Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Američané začnou vyvíjet stíhačku šesté generace. Bude bez pilota?

aktualizováno 
Americká víceúčelová stíhačka páté generace F-35 Lightning II ještě nenastoupila do bojové služby Námořní pěchoty Spojených států amerických. Přesto letectvo v rozpočtu pro rok 2016 požaduje prostředky na vývoj nástupce.

Američané začnou vyvíjet stíhačku šesté generace, nástupce F-22 a F-35 | foto: USAF Tom Reynolds

V různých složkách americké armády slouží dva základní typy stíhaček páté generace. Dvoumotorový F-22 Rapror s výkonným radarem je určen k získání vzdušné převahy. Menší jednomotorový F-35 Lightning II má zvládat vzdušnou obranu i podporu pozemním jednotkám. Oba tryskáče provázejí prodražování a komplikace.

V rozpočtu pro fiskální rok 2016 (začíná 1. října 2015) už ovšem požaduje letectvo pro agenturu DARPA (řídí vývoj nové techniky pro armádu) prostředky pro vývoj stíhačky nové, šesté generace. Informaci přinesl server Defense News.

Revoluční pohon stíhačky

Nová generace pohonu pro stíhačky šesté generace dokáže upravovat obtokový poměr (bypass ratio) podle rychlosti letu i letové hladiny. Laicky řečeno má nižší spotřebu, jelikož pracuje ve dvou režimech. Buď jako pohon dopravního letadla při podzvukové rychlosti, nebo jako motor stíhačky při nadzvukové rychlosti.

Vizi stíhačky šesté generace F/A-XX představil Boeing v roce 2013. Jejich součástí má být i revoluční proudový motor s proměnným cyklem, na kterém pracují  američtí výrobci leteckých motorů (Pratt & Whitney a General Electric). Oznámení zahájení vývoje nového stroje tak může znamenat, že vývoj pohonu, který je obestřen tajemstvím, se blíží konci, nebo potřebuje injekci z armádního rozpočtu.

Ptáte se proč? Vlastnosti a schopnosti pohonu zásadně určují koncepci stíhačky, zejména velikost draku letounu, vlastnosti vstupu pro vzduch či velikost nádrže pro palivo, aby letoun měl požadovaný dolet. Určují tedy základní parametry pro vývoj nového tryskáče.

Zároveň se vedou diskuse, zda stíhačka šesté generace bude s posádkou, nebo vznikne bezpilotní stroj. Faktem je, že Boeing ve své vizualizaci z roku 2013 představil společně obě varianty

Fotogalerie

Konec páté generace

Odborníky nepřekvapuje, že americká armáda tímto krokem v tichosti ukončuje oba problematické a nákladné projekty stíhaček páté generace.

Vývoj páté generace amerických stíhaček byl nesmírně dlouhý. Např. od zadání specifikací do prvního bojového nasazení u F-22 uběhlo téměř čtvrt století. Americká armáda předpokládá, že stíhačky šesté generace budou uvedeny do služby v letech 2025 až 2030.

Hlavní milníky a komplikace stíhaček páté generace

Výroba dvoumotorového F-22 Raptor byla předčasně ukončena v roce 2011 (celkem bylo pro letectvo vyrobeno 187 kusů). Někteří letečtí odborníci a generálové tento krok hodnotí jako největší přehmat za posledních dvacet až pětadvacet let. Na druhou stranu válka v Afganistanu či Iráku ukázala, že výkonný stealth letoun pro vzdušný boj nebyl potřebný.

Po ukončení výroby letectvo (USAF) přiznalo, že technologiemi nabitý stroj z neznámých důvodů ohrožuje na životě piloty. Po sérii různých vylepšení a úprav  vyšetřovatelé nakonec zjistili, že stroj za nic nemůže. Omdlévaní pilotů způsoboval ventil na pilotní kombinéze.

Vyřazení A-10 naráží na kritiku

Vyřazení flotily bitevních letadel A-10 Thunderbolt II plánuje USAF v roce 2019. Záměr naráží na tvrdou kritiku kongresu, vojáků i odborné veřejnosti. U těchto skupin je A-10 velmi populární.

Menší jednomotorový F-35 Lightning II ("Blesk“) vznikl jako výsledek programu Joint Strike Fighter. Cílem byla víceúčelová stíhačka na společné platformě pro americké letectvo (USAF), námořnictvo (USN) a námořní pěchotu (USMC). Zároveň se měla objevit ve výzbroji spojenců. Letoun má nahradit F-16 u letectva, F/A-18C u námořní pěchoty a námořnictva a Harriery u námořní pěchoty. Dokonce má zastoupit bitevník A-10. 

V rámci programu, jehož počátky lze vystopovat v zadání agentury DARPA  v roce 1993,  tak byly vyvinuty tři základní verze. F-35A je konvenční stroj. Verze F-35B zvládá svislý start a přistání a má nahradit slavné Harriery. Námořní varianta pro použití na letadlových lodích nese označení F-35C. 

V současnosti se jako nejproblematičtější jeví béčko pro námořní pěchotu. Nejenže není schváleno pro operační nasazení (očekává se v průběhu roku 2015), ale neumí zasáhnout rychle se pohybující cíle, např. jedoucí obrněnou techniku.

Stroje rovněž nemají technologii ROVER (Remotely Operated Video Enhanced Receiver), díky které mají vidět předsunutí návodčí pozemních jednotek to, co posádka letounu.




Nejčtenější

Okamura má na fotce z posilovny přifouknuté svaly. Jak poznat fotomontáž

Ukázka nepovedené fotomontáže z posilovny. Mřížka v pozadí ukazuje, k jakému...

Předseda SPD se na svém oficiálním profilu na Facebooku pochlubil fotkami z posilovny. Komentátoři si všimli, že fotka...

Hlavního strážce před rakovinou známe už 40 let. Ale neumíme ho využít

Bílkovina p53 se váže na snímku k DNA (oranžová šroubovice nahoře), aby...

Gen, který hraje nejdůležitější roli v boji proti rakovině, známe už desetiletí, ale v moderní cílené léčbě se...



V kanceláři i v obchodě. Ultrazvuk nám píská do uší, následky jen tušíme

Poslech vysokofrekvenčního pískání může být mnohým lidem nepříjemné.

Mnozí z nás, aniž by to věděli, jsou denně i několik hodin vystaveni pískotu na hranici slyšitelnosti lidského ucha. V...

Kvůli ruskému metru mohla padnout stanice v Nuselském mostu, řekl architekt

Architekt Nuselského mostu Stanislav Hubička (vlevo) a Antonín Semecký, který...

Stanislav Hubička, architekt Nuselského mostu a Antonín Semecký, který se o most stará téměř doslova celý život, byli...

Dvakrát přežil ohnivé peklo a vrátil se do boje. Chybu udělal po válce

František Truhlář před válkou

Letec RAF František Truhlář přežil dvě těžké havárie při návratech z bojových letů. Při obou utrpěl těžké popáleniny,...

Další z rubriky

Lenin se vrací. Bolševický převrat stál Německo desítky milionů marek

Lenin rozehrál boj o moc.

Teprve v padesátých letech minulého století dostali západní historici možnost, aby se pokusili odkrýt podivuhodné...

Jak Jindra bombardoval ruského generála a ten ho za to ještě pochválil

Letec Otto Jindra v pilotním kokpitu pozorovacího letounu

S výročím vzniku Československa si zpravidla připomínáme legionáře, kteří bojovali za svou budoucí vlast. Nesmíme však...

VŘSR: Revoluční „teror proti hmyzu“. Začíná komunistická hrůzovláda

Útok na Zimní palác. Panorama na palubě křižníku Aurora (4.listopadu 2017)

Ve čtvrtek osmého listopadu 1917 v pět hodin ráno schvaluje II. sjezd sovětů převzetí moci v Rusku. Původně byli...

Poctivá zelňačka
Poctivá zelňačka

Rychlovka, která zahřeje.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.