Umělá inteligence a partnerství s desítkami organizací, které se zabývají ověřováním faktů, to je recept Facebooku na oddělení falešných informací od těch pravdivých.
Firma nyní oznámila, že nově přidanou kontrolu obrázků a videí bude provádět všech jejích 27 partnerů v 17 zemích. Celý proces zůstává stejný, umělá inteligence označí podezřelý výstup a ten následně zkontroluje živý člověk.
Facebook se chlubí, že nově vyvinuté postupy sledující, zda se záběry nebylo manipulováno, kombinují s již známými metodami, jako je rozpoznávání textu v obrázcích a videích (OCR).
Jak Facebook začínal s kontrolou pravdivosti obsahu, jsme psali v roce 2016 v článku „Sdílíte pochybnou zprávu,“ varuje Facebook spolu s odborníky. Nerozhoduje se přitom jen o tom, zda je zpráva pravdivá nebo ne, ale může být zařazena třeba mezi satiru, směs pravdy i nepravdy, názor a další.
Závadné video či snímek se posuzují podle těchto kategorií: zmanipulované nebo vyrobené záběry, mimo kontext a textové nebo zvukové tvrzení.
„Mnoho z našich partnerů, kteří kontrolují faktickou správnost, má odborné znalosti umožňující hodnocení fotografií a videí,“ píše produktová manažerka Facebooku Antonia Woodfordová.
Využívají nástroje jako je zpětné vyhledávání obrázků a analýza obrazových metadat, která pomůže například zjistit kdy a kde byl záznam pořízen. Ale pracují i s dalšími analytickými postupy, jako je konzultace s odborníky, akademiky nebo vládními agenturami.
Firma nasazením novinek reaguje na různou situaci v různých zemích.
„Například v USA lidé říkají, že nejvíce dezinformací vidí v článcích, zatímco v Indonésii jsou to zavádějící fotografie. Takto to však nelze rozdělit globálně. Stejný podvod může být postupně v různých typech obsahu, takže je důležité vytvořit obranu proti dezinformacím v článcích, stejně tak jako ve fotografiích a videích,“ uzavírá Woodfordová.