Po dobu několika let měly velké firmy, Microsoft, Amazon, Spotify, Netflix a další, zvláštní přístup k datům uživatelů Facebooku. A to i k takovým, která lze opodstatněně považovat za soukromá, kupříkladu k obsahu zpráv, které si lidé zasílají prostřednictvím platformy Facebook Messenger. S informací přišel deník The New York Times. Celkem šlo o více než 150 firem.
Firmy se zvláštním přístupemTěmto firmám dal Facebook speciální přístup k datům uživatelů |
„Tento privilegovaný přístup šel nad rámec toho, co firmy potřebovaly k integraci Facebooku,“ uvádí zpráva NYT vycházející z interních dokumentů společnosti Facebook. Vyplývá z nich například to, že společnosti Spotify a Netflix měly možnost analyzovat obsah soukromých zpráv.
Firma Spotify uvedla, že si nebyla tohoto speciálního přístupu vůbec vědoma. Netflix uvedl, že přístup do zpráv použil pouze k tomu, aby svým uživatelům umožnil sdílet oblíbené filmy a seriály s přáteli přes Facebook Messenger.
Společnost Yahoo zase měla přístup k příspěvkům vašich přátel a společnost The Times (vydavatel NYT) k seznamu přátel a to i v případě, že byl neveřejný. Společnost Apple pak měla od Facebooku speciální oprávnění k přístupu k uživatelským datům, konkrétně k telefonnímu číslu uživatele nebo plánovaným akcím (Apple uvedl, že o tomto speciálním přístupu nevěděl).
Firma Microsoft měla přístup k datům 400 milionů uživatelů Facebooku v roce 2009, včetně aktuální polohy uživatele nebo jejich náboženského vyznání. Tato praxe skončila až v roce 2014.
Ale ještě v roce 2017 mohly firmy jako Sony, Amazon nebo Microsoft získat e-mail lidí jen na základě informace o tom, s kým se přátelí. Microsoft uvedl, že o této funkci věděl, ale nepoužíval ji.
Vše bylo s povolením uživatele, brání se Facebook
„Řekněme to jasně. Žádný z našich partnerů neměl přístup k datům bez toho, aby jim k tomu lidé nedali svolení,“ uvedl ve své reakci Facebook. Uvádí dále, že tento speciální přístup velkých firem k datům uživatelů měl opodstatnění, umožňoval funkce jako sdílení nebo prohlížení doporučení od přátel. Například sdílení dat s vyhledávačem Bing od Microsoftu umožnilo podle Facebooku lepší personalizaci výsledků vyhledávání.
„Většina těchto funkcí již nefunguje,“ uvedl také Facebook. „Vypnuli jsme instantní personalizaci, kterou využíval Bing, a v dubnu 2018 jsme rozvázali některé vztahy s výrobci hardwaru a s platformami.“ Facebook připomíná, že „partneři museli od uživatelů získat svolení.“ Ale to podle expertů, které oslovily NYT, nebylo vždy srozumitelné nebo explicitní.