co vidí F-35 a např. F/A-18.“

F-35B Lightning II, Spitfire Mk.XIV a replika Sopwith Camel

F-35B Lightning II, Spitfire Mk.XIV a replika Sopwith Camel

Flatley vzal F/A-18 jako příměr díky tomu, že právě ve stíhačkách F/A-18 zkoušel bojovat proti F-22A Raptor. „Neměl jsem žádnou šanci zaměřit ho, žádnou šanci se bránit,“ popsal svůj boj s F-22A Flatley a poznamenal, že to mělo během boje zdrcující dopad na jeho psychiku.

F-35 obsahuje šest kamer umístěných kolem letadla - díky tomu se pilot s průhledovým displejem může dívat skrz letadlo kolem sebe. F-35 je vybaven také infračerveným „radarem“ a má bezprecedentní schopnost spojování dat - díky tomu F-35 na displeji v pilotní kabině (a na displeji přilby) vytváří dokonalý obraz toho, co se děje kolem letadla ve vzduchu, na zemi i v elektromagnetickém spektru. Podle Bussines Insider tak ruská propaganda proti F-35 může být jen reakcí na to, že investovali mnoho prostředků do systémů, které proti F-35 nemají mnoho uplatnění.

Článek byl převzat z webu Armádní noviny, a byl redakčně upraven. Originál, stejně jako další články o vojenství a armádě, najdete zde.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Polská jízda v září 1939
Útoky polské jízdy šavlemi a píkami proti německým tankům jsou mýtus

Příběhy chrabré polské kavalerie vrhající se sebevražedně na německé tanky a bušící do jejich pancířů chladnými zbraněmi jsou hluboce zakořeněny. Přestože byly...  celý článek

Leopold Šrom (vpravo) popisuje Františkovi Burdovi, jak šel na Němce. Za nimi...
Sestřeloval "skopčáky" nad Slovenskem a zahynul při letecké katastrofě

Před sto lety se narodil Leopold Šrom, vynikající pilot a úspěšný stíhač z řad československého zahraničního odboje, který se vyznamenal především v době...  celý článek

B-1B
OBRAZEM: 70 let USAF. Od Mustangu k Raptoru, od Superpevnosti ke Spiritu

Americké letectvo USAF slaví letos 70 let své existence. Za tu dobu se zúčastnilo řady konfliktů, od Koreje přes Vietnam a Irák až po Sýrii, a v jeho výzbroji...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.